Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26329
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:41

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Vaderland OLD tijdens IB/TDM 2024.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Tijdens de wereldbekerkwalificatiewedstrijd in Den Bosch werd Dinja van Liere geïnterviewd. Ze werd onder andere gevraagd naar haar mening over het uitzenden van niet alleen de dressuurrubrieken, maar van het losrijden.

Tijdens de Gothenburg Horse Show stonden er drie camera’s opgesteld in de losrijring. De beelden hiervan werden uitgezonden om zo de paardensportwereld transparanter te maken en geheime opnamen overbodig te maken.

Gelijke regels
Hoewel Dinja de beelden van Gothenburg niet heeft teruggezien, wilde ze wel haar mening geven over het uitzenden van het losrijden.

“Als dit wordt gedaan voor de dressuur, moet het ook gebeuren bij het springen”, zo stelt ze. “Er zijn nog steeds veel verschillen in de regels tussen springen en dressuur, bijvoorbeeld op het gebied van harnachement. Ik vind dat heel raar. Het gaat immers om het welzijn van het paard en dan maakt het voor mij niet uit of het een dressuurpaard of een springpaard is.”

Pietluttigheden
Als het publiek filmpjes maakt van het losrijden, worden deze vaak gedeeld op de sociale media. De context ontbreekt hier dan bij.

“Transparantie is goed, maar het kan ook gevaarlijk zijn”, zegt Dinja. “Ik denk dat het goed is als het losrijden niet achter gesloten deuren gebeurt, omdat slechte dingen niet voor zouden moeten komen. De uitzonderingen, waarbij het echt niet goed gaat, daar moeten we zeker achteraan. Aan de andere kant kan iemand altijd pietluttig gaan doen over dingen. Mensen zullen kritisch zijn, filmpjes zonder context zullen verspreid blijven worden. We worden nu onder een vergrootglas gelegd, dit kan de hele sport ondermijnen.”

Toetsenbordridders
Van Liere won met Hermes, die volgens de planning tijdens het CDI in Aken over twee weken zijn rentree gaat maken, twee keer brons won tijdens de Wereldkampioenschappen 2022 in Herning. Zij is bang dat de sport gaat verdwijnen als de toetsenbordridders door blijven gaan met alles uit elkaar te trekken.

“We leven tegenwoordig in een wereld waarin het niet uitmaakt hoe goed je het doet, want het is nooit goed genoeg”, stelt ze pessimistisch. “Stel dat je paard ergens van schrikt, je doet je best om hem bij je te houden en dat zorgt ervoor dat hij iets te kort wordt in de nek. Door juist dat stukje van de film eruit te knippen, kunnen ze dan zeggen dat je te kort en te diep hebt gereden. Maar als ze dat met hun eigen ogen zouden zien tijdens het losrijden, dan zagen ze dat het een schrikmoment was en dat paard vervolgens weer prima ging. Ze moeten zien hoe het er echt aan toe gaat tijdens een wedstrijdstrijd. Het plezier en de opwinding van de sport zullen verdwijnen als iedereen gewoon thuis achter zijn computer blijft zitten kijken en bekritiseren. Op een bepaald moment zal niemand meer naar een wedstrijd gaan.”


Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:46

.... misschien word ik nu gezien als een toetsenbord ridder, maar ik vind het een beetje raar verhaal.

Okee, stel je paard schrikt, je pakt de teugel(s) en het dier wordt kort in de hals.

Als het losrijden wordt opgenomen kun je duidelijk maken wat er gebeurde en dat het een momentopname is.
Ik zie het dus als een bescherming.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:48

Het komt niet zo vaak voor dat ik het met je eens ben Janneke, maar in deze wel.
Wilde soort gelijk bericht schrijven.
Laat het losrijden nog een poosje online daarna en er kan juist niet gemanipuleerd worden.
Iedereen kan zien dat het losrijden vriendelijk gebeurde en dit echt een momentopname is.
En dan zul je vast nog wat Peta zeveraars hebben die dat niet vinden kunnen, maar dat is dan echt geen groot deel meer.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:49

Ze bedoeld de foto's die nu gemaakt worden en uit het verband worden gerukt, of korte stukjes film die dusdanig bewerkt zijn dat de context niet meer te zien is. Dit bestaat helaas, er zijn hele Facebookgroepen die hun dagen doorbrengen met dit soort gedoe en anderen afzeiken.

