Paralympisch dressuurpaard Pinocchio, van Sophie Wells, overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Paralympisch dressuurpaard Pinocchio, van Sophie Wells, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 23:21

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Britse paralympiër Sophie Wells heeft afscheid genomen van haar dressuurpaard waarmee haar carrière begon: Pinocchio. Hij overleed op 20 maart 2024, op 27-jarige leeftijd.

Pinocchio was een in 1997 geboren, KWPN-gefokte ruin. Zijn vader was Landeur, en zijn moeder Istella (v. Casimir). Hij werd gefokt door A. van Erp uit Teeffelen.

Naar Groot Brittannië
Pinocchio werd als jong paard verkocht naar Groot-Brittannië en voor het eerst uitgebracht door Andrew Gould. Die startte hem voor het eerst in 2002 in Groot-Brittannië, waarna hij zijn sportcarrière voortzette onder Philippa Jane Fisher. In 2006 bereikten Fisher en Pinocchio het Lichte Tour-niveau, en in 2008 kwamen ze uit in de Intermediaire II. In de zomer van 2008 reed Peter Storr hem op de Britse kampioenschappen dressuur in de Intermediaire I-kür (10e) en Intermediaire II (12e).

Pinocchio was eigendom van Dr. Jackie en Dr. Neil Walker, toen hij in 2008 werd gekoppeld aan Sophie Wells. Ze gaven het paard aan haar en een nieuw avontuur begon. "Toen ik hem in 2008 ging uitproberen, wist ik niet hoe hij mijn leven zou veranderen", schrijft Wells. "Met net geen 1,82 meter was hij een vriendelijke reus. Hij maakte mijn dromen waar en ik had het geluk om letterlijk alles met hem te doen. Hij kwam bij me nadat hij niet door de keuring was gekomen vanwege hartproblemen, maar wie wist dat zijn reis daar echt begon en niet eindigde", zegt ze. "Hij was niet makkelijk, maar dat zijn de goede paarden ook niet. Wat hij was, was een complete engel, de zachtste jongen met een warm hart."

De combinatie debuteerde in maart 2009 in Sollihul in de para-klassen en werd meteen geselecteerd voor de EK paradressuur in Kristiansand, waar ze team- en individueel goud wonnen.

In 2010 deden ze mee aan zowel de reguliere als de parasport. Ze vertegenwoordigden Groot-Brittannië op de Europese kampioenschappen voor Young Riders 2010 in Kronenberg (23e in de individuele proef) en op de Wereld Para Ruiterspelen 2010 in Lexington, waar ze dubbel goud behaalden.

Op het EK voor Young Riders 2011 in Broholm werden ze 14e in de individuele proef. Op de Olympische Spelen van 2012 kregen ze teamgoud en individueel zilver. In 2013 namen ze een pauze van de internationale sport. In mei 2014 keerden ze terug in de U25-klasse op het CDI Roosendaal, en in juli reden ze hun eerste Grand Prix voor Senioren in Hartpury. 2015 was hun laatste internationale jaar samen op U25-niveau met starts op CDI's in Addington en Saumurm gevolgd door een Grand Prix-proef bij de Senioren op het CDI Hartpury, hun laatste.

Leermeester
Pinocchio werd leermeester voor pararuiters Emma Sheardown en Isobelle Palmer.

Met Sheardown reed hij één seizoen in 2015 op de CPEDI's in Bishop Burton en Slapton, terwijl Palmer hem in 2016 en 2017 uitbracht op Grade IV-niveau op de CPEDI's in Hartpury, Bishop Burton en Deauville.

Sportief pensioen
Pinocchio ging na het CPEDI in Hartpury in juli 2017 met sportief pensioen.

"Nadat hij zich terugtrok uit de internationale wedstrijdsport, bleef hij thuis in training tot een paar jaar geleden", zegt Wells, die vandaag zijn overlijden aankondigde.

"Als een paard 16 jaar lang deel heeft uitgemaakt van je leven, laat dat een groot gat achter. Hij bracht letterlijk vreugde in de weides, als vos in een tuin vol zwart/bont. En ik zal het altijd missen om zijn hoofd te zien met zijn gespitste oren, als ik hem elke ochtend eten gaf. Bedankt voor alles dat je me hebt geleerd, ik ben zo dankbaar dat ik je in mijn leven heb gehad. Ik hoop dat je de beste laatste dagen hebt gehad, verwend als de koning die je bent."


Afbeelding



Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.