Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 16:59

Persbericht Smolders Sporthorses en CBS Stallions
Fokkerij

Afbeelding
Harrie Smolders met Uricas van de Kattevennen. Foto: aangeleverd


Altijd al eens willen weten hoe topruiter Harrie Smolders zijn paarden selecteert, wat voor hem belangrijk is bij zijn hengstenkeuze, waar hij allemaal op let wanneer hij de sprong van een paard beoordeelt en waarom hij denkt dat zijn hengsten uitermate goed passen in de huidige fokkerij van moderne sportpaarden? Kom dan op 2e Paasdag, 1 april, naar de hengstenshow van Smolders Sporthorses en CBS Stallions bij Academy Bartels in Hooge Mierde waar Smolders samen met Chris de Heer onder andere zijn tophengst Uricas van de Kattevennen onder het zadel presenteert.

Het wordt anders dan anders, de hengstenshow van Harrie Smolders en Caroline Breeding Stallions. “Ik ga niet over een auto of spectaculair hoge hindernissen springen, maar ga de mensen meenemen in hoe ik over een paard denk, hoe ik een paard selecteer en opleid en wat ik belangrijk vind in een vaderpaard. Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik een stel zeer goede hengsten tot mijn beschikking heb, van Uricas en Darry Lou, die op het hoogste niveau in de sport acteren, tot een stel veelbelovende jonge hengsten, en ik denk dat het tijd is dat fokkers deze hengsten ook als vaderpaard goed leren kennen. Ik verwacht dat deze hengsten voor veel fokkers een welkome aanvulling gaan zijn op hun hengstenopties,” vertelt Smolders.

Presentatie
Tijdens de hengstenshow presenteert Smolders o.a. zijn bewezen tophengst Uricas van de Kattevennen (Uriko x Cassini I), die afgelopen weekend nog derde werd in the Rolex Grote Prijs van the Dutch Masters - Indoor Brabant, maar ook al meerdere grote prijzen gewonnen heeft. Uricas is een serieuze kandidaat voor de Olympische Spelen in Parijs, later dit jaar.

Afbeelding
Uricas van de Kattevennen. Foto: aangeleverd

Smolders zal ook zijn andere tophengsten Darry Lou (Tangelo van de Zuuthoeve x Nabab de Reve) en Escape Z (Emerald van’t Ruytershof x Heartbreaker) onder het zadel presenteren, evenals de jonge aanstormende talenten Ember Z (Emerald van’t Ruytershof x Corland) en Tiger van’t Ruytershof (Chacfly PS x Comme Il Faut). Darry Lou heeft zich bewezen op het allerhoogste niveau met o.a. winst in de loodzware Grote Prijs van Calgary en de enorm competitieve Escape Z heeft vele internationale top drie klasseringen op zijn naam.

Afbeelding
Darry Lou. Foto: aangeleverd

Afbeelding
Escape Z. Foto: aangeleverd

Afbeelding
Ember Z. Foto: aangeleverd

Afbeelding
Tiger van’t Ruytershof. Foto: aangeleverd

"Ik zal over kleine hindernisjes laten zien waar ik op train met deze paarden. Een soort clinic dus,” aldus Smolders. “Maar de hengsten zijn ook zonder zadel te bekijken. Ik deel mijn ervaringen met de hengsten en hun nakomelingen en vertel bij wat voor soort merries ik denk dat deze hengsten goed passen.”

Caroline Breeding Stallions en Smolders Sporthorses
In het hengstendeel van zijn sportstal werkt Smolders nauw samen met Caroline Breeding Stallions (CBS), het bedrijf van zijn zus Caroline van Dijck-Smolders.

"Met deze hengstenshow willen we uiteraard onze hengsten onder de aandacht brengen, maar het educatieve deel is ook belangrijk. We willen de aanwezigen waardevolle informatie meegeven zodat ze informatie krijgen over hoe ze een paard kunnen beoordelen, mede daardoor een goed gefundeerde hengstenkeuze kunnen maken en daarmee hun kansen op het fokken van een modern springpaard kunnen vergroten.”

Toegang gratis maar even aanmelden aub.
De hengstenshow vindt plaats op maandag 2e Paasdag bij Academy Bartels in Hooge Mierde en de toegang is gratis. Iedereen is welkom. Deuren gaan open om 13:30u en de presentatie begint om 14u.

Meld je alleen even aan via https://www.harriesmolders.com zodat de organisatie een idee heeft hoeveel mensen er komen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:34

Vind ze er allemaal maar erg ielig uitzien…erg hoog op de benen en een iel lijf.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:16

paars schreef:
Vind ze er allemaal maar erg ielig uitzien…erg hoog op de benen en een iel lijf.

Het zijn atleten oftewel topsporters.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:27

pillow schreef:
paars schreef:
Vind ze er allemaal maar erg ielig uitzien…erg hoog op de benen en een iel lijf.

Het zijn atleten oftewel topsporters.