Spoiler:
De meeste kunnen zelf niet eens een B proef rijden. :o


Ze bedoeld juist dat ze voorstander is van het filmen van het losrijden (alleen ook bij het springen). Daarna gaat het over korte stukjes film die mensen uit het publiek maken en uit het verband trekken. Wat nu gebeurd.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:36

Opnemen van het losrijden vind ik prima. Live uitzenden hoeft van mij dan weer niet.

Zie het al een dopingcontrole.
Als FEI of organisatie heb je de mogelijkheid om de beelden terug te kijken op een later moment.
Komt er belastend beeldmateriaal naar buiten, kun je ook terug kijken of het een moment was, of überhaupt wel op die wedstrijd heeft plaatsgevonden.

Je kunt de beelden gebruiken om ruiters aan te spreken op hun gedrag, straffen of juist om te beschermen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:19

Janneke2 schreef:
.... misschien word ik nu gezien als een toetsenbord ridder, maar ik vind het een beetje raar verhaal.

Okee, stel je paard schrikt, je pakt de teugel(s) en het dier wordt kort in de hals.

Als het losrijden wordt opgenomen kun je duidelijk maken wat er gebeurde en dat het een momentopname is.
Ik zie het dus als een bescherming.

Maar het probleem is dat sommige mensen hun oordeel al klaar hebben bij het woord paardensport, en zeker bij sommige namen is dat zo. Die mensen maken een foto, geen filmpje, en gaan ermee aan de haal.

Jij plaatst het hier netjes in de context, wat imo ook zo hoort. Maar die mensen rukken het plaatje volledig uit de context en maken er hun eigen verhaal van. Zo dramatisch mogelijk uiteraard.

Losrijden filmen vind ik een goed ding, en een stuk controle erop ook. Waar ik een probleem mee heb is dat beelden uit hun verband worden getrokken, zo geplaatst op social media en het affakkelen kan beginnen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:48

Elisa2 schreef:
(...) Dit bestaat helaas, er zijn hele Facebookgroepen die hun dagen doorbrengen met dit soort gedoe en anderen afzeiken.


... wat naar!
(Oma zit kennelijk niet in die hoek van de sociale media, ik wist niet van het bestaan van dit soort praktijken.)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:00

Ik snap de slachtofferrol in deze echt niet, ik hoop dat het wat quotes zijn die eruit gepikt zijn en het daarom zo overkomt. Geeft voor mij geen positief gevoel...
Zorg gewoon dat je zo transparant en kwaliteitsvol bent dat mensen zien wat je doet, en zien dat het klopt. Blijf uitleg geven, dan zou je jezelf niet hoeven verdedigen.
Mensen die niet mee zijn zullen er altijd zijn. Neem de rest wel mee.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:36

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
(...) Dit bestaat helaas, er zijn hele Facebookgroepen die hun dagen doorbrengen met dit soort gedoe en anderen afzeiken.


... wat naar!
(Oma zit kennelijk niet in die hoek van de sociale media, ik wist niet van het bestaan van dit soort praktijken.)



Gelukkig maar, het is ook geen verrijking voor je leven. :o

Turdus:
Dat maakt geen zak uit voor sommige mensen, irl komen kijken doen ze niet..uitleg staan ze niet open voor want ze weten zelf alles beter. Vaak geinspireerd door een klassieke dressuur stroming uit het jaar 0. En ze menen van alles te zien wat er niet is. En dit is echt de grootste groep aan het worden.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:02

TurdusMerula schreef:
Ik snap de slachtofferrol in deze echt niet, ik hoop dat het wat quotes zijn die eruit gepikt zijn en het daarom zo overkomt. Geeft voor mij geen positief gevoel...
Zorg gewoon dat je zo transparant en kwaliteitsvol bent dat mensen zien wat je doet, en zien dat het klopt. Blijf uitleg geven, dan zou je jezelf niet hoeven verdedigen.
Mensen die niet mee zijn zullen er altijd zijn. Neem de rest wel mee.

Dit werkt alleen als mensen open zijn en proberen objectief te zijn.

Dat werkt niet bij mensen die vastbesloten zijn je de grond in te trappen. Die leggen alles negatief uit.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:22

Janneke2 schreef:
.... misschien word ik nu gezien als een toetsenbord ridder, maar ik vind het een beetje raar verhaal.

