Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 18:34

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
Libenti's Milagro. Foto: Sandra Nieuwendijk


Bokker Quir is geen onbekende op Bokt. Ze woont in Zweden en haar fokproducten doen het niet onverdienstelijk op keuringen. Onze interesse was gewekt en ze wilde graag meewerken aan een interview.

Wat is de reden dat je naar Zweden bent verhuisd?
Het is eigenlijk meer een beetje zo gelopen eigenlijk. Mijn man kon hier goed aan werk komen en het is hier een stuk makkelijker om een huis met veel grond te kopen dan in Nederland. Dus meer mogelijkheden met houden van paarden aan huis. Verder is de natuur natuurlijk prachtig en veel meer rust, de maatschappij is niet gehaast (wat soms als Nederlander ook wel weer lastig is, want alles is "lagom". Niet meer doen dan nodig is, dus afspraken maken kan soms lastiger zijn).

Waarom ben je een fokkerij begonnen? En waarom is de keuze op pony's gevallen?
Eigenlijk heb ik van jongs af aan wel al een zeer grote interesse in de fokkerij. Ik was in Nederland dan ook actief bij het KWPN/jong KWPN en vaak op allerlei fokkerij evenementen te vinden zoals hengstenkeuringen, stamboekkeuringen, maar ook vaak ibop en allerlei lezingen enzovoort. Door ziekte en een hele berg (zware) operaties, heb ik helaas moeten stoppen met het zelf rijden van paarden en dan is de fokkerij een andere manier van betrokken blijven in de paardensport. Als ruiter weet ik ook wel heel goed wat ik zelf graag terug zag in de paarden om op het hoogste niveau goed mee te kunnen komen, en dat neem ik nu dus ook mee in mijn eigen fokkerij.

De pony's is een beetje toeval geweest. In 2015 kreeg ik van mijn man een D pony merrie veulen/bijna jaarling, Liberty van Equi Center. Later kochten we er een D pony merrie bij uit een zeer interessante moederlijn, en vlak nadat we haar gekocht hadden werd haar halfbroer (uit dezelfde moeder) goedgekeurd bij het NRPS. Daarnaast zijn pony's als je niet heel goed ter been bent nog wel stuk handzamer dan de grote paarden.

Wel blijven de KWPN paarden een grote aantrekkingskracht hebben, dus ik sluit niet uit dat die wel weer ooit komen. Maar op dit moment ligt mijn hart echt bij de sportpony's.

Wil je je pony's voorstellen?
Jazeker, op dit moment heb ik vier (fok)merries en vier hengsten.

Liberty van Equi Center:
Als eerste kwam toen een bijna jaarling merrie met als vader de Welsh hengst Kraneveld's Kadans, haar moeder Lizzy van Equi Center (v. Irakion), is weer de volle zus van de nationaal kampioen. Libby is een ongelooflijk lieve merrie die niets liever doet dan samen met je bezig zijn en ze is gek op aandacht.

Afbeelding
Odette van de Beekerheide. Foto: Quir


Odette van de Beekerheide:
Daarna kwam de tweede merrie, eentje uit een zeer bewezen moederlijn, en uit de bekende Beekerheide fokkerij van Jan van Beek. Haar vader is de internationaal springende hengst Orchid's Floris, die toevallig ook in Zweden staat. Haar moeder Cleo van de Beekerheide, is de moeder van 2 NRPS goedgekeurde zonen: Nilay van de Beekerheide en Noxville van de Beekerheide en ze is ook de zus van EK pony Nina van de Beekerheide die weer de moeder is van de op dit moment FEI ranking nummer 1 van de wereld en NRPS en Westfalen goedgekeurde hengst His Royal Badness DK. De moeder van Cleo is weer de zeer bekende merrie en stammoeder Coco Valrosa.

In 2020 besloten we haar te laten dekken, ik koos Strandgaards Mangold uit voor haar. Een Duits gefokte hengst met twee Duitse topverervers in zijn afstamming. Als vader de palomino hengst FS Mr. Right en moedersvader de valk hengst FS Champion de Luxe. In 2021 werd mijn eerste pony veulentje geboren, een palomino hengstje. De start van mijn pony fokkerij en wat voor een start.

