Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:13

Ayasha schreef:
SjonnieZ schreef:
Tja we worden allemaal gek gemaakt met ideeën over 24/7 buiten houden. Men vergeet vaak dat je hiervoor heel veel wei voor nodig hebt en dan krijg je dus dit soort situaties.
Ik zie wel vaker dit soort weitjes voorbij komen.

Ach kom. Slecht voor een dier zorgen heeft niks met 24/7 buiten te maken. Ze vinden ze ook met de knieën in de stront. Moet men dan ook zeggen dat dat ligt aan die mensen die ze perse ‘s nachts op stal willen? :+

Het beeld dat alles anders dan 24/7 buiten mishandeling is kan wel degelijk voor dit soort uitwassen zorgen. Immers kún je gevoelsmatig dan niet anders dan ze buiten te laten op (het in dit geval veel te kleine stukje) grond die je tot beschikking hebt, omdat binnen zielig is (waarbij je dus niet meer ziet dat het paard dan in ieder geval een paar uur droog kan staan/liggen en de grond even niet belast wordt en sneller kan drogen.

En nee; slecht voor een paard zorgen is niet inherent aan 24/7 buiten. Dat je om een paard 24/7 buiten te kunnen houden een geschikte plek nodig heb (genoeg ruimte, goede grond etc.) is wel degelijk waar. Ik snap niet waarom je Sjonnie daarover aanvalt.

Ik schrik van de foto’s in het artikel en hoop dat jij en anderen op dit forum dat ook doen… dit heeft imo niets met goed paarden houden te maken

s1993

Berichten: 2123
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:07

Ik vind dat de verwachtingen bij 24/7 buiten vaak ook hoog zijn, dat er dan ook een groot stuk droog moet zijn. Als er een (schuil)stal is waar ze droog kunnen staan/liggen/eten en er zit een blubberige paddock aan vast is dat toch alsnog beter dan diezelfde stal zonder de paddock eraan?

Ja mijn voorkeur gaat ook naar de perfecte locatie met mooie droge grond die ook niet stuift wanneer het warm wordt, maar dat is wel echt heel lastig in dit land. En al helemaal afgelopen winter was een ramp met alle regen.

996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:11

s1993 schreef:
Ik vind dat de verwachtingen bij 24/7 buiten vaak ook hoog zijn, dat er dan ook een groot stuk droog moet zijn. Als er een (schuil)stal is waar ze droog kunnen staan/liggen/eten en er zit een blubberige paddock aan vast is dat toch alsnog beter dan diezelfde stal zonder de paddock eraan?

Ja mijn voorkeur gaat ook naar de perfecte locatie met mooie droge grond die ook niet stuift wanneer het warm wordt, maar dat is wel echt heel lastig in dit land. En al helemaal afgelopen winter was een ramp met alle regen.

Volgens mij moet je je steeds afvragen waarom je een paard bij voorkeur 24/7 buiten hebt. Volgens mij heeft dat voornamelijk te maken met kunnen vertonen van natuurlijk gedrag = veel beweging en veel sociaal contact.

Op een klein modderig stuk gaat een paard niet vrijwillig veel bewegen. Dat voordeel van 24/7 valt dan dus al weg.

Ander natuurlijk gedrag: sociaal contact, fourageren en rusten kan een paard dat een aantal uur op stal staat ook vertonen, terwijl 24/7 in de blub wel zorgt voor gezondheidsproblemen (mok, rainrot etc).

Heeft 24/7 dan echt nog de voorkeur vanuit het paard?

Fitzroy

Berichten: 25120
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:12

Nou, dat laatste vraag ik me dus serieus af. Want een modderige paddock is wel een goede bodem voor rotstraal en mok. Ik zou mijn paard dan liever op stal hebben met beperkter dan 24/7 buiten en wel een drogere bodem.

Edit, ik sluit me aan bij mijn voorganger.

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:21

Sluit ik mij ook bij aan.

