Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 10:18

Tja... mijn partner is ook een redelijke leek wat betreft paardrijden. Maar hij ziet wel het verschil tussen ontspanning en een paard dat graag en met plezier voor zijn ruiter loopt en een paard dat strak in zijn lichaam loopt. En als je de rijkunst/sport wil promoten kan het er beter aantrekkelijk uitzien voor een breed publiek dan alleen voor de zogenaamde kenners.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 13:54

Daar ben ik het sowieso mee eens, en ook dat het er uberhaupt zo uit zou moeten zien.

De discussies die gevoerd worden gaan alleen veel gelaagder dan alleen simpel dat. Het is ook belangrijk om het verschil te kunnen zien tussen een paard die gespannen is/ wordt door de entourage en een die gespannen wordt door de ruiter bijvoorbeeld.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:00

Zolang de ruiter in alle eerlijkheid kan zeggen dat het paard vriendelijk gereden en getraind wordt en daar geen pijn, stress of ongemak wordt ervaren, is het goed. Is dat niet het geval, kijk dan eerlijk naar jezelf en pas het aan. Of je nu een topruiter bent, hoog in de sport rijdt of bosritten rijdt etc….dat maakt niet uit. Het is geen excuus om te zeggen dat het paard zo heet is en de oefeningen zo moeilijk dat je wel moet trekken/plukken/dwingen/straffen….het is ook geen excuus dat je hoog in de sport rijdt en dat het dan wel moet…. Het zijn keuzes die je maakt, voor jezelf en je paard.

Als mijn paard in volle rengalop op een snelweg afgaat, geef ik ook een ruk aan het bit. Dat is een momentopname van een incident. Maak je dan net een foto, zal het niet fraai zijn. Maar het is een incident…..
Als je op iedere wedstrijd meerdere keren painfaces ziet of open monden etc dan is dat geen incident meer maar regelmaat. En ook een “niet-wedstrijd’-ruiter ziet dit, hoef je echt zelf geen grand prix ruiter voor te zijn.

Een lelijke foto op een toevallig vervelend moment of een beetje wedstrijdspanning zal het probleem niet zijn. Maar te veel spanning of stress voor het paard, is paardonvriendelijk en heeft gevolgen voor de gezondheid. En teveel toevallige lelijke momenten op foto en film is geen toeval meer maar regelmaat….

Met andere woorden, als je op een paard zit, moet je er ook voor zorgen dat het paard over het algemeen zonder pijn, stress en ongemak onder de ruiter kan lopen. Of je nu Van Liere heet of Mien van op de hoek…

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Re: Van Liere: "liggen onder vergrootglas, dit kan de sport ondermijnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:53

Helemaal mee eens BoktVerlaten.

Er zijn veel te veel 'momentopnames'om het af te doen als incidenten. Ik kan geen Grnad Prix meer bekijken zonder kromme tenen. Ik denk dat de hele topsport op de schop moet waarbij er écht paardvriendelijk gereden én getraind gaat worden. Hopelijk druppelt het dan door in de lagen er onder.

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:54

Vind ik overdreven, er zijn ook genoeg fijne ruiters waaronder van Liere.

Ja er zijn rotte appels en die mogen aangepakt worden aan alle kanten. Maar die kromme tenen krijg ik helaas toch ook op de gemiddelde pension stal.

Pain faces gebaseerd op foto,s kan ik trouwens echt niet serieus nemen. Dat is nu precies wat er bedoeld wordt met het artikel over foto,s die uit het verband gerukt worden om een (vaak) niet kloppend punt te maken.

Dus ja, film het losrijden maar..zend het vooral uit. Lijkt me heel leerzaam voor sommige mensen en als zaken dan uit hun verband gerukt worden is het ook terug te zien en te controleren of het wel klopt wat er beweerd wordt.
En tegelijkertijd is het hopelijk ook een stimulans voor de rotte appels (met bepaalde rijstijlen) om het beter te gaan doen.