Amazone Emmelie Scholtens derde in WB Den Bosch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14059
Geregistreerd: 20-04-16

Amazone Emmelie Scholtens derde in WB Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 21:36

Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Emmelie Scholtens met Indian Rock - The Dutch Masters 2024.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Emmelie Scholtens is in de FEI wereldbekerwedstrijd bij de The Dutch Masters in Den Bosch op de derde plaats geëindigd. Met haar elfjarige hengst Indian Rock scoorde de amazone van TeamNL 82.095 procent in de Kür op Muziek. Scholtens moest net als in de Grand Prix de Duitse Isabell Werth en de Britse Charlotte Fry voor zich dulden. In de eindstand van de league staat Scholtens op de zevende plaats en heeft daarmee een startbewijs voor de wereldbekerfinale half april in Riyadh. Dinja van Liere zorgde ook voor een mooi succes voor TeamNL door met haar nieuwe crack Vita di Lusso zowel de Grand Prix als de Grand Prix Kür van het CDI3* te winnen.

Vorige maand won Emmelie Scholtens met Indian Rock in Neumünster de wereldbekerwedstrijd en zette toen al goede stappen richting de wereldbekerfinale in Riyadh. In de Brabanthallen in Den Bosch reed Scholtens haar imponerende hengst naar een prachtige score van 82.095 procent, de beste score van dit seizoen en een nieuwe recordscore. Daarmee werd ze derde achter winnares Isabell Werth en de Britse Charlotte Fry. Na de vijfde plaats in Lyon, de tiende in Amsterdam, de winst in Neumunster is Scholtens met 54 punten op de zevende plaats geëindigd in de eindstand van de West-Europese league en heeft zich daarmee geplaatst voor de finale in april.

“Ik weet nu nog niet of in de finale rijd. Daar ga ik de komende dagen een beslissing over nemen. Er zitten ook nog Spelen aan te komen, al zijn die best nog wel ver weg. Er zitten flink wat maanden tussen de wereldbekerfinale en Parijs”, laat Scholtens weten. “Indian Rock voelt zich zo goed op dit moment. Ik heb dan ook heerlijk gereden. Het is mooi dat we flink aan het klimmen zijn op de rankings. Indian Rock is gewoon een mega-paard. Ik was ook heel blij met de prestaties van mijn andere paard Desperado in de CDI-driester met de tweede plaats in de Kür. Dit gaf heel veel voldoening.”

Marieke van der Putten reed naar plaats zeven in de wedstrijd in de overvolle Brabanthallen. Na vier wereldbekerwedstrijden staat de amazone op plaats 14 in de eindstand met 38 punten.

Uitslag FEI Wereldbekerwedstrijd dressuur, Kür op Muziek
  • 1. Isabell Werth (Dui), DSP Quantaz (v.Quaterback), 85.250%
  • 2. Charlotte Fry (GBR), Everdale (v.Lord Leatherdale), 82.250%
  • 3. Emmelie Scholtens (Gorinchem), Indian Rock (v.Apache), 82.095%
  • 7. Marieke van der Putten (Groesbeek), Tørveslettens Titanium RS2 (v.Totilas), 77.402%



Klik hier voor der volledige uitslag

Eindstand West-Europese League
  • 1. Isabell Werth (Dui), 77 pnt
  • 2. Charlotte Fry (GBR), 74 pnt
  • 3. Patrick Kittel (Zwe), 73 pnt
  • 7. Emmelie Scholtens, 54 pnt

Klik hier voor de volledige eindstand

Sterk internationaal debuut Dinja van Liere en Vita di Lusso

Afbeelding
Dinja van Liere met Vita di Lusso - The Dutch Masters 2024.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Dinja van Liere debuteerde in Den Bosch internationaal sterk met twee overwinningen in de Grand Prix en de Kür op Muziek in het CDI3* - dat naast de wereldbekerwedstrijd werd verreden - met Vita di Lusso. Van Liere staat met dit negenjarige paard op de longlist voor de Olympische Spelen van Parijs. De scores van 79.155% in de Kür en de 73.587% in de Grand zijn een mooie opsteker voor TeamNL in de aanloop naar de komende observatiewedstrijden. Van Liere is naast Vita du Lusso ook met Hartsuijker en Hermès N.O.P. opgenomen op de Olympische-longlist.
In de CDI3* Grand Prix Kur op Muziek eindigden Emmelie Scholtens met Desperado en Marlies van Baalen met Go Legend op de tweede en derde plaats. Een compleet podium voor TeamNL!