Libenti's Milagro:
Ook wel Milo genoemd, was dus ons eerste Libenti veulentje. 17 mei 2021 werd hij om 4 uur in de nacht geboren en vanaf dag 1 was hij speciaal voor mij. Super knap veulen met een bijzonder karakter, heel mens gericht, beetje een clown, maar vooral enorm lief en nuchter. Hij is samen met zijn vriendje bij mij thuis opgegroeid. Eind 2023 zijn beide hengsten naar Nederland gegaan om verder klaar gemaakt te worden voor de hengstenkeuring. En deze bijzondere eerste zelf gefokte pony, heeft de eerste fokkersdromen al waar gemaakt. 18 februari werd hij namelijk met mooie woorden goedgekeurd als Duitse rijpony hengst in Wickrath Duitsland voor Rheinische Pferdestammbuch e.V. Een paar dagen later, 22 februari, mocht hij mee naar de hengstenkeuring van het NRPS en ook hier werd hij met lovende woorden aangewezen! Afgelopen zaterdag (23 maart) bij het NRPS hengstengala werd hij definitief goedgekeurd en aangewezen voor het verrichtingonderzoek, daarnaast werd hij ook uitgenodigd voor de kampioenskeuring en als kers op taart werd mijn eerste zelf gefokte ponyveulen niet alleen een goedgekeurde hengst, maar zelfs een premie hengst!

Hij is nu een paar keer onder het zadel geweest wat hij echt fantastisch doet. En dit jaar mag hij een jaar in Nederland dekken voor we hem weer naar huis halen. Dus hopelijk krijgt hij een paar leuke merries dit jaar.


Afbeelding
Vlagberg's Fore. Foto: Vivian Hesen Fotografie


Vlagberg's Fore:
Ik wilde Milo graag thuis opfokken, dus ik ging op zoek naar een vriendje voor hem. Na wat zoeken vond ik in Nederland deze NWR hengst, vader Westerhuis Mercury was verrichting kampioen en hengst met de beste draf. Zijn moeder is Eindershof Carmen en zij is ook de moeder van de goedgekeurde hengsten Vlagberg's Carway en Vlagberg's Bowden. Samen groeiden ze bij mij thuis op tot twee fijne jonge hengsten en ook hij mocht mee naar Nederland om verder klaar gemaakt te worden voor de hengstenkeuring. Op 9 februari mocht hij mee naar het NWPCS waar hij zich heel goed liet zien op het straatje. Helaas schrok hij in de ring ergens van waardoor hij steigerde en met zijn voorbeen over het touw kwam. Daarna liep hij helaas onregelmatig. Desondanks werd hij aangewezen voor de tweede bezichtiging! Op 9 maart mocht hij mee naar de nakeuring waar het helaas bleef bij de tweede bezichtiging. Nu gaan we hem rustig zadelmak maken en wij geloven echt in hem als een hele fijne pony met een top karakter!

Carice du Bois:
In 2022 besloten we om er een fokmerrie bij te zoeken. Dat werd alleen niet 1 merrie, maar zelfs 2 merries. Carice is een voorlopig keur, preferente en prestatie-fok merrie met als vader Der Harlekin B. Vele zullen haar (indirect) wel kennen, ze is namelijk de moeder van de bekende hengst Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe). Naast Cassanova heeft ze nog 3 goedgekeurde hengsten gegeven, Goldstar du Bois (v. Golden Rock), Ducati du Bois (v. Diamond Touch) en Dubai du Bois (v. Damon du Bois).

Eind 2022 kwam ze naar ons in Zweden, drachtig van de Duitse rijpony hengst Gin Fizz F (v. Golden West). 7 april werd haar veulen geboren, een valk hengstje Libenti's Giovinazzo, maar beter bekend als Dino.

Op dit moment is Carice drachtig van de Duitse top hengst Golden Grey NRW en half mei verwachten we haar veulentje en ik ben nu al enorm benieuwd.

