Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26373
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 21:02

Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Afbeelding
De pony's van Elegance_. Foto: Elegance_


Ook op Bokt is de terugkeer van de wolf in Nederland een hot issue. In het topic [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2 worden alle ins en outs besproken en alle nieuwsberichten op VN over de wolf worden gretig door jullie verslonden. Maar hoe is het nou echt om te wonen/leven in een gebied waar ook wolven wonen? Bokker Elegance_ woont in Gelderland, in een gebied waar wolven wonen en vertelt over hoe zij zich hierbij voelt. Bokker Elisa2 vertelde al eerder over haar ervaringen en gedachten omtrent de wolf. Het artikel met haar kun je hier lezen: [VN] Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2.

In welke regio woon je en weet jij hoeveel wolven er bij jou in de omgeving ongeveer wonen?
Ik woon op de Veluwe in Voorthuizen, mijn pony's wonen in Putten. Wij zitten in het leefgebied van de Noordwest Veluwe, hoeveel het er exact zijn durf ik niet te zeggen.

Heb jij zelf al eens de wolven gezien? En zo ja, wat ging er toen door je heen? Helaas al meerdere keren. De eerste keer schrok ik vooral hoe groot ze eigenlijk zijn, daar verkijk je je toch snel op. Wolven kunnen gerust 80 tot 85 cm hoog zijn, dus echt een flinke slag groter dan bijvoorbeeld een herdershond. Ter illustratie: een Duitse herder is 55 tot 65 cm groot, een Mechelse herder gemiddeld 58 tot 62 centimeter.

Weet je ook hoeveel wolvenaanvallen er al zijn geweest bij jou in de regio?
Ja een heel aantal, en we merken dat het er steeds meer worden helaas.

Zijn jouw dieren ook al eens aangevallen?
Gelukkig niet, wel lopen de wolven hier regelmatig langs of door de weide, en zijn mijn pony's hier dan helemaal van slag van..

Heb jij maatregelen genomen om jouw dieren te beschermen tegen de wolf? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Ja wij hadden eerst een paddock paradise voor onze pony's, maar hier zijn wij mee gestopt in verband met de wolf, de pony's gaan nu voor het donker naar binnen en komen pas buiten zodra het licht is. Ook hebben wij camera's hangen, zodat ik de boel op afstand ook in de gaten kan houden.

Hoe voel jij je onder de dreiging van de wolf, als je naar je paarden/pony's gaat of boodschappen doen bijvoorbeeld?
Je bent continue alert. Onderweg let ik nu veel meer op de dieren in de wei, want misschien is hij wel weer op bezoek geweest. Helaas heb ik al 2 keer aangevallen schapen gevonden 's morgens vroeg, en dat is echt geen pretje om te zien.

Ben je meer op je hoede bijvoorbeeld nu je weet dat er bij jullie in de buurt zoveel wolven wonen? Ga je op bepaalde tijdstippen niet meer naar buiten of heb je op een andere manier iets dat jou beangstigt als het op de wolf aan komt?
Jazeker, ik loop 's avonds niet meer graag alleen buiten. En als dit wel moet ben je toch meer op je hoede. Ook met de hond in het bos loop je niet meer op je gemak.

Wat vind je van de huidige maatregelen, zoals wolfwerende hekken enzovoorts? Wat zou je graag zien qua oplossingen tegen de wolvenaanvallen, vanuit de verschillende overheden (Europa, 1e en 2e kamer, provincie Gelderland, de gemeente)?
De wolfwerende hekken vind ik zelf niet voldoende werken, daar heb ik zelf al veel voorbeelden van gezien. Ook kuddebewakingshonden vind ik geen oplossing, want vanuit het buitenland zijn er al heel wat voorbeelden van honden die gedood zijn door wolven. Zelf zou ik graag zien dat ze beheerd gaan worden, ik ben van mening dat Nederland te dichtbevolkt is voor zoveel wolven.

Mensen die voor de wolf zijn praten vaak heel makkelijk dat wij onze dieren beter moeten beschermen, maar kijken niet naar de impact wat het kan hebben als er een wolf alleen maar langsloopt. Een mooi voorbeeld daarvan is mijn oudje, die veilig op stal stond en volledig in paniek raakte omdat er een wolf door de wei liep, die ze kon zien.

Hier staat een filmpje van haar reactie:
https://www.facebook.com/share/p/6YEKx7E7nifXjEBj/

Deze stress is echt geen pretje voor onze paardjes, en ik ben ook erg bang dat ze zich een keer gaat verwonden of gezondheidsklachten krijgt door de stress.