Alleen maar een droge stal zou ik geen vrede mee hebben.
Dan is dat voor mij geen enkele toegevoegde waarde met een stalpaard 24/7.
Dan hebben ze net zoveel bewegingsruimte.

En ja deze winter is extreem, maar in andere winters zie je paarden ook in de blub staan zowat een winter lang.

Misschien moeten we beide extremen niet willen?
Geen 24/7 stal en geen 24/7 blub.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:24

s1993 schreef:
Ik vind dat de verwachtingen bij 24/7 buiten vaak ook hoog zijn, dat er dan ook een groot stuk droog moet zijn. Als er een (schuil)stal is waar ze droog kunnen staan/liggen/eten en er zit een blubberige paddock aan vast is dat toch alsnog beter dan diezelfde stal zonder de paddock eraan?

Ja mijn voorkeur gaat ook naar de perfecte locatie met mooie droge grond die ook niet stuift wanneer het warm wordt, maar dat is wel echt heel lastig in dit land. En al helemaal afgelopen winter was een ramp met alle regen.


Die droge schuilstal hadden de paarden in het artikel ook niet.

Maar…waarom is een propere stal met hooi en bodembedekking en dan af en toe nog beweging dmv rijden/longeren/losgooien op droge bodem slechter dan een droge stal met een vieze modder/mest paddock eraan en doorgaans geen beweging (anders hadden ze wel droog in de piste kunnen staan)? Beide opties vind ik slecht maar dan toch 100% zeker liever de 24/7 op stal dan die blubberboel. Ik kan mij niet indenken dat een paard ook maar enig plezier beleeft in door een stuk modder te baggeren. Die van ons blijven op het verhard of op de hogere winterwei en vermijden de bagger zo veel ze kunnen.

LZHT

Berichten: 1
Geregistreerd: 05-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:46

De foto die ter illustratie is gebruikt mag als de sodemieter van dit artikel gehaald worden.
Dit is mijn paard, foto is genomen zonder toestemming en mag nooit en te nimmer online (of waar dan ook) gebruikt worden voor welke doeleinden dan ook.
Weghalen die foto. Nu.

SjonnieZ

Berichten: 2337
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:01

Ayasha schreef:
SjonnieZ schreef:
Tja we worden allemaal gek gemaakt met ideeën over 24/7 buiten houden. Men vergeet vaak dat je hiervoor heel veel wei voor nodig hebt en dan krijg je dus dit soort situaties.
Ik zie wel vaker dit soort weitjes voorbij komen.

Ach kom. Slecht voor een dier zorgen heeft niks met 24/7 buiten te maken. Ze vinden ze ook met de knieën in de stront. Moet men dan ook zeggen dat dat ligt aan die mensen die ze perse ‘s nachts op stal willen? :+


Zoals ik al schreef. 24/7 buiten stelt condities aan de leefomgeving die nog wel eens vergeten worden als men er naar toe overstapt.
Het 1 hoeft niet beter te zijn dan het ander. Het gaat om de invulling die men geeft aan de huisvesting. Paarden die niet droog kunnen staan worden gewoon verkeerd gehouden.

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:06

LZHT schreef:
De foto die ter illustratie is gebruikt mag als de sodemieter van dit artikel gehaald worden.
Dit is mijn paard, foto is genomen zonder toestemming en mag nooit en te nimmer online (of waar dan ook) gebruikt worden voor welke doeleinden dan ook.
Weghalen die foto. Nu.

https://www.gld.nl/nieuws/7632376/hebbe ... op-privacy :(:)

Iets minder giftig mag wel. Je paard heeft werkelijk waar nergens recht op. Doe gewoon netjes een pb naar de nieuwsredactie en het wordt vast opgelost.

Dat terzijde, ik ben hier wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.. Zeker ook omdat er hier op bokt pas ook een bokker was wiens paarden in beslag waren genomen. Ze lijken deze winter wel fanatieker als eerder..

