Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14060
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 20:12

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


De Raad van State noemt het bevriezen van de huidige stikstofneerslag bij veehouderijen in de gemeente Dronten gerechtvaardigd. Het bestemmingsplan waarin dit is geregeld, is woensdag 27 maart door de Raad definitief goedgekeurd.

De bedoeling van het plan is om een toename van de stikstofneerslag in omliggende Natura 2000-gebieden, zoals de Veluwe, te voorkomen. Het plan legt voor 158 veehouderijen in de gemeente de bestaande stikstofneerslag vast. Voor die bedrijven is er nog wel een beperkte ruimte voor uitbreiding. Maar de stikstofneerslag die daarmee wordt vergroot, moet worden gecompenseerd met maatregelen op het eigen bedrijf. Zo komt er per saldo geen toename van stikstof.

Voor veehouderijen die werken met de vereiste vergunningen is dus weinig aan de hand. Maar bij een paardenhouderij aan de Ellerweg in Biddinghuizen pakt de regeling volgens de eigenaren slecht uit. Ze beschikken niet over die vergunningen, maar mogen daar volgens het geldende bestemmingsplan wel een paardenhouderij drijven.

Bij dit bedrijf heeft de gemeente zelf de bestaande stikstofrechten vastgesteld door een peildatum aan te wijzen. Het aantal gehouden dieren op dat moment is het maximale aantal dieren dat het bedrijf voortaan mag houden. Volgens de eigenaren betekent dit dat ze nu worden vastgepind op het aantal paarden dat ze in 2021 hielden.

En in dat jaar was het aantal paarden op het bedrijf relatief laag. Bij de paardenhouderij wisselt het aantal paarden per jaar sterk. Door de regeling wordt de bedrijfsvoering volgens hen te veel beperkt.

De Raad vindt dat de maatregel met het hanteren van een peildatum niet onredelijk is. De paardenhouderij heeft volgens de Raad geen plannen om uit te breiden. En als het wel wil uitbreiden, kan dat zolang er maar geen toename van stikstof ontstaat.

Rivendell

Berichten: 6822
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 05:40

Dit is niets anders dan hoe het bij de veehouderij gaat. Ook die zijn gebonden aan het aantal dieren op de peildatum

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:38

Ik zie de problemen niet. Er is geen plan uit te breiden, mocht dat plan er wel komen, is dat ook gewoon mogelijk. Alleen mag de stikstof niet toenemen en moeten daarin maatregelen genomen worden.

Lijkt me redelijk.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:44

Alleen kan je bij paarden geen luchtwassers en dergelijke op de stallen zetten. Toch niet voor zover ik nu weet. Bij koeienstallen heb ik er ook nog geen weet van.

Het ergste vind ik dat de industrie weer het beste er vanaf komt zoals altijd en de landbouwers de makkelijke slachtoffers zijn.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:50

Ik vind het raar dat het op basis van 1 peildatum is. Veel logischer zou zijn een aantal peildata en daarvan een gemiddelde nemen. Immers fluctueren aantallen op sommige bedrijven behoorlijk. Ik snap best dat de eigenaren niet blij zijn

ArtHorse
BKB 2024 winnaar 3D
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-24

Re: Paardenhouderij in problemen door stikstofplafond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:14

Ook dan krijg je misschien weer dat die peildata net verkeerd vallen? Als iedereen zijn eigen data kan bedenken, dan geeft dat weer andere problemen.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:21

ArtHorse schreef:
Ook dan krijg je misschien weer dat die peildata net verkeerd vallen? Als iedereen zijn eigen data kan bedenken, dan geeft dat weer andere problemen.

Met meerdere data is de kans op een realistisch beeld groter dan met 1 datum. Ik neem aan dat de datum die nu als peildatum genomen is ook niet zelf is bedacht.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:38

996981 schreef:
Ik vind het raar dat het op basis van 1 peildatum is. Veel logischer zou zijn een aantal peildata en daarvan een gemiddelde nemen. Immers fluctueren aantallen op sommige bedrijven behoorlijk. Ik snap best dat de eigenaren niet blij zijn

De vergunningen op grond van de Wet natuurbescherming gaan ook over 1 peildatum. Waarom zou dat bij paarden anders moeten zijn?
Ze mogen blij zijn dat de gemeente bereid is om met die peildatum te werken. Ze hebben namelijk officieel niet de vereiste vergunningen.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:06

Lieser schreef:
996981 schreef:
Ik vind het raar dat het op basis van 1 peildatum is. Veel logischer zou zijn een aantal peildata en daarvan een gemiddelde nemen. Immers fluctueren aantallen op sommige bedrijven behoorlijk. Ik snap best dat de eigenaren niet blij zijn

De vergunningen op grond van de Wet natuurbescherming gaan ook over 1 peildatum. Waarom zou dat bij paarden anders moeten zijn?
Ze mogen blij zijn dat de gemeente bereid is om met die peildatum te werken. Ze hebben namelijk officieel niet de vereiste vergunningen.

Misschien is die regel in zijn geheel een beetje vreemd? Ik zeg nergens dat het voor paarden anders moet zijn. Ik zeg dat het raar is dat uitgegaan wordt van 1 moment op een heel jaar. Laat staan meerdere jaren.