Onvergetelijke finale NK Springen Manegeruiters 2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14056
Geregistreerd: 20-04-16

Onvergetelijke finale NK Springen Manegeruiters 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 20:50

KNHS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter Illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Gisteren stond op het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo alles in het teken van het NK Springen Manegeruiters 2024. Een prachtige dag met veel gezelligheid, support en mooie springsport. Met een tribune vol familieleden, clubgenoten en spandoeken werd er gestreden voor de felbegeerde titel in de klasses S40, S60 en S80.

De parcoursbouwer had een mooi parcours neer gezet voor alle rubrieken. Naast het rijden van een foutloos parcours was ook dit jaar tijdens het “NK Springen Manegeruiters” de rijstijl van de ruiters van groot belang. De wijze van rijden, houding en zit, binnenkomen, groeten en algehele verzorging werden ook beoordeeld.

Klasse S40
In de klasse S40 was vandaag de beste combinatie Yara de Rooij van Hippisch Centrum de Lange Linschoten. Met pony Jessy wist zij met 83,5 punten de concurrentie achter zich te laten. Het was nog geen gestreden strijd want Jessy had in vorige wedstrijden maar liefst twee weigeringen. Yara vertelt over vandaag; "Vandaag liep hij heel braaf door het parcours, we hebben extra geoefend voor deze grote dag en zie daar nu zijn we kampioen! Ik ben natuurlijk super trots!"

Uitslag S40
1. Yara de Rooij Hippisch Centrum Linschoten 83,5
2. Merel Bouwmeester RSC de Meiden van Haarman 82
3. Zoe van Hooijdonk Ruitersportcentrum Breda 81,5

Klik hier voor de volledige uitslag.

Klasse S60
Na de klasse S40, volgde de S60, hier ging de overwinning naar Maaike Bouwman met Wendolien. Zij reden voor Manege Klein Oever en wisten de overwinning binnen te slepen met 76,4 punten. Maaike vertelt; "Super leuk dat we gewonnen hebben natuurlijk maar ik moet het nog een beetje verwerken. Wendolien is echt een fijn paard die altijd haar best wil doen voor je en vandaag heeft dat heel goed uitgepakt".

Uitslag S60
1. Maaike Bouwman Manege Klein Oever 76,80
2. Noor Scholten RSC de Meiden van Haarman 74
3. Saranne van Werven Ruitersportcentrum Ermelo 73,7

Klik hier voor de volledige uitslag.

Klasse S80
In de hoogste klasse S80 ging met 79,5 punten de titel "Nederlands Kampioen Springen Manegeruiters 2024" naar Julie Faase van Stal Groenendaal. Julie vertelt stralend; "Ik ben echt super blij, vorig jaar deed ik nog mee in de S40 en nu de S80 en dan ook nog de titel in deze klasse meenemen!

Uitslag S80
1. Julie Faase Stal Groenendaal 79,5
2. Mara Kortekaas Manege Beukers 77,5
3. Lotte Spoolder Manege Beukers 76,3

Klik hier voor de volledige uitslag.

Extra categorie: Best-springende manege-instructeur
Naast het springen voor manegeruiters stond vandaag ook een nieuwe categorie op het programma, namelijk: “Best-springende manege-instructeur”! Dit onderdeel werd eerder geïntroduceerd tijdens de “Zitcompetitie 2023” en wordt nu ook een vast gegeven tijdens het “NK Springen Manegeruiters”. Manege-instructeurs konden zich inschrijven voor dit speciale onderdeel en lieten vandaag in een mooi opgezet S90 parcours zien waar hun krachten liggen.

Een gezellige en competitieve categorie vond Esmee Kemmelings van Hippisch Centrum Boekend; “Ik had wel een beetje gezonde spanning, S90 spring ikzelf niet zo heel vaak. Onder het toeziend oog van mijn eigen leerlingen heb ik het parcours afgelegd en ik vond het ontzettend leuk. Het feit dat je als instructeur ook hier in deze entourage mag laten zien wat je kunt is een ontzettend leuke bijkomstigheid. Ook als je niet zo heel vaak springt zoals ik is dit toch echt een toegevoegde waarde want springen in deze entourage met je eigen leerlingen als supporters is toch echt wel heel erg leuk.”

Uitslag Best-springende manege-instructeur
1. Ilse Tolboom Stal Groenendaal 83,5
2. Hilde Nijhof RSC de meiden van Haarman 81
3. Nina Jansen Manege de Eenhoorn 80,7

Klik hier voor de volledige uitslag.

De toppers van morgen
Ambassadeur van het “NK Springen Manegeruiters 2024” Wesley Mulder gaf vandaag tussen de verschillende rubrieken door een leuke en professionele springclinic. Drie manegeruiters die eerder meededen aan de halve finale werden afgelopen week doormiddel van een loting uitgenodigd om deel te nemen aan deze clinic. Jildou op het Veld van Ruitersportcentrum Meiden van Haarman, Sam Verburg van Manege de Eenhoorn en Charlotte Benschop van Hippisch Centrum Bodegraven waren de drie gelukkigen die in de clinic met Wesley Mulder mochten deelnemen. Onder leiding van Wesley reden deze drie dames ieder een parcours in de klasse S40, S60 en S80. Met veel tips van de Internationale springruiter zelf en in de prachtige aangeklede hal van het Nationaal Hippisch Centrum stapte deze drie met een dikke glimlach van hun pony’s. Jildou op het Veld over de clinc “Het was heel tof om mee te mogen doen aan deze clinic, ik heb veel geleerd van Wesley en was best wel nerveus”. Sam Verburg vertelt ons “Wesley gaf aan dat de voorbereiding en het uitrijden van de hindernis het belangrijkste zijn.” Charlotte Benschop deed dit jaar voor de eerste keer mee aan de competitie “Volgend jaar doe ik zeker weer mee, hier rijden is echt heel tof!”

Ambassadeur Wesley Mulder was vandaag erg onder de indruk van alle drie de ruiters; “Met veel gevoel benaderden ze de hindernissen, met een mooi ritme en goede regelmaat. Gezien de beperkte trainingsuren die je kunt maken op een manegepony is dat extra knap. Over het algemeen valt me op dat het niveau van het rijden echt hoog ligt. Deze wedstrijd is voor manegeruiters wel een grote toegevoegde waarde juist omdat zij niet in het bezit zijn van eigen paard maar dus wel competitief zijn. De weg naar de top bestaat niet alleen uit overwinningen, het is belangrijk dat de sport juist bij de aanvang dus op manege’s een warm hart toegedragen wordt. Uiteindelijk zitten hier de nieuwe toppers van morgen tussen en die hebben een platform zoals deze competitie nodig.

Ere-onderscheiding voor “Best springend ruitersportcentrum”
2022, 2023 wisten ze de titel al op hun naam te schrijven, en daar komt 2024 nu nog bij. Stal Groenendaal uit Bunschoten-Spakenburg was ook dit jaar weer overtuigend de beste en mogen zich “Best springend ruitersportcentrum” noemen. Voor deze bijzondere prestatie kregen ze vandaag tijdens het “NK Springen Manegeruiter 2024” een ere-onderscheiding uitgereikt door Marc Jansen van het Partners in Paardrijden team. Naast de wisselbeker die al geruime tijd in hun bezit is, werd er vandaag een ere-plaquette uitgereikt speciaal voor deze uitzonderlijke prestatie. Een verdienste waar Stal Groenendaal bijzonder trots op is.