Ingmar de Vos unaniem verkozen tot voorzitter van de ASOIF

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14077
Geregistreerd: 20-04-16

Ingmar de Vos unaniem verkozen tot voorzitter van de ASOIF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 15:58

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Op 9 april 2024 werd de Belgische Ingmar de Vos verkozen tot voorzitter van de
Association of Summer Olympic International Federations (ASOIF).
Foto: ASOIF/Jon Super


Ingmar de Vos, die sinds 2014 voorzitter is van de FEI, is unaniem verkozen tot nieuwe voorzitter van de Association of Summer Olympic International Federations (ASOIF). De verkiezing vond op 9 april 2024 plaats tijdens de 48e Algemene Vergadering van de ASOIF in Birmingham (Groot Brittannië) tijdens de SportAccord World Sport and Business Summit. De Vos had geen tegenstanders en werd bij geheime stemming verkozen voor een termijn van vier jaar. Hij zal op 1 januari 2025 in zijn nieuwe functie treden.

"Ik ben vereerd door het resultaat van vandaag en ik wil mijn diepe dankbaarheid betuigen aan de olympische zomerfederaties voor hun vertrouwen", zei de nieuw verkozen ASOIF-voorzitter, Ingmar de Vos. "In januari 2025 neem ik het stokje over van Francesco Ricci Bitti, een enorm gerespecteerde figuur in de Olympische Beweging. Ik wil nu al van de gelegenheid gebruik maken om hulde te brengen aan zijn leiderschap en prestaties en hem te bedanken voor zijn niet aflatende steun, wijze raad en grote vriendschap. Ik ben me er terdege van bewust dat ik grote taken te vervullen heb en tijdens mijn mandaat zal het mijn missie zijn om de rol van de internationale sportfederaties in de zomer in de Olympische Beweging te blijven versterken, me te concentreren op een open en constructieve dialoog met het IOC, de communicatie met en tussen onze internationale federaties verder te intensiveren en een strategie voor de toekomst te ontwikkelen zodat we samen kunnen blijven bijdragen aan de populariteit, aantrekkingskracht en duurzaamheid van de Olympische Spelen."

Ingmar de Vos werd door belangrijke olympische functionarissen gefeliciteerd met zijn verkiezing.

"Namens het Internationaal Olympisch Comité wil ik Ingmar de Vos van harte feliciteren met zijn verkiezing tot voorzitter van de ASOIF", aldus IOC-voorzitter Thomas Bach. "We kijken uit naar de voortzetting van de uitstekende samenwerking tussen het IOC en ASOIF. De Internationale Federaties zijn een fundamentele pijler van onze Olympische Beweging. Sinds haar oprichting in 1983 heeft de ASOIF een vitale rol gespeeld in het promoten en versterken van de internationale federaties door de gedeelde belangen van elke sportfederatie samen te brengen. Door dit te doen heeft ASOIF de autonomie van de sport beschermd en de eenheid van de Olympische Beweging bewaard in tijden wanneer dit er het meest toe deed. Ingmar de Vos zal in zijn nieuwe rol profiteren van zijn ervaring als FEI-voorzitter en IOC-lid."

"Omdat ik bijna 12 jaar voorzitter van de ASOIF ben geweest, weet ik dat Ingmar de Vos de ervaring en het uithoudingsvermogen heeft die nodig zijn om onze organisatie te leiden", zei de huidige voorzitter van de ASOIF, Francesco Ricci Bitti. "Ik heb het genoegen gehad met hem samen te werken, niet alleen bij ASOIF, maar ook in andere functies. Ingmar is zeer ervaren, oplossingsgericht en bovenal heeft hij hoge menselijke kwaliteiten. Het is ook geweldig om te weten dat hij de volledige steun geniet van onze leden - iets dat essentieel is voor succes. Dit is een goede dag voor ASOIF en de Olympische Beweging."

"Bij het Belgisch Nationaal Olympisch Comité kennen we Ingmar als een zeer betrouwbare en hardwerkende ambtenaar met een grote integriteit en een hart voor sport", verklaarde Jean-Michel Saive, voorzitter van het Belgisch Olympisch & Interfederaal Comité (COIB). "We hebben het geluk dat we op zijn expertise kunnen bouwen voor belangrijke strategische beslissingen. Ik wil Ingmar feliciteren met het feit dat hij de belangrijke taak op zich heeft genomen om zo'n vitale organisatie binnen de Olympische Beweging te leiden als de eerste Belgische voorzitter. Ik ben ervan overtuigd dat hij een uitstekende voorzitter zal zijn voor ASOIF. Ik wens hem het allerbeste."

Biografie van Ingmar de Vos
Ingmar de Vos is geboren op 5 augustus 1963. Hij behaalde masterdiploma's in politieke wetenschappen, internationale betrekkingen en internationaal en Europees recht aan de Vrije Universiteit Brussel (België). Hij begon zijn professionele carrière als adviseur van de Belgische Senaat. In 1990 werd hij directeur-generaal van de Koninklijke Belgische Hippische Sportfederatie, en van 1997 tot 2011 was hij secretaris-generaal van de federatie. De Vos was medeoprichter van de European Equestrian Federation (EEF), waarvan hij van 2010 tot 2011 secretaris-generaal was. Ingmar werd in 2011 secretaris-generaal van de FEI.

Op 14 december 2014 werd de Belg tijdens de FEI General Assembly in Baku (Azerbeidzjan), na drie jaar secretaris-generaal van de FEI te zijn geweest, in een betwiste verkiezing met een overweldigende meerderheid in de eerste stemronde verkozen tot voorzitter van de FEI. Vier jaar later, tijdens de FEI General Assembly in Manama (Bahrein) op 20 november 2018, had hij geen tegenstanders en werd hij unaniem herkozen voor nog een termijn van vier jaar. Op 13 november 2022 werd De Vos voor een derde en laatste termijn herkozen door de FEI General Assembly in Kaapstad (Zuid-Afrika). Hij had wederom geen tegenstanders, net als vier jaar eerder.

Ingmar de Vos werd in september 2017 verkozen tot lid van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en hij is lid van de volgende IOC-commissies: Coördinatiecommissie voor de Spelen van de XXXIV Olympiade Los Angeles 2028 (2019 - ); Juridische Zaken (2018 - ); en Gendergelijkheid, Diversiteit en Inclusie (2019 - ). Hij is lid van de Belgische Olympische Academie en zit sinds 2017 in de raad van het Belgisch Nationaal Olympisch Comité (BOIC/COIB).

Sinds 2016 is hij lid van de Association of Summer Olympic International Federations (ASOIF) Governance Taskforce. In 2019 werd hij lid van de ASOIF Council. Ingmar is sinds 2021 lid van het uitvoerend comité van SportAccord, de wereldtop voor sport en bedrijfsleven.

Van 2018 tot 2022 was Ingmar De Vos lid van de Foundation Board van het World Anti Doping Agency (WADA). Sinds 2018 is hij lid van het uitvoerend comité van het WADA.

In 2014 was hij afgevaardigde bij de International Horse Sports Confederation (IHSC). Hij was vicevoorzitter van de organisatie (2014-2019) en voorzitter van 2020 tot 2022. Momenteel is hij vicevoorzitter van de IHSC.

Ingmar De Vos is genderkampioen bij de Verenigde Naties. Hij spreekt vloeiend Nederlands, Engels en Frans.