Okee, stel je paard schrikt, je pakt de teugel(s) en het dier wordt kort in de hals.

Als het losrijden wordt opgenomen kun je duidelijk maken wat er gebeurde en dat het een momentopname is.
Ik zie het dus als een bescherming.

Dit was ook mijn gedachte. Als er officiële beelden zijn kan je de context aantonen als iemand iets zo knipt en plakt zodat het volledig uit de context wordt getrokken.

Elisa2 schreef:
Spoiler:
De meeste kunnen zelf niet eens een B proef rijden. :o


Dit vind ik hét argument om de hele discussie dood te slaan. Dat iemand niet op hoog niveau heeft gereden betekent niet dat iemand geen inzicht heeft.
En ik zie genoeg ruiters die het plaatje goed beheersen, maar waarvan ik mij afvraag of ze wel weten wat ze van hun paard vragen en wat het doel is buiten die dressuurproef correct rijden.
Toen iemand die meerdere paarden in het Z en hoger had uitgebracht mij vertelde dat die schouderbuiten/contrastelling geen oefening was besefte ik dat zijn definitie van een oefening duidelijk verschilde van de mijne :+

Als we met elkaar willen dat er iets in de sport verandert moeten mensen niet op voorhand worden gediskwalificeerd op basis van hun niveau in de sport.
Op (a)sociale media iemand bij de enkels afzagen op basis van een foto of kort fragment is niet goed. Maar iemand uitsluiten van het gesprek ook niet. Meningen worden verkondigd, dan kan je beter met elkaar in gesprek gaan en duidelijk maken waarom iets wel of niet goed of fout is.

Tijdens de jaren studie fysiotherapie was op de opleiding een uitspraak: sport is gezond, maar topsport....niet echt.
Bij topsport zoek je de grens van je mogelijkheden op en die grens ontdek je meestal doordat je er overheen gaat. Als mens kan je dat aangeven. Paarden kunnen dat niet zo duidelijk. En als er dan een prestatiedruk is omdat er een doel behaald moet worden, dan is er een risico dat de grens van het paard ondergeschikt is aan het doel.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:02

BrankaZ schreef:
Toen iemand die meerdere paarden in het Z en hoger had uitgebracht mij vertelde dat die schouderbuiten/contrastelling geen oefening was besefte ik dat zijn definitie van een oefening duidelijk verschilde van de mijne

Buiten context vind ik het lastig om daar wat van te vinden. Je vertelt er niet bij in welk verband dit gezegd is, of waar hij op doelde.


BrankaZ schreef:
Als we met elkaar willen dat er iets in de sport verandert moeten mensen niet op voorhand worden gediskwalificeerd op basis van hun niveau in de sport.
Op (a)sociale media iemand bij de enkels afzagen op basis van een foto of kort fragment is niet goed. Maar iemand uitsluiten van het gesprek ook niet. Meningen worden verkondigd, dan kan je beter met elkaar in gesprek gaan en duidelijk maken waarom iets wel of niet goed of fout is.

Eens, er zijn misstanden in de sport, maar de onredelijke, ongenuanceerde manier waarop beelden volledig uit de context gehaald worden, en mensen volledig worden afgefakkeld op basis van drogredeneringen, en volledige nonsens, is niet de manier om het aan te kaarten.

Een redelijk gesprek wel. En dan kan het zomaar zijn dat je heel wat van elkaar leert en beiden van mening verandert. Goed en fout is niet altijd zo zwart wit.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:59

Dat is het nu net.

Ik sluit nooit iemand uit van een discussie. Maar soms slaan mensen heel erg de plank mis door een overduidelijk gebrek aan ervaring en zijn daarbij dan alleen maar aan het afzeiken. Dan is er ook geen fijne discussie mogelijk. En dat is pas een discussie doodslaan.

Het gaat niet om niveau in de sport maar wel om enige kennis die klopt als je een punt wilt maken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-03-24 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:00

Ik vind schouderbuiten een leuke afwisseling en ('omdat het schouderbinnenwaarts is') een belangrijke oefening.

(Ook erg handig als je met vijf in de bak rijdt en eigenlijk van hand wil veranderen.)

En om één of andere reden zijn er geen dressuurproeven waarin het wordt gevraagd.

Een paar dagen geleden op feestboek: iemand zingt een lofzang op 'wending om de voorhand in stap' - reactie "Vroegah waren er in Duitsland proeven waarin dit werd gevraagd - en de oefening is uit de proeven verdwenen..."