Foaly

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:07

LZHT schreef:
De foto die ter illustratie is gebruikt mag als de sodemieter van dit artikel gehaald worden.
Dit is mijn paard, foto is genomen zonder toestemming en mag nooit en te nimmer online (of waar dan ook) gebruikt worden voor welke doeleinden dan ook.
Weghalen die foto. Nu.


Zo werkt het helaas niet met foto's van dieren, dat het jouw paard is betekent niet dat jij zeggenschap hebt over de foto. Alleen als je er zelf herkenbaar op zou staan. De fotograaf heeft het auteursrecht van de foto, en als die heeft gezegd dat Bokt die mag gebruiken (en dat neem ik aan van wel), dan heb jij als eigenaar van het paard daar niets over te zeggen. Wellicht als je het vriendelijk gevraagd had, maar de toon van je bericht nodigt ook niet echt uit tot coulance :+

xPabloBokt

Berichten: 9412
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:14

Ik snap wel dat je pissig bent als er een foto van jouw paard bij een artikel over mishandeling geplaatst wordt.. ik zou dan denk ik ook op zijn zachtst gezegd not amused zijn.

Er bestaat ook meer dan juridische richtlijnen. Vind het niet heel fatsoenlijk om zomaar iemands paard erbij te plaatsen.

MyWishMax

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:18

Even los van dat een paard geen portretrecht heeft, er is ook nog wel zoiets als respect voor andermans eigendom. Op een privé terrein, wat een stalling toch is, vind ik foto's maken van andermans paarden/dieren tot daar aan toe, dat kan heel leuk zijn om vervolgens even naar de eigenaar door te sturen, maar gebruiken voor commerciële doeleinden vind ik zonder toestemming niet netjes.

Ook al mag het wel. Ik gebruikte alleen foto's van mensen door wie ik ingehuurd was en benadrukte dat de foto's dus ook gebruikt konden worden. Niet iedereen realiseert zich dat. Bij spontane foto's stuurde ik deze door, maar als ik die wilde gebruiken vroeg ik het juist. Dat vond ik ook een stukje fatsoen, er zijn tig redenen te bedenken waarom mensen hun dieren niet zo willen terug zien.
Vooral op een bokt waar je als normale gebruiker geen paarden van anderen mag plaatsen zonder toestemming. Of dat was iig ooit zo...

Verder jammer dat de discussie weer verder gaat tussen 24/7 buiten in de bagger en mest of 24/7 op stal. Misschien gewoon alleen paarden houden waar het geschikt ervoor is, ik vind het beide not done en slecht voor welzijn.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26960
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:51

De foto is aangepast.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:48

Het ziet er niet lekker uit. Maar als je dit afweegt tegen paarden die het grootste deel, zoniet 24 uur per dag opgesloten staan dan zeg ik, laat ze maar in de modder staan. Het had de inspectie gesierd en de mensen die hier waarschijnlijk over geklaagd hebben, om deze dame te helpen de boel wat droger te krijgen. Mensen denken echt dat in een 'droog'' warm stalletje de paarden het beter hebben. Wat mij betreft moeten er eens nieuwe richtlijnen gegeven worden.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:53

MyWishMax schreef:
Verder jammer dat de discussie weer verder gaat tussen 24/7 buiten in de bagger en mest of 24/7 op stal. Misschien gewoon alleen paarden houden waar het geschikt ervoor is, ik vind het beide not done en slecht voor welzijn.

