FEI komt met uitleg en veel gestelde vragen over nieuwe filmregels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

FEI komt met uitleg en veel gestelde vragen over nieuwe filmregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 18:07

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Het FEI-logo. Foto: ©FEI/Flickr


Op vrijdag 8 maart 2024 heeft de FEI een toelichting en antwoord op veel gestelde vragen gegeven over de herziene richtlijnen voor niet-rechthebbenden omtrent het publiceren van video’s op de sociale media, die zijn opgenomen tijdens FEI-wedstrijden.

De FEI schrijft: “de recente publicatie van de aangepaste versie van de ‘Non-Rights holders’ Guidelines for Publishing on Social Media at FEI-Namend Events’ heeft heel veel stof doen opwaaien in de media, gezorgd voor misinformatie en vragen van betrokkenen over wat wel en niet kan worden gefilmd en gepost. Om meer informatie te geven over de richtlijnen en de toepassing ervan, hebben we een toelichting geschreven en een gedetailleerde FAQ. Deze zijn beide beschikbaar naast de richtlijnen, op een nieuw gecreëerde website van de FEI: NRH Guidelines for Posting Videos from FEI-Named Events.

Verduidelijking
Allereerst is het belangrijk om te verduidelijken dat de richtlijnen op geen enkele manier het filmen willen voorkomen en niemand willen verhinderen om beelden te maken tijdens een evenement. Ze betreffen uitsluitend de publicatie van videobeelden op de sociale media, websites en blogs, gemaakt op het zogeheten ‘Field of Play’ tijdens evenementen van de FEI door niet-rechthebbenden.

Ten tweede is het belangrijk om te verduidelijken dat deze richtlijnen niet van toepassing zijn op complete FEI-evenementen, maar uitsluitend op de rubrieken van de FEI tijdens deze wedstrijden.
Bij bijvoorbeeld wereldbekerwedstrijden dressuur gelden de richtlijnen alleen in de twee rubrieken die meetellen voor de FEI Wereldbeker Dressuur. Daarom zijn ze alleen van toepassing op de FEI-kampioenschappen en de daaropvolgende series en finales.

Voor de ruiters en nationale federaties zijn er mogelijkheden om toegang te krijgen tot videobeelden vanaf het Field of Play’ (FOP), zoals beschreven in de richtlijnen, die zij kunnen publiceren. Ook zijn er mogelijkheden om andere, specifieke FOP-beelden (bijvoorbeeld van het parcours verkennen) van een FEI-evenement te posten.

Gemakshalve heeft Eurodressage de belangrijkste punten in deze vraag & antwoord even vetgedrukt.

Vraag & antwoord


Waarom bestaan deze richtlijnen?
Deze richtlijnen bestaan -overigens al enkele jaren- om duidelijkheid te verschaffen over wat niet-rechthebbenden wel en niet online kunnen plaatsen van FEI-evenementen, gebaseerd op de contractuele overeenkomsten die die FEI heeft met rechthebbenden. Rechthebbenden zijn bijvoorbeeld tv-omroepen die de rechten hebben van de FEI. Dit is standaard in deze industrie, en het is gebruikelijk voor niet-rechthebbenden om beperkt te worden in wat zij online kunnen zetten qua beelden van het Field of Play De richtlijnen zorgen voor duidelijkheid en structuur rondom wat wel en niet is toegestaan, maar ook in aanvullende mogelijkheden voor niet-rechthebbenden.


Wie zijn rechthebbenden bij FEI-evenementen?
Iedere persoon of instantie met wie de FEI een gecontracteerde overeenkomst heeft om te mogen filmen en/of video’s te verspreiden/uitzenden vanaf een FEI-evenement.

Alle rechten op videomateriaal dat is gemaakt op het Field of Play (FOP) tijdens een FEI-evenement, zijn het eigendom van de FEI en alle copyright is in handen van de FEI.

De FEI brengt de rechten van FEI-evenementen onder bij omroepen om de sport op grote schaal te promoten. Onderdeel van deze overeenkomsten is de standaard mediarechten voor de rechthebbenden, inclusief exclusiviteitsclausules voor het publiceren van videomateriaal vanaf het Field of Play.


Wat is een niet-rechthebbende (NRH)?
Iedere persoon of instantie die geen contractuele overeenkomst heeft om videobeelden te maken en verspreiden vanaf een FEI-evenement. Als je een journalist, influencer, toeschouwer, ruiter, groom of nationale federatie bent, ben je een niet-rechthebbende.


Mag een NRH videobeelden maken tijdens een FEI-evenement?
Ja, er is geen regel of beperking voor het maken van video-opnamen. De beperkingen zijn alleen relevant voor de publicatie van die beelden, bijvoorbeeld op de sociale media.