Dit,maar ook de manier van fotograferen. Deze zijn meer van onderaf gemaakt in tegenstelling tot wat mensen zelf vaak doen; rechtop staan en dan foto maken waardoor je bijna naar beneden foto's maakt.
Even nog los dat mensen veel te dikke paarden gewend zijn en paarden op normaal gewicht vaker als te dun gezien worden.

Niet mijn type hengsten, maar ielig nee. Hoog op de benen is niks mis mee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:35

Ik vind ze ook totaal niet iel, goed bespierd en afgetraind, dat wel.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 10:42

Alles behalve iel. Het zijn atleten, moderne sportpaarden maar allemaal met voldoende body. Een paar prachtige hengsten! :j

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:44

Ze staan er beter bij dan menig ander paard van een bokker..
Prachtige dieren

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:04

Oh zeker niet iel, gezonde dieren om te zien. Knappe hengsten zijn het, :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:24

paars schreef:
Vind ze er allemaal maar erg ielig uitzien…erg hoog op de benen en een iel lijf.

We willen niet allemaal op een veel te dikke, kortbenige Haflinger rijden;-)

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:56

janderegelaa schreef:
We willen niet allemaal op een veel te dikke, kortbenige Haflinger rijden;-)

:+ kwestie van smaak. Ik ben ook niet van de Harlingers, maar deze ribschiere (wat qua gewicht prima is) langbenige ‘atleten’…nee not my cup of tea.
Geef mij maar wat stevigers.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:03

Interessant. Ben ook wel benieuwd wat de kenners vinden van de bouw van die laatste vos.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:54

Anomien schreef:
Interessant. Ben ook wel benieuwd wat de kenners vinden van de bouw van die laatste vos.

Dat is echt een heel goed paard. Neerwaartse romprichting maar dat is normaal voor een springpaard. Je kunt iets van de rug vinden maar liever iets te week dan strak.

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 20:39

janderegelaa schreef:
Anomien schreef:
Interessant. Ben ook wel benieuwd wat de kenners vinden van de bouw van die laatste vos.

Dat is echt een heel goed paard. Neerwaartse romprichting maar dat is normaal voor een springpaard. Je kunt iets van de rug vinden maar liever iets te week dan strak.


Ik had natuurlijk al wel een vermoeden dat ze allemaal goed zijn. Daarom was ik juist benieuwd…

Ik ken de paarden niet hoor. Maar qua bouw spreekt de eerste en tweede mij meer aan. Zo zie je maar weer.

Daarom zou het voor mij erg interessant zijn om de onderbouwing aan te horen. Vooral omdat mijn eerste gevoel iets anders zou zeggen bij het laatste paard als ik de foto los van dit topic zou zien… en ik niet zou kunnen bedenken dat hij wel een topper is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:49

Je kunt een onderbouwing niet op een standfoto maken want je kunt dan niet zeggen hoe hij met zijn bouw omgaat. Als je filmpjes (in dit geval) op zoekt dan wel. Hij is heel lichtvoetig en galoppeert heel mooi met de schoft omhoog. Daarnaast springt hij ook heel goed. Mooie techniek en heel makkelijk. Maar hij komt ook uit een hele goede moederlijn.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:59

Anomien schreef:
Interessant. Ben ook wel benieuwd wat de kenners vinden van de bouw van die laatste vos.


Ik vind zijn bouw niet zo wenselijk.. :o

Hij zal inderdaad vast goedgekeurd zijn omdat ie zo goed kan springen en ruimschoots compenseert.

Maar erg neerwaarts in de gehele romprichting, afwijkende voorbeenstand, platvoeten. Bij dit soort paarden denk ik altijd dat ze sneller stuk gaan vanwege zoveel gewicht continu op dat voorbeen.

Ember Z lijkt trouwens ongelijke voorvoeten te hebben.

Vindt ze er trouwens wel top uit zien! Niet te dun/ dik en prima bespierd. En zijn uitleg wbt selectiecriteria lijken me ook wel interessant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:14

Ik zie geen afwijkende voorbeenstand en al helemaal geen platvoeten. De foto is te onduidelijk om te kunnen beoordelen of de verzenen ongelijk zijn maar ik geloof dat niet als ik de hoeven zo zie.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:44

Wel apart dat hij als enige niet op het straatje staat, maar op het grind.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 14:56

grappig dat de mensen hier oordelen alsof het dressuurpaarden zijn. Dit zijn paarden die over dikke stokken moeten springen, en iedere vetcel die er teveel aanzit hebben deze paarden last van als ze over 1.60-1.70 cm heen moeten springen.
(om nog maar niet te spreken over de extra belasting).

In het springen heb je gewoon hele andere lichamelijke eigenschappen nodig, of je dat nou mooi vind of niet. Net zoals een lange afstand hardloper een andere lichaamsbouw heeft dan een kogelstoter.

(en dat zeg ik als New Forest pony fan, dus die springpaarden zijn ook niet mijn type paarden, maar ik begrijp wel waar de types vandaan komen).