Jij bent beheerder bij de Facebookpagina Geen Wolf. Wat is het doel van deze pagina, wat willen jullie bereiken?
Wij zijn een Facebookgroep en daarnaast hebben wij WhatsApp alert-groepen, waar alle aanvallen en zichtmeldingen worden bijgehouden. Via WhatsApp is dit uit je eigen regio, en op Facebook is dit landelijk. Daarnaast willen we het eerlijke verhaal vertellen over wolven in Nederland, en de naam van onze groep zegt het eigenlijk al: wij willen geen wolf in Nederland.

Hoe weten jullie of de meldingen op jullie Facebookpagina inderdaad kloppen en er geen valse berichten tussen zitten, alleen bedoeld om angst te zaaien?
De meldingen komen over het algemeen via WhatsApp binnen. Voordat mensen bij ons in de app komen, vullen ze een kleine vragenlijst in zodat wij een idee hebben met wie we te maken hebben. Bij twijfel vragen wij altijd door, en halen wij bijvoorbeeld de foto door Google Lens om te kijken of hij niet al eerder geplaatst is.

Afgelopen tijd heeft er een petitie online gestaan, de link stond ook regelmatig in het wolventopic op Bokt. Wat was het doel van deze petitie, wat willen jullie bereiken met het aanbieden ervan aan de regering?
Het doel van deze petitie was om onze zorgen onder de aandacht te brengen, zorgen om onze weide en huisdieren, maar ook onze kinderen. Het zou mooi zijn als deze petitie een zet in de goede richting geeft, zodat de wolf makkelijker beheerd kan gaan worden. Bij het aanbieden op 2 april 2024 hebben we een goed gesprek gehad met Caroline van der Plas (BBB) en Dion Grauss (PVV).

sterregoud
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:18

Wat een mooie pony’s heb je Elegance.

Goed artikel, hoop dat je dieren veilig blijven.

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 22:44

Wat enorm fijn dat bokt deze ervarings artikelen deelt!
Bedankt.

De landelijke media laat dat achterwege en bokt is nog altijd groot.


Bedankt voor je verhaal. Verschrikkelijk toch dat filmpje. Enorm zielig.

En ook dat je paarden in de nacht niet meer buiten kunnen.

Niet te begrijpen toch.
De PvvD en dat soort partijen enz zijn tegen ophokken van dieren en ondertussen zijn ze ook voor de wolf. Hoe tegenstrijdig kan het zijn.

En hopelijk werkt het aanbieden van de handtekeningen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34666
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:56

Elegance dank voor deze inkijk. Dat filmpje van je oude pony spreekt boekdelen wat mij betreft en veel mensen staan daar niet bij stil, dat het op stal niet ophoudt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41629
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:03

SusanH schreef:
Elegance dank voor deze inkijk. Dat filmpje van je oude pony spreekt boekdelen wat mij betreft en veel mensen staan daar niet bij stil, dat het op stal niet ophoudt.

Ja, echt hartverscheurend om te zien, die angst ;(.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:04

Helder verhaal en de dagelijkse sores over het veilig houden van je dieren zijn voelbaar.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:46

Ik ben echt dat je al deze moeite doet wbt de facebookgroep en het bijhouden van alle aanvallen Elegance. Ook de petitie opzetten en naar Den Haag gaan, petje af!

Vind het filmpje echt heel sneu, er wordt inderdaad snel vergeten hoeveel stress een wolf kan veroorzaken bij prooidieren en dat het daarom dus ook sneller gevaarlijk wordt.

BigOne
Berichten: 38301
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:50

Ik vind ook dat er teveel wolvenroedels rondlopen in ons land, maar wanneer ik lees dat collega’s elkaar onder druk zetten om geen wolfwerende maatregelen te nemen omdat dode schapen meer anti wolf gevoelens oproept dan is dat niet netjes . Dit gaat overigens over schapenhouders en die maatregelen helpen niet wanneer ze niet perfect zijn uitgevoerd.
Wolven verdoven en vervoeren naar dunbevolkt gebied ergens in Europa is misschien beter.

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:57

Petje af voor jou en voor de andere mensen die deze activiteiten opzetten en beheren. Het is heel veel werk, en de overlast neemt alleen maar toe, helaas. Het heeft enorme impact op mensen met weidedieren, of wonende in een territorium.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:41

Goed stuk! Bedankt voor het delen.

