Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 06:37

Zoolgangster schreef:
Wauw... het was geeneens een haf. :wow:


:+


Whahahaha dat was mijn eerste gedachte ook _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:44

Ik vind het vooral bizar dat je hiervoor de politie én de brandweer inschakelt.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:52

_San87_ schreef:
Ik vind het vooral bizar dat je hiervoor de politie én de brandweer inschakelt.

De politie schakelde de brandweer in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:56

Lieser schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het vooral bizar dat je hiervoor de politie én de brandweer inschakelt.

De politie schakelde de brandweer in.

Dat maakt het niet minder bizar. Hoe haal je t in je hoofd de politie te bellen omdat je knol niet op de trailer wil :').

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:59

Er zijn 2 maneges naast vliegveld Hilversum. Vraag me af , of ze daar geen contact mee hebben gezocht .

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:06

Ik bel de volgende keer ook de politie als mijn paard geen voet wil geven voor hoeven uitkrabben!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:21

Melzazu schreef:
Hmmm dus alsnog met een lijn en een bezem de trailer in getrokken en geduwd. Beetje jammer.


Als ik 2 uur bezig ben geweest gaat m'n paard desnoods in stukjes de trailer op en maakt mij de manier niet meer zo uit denk ik.... daar zou ik dan later wel weer meer in investeren.

Gelukkig nooit mee gemaakt. Als je echt radeloos bent, wat moet je dan. Ik had een da voor verdoving gebeld denk ik.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:29

Tancreda4 schreef:
Melzazu schreef:
Hmmm dus alsnog met een lijn en een bezem de trailer in getrokken en geduwd. Beetje jammer.


Als ik 2 uur bezig ben geweest gaat m'n paard desnoods in stukjes de trailer op en maakt mij de manier niet meer zo uit denk ik.... daar zou ik dan later wel weer meer in investeren.


Nou ja, het is vooral anders dan wat het artikel schetste. Een "paardenkenner" zou het paard in enkele minuten met rust en tact op de trailer hebben gekregen. En dan zien we op de foto's meerdere mensen, een lijn achterlangs en een bezem erbij.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:31

callippo schreef:
Tancreda4 schreef:

Als ik 2 uur bezig ben geweest gaat m'n paard desnoods in stukjes de trailer op en maakt mij de manier niet meer zo uit denk ik.... daar zou ik dan later wel weer meer in investeren.


Nou ja, het is vooral anders dan wat het artikel schetste. Een "paardenkenner" zou het paard in enkele minuten met rust en tact op de trailer hebben gekregen. En dan zien we op de foto's meerdere mensen, een lijn achterlangs en een bezem erbij.


Precies hierom reageerde ik inderdaad zo. Heel fijn die “rust en tact”

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 08:43

Als er 2 maneges vlakbij zitten, zullen ze daar wel de hulp vandaan hebben gehad. Geen speciale trailerexperts, maar wel mensen die wat trucjes kennen.
En die na afloop misschien het over rust (als in: geen spanning bij de eigenaren) en misschien niet tact maar taktiek (als in: op het juiste moment even doorpakken) hebben gehad. Dat wordt dan uit z'n verband/fout genoteerd door een verslaggever die ook van toeten noch blazen weet, op bokt wordt 'paardenkenner' vervolgens vertaald als trailerlaadexpert (ook door mij trouwens) en de onduidelijkheid is compleet.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:36

Joh zo'n ramp ik het nou ook weer niet om een longeerlijn en een bezem te gebruiken als je ooit nog eens thuis wil komen. je kunt moeilijk die mensen daar een week laten staan en iedere dag terug komen voor een cursus van een half uur totdat het beest wel subtiel de trailer opgeleid kan worden.

Ik ben heel groot voorstander van de rustige nette aanpak thuis en heb er uren training in zitten vóór ik de eerste keer echt op pad ga.
Maar het is de minderheid van de paardenmensen die het zo aanpakken en de meesten komen best prima van a naar b. Dus als je dan een keer de pech hebt een paard te treffen die eigenlijk meer begeleiding nodig had gehad en je ent van huis. Tsja, dan moet ie gewoon even mee naar huis om daar weer verder te gaan en de boel wél voor te bereiden.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 09:37

Ik zie het probleem niet zo hoor, longeerlijnen zijn gebruikelijk en ook een bezem wordt weleens gebruikt voor een zetje. Beter dan de zweep.

Heb ook weleens twee uur staan klungelen met een paard die niet meer terug naar huis wilde, was niks mis met de trailer maar jong nog onbevestigd paard. Denk dat deze mensen gewoon radeloos waren en daarom de politie hebben gebeld. Niet iedereen heeft de beschikking tot voldoende goede hulp of paardenmensen.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:37

Ik zeg helemaal niet dat het een ramp is dat het zo is gedaan. Tuurlijk wil je naar huis en het paard zal er toch op moeten.

In het artikel staat: na 2 uur duwen en trekken waren ze radeloos.
Dan staat er iets over een paardenkenner met rust en tact maar blijkt het alsnog opnieuw duwen en trekken te zijn geweest. Dat vond ik een beetje jammer. Was mooier geweest dat het echt met rust en tact was gelukt toch?

Al met al vind ik het gewoon een heel gek artikel zo.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:55

Waarschijnlijk door een leek geschreven.
Het opent als met 'koppig paard' terwijl het waarschijnlijk ook correcter was geweest om daar te schrijven: onzeker, bang, onvoldoende getraind paard.

