Op bezoek bij Reinie Tewis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14055
Geregistreerd: 20-04-16

Op bezoek bij Reinie Tewis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 21:05

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Er gaat geen hengstenkeuring voorbij zonder Reinie Tewis. Hij maakte van zijn jongensdroom, hengstenhouder worden, zijn beroep en is een meester in het ontdekken van talent bij de jonge hengsten. Als trainer bouwde hij een flinke staat van dienst op en stond hij aan de basis van uitschieters op het hoogste niveau, zoals Cosun, Heathrow, F-One USA, Tornesch, Vingino alsmede het recent verkochte toptalent Mattias. Een paard optimaal laten presteren is nog altijd de grootste drijfveer voor Reinie.

Na twintig jaar in Westdorp gevestigd te zijn geweest, is Reinie samen met Sonja Vlaar en hun dochters Lynn en Rose, drie jaar geleden neergestreken in het eveneens in Drenthe gelegen Zweeloo. Op iets kleinere schaal dan voorheen, maar met onverminderd veel enthousiasme maakt de hengstenhouder hier ieder jaar de hengsten klaar voor de hengstenkeuring. Dit jaar leverde hen dat onder meer de premiehengst Raven (v.Mattias) en vier andere aangewezen hengsten op.

Zelf klaarmaken
Hoewel Reinie niet uit een ‘paardenfamilie’ komt, was het voor hem al wel snel duidelijk waar hij zijn professie van wilde maken. “De fokkerij heeft mij altijd al geboeid en ik volgde al vroeg de keuringen. Ik deed de middelbare landbouwschool en toen ik zestien jaar was, liep ik stage bij Matty Marissink. Zo kwam ik op de hengstenkeuring, waar de hengst Wolfgang op mijn pad kwam. Dat was de eerste hengst die ik kon huren, dus zo is het begonnen”, blikt Reinie terug. De later keur verklaarde hengst Cavalier, die onder de naam San Patrignano Mister met Franke Sloothaak op het hoogste niveau presteerde, was vervolgens de eerste eigen hengst. Ook in die tijd maakte Reinie al zelf hengsten klaar voor de keuring en het plezier dat hij daaraan beleeft is alleen maar toegenomen.

Vijf aangewezen
Afgelopen seizoen maakte Reinie tien hengsten klaar voor de keuring, negen daarvan werden geselecteerd voor de tweede bezichtiging. In Den Bosch konden vijf hengsten worden aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, waaronder de premiehengst Raven (Mattias uit Annelita C elite pref prest IBOP-spr PROK van Guidam) die uit de eigen fokkerij komt. Voor fokkers maakte Reinie de genetisch zeer interessante Aganix du Seigneur-zoon Aranix Rising Z (uit Lady D sport-spr van ’t Roosakker van Echo van ’t Spieveld) van Carin Schotanus en Hendrik Blink, en de Mumbai-zoon Rich and Royal (uit Cantate 47 van Crunch) van fokker Roelof Bril klaar. Van de Kasanova de la Pomme-zoon Vital van HD (uit Otina van HD sport-spr van El Torreo de Muze) is Reinie mede-eigenaar. “Die hebben we samen met Henk van der Sluis. Ik kwam met hem in contact omdat hij een tuigpaard van mij wilde kopen, dat werd uiteindelijk niets maar zo kwam wel deze springhengst op ons pad. Daar kon ik als jaarling bij instappen. Soms moet je wat geluk hebben.” Vital van HD komt uit een sterke Belgische prestatiestam en gaat rechtstreeks terug op Pieter Devos voormalige toppaard Candy. Uit zijn eerste jaargang kreeg Mattias ook de door Reinie klaargemaakte Roven (mv.Heathrow, fokker J. Braams-Hoving) aangewezen, die aansluitend is verkocht in de KWPN Select Sale.