Rocamor

Berichten: 10891
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:50

Ook een leuk stuk en bedankt voor de appgroep(en) en de FB-groep

anjali
Berichten: 15108
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 11:56

Ik heb die petitie ook getekend. Dat ze zo groot zijn (groter dan Mechelse herder zelfs) wist ik niet, dat ziet er niet best uit want die zou ik dan ook niet aankunnen als er hier onverhoopt een (of zelfs meer) zouden opduiken. Wat wolfwerende omheiningen betreft, te eerste werken die niet, en verder kun je wel subsidie daarvoor krijgen maar lang niet voor de hele kosten. Hetzelfde voor vergoeding als je dieren zijn gedood, dat is ook slechts een fractie van de werkelijke waarde. (En voor de emotionele schade krijg je zowiezo niets).

dierenfan
Berichten: 9625
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:13

BigOne schreef:
Ik vind ook dat er teveel wolvenroedels rondlopen in ons land, maar wanneer ik lees dat collega’s elkaar onder druk zetten om geen wolfwerende maatregelen te nemen omdat dode schapen meer anti wolf gevoelens oproept dan is dat niet netjes . Dit gaat overigens over schapenhouders en die maatregelen helpen niet wanneer ze niet perfect zijn uitgevoerd.
Wolven verdoven en vervoeren naar dunbevolkt gebied ergens in Europa is misschien beter.


In die gebieden zijn wolven ook net onkruid en planten ze zich ook flink voort. Plus ze zijn zeerrrr territoriale dieren dus de kans dat een wolf na al die moeite door andere wolven vermoord wordt is erg groot. Dat moeten we ze ook niet gunnen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:00

De titel van dit topic is nogal suggestief. Bokt gaat er blijkbaar vanuit dat het een algemene waarheid is dat de aanwezigheid van de wolf een dreiging is.
Daarbij worden mensen van Geen Wolf geïnterviewd. Ik vraag me af waarom zij hier op bokt een podium krijgen?
Gaat bokt dat ook met andere organisaties doen?

DuoPenotti

Berichten: 29651
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:30

anjali schreef:
Ik heb die petitie ook getekend. Dat ze zo groot zijn (groter dan Mechelse herder zelfs) wist ik niet, dat ziet er niet best uit want die zou ik dan ook niet aankunnen als er hier onverhoopt een (of zelfs meer) zouden opduiken. Wat wolfwerende omheiningen betreft, te eerste werken die niet, en verder kun je wel subsidie daarvoor krijgen maar lang niet voor de hele kosten. Hetzelfde voor vergoeding als je dieren zijn gedood, dat is ook slechts een fractie van de werkelijke waarde. (En voor de emotionele schade krijg je zowiezo niets).

Hier een idee van de grootte.
Denk idd dat dat erg onderschat word.
Afbeelding

Wintu

Berichten: 3007
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 16:41

Nikass schreef:
De titel van dit topic is nogal suggestief. Bokt gaat er blijkbaar vanuit dat het een algemene waarheid is dat de aanwezigheid van de wolf een dreiging is.
Daarbij worden mensen van Geen Wolf geïnterviewd. Ik vraag me af waarom zij hier op bokt een podium krijgen?
Gaat bokt dat ook met andere organisaties doen?


Ze is een Bokker sinds 2008 en toevallig heeft ze een website. Ze laat in een filmpje zien hoe ook op stal dieren in de stress kunnen schieten. De tekst is netjes, niets opruiends aan, wat is precies je punt.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:09

Nikass schreef:
De titel van dit topic is nogal suggestief. Bokt gaat er blijkbaar vanuit dat het een algemene waarheid is dat de aanwezigheid van de wolf een dreiging is.
Daarbij worden mensen van Geen Wolf geïnterviewd. Ik vraag me af waarom zij hier op bokt een podium krijgen?
Gaat bokt dat ook met andere organisaties doen?


Ehm sorry maar wat een onzin. Ik heb ook meegewerkt en ben geen lid van Geen Wolf. Maar leef inmiddels wel gewoon in een hele andere realiteit. Bokt geeft hier mee eens inzicht in hoe het leven er uit ziet als je hier ineens mee geconfronteerd wordt.

Daar hebben mensen zonder dieren die pro wolf zijn natuurlijk überhaupt geen last van. 8)7

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:11

Elisa2 schreef:
Nikass schreef:
De titel van dit topic is nogal suggestief. Bokt gaat er blijkbaar vanuit dat het een algemene waarheid is dat de aanwezigheid van de wolf een dreiging is.
Daarbij worden mensen van Geen Wolf geïnterviewd. Ik vraag me af waarom zij hier op bokt een podium krijgen?
Gaat bokt dat ook met andere organisaties doen?


Ehm sorry maar wat een onzin. Ik heb ook meegewerkt en ben geen lid van Geen Wolf. Maar leef inmiddels wel gewoon in een hele andere realiteit. Bokt geeft hier mee eens inzicht in hoe het leven er uit ziet als je hier ineens mee geconfronteerd wordt.

Daar hebben mensen zonder dieren die pro wolf zijn natuurlijk überhaupt geen last van. 8)7


Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd vanwege persoonlijke aanval

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:13

Ga je lekker?

