Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26322
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 00:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Twee paarden kwamen afgelopen dinsdag vast te zitten in een modderpoel in Katwijk. De eigenaren konden een van de twee dieren al snel bevrijden, het tweede paard zat tot aan de nek in de drek vast.

De brandweer rukte dan ook met meerdere ploegen manschappen en grof geschut in de vorm van een tankautospuit en een kraanwagen uit naar het weiland aan de Kooltuinweg. Helaas kon de kraanwagen niet in de buurt van het paard komen en ook planken bij het dier leggen, hielp niet. De modder zoog te erg en bovendien konden de planken er ook voor zorgen dat het paard gewond zou raken.

De oplossing kwam uiteindelijk van een buurman met een tractor. Er werden touwen aan het paard gebonden en er ging een brandslang over de billen van het dier. Daarna werd alles aan de tractor bevestigd en kon het paard uit de modder getrokken worden. Het dier was uitgeput en zat tot aan de oren onder de modder. Met een klein beetje hulp kon het paard op de been worden geholpen. Daarna werd de viervoeter schoongemaakt en kreeg het dier een warme deken om. Het lijkt erop dat het dier niet gewond is geraakt tijdens zijn hachelijke avontuur.

Website 112 Duinbollenstreek heeft een video gemaakt van de reddingsactie:


Op de website van het Leidsch Dagblad zijn ook foto’s en een video van de redding te zien.

Gebruikte bronnen:

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 00:49

Kan het zo niet zien, maar hebben ze dat niet afgezet dan?

Als je andere media bekijkt, is het niet afgezet. Ik hoop toch niet dat de eigenaren zo nonchalant zijn geweest en ze zo naast een poel hebben geparkeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110694
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 02:48

Jeetje, hoe dan?!
Gelukkig kon de tractor van de buurman uitkomst bieden en lijken beide paarden er zonder problemen vanaf te zijn gekomen.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:59

Ach arm dier. Wat voor functie heeft die drek eigenlijk? Ziet er me niet echt natuurlijk uit

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:04

Schuur_ schreef:
Ach arm dier. Wat voor functie heeft die drek eigenlijk? Ziet er me niet echt natuurlijk uit


Dit is een baggerdepot waar bagger uit de sloten heen gaat als het niet direct verspreid kan worden. Goede mest voor je land ze leggen het in een soort bassin dat eerst veel vocht eruit kan (wat hier nog niet is gebeurd) en dan wordt de grond verspreid over het land of vervoerd naar andere projecten waar grond nodig is.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:05

Ah duidelijk, dat kennen we hier in de streek niet :)

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:09

Zon depot zet je toch af? Ik hoop dat het ze er per ongeluk bij zijn gekomen en dat de eigenaren niet zo nonchalant zijn geweest...

Als ik zulke depots zie vraag ik me altijd al af of het niet wel eens verkeerd gaat met dieren...

Gelukkig zijn de paarden er op tijd uit gehaald!

Wintu

Berichten: 2972
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 08:39

Had ook geen uur later opgemerkt moeten worden, dan was het donker en had niemand het gezien.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:01

Ja maar aan de andere kant, welk eikelpaard gaat nou weer die modder in..... het is nog best een hoogte en er staat gewoon gras in die wei.... kan me best voorstellen dat niet iedereen verwacht dat ze daar even lekker op omhoog gaan klimmen en er dan ook nog eens invallen. Als sloten vaak al niet afgezet worden...

Kan me voorstellen dat het beestje uitgeput is :(:)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:33

Helden! Arm paard...ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom het niet afgezet is. Paarden zijn nieuwsgierig, snap best dat zo'n dier er op zo'n manier in terecht is gekomen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:38

Paarden gaan graag op een bult staan en paarden brengen zich graag in moeilijke posities. Die 2 samen :D

Gelukkig is alles goed gekomen en wellicht dat er nu wel een draad om staat.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:25

Uitgeput is de juiste term ;)

Goed werk van die mannen!