Maar dit is nog wel hoe de meeste mensen naar paarden kijken: ze zijn groot en eng, we snappen er maar weinig van en dwingen is normaal.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:56

Lieser schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het vooral bizar dat je hiervoor de politie én de brandweer inschakelt.

De politie schakelde de brandweer in.


Waaaarom.. dachten ze het paard de trailer in te spuiten? :D :D

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:58

Melzazu schreef:
Ik zeg helemaal niet dat het een ramp is dat het zo is gedaan. Tuurlijk wil je naar huis en het paard zal er toch op moeten.

In het artikel staat: na 2 uur duwen en trekken waren ze radeloos.
Dan staat er iets over een paardenkenner met rust en tact maar blijkt het alsnog opnieuw duwen en trekken te zijn geweest. Dat vond ik een beetje jammer. Was mooier geweest dat het echt met rust en tact was gelukt toch?

Al met al vind ik het gewoon een heel gek artikel zo.


De paardenkenner lijkt me dan die laatste meneer die het paard op de trailer zet. Die zie ik niet duwen en trekken. De pogingen daarvoor wel.
Als ik dat zo zie denk ik altijd, koop toch een trainingshalster.

Als ik de trailer zo zie had de politie m zo in beslag kunnen hebben genomen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:00

Haha, dat werkt wellicht ook wel, water op de kont, schrik reactie, hop erop :D

nee bij die paardenkenner had ik ook wat anders verwacht.
Anderzijds als het dan binnen een paar minuten lukt hebben ze het niet zo verkeerd gedaan.
Misschien niet helemaal sjiek, maar de mensen konden wel naar huis.

YvonneV
Berichten: 8782
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:02

Brandweer helpt ook paarden uit de sloot dus waarom niet een trailer in?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Politie en brandweer in actie voor koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:12

Tja joh, je belt 112 (of misschien wel 144), gewoon, omdat je vindt dat er een noodsituatie is. En de telefonist van 112 (of 144) zet door naar de meldkamer politie en die gaan kijken en bellen vervolgens de brandweer. Op het moment dat je een noodnummer belt wordt er voor je beslist wie er komt.
Daar hebben de ruiters verder weinig meer van doen gehad.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:28

Ibbel schreef:
Tja joh, je belt 112 (of misschien wel 144), gewoon, omdat je vindt dat er een noodsituatie is. En de telefonist van 112 (of 144) zet door naar de meldkamer politie en die gaan kijken en bellen vervolgens de brandweer. Op het moment dat je een noodnummer belt wordt er voor je beslist wie er komt.
Daar hebben de ruiters verder weinig meer van doen gehad.


Of je belt 0900 8844 dan heb je ook gewoon de politie en kun je overleggen enz

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:54

Bernoe schreef:
Serieus, wordt ons betaalde belastinggeld uitgegeven aan zoiets?


Ja zoals je ziet, geen probleem voor mij hoor. Vind het wel grappig dat je hier mee komt :D

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:04

Babootje schreef:
Lieser schreef:
De politie schakelde de brandweer in.


Waaaarom.. dachten ze het paard de trailer in te spuiten? :D :D

Uitschuifladder in de trailer, paard op de ladder, klaar _/-\o_

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:12

Ibbel schreef:
Tja joh, je belt 112 (of misschien wel 144), gewoon, omdat je vindt dat er een noodsituatie is. En de telefonist van 112 (of 144) zet door naar de meldkamer politie en die gaan kijken en bellen vervolgens de brandweer. Op het moment dat je een noodnummer belt wordt er voor je beslist wie er komt.
Daar hebben de ruiters verder weinig meer van doen gehad.

Als je 112 belt, is de eerste vraag die je krijgt 'wilt u politie, brandweer of ambulance?'. Dus dat kiest de telefoniste helemaal niet voor je. Pas als de meldkamer die je aan de lijn hebt bepaald dat je beter iemand anders kan hebben, sturen ze je door. Maar de in principe maak je de keuze zelf.

Brandweer vind ik nog niet eens zo gek gedacht hoor, flink wat sterker mankracht, eventueel een brandslang achter de kont langs als er longeerlijn is, ik snap hem wel eigenlijk. Politie snap ik dan weer minder, maar als je echt radeloos bent.....

Van hier maar thuis gaan trainen, maar dit vergeten ze sowieso niet zo snel, denk ik.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:20

Lalidan schreef:
Als je 112 belt, is de eerste vraag die je krijgt 'wilt u politie, brandweer of ambulance?'. Dus dat kiest de telefoniste helemaal niet voor je. Pas als de meldkamer die je aan de lijn hebt bepaald dat je beter iemand anders kan hebben, sturen ze je door. Maar de in principe maak je de keuze zelf.


Als jij op die eerste vraag antwoordt met: geen ambulance, maar verder weet ik het eigenlijk niet, ik sta hier met een paard dat de trailer niet in wil, dan lijkt het me dat de telefonist een knoop doorhakt. En die knoop zou ook kunnen zijn bel 8844 maar, of bel 144 maar, hier is 112 niet voor.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:27

en wellicht hebben ze 112 dus ook niet gebeld maar 8844
Kan de telefoniste nog iemand ter plaatse sturen om te kijken wat er nu aan de hand is.

Als de politie verder geen spoedje heeft doen ze dat wel.
En kost ons niets meer want ze hadden toch al dienst :o