Ik kan me niet voorstellen dat jij in wolvengebied woont met dagelijkse aanvallen en dan zo reageert dus daar heb ik mijn twijfels bij. Maar wees gerust, ik doelde voornamelijk op de zin om andere organisaties aan het woord te laten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:15

Elisa2 schreef:
Ga je lekker?

Ik kan me niet voorstellen dat jij in wolvengebied woont met dagelijkse aanvallen en dan zo reageert dus daar heb ik mijn twijfels bij. Maar wees gerust, ik doelde voornamelijk op de zin om andere organisaties aan het woord te laten.


Het is altijd makkelijk om mensen met een andere mening als ongeloofwaardig af te schilderen. Heel knap van je.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:18

Ehm..lees je eigen orginele bericht nog eens terug zou ik zeggen. :o

Verder laat ik het hier bij.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:22

De aanwezigheid van de wolf is per definitie een dreiging voor mensen met dieren. ook als je wolfwerende hekken hebt, ook als je je dieren op stal hebt staan. Zie het filmpje van de angstige pony "veilig op stal".
Paarden van een lesklante van mij zijn uit de stal gesprongen bij benadering van een wolf bij het stalgebouw. Gelukkig goed afgelopen, de schuur zelf was dicht dus behalve wat kneuzingen omdat de deur te hoog was, zijn ze allebei heel gebleven.
Ik vind het heftig voor de mensen die in wolven gebied zitten met hun dieren en vind hun ervaringen lezen interessant, ook als ze prowolf zijn. Ik ben het echter niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:39

Ja ik denk dat je ze in dat opzicht wel als een bedreiging kunt zien. Alleen is de reactie om de wolf dan maar opnieuw te willen uitroeien, er niet eentje die dierenliefde bevat, en ook geen realisme. "Geen Wolf" is geen optie, en wat mij betreft ook niet wenselijk. Daardoor discussieer je vanuit een totaal ander uitgangspunt, en lopen dingen langs elkaar heen.
En zoals al vaker gezegd, er zijn mensen die hun dieren zo goed mogelijk beschermen, en toch slachtoffer worden. Dat is natuurlijk ontzettend betreurenswaardig. Daarnaast zijn er echter ook mensen die hun dieren niet beschermen. Juist daardoor leren wolven hoe makkelijk die prooi is. Het is jammer, dat de anti wolf mensen déze nalatige dierenhouders niet aanspreken en/of tegen hun nalatigheid actie voeren, maar mensen en organisaties aanspreken, die helemaal niet over de bescherming van die dieren gaan.

En voor de duidelijkheid: wat mij betreft is het niet heel zinvol om steeds pro wolf te benadrukken. De wolf is er gewoon, of je wil of niet.

juval

Berichten: 13217
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:42

goed dat je je ervaringen deelt Elegance!

Hier in de buurt zijn er gisteren ook weer 2 gesignaleerd. Dat geeft toch geen fijn gevoel.

Ik hoop dat er gauw een oplossing komt voor het wolvenprobleem.

Rule_Breaker

Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-22
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 07:14

Nikass schreef:
Ja ik denk dat je ze in dat opzicht wel als een bedreiging kunt zien. Alleen is de reactie om de wolf dan maar opnieuw te willen uitroeien, er niet eentje die dierenliefde bevat, en ook geen realisme. "Geen Wolf" is geen optie, en wat mij betreft ook niet wenselijk. Daardoor discussieer je vanuit een totaal ander uitgangspunt, en lopen dingen langs elkaar heen.
En zoals al vaker gezegd, er zijn mensen die hun dieren zo goed mogelijk beschermen, en toch slachtoffer worden. Dat is natuurlijk ontzettend betreurenswaardig. Daarnaast zijn er echter ook mensen die hun dieren niet beschermen. Juist daardoor leren wolven hoe makkelijk die prooi is. Het is jammer, dat de anti wolf mensen déze nalatige dierenhouders niet aanspreken en/of tegen hun nalatigheid actie voeren, maar mensen en organisaties aanspreken, die helemaal niet over de bescherming van die dieren gaan.

En voor de duidelijkheid: wat mij betreft is het niet heel zinvol om steeds pro wolf te benadrukken. De wolf is er gewoon, of je wil of niet.



Nu gaat het over de aanvallen op dieren, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat een kind gegrepen zal worden; de wolf loopt al door woonwijken en is niet mensenschuw..
Zeg je tegen die ouders dan ook wat je hierboven schreef?

Ik vind de artikelen die Bokt plaatst heel goed!
Deze mensen wonen in het gebied waar wolven zitten en kunnen dus uit 1e hand vertellen wat zij meemaken en waar zij tegenaan lopen.