Overigens zeggen de foto's waarbij de ene op straat staat en ander op het grind ook niet zoveel, misschien is de ene foto wel later/eerder gemaakt. De zon schijnt ook niet net zoals op de andere foto's.
Je kunt natuurlijk ook overal wat achter zoeken.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:07

Het zijn hengstenfoto's, daar wordt er altijd alles aan gedaan om ze zo gunstig mogelijk op de foto te zetten.

De commissie maakte vorig jaar niet voor niets de opmerking dat er zoveel bemerkingen waren op het fundament en de correctheid van de springpaarden. Dat is niet voor niets. https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-hen ... fundament/

Overigens staan er als je doorklikt naar de website van Harrie Smolders ook nog andere standfoto's waar het ea duidelijk te zien is.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:33

Ik weet ook dat er veel topruiters zijn die niks om fundament geven, maar enkel kwaliteit beoordelen. En natuurlijk moet een paard wel een mate van duurzaamheid hebben, maar dat is dan meer het totaalplaatje (en klinische beeld wat eerder bepalend is). Echter zijn het ook deze topruiters, die een stuk minder streng op de röntgenfoto's zijn dan menig recreant.....
Die zullen zich ook niet zoveel aantrekken van wat de commissie wel of niet van een paard vind :)
(ze hebben natuurlijk ook niet hetzelfde doel)

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:37

Dat laatste dus..

Wbt de fokkerij is dat juist wel een punt om zeer kritisch op te zijn.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 16:40

ja ik vraag het me werkelijk af....

Want in de praktijk is nog altijd gebleken dat het grootste deel van de paarden uitvalt door peesproblemen (dus weke delen) of koliek, en niet op een chipje/afvlakking links of rechts of andere dingen die op de foto niet goed zouden zijn.
Natuurlijk wil je zo gezond mogelijk....maar de vraag is, in hoeverre röntgenfoto's uiteindelijk echt beperkend zijn in de sport (en dus uiteindelijk ook je fokkerij).
Geen idee of daar ooit gedegen onderzoek naar gedaan is?

En dan blijft mijn vraag weer, zouden ze inmiddels met de huidige technieken niet de weke delen kunnen beoordelen op hardheid?

Geen kritiek overigens hoor, maar ik vraag me het echt af.

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:45

Sky_As schreef:
Overigens zeggen de foto's waarbij de ene op straat staat en ander op het grind ook niet zoveel, misschien is de ene foto wel later/eerder gemaakt. De zon schijnt ook niet net zoals op de andere foto's.
Je kunt natuurlijk ook overal wat achter zoeken.



Zoals Edgar Allan Poe zei, geloof maar de helft van wat je ziet.
Ook als de foto’s niet op dezelfde dag genomen zijn, wat ik overigens niet geloof, zijn ze wel op dezelfde locatie genomen en dan blijft het op zijn minst ‘apart’ dat deze op het grind staat en niet op het straatje. Daarnaast zijn afwijkende voet en beenstanden wel zeker een punt van aandacht bij de springers, en ook bij Emerald, die dat nog al eens vererft. Dit is een Emerald zoon.
Afwijkende voeten en beenstanden zorgen ook voor een andere belasting van de pezen, dus zeker iets om kritisch op te blijven als fokker.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Unieke hengstenshow en presentatie van tophengsten met Harrie Smolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:49

Een afwijkende voet kan ook van grazen komen en niet eens erfelijk zijn.
Misschien waren ze al blij met een standfoto ook al is het op grind omdat hij niet stil wou staan.

En zo kun je nog wel blijven speculeren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 17:53

Oehlala schreef:
Sky_As schreef:
Overigens zeggen de foto's waarbij de ene op straat staat en ander op het grind ook niet zoveel, misschien is de ene foto wel later/eerder gemaakt. De zon schijnt ook niet net zoals op de andere foto's.
Je kunt natuurlijk ook overal wat achter zoeken.



Zoals Edgar Allan Poe zei, geloof maar de helft van wat je ziet.
Ook als de foto’s niet op dezelfde dag genomen zijn, wat ik overigens niet geloof, zijn ze wel op dezelfde locatie genomen en dan blijft het op zijn minst ‘apart’ dat deze op het grind staat en niet op het straatje. Daarnaast zijn afwijkende voet en beenstanden wel zeker een punt van aandacht bij de springers, en ook bij Emerald, die dat nog al eens vererft. Dit is een Emerald zoon.
Afwijkende voeten en beenstanden zorgen ook voor een andere belasting van de pezen, dus zeker iets om kritisch op te blijven als fokker.


Dit is geen Emerald zoon maar een Chacfly. Had je kunnen weten als je even op Horsetelex gekeken had. Knap dat jij weet dat ze op dezelfde dag genomen zijn. Ik denk van niet want ze verschillen in leeftijd. Hij staat ook niet op grind maar op klinkers.