Char du Bois:
De tweede merrie is Char du Bois, een preferente merrie van Don Carino du Bois. Ze is de moeder van de sterk bewegende hengst Davinci du Bois (v. Diamond Touch). Ook zij kwam eind 2022 naar Zweden, drachtig van Cassanova du Bois en 19 juli werd Libenti's Cicero geboren, een dunskin hengst.

Zij is gedekt met de enorm goed bewegende Dating AT NRW!

Libenti's Giovinazzo:
Al snel kreeg hij de bijnaam Dino, toen hij net geboren was vond hij het namelijk leuk om zijn voorbenen in je nek te leggen. Heel snel was hij het liefste veulen wat je kan wensen, maar de roepnaam Dino bleef. Dino is nu bijna een jaar oud en lijkt zich goed te ontwikkelen. Hij is een enorm lief veulen die heel nieuwsgierig is.

Afbeelding
Libenti's Giovinazzo. Foto: Quir




Libenti's Cicero:
En dan de jongste, de lieve witsnoet. Cicero is een echte clown, die eerst even de kat uit de boom kijkt. Zodra hij je kent, staat hij de hele tijd met zijn neus erbovenop, maar bij nieuwe mensen blijft hij liever nog op een afstandje.

Beide veulentjes mogen hier lekker opgroeien en wie weet mogen ze over 2 jaar ook mee naar de hengstenkeuring!

Reis je ook naar andere landen met je hengsten?
In principe alleen Nederland en Duitsland, de pony fokkerij is daar veel groter en de Nederlandse en Duitse stamboeken hebben wereldwijd wel veel aanzien. Op dit moment is er wel veel vraag naar Milo vanuit Denemarken en is er ook de vraag geweest of ze hem een seizoen kunnen leasen voor de fokkerij. Dus wie weet wat de toekomst brengt.

Zijn je hengsten populair voor de dekdienst?
Dat is nog even afwachten. :D Het dekseizoen begint nu eigenlijk pas een beetje en het wordt zijn eerste jaar. Wel veel vraag naar hem gehad, maar ook altijd even afwachten of ze daadwerkelijk met hem gaan dekken natuurlijk.

Verkoop je ook veulens?
Nee, in principe verkoop ik de veulens niet. Het liefst fok ik alles zelf op en dan als 2,5 jarige kijken of de hengsten interessant zijn voor de hengstenkeuring of dat ze zadelmak gemaakt worden en dan verkopen voor de sport als ze wat verder opgeleid zijn. Maar zie graag hoe ze ontwikkelen en zo kunnen we zelf in de hand houden hoe de start van de jonge pony's zijn, zodat ze een degelijke basis hebben en later geschikt zijn als kinderpony. Als je ze als veulen verkoopt is het altijd afwachten waar ze uiteindelijk terecht komen. Als fokker ben je toch degene die nieuw leven op de wereld zet en dan voel ik mij er ook wel verantwoordelijk voor dat ze alle eerlijke kansen krijgen op een fijn leven met een goede basis voor de sport en als kinderpony. Niet dat ze als jonge pony iets mee maken, trauma's of uiteindelijk in de handel terecht komen omdat ze in de basis "verpest" zijn geweest.

Wat wil je graag in je veulens fokken? Qua bouw en gangen? Wat wil jij graag zien?
Voor mij is karakter heel belangrijk, het moeten fijne werkwillige pony's zijn die het voor je willen doen. Verder vind ik correcte en gezonde pony's ook een belangrijk punt. Ze moeten goed en functioneel in elkaar zitten, goed correct fundament en vooral ook sterk zijn.

Afbeelding
Libenti's Cicero. Foto: Quir


Qua beweging zoek ik hele functionele pony's, dus niet de groot lopers die de voorbenen in de nek leggen en achter vergeten. Bij pony's is de rug ook wel echt een aandachtspuntje, die zijn snel te week en dat zie je ook weer goed terug in de beweging. Goede en sterke verbindingen zijn voor mij dus wel belangrijk.

Heb je nog doelen voor je fokkerij of op een andere manier in de paarden?
De grootste fokkersdroom heeft Milo eigenlijk direct waar gemaakt. Het fokken van een goedgekeurde hengst. De volgende droom is een succesvolle FEI pony en ultieme droom toch wel een EK pony fokken, maar dat is nog ver weg.

