Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14055
Geregistreerd: 20-04-16

Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 21:52

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Wie effect wil oogsten van de training van het paard, doet er goed aan na een intensieve training twee hersteldagen in te plannen, aldus Ilse van der Valk van Horsebeat tijdens een workshop ‘optimaliseren van de training van je paard’ voor JongKFPS op zaterdag 23 maart. "Het is de wet van de super compensatie. Met twee dagen actief herstel – in de weide, stapmolen of een lichte hersteltraining- bouw je conditie en kracht op."

Fitter dankzij hersteltrainingen
Overtrainen – door te vaak intensief te trainen – moet je altijd voorkomen. "Het prestatievermogen loopt juist terug en het werkt ook blessures in de hand", geeft Ilse aan. "Train niet vaker, maar slimmer. Juist dankzij die hersteltraining wordt het paard sterker en fitter." Met het meten van de hartslag van het paard is de fitheid van het paard te bepalen, én geeft het handvatten voor een effectieve training. "Meten is weten, je krijgt data bij het gevoel dat je over de training van je paard hebt."

"Je krijgt wat je traint", aldus Ilse die in de lezing aangaf dat Fries paarden duidelijk verschillen van warmbloedpaarden. "Friese paarden bezitten vooral veel spiervezels voor duursport, het betekent dat je in de training aan de kracht werkt."

Drie keer per week 20 minuten
Daarbij ziet ze bij de hartslagtesten die ze afneemt dat vooral de galop inspanning van het Friese paard vraagt. "Dat vraagt veel kracht, vooral ook door de grote beweging. Het ziet er prachtig uit, maar is qua beweging niet heel efficiënt." Een training van 20 minuten, drie keer per week is voor jonge Friese paarden echt genoeg, zo geeft ze aan. "Je traint het jonge paard eerst op uithoudingsvermogen. Dat moeten ze eerst hebben voordat je over kan gaan op krachttraining." Bij Friese paarden vraagt die opbouw van de training tijd. "Je wilt eigenlijk dat ze met een lage hartslag hun inspanning kunnen volhouden."

Van 40 tot 240 slagen per minuut
Een kleine 20 mensen hoorden Ilse uitleg geven over de hartslag van paarden. De hartslag van paarden ligt in rust tussen de 28 en 40 slagen per minuut, veel lager dan bijvoorbeeld bij mensen die in rust een hartslag hebben van 60 tot 100 per minuut, zo begon Iris haar betoog om de hartslag van paarden te meten om de fitheid en conditie in kaart te brengen. "Het maximum bij een paard ligt op 240 slagen per minuut. Van 40 naar 240 slagen is een grote range, een paard heeft een sportershart. Het kan ook bij een lage hartslag efficiënt arbeid leveren."

In praktijk met Lisanne en Shannon
De hartslag gedurende het werk is ook een maat voor de fitheid van het paard en geeft inzicht in de meest efficiënte training voor het betreffende paard. Daarvoor heeft Ilse een soort ‘coopertest’ voor paarden beschikbaar, waarbij de paarden twee minuten beweging (draf of galop) afwisselen met één minuut stappen. Daarbij wordt er zowel links- als rechtsom de hartslag gemeten. Tijdens de workshop waren Lisanne De Jonge-Veenje met de vierjarige Sterhengst Black Beauty Stables Maarten S (Tiede 501 x Michiel 442) en Shannon van Manen en haar zesjarige Graaf Boszorg Ster AAA (Meinte 490 x Mintse 384) – Z1-dressuur – uitgerust met een hartslagmeter. Het bleek dat beide paarden onder belasting zo’n 150 tot 160 hartslagen per minuut hadden.

Herstellen in één minuut
Voor Maarten – nog in basisopleiding – betekende het een halve minuut in galop, lang en laag gereden al een stevige training. Voor de al hoger opgeleide Graaf was twee minuten galop ook stevig. "Ik train hem vooral kort en krachtig, met veel staprondes er tussendoor", gaf Shannon aan. Dat bleek toen Graaf op dezelfde hartslag bleef toen hij verschillende oefeningen kort achter elkaar deed. Beide paarden kwamen binnen de minuut herstel weer terug op een hartslag van rond de 90. "Die hartslag in de herstelminuut zie je in de loop van deze test wat oplopen en dat betekent dat het een inspannende training voor de paarden is", licht Ilse toe. "Met het meten van de hartslag krijg je een objectief beeld of het paard de training aankan en dat er nog een schepje bovenop kan. Dat kan anders zijn dan hoe je het als ruiter ervaart. Het is goed om dat af en tot te toetsen."

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:52

Ik mis staptraining en duurtraining (bijv. buitenritten).... nodig voor 'lange adem' en sterke pezen. Uiteindelijk moet het gestel van beenderen, pezen (!!!) en spieren draagkracht hebben. Als dat niet 'sterk' genoeg is, werkt dat blessures in de hand.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:06

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich verhoudt tot bijvoorbeeld een kwpn’er? Zou dat vergelijkbaar zijn?

CxKenzo
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:39

Pallatin schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich verhoudt tot bijvoorbeeld een kwpn’er? Zou dat vergelijkbaar zijn?



Juist! Daar ben ik ook benieuwd naar!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 00:42

Pallatin schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich verhoudt tot bijvoorbeeld een kwpn’er? Zou dat vergelijkbaar zijn?

