Bonito (Dries 421) terug op Grand Prix-niveau na 20% overlevingskans

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14048
Geregistreerd: 20-04-16

Bonito (Dries 421) terug op Grand Prix-niveau na 20% overlevingskans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 19:05

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Afgelopen zondag reden Romy Diemeer en haar Bonito C. van de Wijdewormer (Dries 421) naar winst tijdens hun Grand Prix-proef in het Noord-Hollandse Benningbroek. Op zichzelf al een hele prestatie, maar extra bijzonder omdat Bonito een jaar uit de running is geweest na een heftige blindedarmontsteking. "Er zijn momenten geweest dat ik echt rekening heb gehouden met afscheid nemen van Bo, hij is zo ziek geweest. Dat we nu weer op dit niveau zijn, heb ik op gehoopt, maar had ik niet echt verwacht", aldus een trotse Romy.

GP-debuut
In december 2022 werd een droom werkelijkheid voor Romy en Bonito: debuteren op Grand Prix-niveau in de dressuursport. "We hadden hier zo hard naartoe gewerkt, maar in de week voorafgaand aan de wedstrijd leek Bo niet helemaal zichzelf. Hij was iets minder fit en fleemde af en toe, wat hij normaal nooit deed. We hebben het toen een paar dagen aangekeken met temperaturen en minder training en toen leek het weer goed te gaan en hebben we toch besloten de ring in te gaan", vertelt Romy. De combinatie uit Heerhugowaard behaalde meer dan 62% op hun proef, maar Romy bleef het gevoel houden dat er iets niet klopte en dus werd collega en veterinair Berit Boshuizen van Dierenkliniek Wolvega erbij gehaald om Bonito van top tot teen te onderzoeken.

Ontstoken
Alle testen en waarden waren goed, tot Berit als laatste poging Bonito ging opvoelen. "Bo zijn blinde darm was helemaal hard en opgezet en hij had dus behoorlijk pijn. Ik heb daar nog steeds moeite mee, want hij geeft echt alles voor me, maar is ook echt een Fries en laat slecht zien waar hij last van heeft." De zestienjarige ruin werd gesondeerd in Wolvega en verloor daarmee maar liefst 34 kilo aan rottigheid uit zijn darmen. Echter waren de rest van zijn darmen daardoor zo van slag, dat ook Bonito zijn dikke- en dunne darm gingen ontsteken. "Hij stond echt als een zielig hoopje paard in een hoekje van de stal, en heeft bijna 2 weken op de IC gestaan. Zijn overlevingskans was op een gegeven moment nog 20%. Maar we hebben er alles aan gedaan, en het was dankzij zijn ijzersterke conditie dat hij het uiteindelijk gered heeft."

Hoopvol
Na twee weken mocht Bonito weer mee naar huis om te herstellen. "Ik ben elke dag bij hem geweest in Wolvega en heb hem thuis ook echt overspoeld met liefde, alles om hem beter te krijgen." Het sterke sportpaard was al zijn bespiering en conditie kwijt, en moest van heel ver komen. "Na twee maanden van aansterken, mocht ik langzaam weer beginnen met longeren en spieropbouw, maar weer op GP-niveau komen was toen absoluut niet aan de orde. Ik had het wel ergens in mijn achterhoofd want we waren zo ver gekomen, maar het feit dat hij er nog was betekende alles voor me", aldus Romy. Dankzij de goede zorgen van Romy, haar moeder en Dierenkliniek Wolvega kon de combinatie uiteindelijk precies een jaar na de nare gebeurtenis alsnog weer op het allerhoogste niveau meerijden. "Alle knopjes zaten er nog op, dus we hebben vooral keihard gewerkt aan zijn conditie. Hij is inmiddels weer helemaal zichzelf en gaat er met de oortjes vooruit vol voor in de dressuurring."



Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.