[OPINIE] Thomas Baur: "Tijd voor verandering - Tijd voor actie"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14094
Geregistreerd: 20-04-16

[OPINIE] Thomas Baur: "Tijd voor verandering - Tijd voor actie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 22:43

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Gastcolumnist van deze week is de Duitser Thomas Baur, showdirecteur van het Global Dressage Festival in Wellington en van talloze CDI's in de VS en Europa. Hij is de voormalige vicevoorzitter van de International (Equestrian) Event Organizers Association (IEOA) en hij was lid van het FEI Dressage Committee als vertegenwoordiger van de wedstrijdorganisator. Momenteel is hij lid van de Dressage Working Group van de European Equestrian Federation.

Tijd voor verandering - Tijd voor actie
Het is NU het moment om samen te werken om onze sport veilig te stellen en een duidelijk pad uit te stippelen voor de toekomst, met het welzijn van het paard als hoogste prioriteit. Het welzijn van het paard staat voorop! We moeten de huidige regels en richtlijnen toevoegen en aanpassen, en nog belangrijker: ze handhaven, om dit op de best mogelijke manier te bereiken.

We mogen geen tijd te verliezen. Ik ben van mening dat deze discussies moeten plaatsvinden op het FEI Sports Forum eind april, en dat er daarna actie moet worden ondernomen. De FEI en de nationale federaties moeten samen met de belanghebbenden (ruiters, trainers, officials en organisatoren) met een plan komen voor de toekomst van onze sport.

Hier is mijn samenvatting van suggesties om te bespreken, te verfijnen en te implementeren, zo snel mogelijk, maar idealiter voor 1 januari 2025. Ik heb de afgelopen maanden heel veel discussies gehad met ruiters, trainers, juryleden, stewards, hippische journalisten, dierenartsen en collega-organisatoren over dit onderwerp, zelfs vóór de recente slechte publiciteit voor onze sport. Ik realiseer me dat niet iedereen het eens zal zijn met deze voorstellen.

Naar mijn mening zijn dit allemaal zeer belangrijke discussiepunten, en we moeten nu met deze discussies beginnen.

Toezichthouder op welzijn
Op alle internationale evenementen moet een toezichthouder op welzijn aanwezig zijn bij de losrij-/trainingsringen. Stewards, nationale juryleden, voormalige ruiters/trainers kunnen deelnemen aan een opleidingsprogramma dat door de FEI is opgezet om een licentie te krijgen om toezicht te mogen houden op shows.

Er moet een duidelijk systeem komen van maatregelen door de toezichthouders, en een opleidingsprogramma voor toekomstige toezichthouders. Ik wil erop wijzen dat dit geen extra kosten voor de organisatoren met zich meebrengt, de toezichthouders zullen deel uitmaken van het bestaande team van stewards.

Welzijnscollectieven
Twee collectieve punten met een coëfficiënt van twee worden ingevoerd voor alle technische proeven (behalve de 5- en 6-jarigen bij de jonge paarden). Beide punten staan onder Algemene Indruk. De eerste is gerelateerd aan de mate van training, de tweede aan de harmonie tussen ruiter en paard. Firewalls en duidelijke richtlijnen met het welzijn van het paard in het achterhoofd moeten worden ontwikkeld.

Redenen voor diskwalificatie
Voor acties tegen het welzijn van het paard moet een extra diskwalificatieregel worden ontwikkeld. Een deel van die nieuwe regel zou zijn: een zichtbare blauwe tong, tong over het bit, et cetera.

Leeftijd van Grand Prix-paarden
De wedstrijdleeftijd voor Grand Prix-paarden moet verhoogd worden naar 9 jaar, en voor deelname aan kampioenschappen en wedstrijden naar 10 jaar.

Betrokkenheid van de belanghebbenden
Alle belangenverenigingen moeten een actieplan ontwikkelen om het paardenwelzijn in hun vakgebied te verbeteren.

FEI Equine Ethics and Wellbeing Commission
Alle aanbevelingen van de EEWG van de FEI die zijn goedgekeurd door het FEI-bestuur worden geïmplementeerd na het Sport Forum 2024.