Ik denk het niet eigenlijk, doorbloeding m.n. van de spieren is anders en ook bv longinhoud.
En van bv een Engelse volbloed is dat ook weer heel anders.
Ik denk dat het zelfs per paard kan verschillen wat bij hem of haar past, en dat zou ik dan aanhouden. Maar vrije dagen zijn belangrijk, maar ook zoals hierboven staat buiten ook stap en galop training en ontspanning.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 04:22

Pallatin schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal zich verhoudt tot bijvoorbeeld een kwpn’er? Zou dat vergelijkbaar zijn?


Je kan uitgaan dat voor elk paard de maximum hartslag 240 bpm is. De hoeveelheid slagen per minuut dat je paard maakt kan ruwweg in 5 zones worden ingedeeld. Hoe verder in de zones, des te zwaarder het werk

Fase 1 30 -60 % van maximale hartslag (72 - 144 BPM)
fase 2 60 - 70 % van maximale hartslag (144 - 168 BPM)
fase 3 70 - 80 % van maximale hartslag (168 - 192 BPM)
fase 4 80 - 90% van maximale hartslag (192 - 216 BPM)
fase 5 90 - 100% van maximale hartslag (216 - 240 BPM)

Bij fase 4 en 5 wordt er vaak gewerkt met intervallen en veranderd de zuurstof die het lichaam gebruikt van zuurstof rijk naar zuurstof arm. Bij fase 4 en 5 zal er dus ook altijd meer melkzuur optreden.
Voor wie geïnteresseerd is, hier ook een interessant engelstalig artikel van Polar : https://www.polar.com/sites/default/fil ... epaper.pdf

Wat dus interessant is voor elk ras, is om dus te gaan rijden met horloge en tijdens het rijden eens te gaan kijken op welke BPM je bent, zodat je een indicatie gaat krijgen wat jouw paard zwaar en ligt werk vind. Eventueel kan je ook een versie van een cooper test doen om de basis conditie te testen, maar dat zegt niet altijd even veel over hoe zwaar een paard een specifieke oefening vind.

Mijn hartslag meter verraad ook altijd goed wanneer mijn binnenvetter iets heel spannend vind (tijdens het losstappen al een hartslag van 180 kunnen hebben bijvoorbeeld).

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:17

Belangrijk om hier bij te melden is dat de meeste paarden geen 240 bpm halen. Dat cijfer is gebaseerd op 2-jarige volbloeden in training, en net zoals met mensen gaat met leeftijd ook de max hr naar beneden, en uiteraard speelt genetica ook een heel groot deel. Over het algemeen wordt 200 aangehouden als de max hr bij paarden :j

Verder juich ik het gebruik van hartslagmeters echt toe, je krijgt een duidelijk beeld van de conditie van je paard en het kan zelfs evt problemen voorkomen/eerder onder ogen krijgen. Wel is de hartslag erg verschillend per paard en krijg je vooral een goed beeld van de fitness van je paard door het met zichzelf te vergelijken (over meerdere maanden/jaren), dan een paard vergelijken met andere paarden. Ik doe zelf ook oa conditietesten voor paarden, en zo heeft mijn 5-jarige draver die net aan het begin van haar endurance carriere staat 'op papier' (gebaseerd op haar HR en snelheid) een even hoge conditie als een geroutineerd WK endurance paard, terwijl dat in de realiteit helemaal niet zo is :D Mijn paard heeft gewoon een gigantisch lage HR, draaft zo met gemak 14 kph op een HR van 85-95 bpm en die daalt nog steeds naarmate de training vordert. Maar zij kan het allemaal uiteraard nog niet zo lang volhouden als dat getrainde WK paard dat met gemak twee uur aan een stuk kan galopperen in de heuvels :j

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:16

Ik rij met enige regelmaat met een hartslagmeter en moet het mijn mijn KWPNer (met veel bloed) al behoorlijk bont maken wil ik boven de 160 komen. Dan ben ik echt minimaal 3 minuten op volle snelheid door het bos aan het stuiven.
Een normale bak galop komt bij haar niet boven 130 uit.
Dat gold overigens ook voor mijn 'halve gelder' KWPNer toen die gewoon lekker in training was.

Maar bij Friezen (en wellicht bepaalde koudbloeden) is dit wel echt een aandachtspunt.
Dit verhaal is dan ook gehouden tijdens een Friezen bijeenkomst.

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:14

Ik trainde vroeger wel veel met een hartslagmeter, ik reed ook endurance. Nu eigenlijk alleen nog maar dressuur, maar ook voor die inspanning geldt zeker dat het lichaam tijd nodig heeft voor supercompensatie. Dat is sowieso hoe spieropbouw werkt, ongeacht welk ras, welke spiervezelsoort.

Meer over sportfysiologie leren is ook voor dressuurruiters heel raadzaam vind ik. Als je het lichaam geen tijd geeft voor supercompensatie, boer je altijd achteruit.

Mijn paarden krijgen altijd na een les of stevige training een dag vrije beweging. Soms gaan we een stuk stappen, en neem ik het 2e paard mee als handpaard.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ilse van der Valk: "na intensieve training twee hersteldagen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:52

Alles valt of staat met goed management, verstand hebben van hoe spieren werken, hoe je ze opbouwt en inderdaad goed laat herstellen. Verzuring breekt alleen maar af. En inderdaad, afwisseling...zo belangrijk!

Galop is altijd moeilijk en zwaar geweest voor Friezen, zou dat inderdaad niet zo 1,2,3 doortrekken naar andere rassen.