Om welke FEI-evenementen gaat het?
Het gaat om een select aantal evenementen, waarvan de FEI de uitzendrechten heeft:
  • Longines League of Nations™
  • Longines FEI Jumping World Cup™ - West-Europese League en Noord-Amerikaanse League
  • FEI Dressage World Cup™ - West-Europese League
  • FEI Vaulting World Cup™ finale
  • FEI Eventing Nations Cup™
  • FEI kampioenschappen voor senioren (Europese kampioenschappen, wereldkampioenschappen)


Wat is de definitie van het ‘Field of Play’? Is dat alleen de hoofdrijbaan?
Het ‘Field of Play’ omvat de volgende gebieden:
  • hoofdrijbaan
  • losrijbaan
  • Kiss & Cry-zone
  • Leaders Lounge
  • entree/uitgang voor de ruiters
  • het cross country-parcours bij eventing
  • het marathonparcours bij het mennen

De richtlijnen hebben alleen betrekking op het publiceren van videobeelden die gemaakt zijn op deze plekken.


Wat was het doel/de reden van deze update?
De richtlijnen zijn opgesteld en openbaar gemaakt op de website van de FEI, en staan daar al zo’n vijf jaar. Hierin wordt uitgelegd wat is toegestaan voor niet-rechthebbenden tijdens FEI-evenementen. De ervaring van de FEI met de vorige richtlijnen is dat deze hun doel niet bereikten. Rechthebbenden leken in de war te zijn over wat zij wel en niet konden doen. Dit leidde tot meerdere gevallen van niet-rechthebbenden die FOP-beelden van de FEI-evenementen publiceerden op de sociale media en/of deze beelden commercieel gebruikten.

Na een evaluatie werd besloten om de eerdere richtlijnen te verfijnen en te verduidelijken. Zo is het voor elke groep van relevante betrokkenen duidelijk wat wel en niet gepubliceerd mag worden.


Welke veranderingen zijn er doorgevoerd?
Kijkende naar wat er wel en niet is toegestaan, is er heel weinig veranderd. De nieuwe richtlijnen geven de informatie alleen anders weer. De vorige richtlijnen waren niet specifiek in hoe ze werden toegepast door de verschillende niet-rechthebbenden, oftewel mediapersonen met een accreditatie tegenover ruiters en eigenaren met hun aanhang en nationale federaties). We hebben de informatie nu herschikt om het voor iedere betrokkene makkelijker te maken om te begrijpen wat wel en niet is toegestaan qua het publiceren van FEI-evenementen.

De belangrijkste verandering heeft betrekking op eerdere verwijzingen naar media zonder rechten, die een aantal korte clips van het field of play op hun Instagram-kanalen mochten delen. Deze zijn nu verwijderd om zo op één lijn te komen met de contractuele overeenkomsten.

Hoewel deze restrictie heeft geleid tot enige opschudding, is dit een standaard praktijk in de sportwereld. Soortgelijke regels zul je ook vinden bij veel andere sportevenementen.


Zijn de richtlijnen een poging om iemand te censureren of transparantie bij evenementen tegen te gaan?
Absoluut niet. Deze richtlijnen zijn op geen enkele manier een poging om iemand te censureren of transparantie bij evenementen te voorkomen. Ze zijn juist opgesteld om er zeker van te zijn dat de rechten van de rechthebbende tv-omroepen tijdens FEI-evenementen volledig gerespecteerd worden. Voor complete transparantie worden de evenementen live en in hun geheel uitgezonden op FEI TV en/of het YouTube-kanaal van de FEI. Deze beelden zijn ook beschikbaar om achteraf terug te kijken.


Als iemand zich zorgen maakt over bepaald gedrag dat te zien is tijdens een FEI-evenement, inclusief de evenementen die de naam van de FEI dragen, dan is dat niet een probleem met de persoon die het gedrag in kwestie filmt. We moedigen iedereen die verontrustend gedrag ziet dan ook aan om dit te rapporteren door de beelden direct met de FEI te delen, zodat hiernaar gekeken kan worden.


Wat wordt er bedoeld met videobeelden? Gaat het alleen om beelden van tv-camera’s? Kan ik nog wel filmen met mijn smartphone en dit uploaden in mijn Instagram-verhalen?
De term videobeelden verwijst naar iedere vorm van bewegend beeld, de richtlijnen zijn dan ook van toepassing op elk type camera of ander apparaat dat bewegende beelden kan vastleggen - van professionele televisiecamera’s tot smartphones.

Niet-rechthebbenden mogen geen beelden van het Field of Play (FOP) plaatsen op de sociale media (of op een andere manier publiceren). Er is een uitzondering voor ruiters en nationale federaties die de mogelijkheid hebben om in te loggen op de FEI Socialie-app. Daar kunnen ze videobeelden in uitzendkwaliteit vinden van hun proef of parcours en deze posten op hun sociale media kanalen. Deze uitzondering geldt niet voor videobeelden die de ruiters/nationale federaties zelf opnemen en vervolgens posten.