Verder wil ik graag een hengstenstation opzetten, maar dat is helaas in Zweden nog wel een uitdaging.

Hoe zit het met paarden houden in Zweden ten opzichte van hier? Is dat moeilijker/makkelijker en hoe was de overgang/verhuizing voor je paarden?
Paarden houden op zich is redelijk makkelijk, maar je hebt overal toestemming voor nodig en er zijn veel wetten en regels waar je je aan moet houden. Ik wil dus graag een hengstenstation starten, ik heb al mijn papieren en diploma's daarvoor behaald, maar ik moet per se een dierenarts hebben en dat is lastig vanwege zeer groot te kort aan dierenartsen en als klein/beginnend station is het ook niet rendabel een dierenarts fulltime in dienst te hebben. Je mag bijvoorbeeld ook niet merries thuis insemineren, maar alleen op een dekstation.

De paarden doen het hier eigenlijk fantastisch. Ze staan 24/7 buiten met toegang tot een grote inloop stal. Maar zelfs bij -30 en een meter sneeuw redden ze zich heel goed. Ook verhuizen ging eigenlijk alle keren wel heel rustig en makkelijk. Klimaat is vaak voor de paarden ook wel prettiger, niet zo vochtig. En in de zomer is het hier ook gewoon warm.

kevinsky

Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 20:22

Wat een leuk stukje. :D Knappe Milo is toch wel ècht een droom pony! <3

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:06

Wat een leuk artikel!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het nu met jou is, Quir?

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:06

Super leuk stukje. En Milo is echt een droom.

Hopelijk komen er nog meer toekomstige toppers bij.

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:32

Dank je wel Bellatrix voor dit informatieve artikel. Quir verdient het echt. Ik volg haar topic al een hele tijd en vind dat ze zo goed bezig is!
Echt leuk je artikel!!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:37

Ahh dank jullie wel! <3
Milo is inderdaad echt een droom pony die nu al veel dromen laat uit komen. Benieuwd wat de toekomst gaat brengen! Met Milo, maar ook met de andere pony's en de (toekomstige) veulentjes natuurlijk.

Wel een eer om gevraagd te worden hiervoor. :D

Dankjewel Pien, wat lief. <3


Vanillia schreef:
Wat een leuk artikel!
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het nu met jou is, Quir?


Goede dagen en minder goede dagen, maar redelijk stabiel en dat is al veel waard. :D

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:40

Gefeliciteerd met je verjaardag Quir! Leuk stukje!

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:51

Wat super leuk!! Vanaf de 1e foto die ik op Lars zijn verhaal gedeeld zag ben ik smoorverliefd op Milagro.
Gefeliciteerd!!

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:27

Zo tof dat je dit kunt doen en Milo het ook nog allemaal waar maakt zover. Trots op jou!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 22:50

Ontzettend leuk en vooral ontzettend knap hoe je je nergens door hebt laten tegenhouden. Ik heb echt enorm veel ontzag voor je instelling.
Hoe gaat het fysiek met je als ik vragen mag?

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:14

En een mooi cadeautje voor je verjaardag, dit artikel. Dat er nog maar veel mooie paardjes geboren mogen worden bij je.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:53

Sizzle schreef:
Ontzettend leuk en vooral ontzettend knap hoe je je nergens door hebt laten tegenhouden. Ik heb echt enorm veel ontzag voor je instelling.
Hoe gaat het fysiek met je als ik vragen mag?


:j

Het wonen in Zweden klinkt heel fijn en ik vind je pony,s echt goed in elkaar zitten. Inderdaad is die (weke) rug vaak een aandachtspunt.

Keep up the good work.

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:56

Een heel tof inkijkje in je fokkerij Quir. <3

marjolein88Jarig

Berichten: 4052
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:01

Mooi stukje!

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 00:10

Leuke interview Quir mooi inkijkje in jouw “kudde”

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:43

Super leuk om te lezen! Mooie paarden. En groetjes vanuit Midden Zweden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:44

Wat een leuk stuk, en wat een prachtige pony's <3.

