Verdere ontwikkeling van 3D-geprint hoefbeslag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14210
Geregistreerd: 20-04-16

Verdere ontwikkeling van 3D-geprint hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 19:11

Universiteit Utrecht
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Recent is in de ontwikkeling van het 3D-printen van hoefbeslag voor paarden vooruitgang geboekt: met nieuw ontwikkelde software is het proces van handmatig modelleren van de hoefschoen geautomatiseerd. Hiermee is er een efficiƫntie- en verbeterslag gemaakt in de techniek van 3D-printen van hoefbeslag.

Tot voor kort waren paarden met ernstige hoefproblemen uitbehandeld als traditioneel hoefbeslag niet meer mogelijk was. Echter, onderzoek in 2019 toonde aan dat 3-dimensionaal (3D) geprint hoefbeslag een oplossing zou kunnen bieden voor dergelijke patiƫnten. Met deze techniek kunnen hoefschoenen precies op maat gemaakt worden.

Modelleren met software
Het 3D-printen van hoefbeslag bestaat uit een aantal stappen: allereerst scant de hoefsmid met behulp van een scanner de hoef van het paard volledig in. Daarna modelleert de hoefsmid op de computer aan de hand van de ge-uploade scans het hoefbeslag met gebruikmaking van de nieuw ontwikkelde software. Vervolgens stuurt de hoefsmid het bestand online naar de 3D-printer; de printer print een hoefschoen die exact passend is. Met een speciale 2-componentenlijm bevestigt de hoefsmid de hoefschoen aan de hoef.

Unieke behandeling
Wereldwijd is de behandeling met 3D-geprint hoefbeslag uniek. Later dit jaar publiceert de faculteit Diergeneeskunde een vervolgartikel hierover.

TurdusMerula

Berichten: 23917
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:10

Gaat het nou om plakbeslag of schoenen?

Ibbel

Berichten: 49245
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 17:20

Voor zover ik weet plakbeslag (mijn smid vertelde het mij toevallig afgelopen week) Maar wel in de vorm van een hoefschoen (dus de wand van de hoef omvattend)