Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14075
Geregistreerd: 20-04-16

Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 19:02

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: SaraViavia


Met duizenden bezoekers, zo'n tweehonderd paarden en rond de veertig marktkramen kan de organisatie van de Zuidlaarder voorjaarsmarkt spreken van een geslaagde editie. 'Kleintje Zuidlaardermarkt' kon bovendien rekenen op goed weer en dat was na het waterballet van 2023 een verademing. "Het weer is heel belangrijk, maar daar kun je niets aan doen. Gelukkig ziet het er goed uit vandaag", zegt Frits Veurink, handelaar op de voorjaarsmarkt. Hij staat met bedrukte klompen in zijn kraam, al kun je die niet aantrekken. "Ze lopen slecht, maar verkopen goed", grapt Veurink.
Hij bedacht ooit om van klompen bieropeners te maken en die ter decoratie aan de wand te hangen. Vooral de klompen waar voetballogo's op zijn gedrukt, vinden gretig aftrek. "Duitsers die hun club ertussen zien, zijn vaak erg enthousiast. Borussia Dortmund, Schalke 04 of Bayern München; ja, dat vinden ze mooi."

Veurink bestiert een van de pakweg veertig kramen op de voorjaarsmarkt. Uiteraard zijn er veel bloemen en planten te verkrijgen, naast de eet- en kledingkramen. Belangrijk onderdeel is verder de paardenmarkt. Daar is de tendens al jaren hetzelfde: zo'n tweehonderd dieren worden de gehele ochtend naar de Brink in Zuidlaren gebracht.

Geen trailer
Een van die dieren gaat met Lisa Minkema mee. De handelaarster uit Friesland heeft een Welshpony aangeschaft. "Thuis hebben we er ook eentje en die krijgt een veulen", vertelt ze. "We zijn hier niet per se om een dier te kopen, maar dit past gewoon heel mooi."
Hoe het dier met Minkema mee moet, is nog even de vraag. "We hebben geen trailer bij ons", lacht ze. "Gelukkig zijn er veel bekenden uit de paardenwereld. Hij komt dus wel thuis."

Mooi aantal
Markten als deze in Zuidlaren zijn doorgaans een feest der herkenning voor handelaren uit heel het noorden. Dat geldt ook voor Luit Bolhuis, die niet ver hoefde te reizen voor de markt van vandaag. "Ik kom uit Zuidlaren", lacht hij. Hoewel de zon hem toelacht, vindt hij de aanvoer dit jaar wat tegenvallen. "Maar dat vind ik eigenlijk al jaren. Vroeger stond er veel meer. Twintig jaar geleden stond het bijvoorbeeld nog vol hier."

Daar moet wel bij aangetekend worden dat de voorjaarsmarkt als opwarmertje voor de 'grote markt' in Zuidlaren moet worden gezien. Vorig jaar werden daar nog 863 dieren aangevoerd. "De handel kwam vanochtend moeizaam op gang", liet marktmeester Gertjan Timmer om 8.00 uur optekenen. "Maar dat trekt nog wel aan. We komen ieder jaar rond de tweehonderd dieren uit. Toch een mooi aantal."

Geen gebrek
Op de markt is Lieneke Luijckx te spreken over de voorjaarsmarkt. Het is haar eerste als inwoonster van Zuidlaren. "Maar dat komt omdat we hier nog niet zo lang wonen", zegt ze. "Het is gezellig druk. Zelf ben ik niet per se ergens naar op zoek. Vooral een beetje struinen en straks nog even bij de paarden kijken. Dat vind ik zo mooi."

Later op de dag zijn er nog fietstochten, er is een cultureel programma en een Berend Botje-speurtocht voor de kleinsten. "Aan vertier geen gebrek", concludeert marktmeester Timmer. En zo is het.

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:09

Ik vind eerlijk gezegd de titel niet bij het stuk passen, of ligt dat aan mij?

Lalladidoo
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:28

Nee, het wordt echt in één alinea genoemd

cajabol
Berichten: 84
Geregistreerd: 14-12-12

Re: Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:36

jeetje. bestaan deze markten nog? Ongelooflijk

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:03

Oké, maar hoe krijg je het dier dus mee?

pinto_1

Berichten: 2562
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:09

Lalladidoo schreef:
Nee, het wordt echt in één alinea genoemd



Ik moest echt even goed terug lezen, maar ik kan nog steeds de titel niet rijmen met het onderwerp.

Getup

Berichten: 8284
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:15

Suzanne F. schreef:
Oké, maar hoe krijg je het dier dus mee?


Met de trailer :D

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 21:39

Ik herken het probleem. Ooit heel impulsief een shet gekocht op de markt waar ik op m'n scooter naar toe was gereden :') gelukkig heeft de handelaar hem toen thuis afgezet

GabberGill

Berichten: 5788
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:26

Ik ging ooit met de fiets naar de paardenmarkt denk 20 a 25 km fietsen

Ik kwam een welsh tegen
50 eurie betaalde ik ervoor en die ging mee naast de fiets

Frits onze welsh ook van de markt als veulen en de markt was 10 min lopen van mijn weiland. Je raad het al, we gingen wandelen

StalNollie

Berichten: 9128
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pony kopen op voorjaarsmarkt in Zuidlaren, hoe krijg je het dier mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:11

Je kan gewoon om laten roepen en dan staan er altijd mensen die wel ergens jou kant in moeten.

Was zeer slechte handel, veel handel onder de handelaren en weinig aanvoer