Mee eens. Het soort dierenmishandeling dat hier is aangetoond wordt vaak verdedigd door de stelling dat 24/7 op stal veel slechter is. Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat er weinig paarden zijn die echt hun stal niet uitkomen. Paarden die op stal gehouden worden komen ook buiten en krijgen bovendien vaak ook nog beweging door training.
De groep echter die de paarden 24/7 buiten heeft, doet dit niet. Die paarden staan daar maar in vreselijke omstandigheden en de eigenaren slaan makkelijk een dagje over, want "hij heeft toch al beweging en hij staat toch lekker buiten". Naar mijn idee is dat dubbele mishandeling, want die paarden hebben op een zeker moment geen weerstand en geen conditie omdat ze alleen maar een beetje rondhangen in ongeschikte omstandigheden. Met een beetje mazzel krijgen ze goed hooi, maar vaak moet het zo arm mogelijk omdat de gezondheid al te wensen overlaat. Daar staat je paard dan, ziek te zijn van zijn tenen tot zijn oren zonder fatsoenlijk te eten te krijgen. Er zijn hier op bokt meer dan genoeg voorbeelden te vinden van dit soort omstandigheden en het is kwalijk dat dit zo wordt gesteund op dit forum.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:08

cajabol schreef:
Het ziet er niet lekker uit. Maar als je dit afweegt tegen paarden die het grootste deel, zoniet 24 uur per dag opgesloten staan dan zeg ik, laat ze maar in de modder staan. Het had de inspectie gesierd en de mensen die hier waarschijnlijk over geklaagd hebben, om deze dame te helpen de boel wat droger te krijgen. Mensen denken echt dat in een 'droog'' warm stalletje de paarden het beter hebben. Wat mij betreft moeten er eens nieuwe richtlijnen gegeven worden.


Nieuwe richtlijnen om deze modder-ellende te voorkomen idd.
Maar wat verwacht je dan van hulp? Dat buitenstaanders moeten gaan sponsoren voor een stal en een drainage? Als je dat niet hebt voorzien had je uberhaupt nooit paarden in de winter op dat stuk moeten zetten.

996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:08

cajabol schreef:
Het ziet er niet lekker uit. Maar als je dit afweegt tegen paarden die het grootste deel, zoniet 24 uur per dag opgesloten staan dan zeg ik, laat ze maar in de modder staan. Het had de inspectie gesierd en de mensen die hier waarschijnlijk over geklaagd hebben, om deze dame te helpen de boel wat droger te krijgen. Mensen denken echt dat in een 'droog'' warm stalletje de paarden het beter hebben. Wat mij betreft moeten er eens nieuwe richtlijnen gegeven worden.

Waarom dan? Oprechte vraag.

Welk mentaal of fysiek voordeel heeft een paard in deze omstandigheden t.o.v. de andere door jou geschetste situatie?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:24

Paarden horen niet het grootste deel van de dag op stal en paarden horen niet 24/7 in de modder. Beide zijn situaties zijn niet wenselijk en nadelig voor het paarden welzijn. Het is dus eigenlijk best vreemd om twee situaties die niet oké zijn te gaan vergelijken en proberen te bepalen welke slechter is omdat beide situaties hun eigen nadelen en gezondheids-/welzijnsrisico's hebben. Het streven zou moeten zijn om een paard zo ideaal mogelijk te houden. In Nederland levert dat best uitdagingen op qua ruimte en klimaat maar dat mag nooit een excuus zijn om een paard 24/7 op stal te houden of 24/7 in de modder te laten staan.
24/7 buiten hoeft (gelukkig) niet gelijk te staan aan modder maar dat vraagt wel een investering in tijd, geld en energie. Maar vooral ook een geschikte plek waar de mogelijkheden hebt om de situatie dusdanig te optimaliseren dat je paard altijd droog en beschut kan staan/liggen. Lukt/mag dat niet op een plek is die plek niet geschikt om paarden te houden. Net zo goed dat wanneer het niet lukt om je paard een voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten te bieden het ook geen geschikte plek is. Dat kan soms een hele harde dobber zijn maar het paard heeft hierin geen keuze, wij wel.