En natuurlijk klimmen die paarden daarop!
Hier gaan ze nog wel op een molshoop staan bij wijze van spreken...of op een omgekeerde speciekuip, een berg mest, maaisel...alles waardoor je betere uitkijk hebt (of gezien kan worden *D )

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:53

Pfoe, gelukkig goed afgelopen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:52

Laat het een waarschuwing zijn voor andere eigenaren.

Die van mij was ook zo dom geweest ben ik bang voor. Afzetten dus die handel. Gelukkig loopt dit goed af!

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:59

MarliesV schreef:
Laat het een waarschuwing zijn voor andere eigenaren.

Die van mij was ook zo dom geweest ben ik bang voor. Afzetten dus die handel. Gelukkig loopt dit goed af!

Ze kunnen ook uitgebroken zijn en hoorden ze daar niet te kunnen komen.

vipinholland
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:16

Hallo

Hier de eigenaar. Uiteraard was het afgezet maar zijn de paarden doorgebroken. Wij huren al enkele jaren dit weiland met schuilstal maar de eigenaar had ineens besloten zonder overleg dat dit gebruikt mocht worden als drekdepot van half Katwijk.

We hebben de paarden aan de andere kant van het land gezet. Daartussen zit een rijbak en is dus afgezet. Wij waren het ook absoluut niet mee eens dat dit gebruikt werd als drekdepot maar de eigenaar had blijkbaar veel geld ervoor ontvangen.

Eén paard hebben we er zelf uit gekregen. De ander is een Percheron en nogal zwaar. Heb direct een longeertouw om hem heen gedaan maar hij kon er niet meer zelf uit.

Zat dus een weide hek tussen en een poort van schrikdraad. Daar zijn ze doorgebroken. Wss wilden ze naar het gras.

Gelukkig met behulp van de brandweer en buurman met tractor van stal Paridon is het gelukt om hem eruit te krijgen. Het gaat heel goed met het paard en heeft er gelukkig niks aan overgehouden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:29

Wat een geluk!
Dat had heel anders kunnen aflopen...

Veel sterkte alsnog!

vipinholland
Berichten: 2
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:55

Shirley schreef:
Wat een geluk!
Dat had heel anders kunnen aflopen...

Veel sterkte alsnog!

Bedankt

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:00

Pff wat een nare samenloop van omstandigheden zo. Gelukkig op tijd ontdekt en zijn ze er tijdig uit gehaald! :(:)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 08:20

Gelukkig gaat het goed met het modderpaard, fijn om te horen!

Wat balen zeg dat je denkt dat je een weiland huurt, en ineens wordt het naar iets anders doorgeschoven....

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 09:52

vipinholland schreef:
Hallo

Hier de eigenaar. Uiteraard was het afgezet maar zijn de paarden doorgebroken. Wij huren al enkele jaren dit weiland met schuilstal maar de eigenaar had ineens besloten zonder overleg dat dit gebruikt mocht worden als drekdepot van half Katwijk.

We hebben de paarden aan de andere kant van het land gezet. Daartussen zit een rijbak en is dus afgezet. Wij waren het ook absoluut niet mee eens dat dit gebruikt werd als drekdepot maar de eigenaar had blijkbaar veel geld ervoor ontvangen.

Eén paard hebben we er zelf uit gekregen. De ander is een Percheron en nogal zwaar. Heb direct een longeertouw om hem heen gedaan maar hij kon er niet meer zelf uit.

Zat dus een weide hek tussen en een poort van schrikdraad. Daar zijn ze doorgebroken. Wss wilden ze naar het gras.

Gelukkig met behulp van de brandweer en buurman met tractor van stal Paridon is het gelukt om hem eruit te krijgen. Het gaat heel goed met het paard en heeft er gelukkig niks aan overgehouden.


Oh lekker zeg! Jullie zullen ook wel flink geschrokken zijn..

Fijn dat het goed met hem gaat en hij er niks aan overgehouden heeft.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Paard tot aan de nek in de drek in Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 10:26

Ik kreeg er een brok van in mijn keel. Hoe de brandweer mensen ook het paard probeerde aan te sporen en hem geruststelde. Flink dier om eruit te krijgen! En ja waar paarden staan kan shit happenen..