Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26328
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 23:15

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie, dit is niet een van de in beslag genomen pony's.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Opnieuw heeft de politie in België moeten ingrijpen bij een geval van paardenverwaarlozing. Het gaat om twee pony’s en zeven paarden, die in het plaatsje Zele stonden. De politie van Lokeren heeft de dieren in beslag genomen omdat de leefomstandigheden zeer slecht waren. De dieren zijn ondergebracht bij Animaux en Péril in Ath.

Volgens Sophie Locatelli van deze opvang stonden de dieren zonder water of voer, opgesloten in boxen. De dieren hebben parasieten, waren mager en extreem verwaarloosd: “de paarden waren erg mager en zaten vol parasieten. Onze eerste prioriteit is om de dieren terug in goede gezondheid te krijgen, maar sommige zijn er heel erg aan toe. Als ze niet snel de nodige verzorging krijgen, sterven ze”, vertelde ze in diverse media.

Politiecommissaris Anjuli Van Damme vertelt aan de krant Het Nieuwsblad dat de eigenaren al meerdere keren een waarschuwing hadden gehad, maar dat zij nog altijd niet goed voor de paarden en pony’s zorgden. Daarom werd besloten om de dieren daar weg te halen. Zij bevestigt ook aan Het Nieuwsblad dat de dieren er slecht aan toe waren: “ze vertoonden tal van verwondingen, leefden tussen uitwerpselen en hadden weinig stro. Er werden ook restanten van bloed van een kadaver aangetroffen in een stal”, zo vertelt ze.

Bij de opvang zien ze steeds meer gevallen van verwaarlozing. Zij werden in geschakeld omdat een plaatselijke opvang al helemaal vol zat en deze dieren er niet bij kon hebben. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat het steeds duurder wordt om paarden te houden. Zo is bijvoorbeeld hooi en stro erg duur geworden, mede door de slechte weersomstandigheden vorig jaar. Veel eigenaren zouden de hoge onderhoudskosten voor hun dieren niet meer kunnen betalen.



Gebruikte bronnen:

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 23:50

Misschien moet het beleid toch eens wat worden aangescherpt....weer een hoop dierenellende na ettelijke waarschuwingen...hoe dan???

En verkoop je dieren alsjeblieft als je hen geen zorg meer kunt bieden ;(

BigOne
Berichten: 38266
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 00:05

Diverse waarschuwingen en dan wachten tot ze op sterven na dood zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 09:30

Paarden zijn duur staat er.

Dan houden we er toch ook gewoon 9...

Echt zeg. Arme dieren

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:05

DuoPenotti schreef:
Paarden zijn duur staat er.

Dan houden we er toch ook gewoon 9...

Echt zeg. Arme dieren


Die 9 had de eigenaar waarschijnlijk al voordat het zo duur werd. Er had zowel van de kant van de hulpverlening als van de eigenaar veel eerder ingegrepen moeten worden.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Negen paarden en pony’s in beslag genomen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:25

Fijn drinkwater hadden ze, mestballensoep. En dat shetje helemaal open onder zijn kaak door schuren vermoed ik en die uit de trailer stapt is mager zeg, tjemig.

Wat is het ergst vind, is dat zo'n eigenaar niet om hulp vraagt. Het kan maar zo zijn dat je die dieren al heel lang hebt en dat je in andere omstandigheden belandt, financieel, psychisch en dat je het niet meer aan kunt. Dat is geen schande, maar het wordt wel een schande als je de dieren daar onder gaat laten lijden. Hoe erg het ook is, hoe erg je ook van ze houdt, je moet dan toch zelf stappen gaan ondernemen. En dat ontbreekt er vaak aan het plaatje.

Nu maar hopen dat ze er weer allemaal bovenop komen en nieuwe baasjes zullen vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:32

Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Paarden zijn duur staat er.

Dan houden we er toch ook gewoon 9...

Echt zeg. Arme dieren


Die 9 had de eigenaar waarschijnlijk al voordat het zo duur werd. Er had zowel van de kant van de hulpverlening als van de eigenaar veel eerder ingegrepen moeten worden.

En dan kun je ook geen water verversen?

En je kan een goed huisje zoeken voor ze?
Daarnaast vind ik niet dat ineens dit jaar alles duur is geworden, dat is al een poosje aan de gang.

Precies monique
Het niet om hulp vragen. En ook de omgeving daarin je niet helpt dat is erg. Al zijn het vaak mensen die wel hulp aangeboden krijgen maar alles weigeren want het valt wel mee.
Maar deze dieren stonden alweer een jaar zo, dan is er mijn inziens aan alle kanten te laat ingegrepen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:33

Juist omdat je van ze houdt...
Je kunt er maar beter vier goed houden dan negen slecht, dat vind ik ook!

Ik heb ook door omstandigheden gedwongen moeten inkrimpen, maar juist omdat ik wilde zorgen dat de dieren in elk geval niet daaronder zouden lijden -O-

Dreamboy

Berichten: 2432
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:05

DuoPenotti schreef:
Dreamboy schreef:

Paarden zijn duur staat er.

Dan houden we er toch ook gewoon 9...

Echt zeg. Arme dieren


Die 9 had de eigenaar waarschijnlijk al voordat het zo duur werd. Er had zowel van de kant van de hulpverlening als van de eigenaar veel eerder ingegrepen moeten worden.

En dan kun je ook geen water verversen?

En je kan een goed huisje zoeken voor ze?
Daarnaast vind ik niet dat ineens dit jaar alles duur is geworden, dat is al een poosje aan de gang.

Precies monique
Het niet om hulp vragen. En ook de omgeving daarin je niet helpt dat is erg. Al zijn het vaak mensen die wel hulp aangeboden krijgen maar alles weigeren want het valt wel mee.
Maar deze dieren stonden alweer een jaar zo, dan is er mijn inziens aan alle kanten te laat ingegrepen.[/quote]

Dat zeg ik toch ook! Zowel eigenaar als de instanties hadden eerder moeten ingrijpen.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:18

Wat naar :( Soms verzamelen mensen ook paarden. Ik heb ooit een vrijwilligerswerk gedaan bij een stal waar ze 10 paarden hadden. We waren daar de hele ochtend mee bezig om te mesten en om hooi bij te vullen en dat dan nog met een groep van 4-5 mensen en in de middag was er nog een ploeg.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:27

Kimddddd schreef:
Wat naar :( Soms verzamelen mensen ook paarden. Ik heb ooit een vrijwilligerswerk gedaan bij een stal waar ze 10 paarden hadden. We waren daar de hele ochtend mee bezig om te mesten en om hooi bij te vullen en dat dan nog met een groep van 4-5 mensen en in de middag was er nog een ploeg.


Inderdaad, soms is het verzamelen van paarden, en daar dan niet voor kunnen zorgen, een uiting van een psychische stoornis. Dan is het hopen op een oplettende buurtbewoner/voorbijganger die hulp inschakelt, hopelijk komt het goed met die dieren.