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:11

Elisa2 schreef:
Dat is het nu net.

Ik sluit nooit iemand uit van een discussie. Maar soms slaan mensen heel erg de plank mis door een overduidelijk gebrek aan ervaring en zijn daarbij dan alleen maar aan het afzeiken. Dan is er ook geen fijne discussie mogelijk. En dat is pas een discussie doodslaan.

Het gaat niet om niveau in de sport maar wel om enige kennis die klopt als je een punt wilt maken.

Precies dit. Volgens mij kun je geen commentaar geven over de techniek van het rijden als je niet minimaal iets snapt van hoe het werkt.

Ik herinner me een opmerking over hoe een paard in een uitgestrekte draf niet verzameld genoeg was..... laat het nu net het punt van uitstrekken zijn, dat het het tegenovergestelde is van verzamelen.......

Ik hoef geen GP gereden te hebben om te snappen dat als iemand aan de buitenkant zit van een gebogen paard, dat dat niet handig is. Maar ik moet wél dan inzicht hebben in hoe buiging werkt, en waarom je moet zitten waar je zit.

Maar inhoudelijk commentaar op oefeningen die ik nooit gereden heb geven, durf ik niet (meer, toen ik jong en dom was en dacht dat ik alles wist, deed ik dat).

Ik geloof 100% dat een leek kan zien of een paard veel te gespannen en gestrest is. Maar ik denk niet dat het realistisch is te verwachten dat een proef op GP niveau totaal ontspannen en met een los teugeltje gereden kan worden. Volgens mij heb je ook een bepaalde aanspanning nodig om die oefeningen goed uit te voeren.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:23

Het is inderdaad allemaal heel gelaagd en gecompliceerd. Daardoor kunnen er juist hele zinvolle en interessante discussies ontstaan. Maar dan wel als er open gestaan wordt voor beide kanten.

Neem nu de discussie over Everdale laatst, Charlotte werd helemaal weg gezet en afgebrand als een paarden mishandelaar. Alleen omdat het paard wat gespannen was en graag achter de loodlijn kruipt.

Ja ik discussieer toch echt liever met iemand die de nuances kan zien tussen bijv. een paard die er graag achter kruipt en een die achter de LL getrokken wordt.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:32

Ik mag graag Tineke Bartels citeren, die ooit sprak:
'Dressuur is goed, als de leek het mooi vindt'.

Denk ook aan de (oude, 30 jaar geleden en meer) Spaanse Rijschool.
Hordes toeristen, het straalde rust en harmonie uit - iedereen vond het (terecht) prachtig.

En over woorden kunnen we eindeloos debatteren,
oefeningen in de Spaanse Rijschool, de Grand Prix etc zijn oefeningen waarbij 'kracht gepatst moet worden', dus het duurt jaren voor een dier het kan.
Maar als een dier de correcte spierkabels op de correcte plaatsen heeft,
krijg je wel een piaffe met 'aanspanning in ontspanning',
en met een loodrecht staand voorbeen (= de achterhand kan het gewicht goed dragen).

... ik heb ooit bij een voorstelling van de Spaanse Rijschool mij toegelegd op een filmreportage bij het onderdeel
'Mozart speelt, vier combinaties in de baan en het doel is om een aantal levades te maken'.
Soms zag je de ruiter zoeken: 'nee, deze piaffe is net niet goed genoeg, uit de piaffe en aanrijden uit passage. Of juist uit stap. En die keer dat het lukte, kijken of de levade lukt.'
...ik vind en vond dat veel mooier dan het gedoe van "We zijn nu bij de G dus moet er NU een piaffe komen".

(Ofwel: omdat geld een rol speelt en het een proef is, een wedstrijd met - tig belangen, snap ik ook wel dat het zo lelijk is.)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:55

Het is nu net de rijkunst en nog moeilijker om in een proef achter elkaar de juiste oefeningen op de juiste manier te laten zien. Je geeft zo zelf al heel mooi aan wat het verschil is. :-)

Het verschil tussen training en wedstrijd. Met als gevolg dat het bij die wedstrijd niet altijd vlekkeloos zal gaan en zijn. Hoe dat vervolgens opgelost wordt, is wat ik belangrijk vind. Bijvoorbeeld: paardvriendelijk met rust en beleid. Of juist met druk/ geweld.