996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:41

Swift schreef:
Paarden horen niet het grootste deel van de dag op stal en paarden horen niet 24/7 in de modder. Beide zijn situaties zijn niet wenselijk en nadelig voor het paarden welzijn. Het is dus eigenlijk best vreemd om twee situaties die niet oké zijn te gaan vergelijken en proberen te bepalen welke slechter is omdat beide situaties hun eigen nadelen en gezondheids-/welzijnsrisico's hebben. Het streven zou moeten zijn om een paard zo ideaal mogelijk te houden. In Nederland levert dat best uitdagingen op qua ruimte en klimaat maar dat mag nooit een excuus zijn om een paard 24/7 op stal te houden of 24/7 in de modder te laten staan.
24/7 buiten hoeft (gelukkig) niet gelijk te staan aan modder maar dat vraagt wel een investering in tijd, geld en energie. Maar vooral ook een geschikte plek waar de mogelijkheden hebt om de situatie dusdanig te optimaliseren dat je paard altijd droog en beschut kan staan/liggen. Lukt/mag dat niet op een plek is die plek niet geschikt om paarden te houden. Net zo goed dat wanneer het niet lukt om je paard een voldoende vrije beweging en contact met soortgenoten te bieden het ook geen geschikte plek is. Dat kan soms een hele harde dobber zijn maar het paard heeft hierin geen keuze, wij wel.

''zo ideaal mogelijk'' is nogal subjectief net als ''voldoende vrije beweging'' en dat is vaak precies het probleem. Want wat is ideaal en wat is genoeg? Immers doet iedereen binnen zijn kunnen zijn best en misschien wel het uiterste om zo dicht mogelijk bij zijn/haar ideaal te komen. Voor sommige mensen is daarbij 24/7 de enige optie. Er zijn maar weinig mensen die 24/7 binnen als de enige optie zien. Volgens mij is het allerbelangrijkste te kijken hoe een paard functioneert (mentaal en fysiek) bij de manier van houden. Op het moment dat 24/7 in jouw visie de enige mogelijkheid is, ontneem je jezelf en je paard objectief te kijken. Datzelfde geldt als je visie is dat een paard geen vrije beweging nodig heeft.

Horses deed recent een onderzoek naar hoe Nederlandse paarden gehuisvest worden.
Daar deden 660 lezers van Horses.nl en De Paardenkrant aan mee. 3/4 van de paarden van de respondenten krijgt (in de winter) minimaal 3 uur vrije beweging.


Afbeelding
https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... enhouders/
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-04-24 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:44

3/4 zelfs volgens die grafiek :)
Al moet ik zeggen dat volgens de studie >60% zijn paarden aan huis houdt en ik denk dat dat ook geen representatieve steekproef is.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 11-04-24 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:46

Swift, dat is precies wat ik bedoel inderdaad. Beide heeft gezondheidsrisico's en is niet goed. Ik snap niet waarom het ene steeds bij het ander gehaald wordt en mensen echt denken dat het ene beter is als het ander. Richtlijnen over minimale uren buiten en minimale oppervlakte daarvoor zou ik goed vinden maar ook voor wat betreft droge plekken om te staan, liggen. En schuilen bij 24/7 buiten. Net als minimale afmetingen voor boxen per paard. Zowel degene die alleen staan als schuilstallen.

Cajabol, heb je niet gelezen dat er allerlei medische problemen waren met de paarden en er volgens de inspectie geen reden was voor deze verwaarlozing? Dus geen oude mensen die het niet aan kunnen zonder hulp of noem maar op. Het is ook niet alleen modder, ook mest, urine en algen of wat het ook precies is. De inspectie is 10!!! Keer geweest sinds november, dus ze hebben echt zat kansen gehad. Dot heeft niks met 24/7 op stal te maken en is geen haar beter, want de paarden kunnen nergens droog liggen, hebben tandproblemen naast problemen met hoeven/benen en vacht.
Deze bodem zorgt voor net zoveel gezondheidsrisico's als 24/7 op stal staan alleen op een net andere manier. Ik geloof namelijk niet dat ze hier echt fijn veel bewegen en niet normaal droog kunnen liggen is ook niet gezond.