Mag ik live-streamen naar mijn digitale kanalen vanaf het field of play?
Nee, live-streamen valt ook onder dezelfde richtlijnen als vooraf opgenomen videobeelden.


Hoe zit het met foto’s? Mag ik foto’s maken en op mijn sociale media-kanalen plaatsen?
Ja, dat mag. Foto’s kunnen zonder verdere restricties geplaatst worden op alle kanalen.


Als ik bij een evenement ben waar een van de FEI Wereldbekerwedstrijden wordt verreden en ik wil een paard en ruiter filmen die deelnemen aan de Grand Prix, niet in de wereldbekerrubriek, mag ik dat dan of niet?
Deze richtlijnen zijn alleen van toepassing op de FEI-evenementen tijdens de wedstrijd, aangezien deze de enige zijn waarvoor de FEI de uitzendrechten heeft of uitgeeft. Bijvoorbeeld tijdens de FEI Wereldbeker dressuurwedstrijden, daar vallen alleen de twee FEI Wereldbekerrubrieken onder deze richtlijnen. Hetzelfde geldt voor een Longines FEI Wereldbekerwedstrijd springen – West-Europese League. Alleen de FEI Wereldbekerrubrieken vallen onder deze richtlijnen. De Grand Prix valt daar bijvoorbeeld niet onder. Dit geldt ook voor alle niet-FEI-rubrieken, ook deze vallen niet onder de richtlijnen.

De organisator, die de rechten heeft voor de andere rubrieken, kan wel zijn eigen restricties hebben voor die rubrieken. Dat is dan niet aan de FEI.


Ik ben een ruiter en heb een persoonlijke videograaf, die mij filmt om later op mijn sociale media te plaatsen. Kunnen zij dit nog steeds doen?
Dat hangt er vanaf aan welk evenement je deelneemt. Als het een FEI-evenement betreft (zie de lijst hierboven), dan mag je videograaf je filmen. Maar je mag geen content op je sociale media plaatsen die op het Field of Play is gemaakt.

Echter, de FEI kan je een video beschikbaar stellen van jouw proef/parcours. Deze is opgenomen door de gastzender via het FEI Socialie-platform. Je mag deze video delen op je sociale media.

Als je deelneemt aan een evenement dat geen FEI-evenement is, dan mag je wel gefilmd worden en kun je deze posten op je sociale mediakanalen. Dit is wel afhankelijk van de overeenkomsten ter plaatse, van de organisatie en de rechthebbenden.

(Note van Eurodressage: sommige wedstrijden hebben hun officiële videografen ter plekke (bijvoorbeeld in Wellington) en de beelden dienen via hen te worden gekocht als iemand deze op zijn sociale media wil zetten.)


Zijn op FEI Socialie beelden te vinden van elke competitie op elk niveau?
Nee, er zijn alleen beelden van de bovengenoemde FEI-evenementen.

Ik ben toeschouwer bij een FEI-evenement. Mag ik mijn video op mijn sociale media-kanalen zetten?
Als u een FEI-rubriek filmt, dan is het antwoord nee. Deze richtlijnen gelden voor iedereen die geen rechthebbende is.

Bij een evenement dat niet onder de FEI valt, hangt het af van de overeenkomsten ter plaatse, tussen de organisatie en zijn rechthebbenden. Als u een kaartje hebt gekocht voor het evenement, staan er gewoonlijk voorwaarden en bepalingen op het kaartje of deze zijn tijdens het aankoopproces van het kaartje te lezen. Hierin staan uw rechten gedetailleerd beschreven.


Mag ik videobeelden van de digitale kanalen van de FEI delen of opnieuw ergens plaatsen?
Ja, daar zijn geen problemen mee. De FEI is voorstander van het delen van videobeelden die zijn gepubliceerd op de sociale mediakanalen van de FEI.


Wat gebeurt er als een NRH de richtlijnen overtreedt?
Elke overtreding wordt per geval beoordeeld. Er zijn een aantal maatregelen die genomen kunnen worden. Als de overtreding wordt begaan door een NRH medialid, kan dat consequenties hebben voor de accreditatie van dat medialid voor dat evenement (en mogelijk ook voor toekomstige evenementen). Een andere maatregel kan zijn dat de FEI aan het betrokken sociale mediakanaal vraagt om de videobeelden offline te halen, door de schending van het copyright. Dit kan erin dat de sociale media providers de pagina van de gebruiker opschort.


Wat als ik mijn eigen videobeelden wil maken of andere FEI-videobeelden wil gebruiken?
Als u aanvullende beelden van de wedstrijd wilt gebruiken voor editoriale of commerciële doeleinden en dus een rechthebbende voor het evenement wilt worden, kunt u contact opnemen met broadcast@fei.org.




Afbeelding

Gerelateerde artikelen:
[VN] Mag je nu wel of niet filmen op FEI event? Een advocaat legt het uit
[VN] FEI zorgt voor onrust met nieuwe regels omtrent filmen wedstrijden