Ben het ermee eens dat dressuur er makkelijk en ongedwongen uit moet zien met de nadruk op harmonie. Het is alleen niet of het een niet zonder het ander kan.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:02

... ik heb ook wel eens de provocatie uitgesproken "dat dressuur geen sport is".

Ik rijd oefeningen met mijn 'danspartner' en dat ik dan opeens kunstje x moet doen omdat ik bij de A ben...

Uiteraard, als oefening nummer één goed gelukt is, kun je er vaak 'de gekste' oefeningen achteraan rijden.
Ik houd ook erg van sequenties rijden (ipv al die rondjes over de hoefslag).
... maar als oefening één wat minder gaat, doe ik m gewoon over. En vlieg daarna zonder kunst- en vliegwerk naar het volgende.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:06

We spreken over rijkunst. En als je de Spaanse rijschool in gedachten neemt (hoe het was) is het ook meer een kunstvorm dan een sport.
Ik vind het ook erg jammer dat er niet veel meer tijd wordt gestoken in wat je aan het trainen bent met een bepaalde oefening. Als ruiters zich daar bewuster van worden dan zal het ook minder om het plaatje tonen gaan, maar om correct een paard voorbrengen op wedstrijd. En wedstrijden rijden is ook een kunst op zich. Niet elk paard of elke ruiter heeft dat in de vingers. Maar thuis weten waarom je wat doet zou al een verschil maken.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:09

betreft het interview:
Ik vind dit zelf een heel lastig interview (dus niet wat hier op bokt staat maar echt de link) omdat er voor mijn gevoel veel context mist in de vragen en antwoorden van Dinja en al helemaal omdat er stukken makkelijk uit te halen zijn.
Daardoor lijkt het alsof ze in een slachtofferrol kruipt, maar volgens mij doet ze juist het tegenovergestelde.


Maar dansen is toch ook een sport én een vorm van kunst, snap de opmerkingen over het niet sporten maar dansen niet helemaal :o

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:14

Ja bij dansen worden er ook figuren gevolgd en een soort kur gemaakt. :-)

Ik denk dat de meeste profs wel weten wat ze oefenen qua oefeningen en welk nut dat dient. Denk maar aan trainingspirouettes.. niemand die die gelijk klein begint.

In de basis is het wat anders, daar kan het voor mensen stoer zijn en ego verhogend om oefeningen te kunnen rijden en dan zijn de oefeningen een doel ipv middel geworden.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:18

Janneke2 schreef:
... ik heb ooit bij een voorstelling van de Spaanse Rijschool mij toegelegd op een filmreportage bij het onderdeel
'Mozart speelt, vier combinaties in de baan en het doel is om een aantal levades te maken'.
Soms zag je de ruiter zoeken: 'nee, deze piaffe is net niet goed genoeg, uit de piaffe en aanrijden uit passage. Of juist uit stap. En die keer dat het lukte, kijken of de levade lukt.'
...ik vind en vond dat veel mooier dan het gedoe van "We zijn nu bij de G dus moet er NU een piaffe komen".

(Ofwel: omdat geld een rol speelt en het een proef is, een wedstrijd met - tig belangen, snap ik ook wel dat het zo lelijk is.)

Ik wil hem iets nuanceren, als dat mag. De kunst van een proef is imo je voorbereiding. En dan ga ik even terug naar de B, waar je je overgangen mag maken tussen 2 letters. Dan in de L, moet hij op de letter. Dat betekent dat je dan je paard al beter aan je hulpen moet hebben, en het fijne van een paard dat direct op een voorwaartse hulp reageert, is dat het ook voorwaarts denkt. In de verdere carrière is het ook zo dat de oefeningen steeds meer op de letter gereden moeten worden, en je paard dus steeds meer aan de hulpen moet gaan staan.

Ik heb in het verleden vooral geoefend op de overgangen, en ik vond het bijzonder hoe dat ook helpt om een paard meer op achter te krijgen, meer zichzelf gaat dragen ook.
De moeilijkheid van een proef zit hem niet zozeer in de oefeningen op zich, maar in de snelheid waarmee ze elkaar opvolgen.

Tegelijk werkte (ik ben gestopt, wegens een permanente peesblessure bij mezelf) het trainen wel zo, waarbij je zoekt naar het juiste moment, de manier om dingen te doen, waarbij je fouten mag maken, en ook het paard je hulp verkeerd mag interpreteren.