Achter de loodlijn
Dit onderwerp is volledig uit de hand gelopen. De buitenwereld springt op elke ruiter. Ze worden allemaal gezien als zo schuldig als maar zijn kan, en ze worden over één kam geschoren. We moeten snel handelen in dit onderwerp en heel duidelijk maken dat er duidelijke verschillen zijn. Een ruiter die het hoofd van het paard herhaaldelijk naar beneden trekt of dwingt, en een paard dat hier en daar achter de loodlijn komt (wat een ruiter met zachte handen corrigeert) zijn twee totaal verschillende dingen.

Een ander voorbeeld is het losrijden. Een ruiter kan het paard de spieren laten strekken door de hals te laten zakken en het paard van achteren naar voor te rijden, naar het bit. Tijdens dit proces kan een paard achter de loodlijn lopen, maar nogmaals: dit is heel anders dan op een krachtige manier gereden worden door een ruiter met harde handen.

Stang en trens vs. trens
Dit laatste punt ligt erg gevoelig en wordt al een tijdje besproken. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet optioneel zou moeten zijn. Er zijn veel goede redenen voor, die al zijn genoemd door mensen in onze gemeenschap. Het argument dat het dubbele bit een welzijnskwestie kan zijn, is echter een geldig punt. Ik ben het volledig eens met professor Warren, voorzitter van de FEI Equine Ethics and Wellbeing Commission, dat niemand het bewijs heeft dat het een welzijnsprobleem kan zijn. Het is echter ook niet bewezen dat het geen welzijnsprobleem is.

De angst is dat als we het optioneel maken, het gebruikt zal worden om "goede" ruiters en "slechte" ruiters (zowel binnen als buiten onze gemeenschap) van elkaar te scheiden. We hebben het eerste voorbeeld hiervan al gezien met betrekking tot het optionele "gebruik van" of "geen gebruik van" sporen.

Dit gezegd hebbende, geloof ik dat een open discussie en dialoog nodig is om tot een eindconclusie over deze onderwerpen te komen.

Ik roep onze hele gemeenschap op om nu samen te komen en dingen te veranderen ten goede en voor het welzijn van onze sport en onze paarden. Laten we het doen, en laten we het nu doen!


Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [OPINIE] Thomas Baur: "Tijd voor verandering - Tijd voor actie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 00:10

Citaat:
De angst is dat als we het optioneel maken, het gebruikt zal worden om "goede" ruiters en "slechte" ruiters (zowel binnen als buiten onze gemeenschap) van elkaar te scheiden. We hebben het eerste voorbeeld hiervan al gezien met betrekking tot het optionele "gebruik van" of "geen gebruik van" sporen.


Ik snap dit stukje niet goed? Doelt hij erop dat ruiters die kiezen voor enkel trens gezien worden als goed en zij die kiezen voor stang en trens als slecht?

s0173957

Berichten: 5391
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [OPINIE] Thomas Baur: "Tijd voor verandering - Tijd voor actie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:38

Jep. En met al die dressuurmiepen is dat een terechte bezorgdheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:40

s0173957 schreef:
Jep. En met al die dressuurmiepen is dat een terechte bezorgdheid.

Zeker. Alleen geen reden om de optie weg te nemen, imo.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:15

Misschien is het handiger om eerst eens te gaan zorgen voor de juiste voorlichting en opleiding van paard en vooral van de ruiter! Dit is symptoombestrijding en geen oplossing. Als je dan ook nog zorgt voor adequate juryleden die misbruik meteen afstraffen dan is het feest zo over. Strakke neusriemen, gehang aan de teugels, losse kinkettingen ( die ook meteen vervangen door kinriempjes ipv die rotkettingen), blauwe tongen, open monden, abnormaal spoorgebruik, etc. etc. zou een onmiddelijke reden voor uitsluiting moeten zijn; wedden dat er dan wel anders gereden gaat worden.
Ruiters die hun paard pijnigen met stang en trens zijn ook prima er toe in staat om met alleen een trens ( die ook niet zo "vriendelijk" is als men steeds beweert) paarden monden kapot te trekken.........
Laat al die "top" ruiters maar gaan rijden op een enkele stang ( blanke kandare) met 1 hand met echt licht teugel contact, dat is echte rijkunst en zou een mooie standaard zijn om het kaf van het koren te scheiden. Kan je dat niet, dan heb je niks te zoeken in de "hogere" dressuur maar ook niet in de Z ( wat ook altijd nog basis is :o ).