Libenti's Milagro is echt bijzonder knap.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:50

Wat een leuk interview om te lezen zeg. En wat een prachtige pony's!

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:23

Gaaf stukje Quir!
Ik ben fan en lees van onder mijn steen lekker mee in jouw topics. Ik vind jouw gedachtengang over fokken, opfokken en eindresultaat heerlijk verfrissend. Echt durven gaan voor kwaliteit en daar de tijd voor nemen. Tof!
Ik vind Milo prachtig, maar ben stiekem denk ik toch net iets meer weg van Finn. Zo jammer dat hij niet goedgekeurd is!

LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:30

Wat een leuk stukje!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:43

Diepe buiging voor jou Quir! Ontzettend veel respect voor hoe je alle tegenslagen, onzekerheden en uitdagingen hebt aangepakt en hoe je met keihard werken nu je grote droom hebt weten te realiseren. Mooi om te zien dat Bokt het is opgevallen en je hiervoor heeft gevraagd.
Milo is echt een droompony. Ontzettend leuk om op afstand toch betrokken te zijn bij jullie mooie avontuur. Kan niet wachten om je te zien wat de toekomst voor Milo, je fokkerij en jou als fokker in petto heeft! <3

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:51

Ook hier een stille volger van jouw topic.
Zo leuk om mee te lezen wbt hengsten keuzes, veulens die geboren worden en hun weg naar volwassenen pony.

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:16

Ik heb geprobeerd Milo aan de merrie van de buren te koppelen, helaas zijn ze verwant.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Bokker Quir en haar fokkerij in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:24

Zo gaaf! Een droom

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:08

Ik word stil van de reacties. Dankjewel! Zo leuk om te lezen. <3

Ook leuk om te lezen dat we zoveel stille meelezers hebben!


Sizzle schreef:
Ontzettend leuk en vooral ontzettend knap hoe je je nergens door hebt laten tegenhouden. Ik heb echt enorm veel ontzag voor je instelling.
Hoe gaat het fysiek met je als ik vragen mag?


Fysiek gaat het naar omstandigheden best redelijk, het zal niet meer worden zoals het ooit was natuurlijk en dat accepteren is niet altijd even makkelijk. De hersendruk is nu al een paar maanden niet helemaal goed (te laag), maar durf er ook niet zo veel aan te laten doen. De hersenvliesontstekingen hebben best veel impact gehad en nog steeds en dat risico is ook weer groot als ik wel de drain laat aanpassen. Dus voor nu laat ik het zo, de drain gaat hoe dan ook wel weer een keer falen (levensduur is 5 tot 10 jaar en max 15 jaar, deze zit er nu ook al weer een paar jaar in) dus dan zien we het dan wel weer. :))


ikkedus schreef:
Gaaf stukje Quir!
Ik ben fan en lees van onder mijn steen lekker mee in jouw topics. Ik vind jouw gedachtengang over fokken, opfokken en eindresultaat heerlijk verfrissend. Echt durven gaan voor kwaliteit en daar de tijd voor nemen. Tof!
Ik vind Milo prachtig, maar ben stiekem denk ik toch net iets meer weg van Finn. Zo jammer dat hij niet goedgekeurd is!


Mijn gedachtegang krijgt ook wel eens wat weerstand. :))
Maar ik ga liever voor duurzaamheid, liever een pony die met 18 jaar nog FEI niveau mee kan lopen dan 1 die als jonge pony met veel spektakel de baan door gaat en daarna verdwijnt. Ik zal dus ook niet zo snel voor zo'n hengst kiezen. De huidige top pony's vielen als jonge pony ook niet zo op.

Voor mij is milo heel bijzonder, omdat het de eerste is. Maar Finn is echt niet minder. <3
Hij is bloedmooi en heeft zo'n fijn karakter, echt een super fijne pony om mee te werken. Geloof ook echt in hem en zeker jammer dat ze hem niet goedgekeurd hebben, maar hij gaat zeker weten laten zien dat ze het fout hadden. :))
Haha nee grapje, maar hij komt er zeker wel.

Afbeelding