Ik heb ooit een ruiter zien trainen, die er uitleg bij gaf. Heel leuk om te zien, heel leerzaam. Die reed een jong paard, en dat paard loste alles wat nog moeilijk was, op met de galop. De ruiter liet het paard rustig even galopperen, legde mij uit dat ook het paard mag zoeken, en begon de oefening opnieuw, tot hij goed ging, en beloonde daarna het paard met de stem en stappen met een lange teugel.
Toen ik hem later vroeg waarom hij dat zo deed, zei hij dat als het paard zelf dingen mag uitzoeken, het uiteindelijke resultaat een paard is dat de oefeningen en hulpen echt goed begrijpt en dus onthoudt. Wat me vooral bijgebleven is, is zijn geduld, de liefde voor het paard, en rijden als teamsport. Zijn paard was zijn teamgenoot.
Ik heb er zeer van genoten.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:40

BrankaZ schreef:
Janneke2 schreef:
.... misschien word ik nu gezien als een toetsenbord ridder, maar ik vind het een beetje raar verhaal.

Okee, stel je paard schrikt, je pakt de teugel(s) en het dier wordt kort in de hals.

Als het losrijden wordt opgenomen kun je duidelijk maken wat er gebeurde en dat het een momentopname is.
Ik zie het dus als een bescherming.

Dit was ook mijn gedachte. Als er officiële beelden zijn kan je de context aantonen als iemand iets zo knipt en plakt zodat het volledig uit de context wordt getrokken.

Elisa2 schreef:
Spoiler:
De meeste kunnen zelf niet eens een B proef rijden. :o


Dit vind ik hét argument om de hele discussie dood te slaan. Dat iemand niet op hoog niveau heeft gereden betekent niet dat iemand geen inzicht heeft.
En ik zie genoeg ruiters die het plaatje goed beheersen, maar waarvan ik mij afvraag of ze wel weten wat ze van hun paard vragen en wat het doel is buiten die dressuurproef correct rijden.
Toen iemand die meerdere paarden in het Z en hoger had uitgebracht mij vertelde dat die schouderbuiten/contrastelling geen oefening was besefte ik dat zijn definitie van een oefening duidelijk verschilde van de mijne :+

Als we met elkaar willen dat er iets in de sport verandert moeten mensen niet op voorhand worden gediskwalificeerd op basis van hun niveau in de sport.
Op (a)sociale media iemand bij de enkels afzagen op basis van een foto of kort fragment is niet goed. Maar iemand uitsluiten van het gesprek ook niet. Meningen worden verkondigd, dan kan je beter met elkaar in gesprek gaan en duidelijk maken waarom iets wel of niet goed of fout is.

Tijdens de jaren studie fysiotherapie was op de opleiding een uitspraak: sport is gezond, maar topsport....niet echt.
Bij topsport zoek je de grens van je mogelijkheden op en die grens ontdek je meestal doordat je er overheen gaat. Als mens kan je dat aangeven. Paarden kunnen dat niet zo duidelijk. En als er dan een prestatiedruk is omdat er een doel behaald moet worden, dan is er een risico dat de grens van het paard ondergeschikt is aan het doel.


Precies, daarbij is het helemaal niet gek dat het juist de buitenstaander kan zijn, die het opvalt dat er rare dingen gedaan worden met een paard, terwijl de insiders bedrijfs blind zijn voor misstanden.


Vergelijk mijn wederhelft: hem vielen als eerste de kapot geschaafde neuzen van een paar manegepony's op toen hij eens kwam kijken. Hij rijdt geen eens paard.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:43

Er wordt alleen vergeten dat zij kijken zonder kennis..sommige zaken lijken raar maar zijn dat niet met kennis van het paard en het hele wezen als vluchtdier.

Dus ja, in sommige gevallen is het goed en het helpt altijd om een kritische blik te houden en jezelf af te vragen hoe sommige zaken overkomen op een buitenstaander en of je kan uitleggen wat je doet en waarom.

En in sommige gevallen slaat het de plank mis..als een leek bijv. een paard wat nageeflijk loopt zielig vind omdat de hals afbuigt. Maar ze niet snappen dat als je wilt rijden dat een paard dan goed over de rug moet lopen en dit er bij hoort juist om het voor het paard comfortabel te houden.