996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:58

Poekkie schreef:
3/4 zelfs volgens die grafiek :)
Al moet ik zeggen dan >60% zijn paarden aan huis houdt en ik denk dat dat ook geen representatieve steekproef is.

Klopt, ik heb het aangepast :)

De steekproef zal sowieso niet helemaal representatief zijn, gezien het overgrote deel ook hobbyist is. Andere onderzoeken met een meer representatieve respondentengroep kon ik echter niet vinden.

Wel nog een beperkt onderzoek door KNHS, FNRS, LTO en KWPN.
Ook daaruit blijkt dat weinig mensen vinden dat 24/7 binnen een goede optie is.


Afbeelding
https://www.lto.nl/wp-content/uploads/2 ... LTO-NL.pdf

herr_balou
Berichten: 1456
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:03

cajabol schreef:
Het ziet er niet lekker uit. Maar als je dit afweegt tegen paarden die het grootste deel, zoniet 24 uur per dag opgesloten staan dan zeg ik, laat ze maar in de modder staan. Het had de inspectie gesierd en de mensen die hier waarschijnlijk over geklaagd hebben, om deze dame te helpen de boel wat droger te krijgen. Mensen denken echt dat in een 'droog'' warm stalletje de paarden het beter hebben. Wat mij betreft moeten er eens nieuwe richtlijnen gegeven worden.

Als je vindt dat je een paard moet hebben, moet je er zélf goed voor zorgen. Kun je er niet goed voor zorgen moet je geen paard nemen hoe graag je het ook wilt.

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:30

Wat mij stoort is dat dit te zien is voor iedereen. Daar hebben we dus kritiek op omdat het modderig is en vies. Maar al die paarden die zovele uren opgesloten staan, dat leed zien of willen we niet zien. Ik wil best een uitleg geven waarom ik 24 uur of deel van een dag niet ok vind om opgesloten te zijn. Paarden zijn dieren die buiten horen. Ze horen zich vrij te kunnen bewegen en met soortgenoten samen te zijn. En niet via een tralie te kunnen snuffelen aan elkaar. Ik ben wel eens op een sportstal geweest en wat mij betreft mag je daar de inspectie op af sturen. Zo ongelukkig staan die paarden daarbij, dekens op, ijzers om terwijl ze amper bewegen. We hebben nmm een verkeerd beeld wat goed is en wat slecht. En natuurlijk zijn daar wat nuances in. Een uurtje op stal is geen drama, maar meestal staan paarden al gauw meer dan 15 uur opgesloten. Dat is toch vreselijk, dat moeten we niet goed vinden. Ook een postzegel waar een paard op staat, ook al is ie buiten, vind ik ook niet ok en zeker ook niet kniediep met modder en zonder soortgenoten.

996981
Berichten: 9750
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:38

Voldoet jouw leven ieder moment van de dag 100% aan jouw behoeftes Cajabol? Dat van bijvoorbeeld je hond? :)

Een paard dat op stal staat kan nog steeds op die momenten natuurlijk gedrag vertonen (fourageren, rusten, snuffelen). Niet alles nee, maar dat kan gecompenseerd worden op andere momenten.

Vrije beweging is belangrijk. Dat wil volgens mij echter niet automatisch zeggen dat een paard dus 24/7 per dag vrij moet kunnen bewegen. En als dat wel zo is; in hoeverre is beweging mogelijk voor paarden die zo diep in de modder staan?

Volgens jou hebben mensen een verkeerd beeld bij wat goed en slecht is. Anderen vinden dat jij een verkeerd beeld hebt van wat goed of slecht is. Wie heeft gelijk? Volgens mij moet het paard daarin áltijd leidend zijn. Met de gedachte dat een paard áltijd 24/7 buiten moet beperk je jezelf al enorm in de opties om een paard gezond en gelukkig te houden.