Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26327
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 00:08

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Voorbijgangers in het Zwitserse Winterthur (nabij Zürich), moeten even verbaasd hebben opgekeken. Een op hol geslagen paard galoppeerde door het plaatsje met een boom achter zich aan.

De hulpdiensten kregen donderdagmiddag kort na 14:00 uur een oproep voor een loslopend paard. Tijdens bosbouwwerkzaamheden in de wijk Rosenberg schrok de 15-jarige Freibergermerrie ergens van en ging er in volle galop vandoor. Op dat moment was het dier een boom van ongeveer tien meter aan het verslepen. Tijdens haar tocht door de stad sleepte het paard deze boom met zich mee.

Meerdere politiewagens en de dierenpolitie werden ingezet om het dier te vinden. Uiteindelijk werd ze aangetroffen in de Rychenbergstrasse, achter het regionale ziekenhuis. Daar vertraagde het paard en kon ze door een voorbijganger gevangen worden. De merrie bleef ongedeerd, en ook in de omgeving raakte niemand gewond. De eigenaar heeft haar opgehaald en onder politiebegeleiding naar de werkplek teruggebracht.

Gebruikte bronnen:

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:26

Mijn Dartmoor is er ooit vandoor gegaan met een kerstboom van 2 meter achter haar aan (die was niet zo stevig geworteld als ik dacht, toen ik haar eraan vast bond) maar een boom van 10 meter door de stad (dorp?) slepen is wel next level. Wat een krachtpatser! Gelukkig dat er geen ongeluk mee gebeurd is.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 08:53

Callippo dat zal dan wel al een afgezaagde boom zijn geweest want blijkbaar was het paard aan het werk in het bos met het verslepen van bomen.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:09

Als je op de eerste link klikt zie je paard en boom.
Het is een afgezaagde dunne lange boom.

In verschillende landen gebruiken ze paarden in om omgezaagde bomen weg te slepen, omdat ze er met groter materieel niet kunnen komen.

Maar zal wel een apart gezicht zijn geweest om die in galop door een dorp te zien komen. :wow:
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 12-03-24 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:11

Op de foto in de link is paard met boom te zien, dat is zeker duidelijk een boom die vast gemaakt is voor het verslepen.

Gelukkig liep t met een sisser af

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:03

Voor hetzelfde geld had het arme dier haar eigen hoofd ingeslagen met die boom, die dingen kunnen raar stuiteren...

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:27

Ik ben vooral verbaast dat er geen auto‘s beschadigd zijn met al die lange zijtakken of andere ongevallen gebeurd zijn.
Winterthur is een stad ter groote van Venlo en het paard is rond het ziekenhuis tot stoppen gebracht.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Op hol geslagen paard sleept meterslange boom mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:03

Freiberger, kan niet missen *\o/*

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:11

Sabbientje schreef:
Als je op de eerste link klikt zie je paard en boom.
Het is een afgezaagde dunne lange boom.

In verschillende landen gebruiken ze paarden in om omgezaagde bomen weg te slepen, omdat ze er met groter materieel niet kunnen komen.

Maar zal wel een apart gezicht zijn geweest om die in galop door een dorp te zien komen. :wow:


Doen ze in Nederland ook hoor ;) hier ben ik druk bezig geweest. Inderdaad om zo het bos te besparen daar was geen mogelijkheid voor groot materieel


Afbeelding

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:13

Lieser schreef:
Freiberger, kan niet missen *\o/*


Wat bedoel je daarmee, ik ben niet bekend met het karakter van Freibergers namelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:17

dierenfan schreef:
Sabbientje schreef:
Als je op de eerste link klikt zie je paard en boom.
Het is een afgezaagde dunne lange boom.

In verschillende landen gebruiken ze paarden in om omgezaagde bomen weg te slepen, omdat ze er met groter materieel niet kunnen komen.

Maar zal wel een apart gezicht zijn geweest om die in galop door een dorp te zien komen. :wow:


Doen ze in Nederland ook hoor ;) hier ben ik druk bezig geweest. Inderdaad om zo het bos te besparen daar was geen mogelijkheid voor groot materieel


[ [url=m/PkHdN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gave foto!

Vroeger kende ik ook iemand die dat deed.
Maar geen idee of dat bedrijf nog bestaat

anca

Berichten: 1781
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:21


Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:22

vierspan schreef:
Lieser schreef:
Freiberger, kan niet missen *\o/*


Wat bedoel je daarmee, ik ben niet bekend met het karakter van Freibergers namelijk.

Was maar een grapje, ik heb zelf een Freiberger. Oersterk en eigenwijs :)

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:00

Lieser schreef:
Was maar een grapje, ik heb zelf een Freiberger. Oersterk en eigenwijs :)


Idd :D Wij slepen ook in Nederland met een Freiberger ;)

Maar een paard met boom door een dorp, wat een geluk dat het allemaal weer goed is gegaan.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:50

dierenfan schreef:
Sabbientje schreef:
Als je op de eerste link klikt zie je paard en boom.
Het is een afgezaagde dunne lange boom.

In verschillende landen gebruiken ze paarden in om omgezaagde bomen weg te slepen, omdat ze er met groter materieel niet kunnen komen.

Maar zal wel een apart gezicht zijn geweest om die in galop door een dorp te zien komen. :wow:


Doen ze in Nederland ook hoor ;) hier ben ik druk bezig geweest. Inderdaad om zo het bos te besparen daar was geen mogelijkheid voor groot materieel


[ [url=m/PkHdN9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf. Ik denk dat mijn tinker dat ook wel geweldig zou vinden.

Wij hebben op de vorige stal jaren lang de bak gesleept met haar ivm geen trekker.
Toen op onze huidige stal de trekker een keer kapot was, hebben wij haar ook weer ingezet. Staleigenaar vond het een geweldige oplossing.
(overigens hebben we tegenwoordig ook een kar voor haar en binden we daar het sleeprek achter :+ scheelt een hoop lopen O:) )