Alois Podhaisky,
Afbeelding

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:09

Ik ben het eigenlijk wel met ElCid eens. Dit klinkt allemaal als doekjes voor het bloeden. En dat is beter dan niks, maar het zou nog veel beter en effectiever zijn om dat bloeden te voorkomen. En dan ligt de oplossing volgens mij inderdaad bij het jureren en reglementeren. Zolang paardonvriendelijk rijden en spectaculaire bewegingen met hoge punten beloond blijven worden gaat er ook niets wezenlijks veranderen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:58

_San87_ schreef:
s0173957 schreef:
Jep. En met al die dressuurmiepen is dat een terechte bezorgdheid.

Zeker. Alleen geen reden om de optie weg te nemen, imo.

Imo wel. S&T is geen verfijning. Ik denk dat de sport positief zal evolueren zonder S&T. Hoewel men nu al volop Baucher trensen aan biedt als alternatief. Blijkbaar is het toch echt onmogelijk voor sommigen om zonder extra druk te rijden.

Maar ik denk dat de optomingen van de springmiepen ook wel eens onder de loep genomen mogen worden.

Elcid: dat krijgen de huidige jury’s niet gejureerd want dit noemt men ‘geen aanleuning’. :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:50

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Zeker. Alleen geen reden om de optie weg te nemen, imo.

Imo wel. S&T is geen verfijning. Ik denk dat de sport positief zal evolueren zonder S&T. Hoewel men nu al volop Baucher trensen aan biedt als alternatief. Blijkbaar is het toch echt onmogelijk voor sommigen om zonder extra druk te rijden.

Maar ik denk dat de optomingen van de springmiepen ook wel eens onder de loep genomen mogen worden.

Elcid: dat krijgen de huidige jury’s niet gejureerd want dit noemt men ‘geen aanleuning’. :x

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of ik zeg het verkeerd, dat kan ook. Maar ik ben dus voor afschaffing van S&T verplichting.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:06

Ayasha schreef:
Elcid: dat krijgen de huidige jury’s niet gejureerd want dit noemt men ‘geen aanleuning’. :x


Inderdaad, of "geen verbinding"......... _O- .
Het wordt dus hoog tijd om die jury leden ( en "lesgevers" etc.) om te scholen en ze te leren wat echt ( "klassiek"? ) paardrijden is. Die snappen blijkbaar echt niet dat aanleuning/ verbinding niks te maken heeft met een strakke teugel.........

Citaat:
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of ik zeg het verkeerd, dat kan ook. Maar ik ben dus voor afschaffing van S&T verplichting.


Dat zou een goed idee zijn maar dan ook andere optomingen toestaan en niet alleen de ( (dubbel) gebroken) trens maar ook bijv. een goede bitloze optoming of een enkele stang ( met 1 hand gereden!). Misschien dat er dan weer eens wat rijkunst te zien is op de diverse wedstrijden i.p.v. partijtjes vrij worstelen :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:07

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
Imo wel. S&T is geen verfijning. Ik denk dat de sport positief zal evolueren zonder S&T. Hoewel men nu al volop Baucher trensen aan biedt als alternatief. Blijkbaar is het toch echt onmogelijk voor sommigen om zonder extra druk te rijden.

Maar ik denk dat de optomingen van de springmiepen ook wel eens onder de loep genomen mogen worden.

Elcid: dat krijgen de huidige jury’s niet gejureerd want dit noemt men ‘geen aanleuning’. :x

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of ik zeg het verkeerd, dat kan ook. Maar ik ben dus voor afschaffing van S&T verplichting.

Dat had ik inderdaad verkeerd begrepen, mijn excuses! :o