Klik hier voor de volledige uitslag van de CDI3* Grand Prix

Klik hier voor de volledige uitslag van de CDI3* Grand Prix Kür op Muziek
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 11-03-24 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video toegevoegd

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amazone Emmelie Scholtens derde in WB Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:21

Emmelie heeft Indian Rock inderdaad goed voor elkaar de laatste tijd en dan is het echt een extreem talentvol paard! Vond Isabel overgewaardeerd, proef was vrij slordig met veel overgangen pi/passage die niet vloeiend waren. Pirouettes uit piaffe rijden maar paard die daardoor in beide oefeningen activiteit achter wat kwijt raakte. (ondanks dat het natuurlijk wel super knap is)

Charlotte deed bewust een paar keer de hand naar voren in de proef waar duidelijk te zien was dat er voor geen druk op stond oid.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Amazone Emmelie Scholtens derde in WB Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:38

Vond het een mooie proef.

Over Charlotte, er wat inderdaad duidelijk te zien dat er geen druk op stond. Ik vind haar en sympathieke ruiter. Maar het feit blijft wel dat haar paard extreem strak en kort in de hals is, en dat het de vraag is of ze terecht die punten rijd. Ik, maar dat ben ik persoonlijk, en ik ben maar een basisruiter, vond het geen heel ontspannen of soepel beeld bij Charlotte.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Amazone Emmelie Scholtens derde in WB Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:12

Ik blijf er bij dat het aan de bouw van dat paard ligt, en ik snap ook helemaal wat je bedoelt met hoe het er uit ziet. In de galop blijft hij ook zo neerwaarts en hoog in het kruis. Het is absoluut niet mijn type paard maar ik vind het wel knap wat ze er uit haalt. Heb wel het idee dat ze er nu meer op afgerekend wordt na alle commotie door de jury.

Overigens wat ze liet zien, foutloze wissels van de om de 2 naar 1 etc. vond ik erg knap.

Toch zou ik als ik haar was Glamourdale meenemen naar de OS.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:18

Het blijft een beetje het punt, we willen een ontspannen paard in de ring zien. Ook in de basissport wordt hierop gehamerd, als de bouw van het paard niet meewerkt, dan kost dit punten. Dan kun je nog zo goed rijden, maar als je in de basissport met zo'n hals aan komt zetten, dan zal je rond de 65%, misschien een keer 70% als je echt een waanzinnig goede proef neerzet, blijven rijden. En dat is voor mij het punt, want ondanks dat Charlotte Fry in mijn ogen echt een hele fijne ruiter is, is het complete beeld geen "happy athlete". Ik ga absoluut met je mee dat Glamourdale een fijnere combi is.
Als we Laurens ook moesten geloven is Charlotte echt wel van slag geweest door alle commotie, en ik weet niet of je in aanloop naar de WB en OS jezelf dat dan nog aan moet gaan doen. Ik snap het, ik zou er ook van overstuur raken als mensen zo hun mening klaar hebben, maar het feit blijft dat het dier net een tuiger is aan de voorkant.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:27

Maar was het paard gespannen? Want zo zag hij er voor mij niet uit.

Ik denk hoe goed hij zijn best ook doet, hij gaat nooit het beeld laten zien wat we voor ogen hebben qua het perfecte plaatje. (vergeleken met een Indian Rock bijvoorbeeld) Dan komt de vraag, is het paard er voor de dressuur? Of is de dressuur er voor het paard? Oftewel, gaat het om het beste uit het paard te halen ongeacht zijn bouw? of gaat het om het perfecte plaatje? Moet een jury door de bouw heen kunnen kijken? Een neerwaarts paard wat wel maximaal opwaarts gallopeert voor zijn kunnen? Of een opwaarts gebouwd paard wat niet maximaal opwaarts gallopeert voor zijn kunnen zeg maar?

Is het niet des te knapper om een minder gunstig gebouwd paard zo te kunnen laten bewegen?

Ik vind dit best lastige vraagstukken en in ieder geval blij dat ik geen jury ben. :o