Internationale ruiters
De afgelopen jaren heeft Reinie op die manier al een stel beloftevolle hengsten verkocht. “Ik vind het heel mooi om op zondagmiddag op de televisie naar Jumping Amsterdam te kijken, en dan ruiters voorbij te zien komen die paarden van mij in de KWPN Select Sale gekocht hebben. En het mooiste is dat die ruiters er ook nog eens heel blij mee zijn.” Zo kocht topruiter Denis Lynch twee jaar op rij een door Reinie klaargemaakte en aangeboden hengst in de veiling. In 2022 was dat de Manchester van ’t Paradijs-zoon Outlaw en vorig jaar de premiehengst Prophet (voorheen Popino-Larus v.Gaspahr), die beide bij het KWPN goedgekeurd zijn. Een ander mooi voorbeeld is de aan Suus Kuyten verkochte hengst Power Man, een zoon van Jukebox, die ook als KWPN-goedgekeurde hengst aan de weg timmert. “Vaak houden we er ook goed contact aan over als zulke ruiters tevreden zijn met de hengsten die hier vandaan komen. Dat is toch de beste reclame. Als alles meezit kom ik volgend jaar met een hengst van Piet Raijmakers aan de keuring, het is toch mooi als zulke mensen je goede hengsten gunnen.”

Voorspellende waarde
Hoewel Reinie de keuringen nóg mooier vindt dan de sport, weet hij wel precies waar een goed springpaard aan moet voldoen. Een belangrijk onderdeel binnen het huidige systeem van de hengstenselectie is het vrijspringen. Reinie is daar een groot voorstander van. “Als ik een paard op stal krijg uit de opfok, belt de fokker of eigenaar meestal gelijk de volgende dag of ik hem al heb laten springen. Dat geldt voor de internationale ruiters net zo, dus die hechten daar ook veel waarde aan. Ze zeggen wel dat je onder het zadel dichter op het fokdoel kunt selecteren, maar losspringen zegt mij heel veel. In mijn beleving springen de paarden die het in vrijheid goed doen, dat bijna zonder uitzondering onder het zadel ook. Andersom is het een ander verhaal, maar gelukkig zijn er veel opties om een hengst onder het zadel voor te stellen aan de hengstenkeuringscommissie. Dat vind ik ook een goede zaak, dat je als eigenaar meerdere manieren en kansen hebt om je hengst voor te stellen.

Mattias
Fokkers en ruiters weten Reinie allemaal te vinden als het gaat om het klaarmaken voor de keuring. “Doordat we een dekstation hebben, hebben we met veel fokkers contact en dan is het ook een kwestie van gunnen. Die dure veilingveulens kan ik niet betalen en daarom gaan we samenwerkingen aan met de fokkers of eigenaren.” Een mooi voorbeeld daarvan is de Comme Il Faut-zoon Mattias, die afgelopen winter veel indruk maakte met zijn eerste jaargang hengsten op de keuring en is verkocht aan topruiter Jur Vrieling. “Mattias was als veulen al heel apart. Ik had de fokker fokadvies gegeven over de hengst Comme Il Faut en het werd een mooi groot veulen, uit een goede lijn. Ik had nooit verwacht dat ik de kans kreeg van zijn fokker om Mattias samen met Jan van Kooten te kunnen kopen, want de veilingcommissies zaten ook achter Mattias aan te jagen. Die gunfactor heb ik gelukkig wel.

Ander bloed
De vader van Next In Line en Outsider DK, de hengst Jukebox (v.Padock du Plessis), heeft Reinie nog samen met Jan van Kooten en Jos Lansink, voor wie hij overigens ook al meerdere keren hengsten klaarmaakte voor de keuring. Deze internationaal 1.45m-geklasseerde hengst staat sinds november bij Monique van den Broek. “Het is mooi dat zo’n hengst gelijk een paar goede merries heeft kunnen dekken hier in de regio, zo ook de moeder van Next In Line en Outsider, en dat zijn nakomelingen zich positief ontwikkelen in de sport. Van mij hoeven niet alle fokkers met mijn jonge hengsten te dekken, sterker nog: het is ook heel interessant als de goede merries met ander bloed gedekt worden.

Opvolging
Nog mooier dan alle behaalde successen, vindt Reinie het enthousiasme waarmee zijn vier dochters Jessy, Amy, Lynn en Rose zich met de paardensport en -fokkerij bezighouden. “Dat zij er zoveel lol aan beleven, motiveert mij enorm. Lynn en Rose zijn inmiddels ook al aan het rijden en zijn overal bij betrokken, het is heel leuk om onze passie te delen. Die passie houdt mij ook al jarenlang dag in, dag uit aan de gang.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.