Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:02

Interessant, dus eigenlijk als er alleen maar op sneller, sneller en sneller gefokt wordt. Dan worden die beentjes dus steeds dunner. Dat lijkt me inderdaad geen goede ontwikkeling.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:11

Dat zie je bij de dressuurpaarden ook. Mijn vorige merrie was veel grover als mijn huidige en toch is in die korte tijd mijn huidige merrie ouderwets geworden qua grofheid van bouw. Terwijl die vorige merrie absoluut geen uitzondering qua grofheid in bouw was toen. En de huidige werd geboren toen de vorige 14 oid was, dus ook weer geen enorme tijd ertussen.

Als je nu veel dressuurpaarden ziet hebben die ook veel smaller beenwerk. Ik noem het pony's met lange benen, hele smalle/kleine voeten, beenwerk en kleine koppies. Korte ruggen ook nog

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:14

Ja dat is logisch, de dressuurpaarden stamden af van de ouderwetse landbouw paarden. Zijn omgevormd met behulp van de volbloeden en inmiddels steeds verder doorgefokt. Er zijn wel lijnen die bot en massa geven maar dat werd in de tijd van Hamoen niet zo gewaardeerd. Dat is pas meer van de laatste jaren dat dit weer terug is gekomen.

De paarden waar nog veel "echt" gelders bloed achter zit hebben deze massa nog wel.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:15

Je hebt ze wel hoor, dressuurpaarden met veel bot, maar je moet echt goed zoeken :')
Ik heb altijd ouderwetse types, ondanks moderne kwpn afstammingen omdat ik daar echt op let. (Veel bot, stevige gewrichten, flinke hoeven).
Je ziet nu gelukkig wel weer steeds meer hengsten met meer bot.

Maar inderdaad bij renpaarden klinkt het steeds dunner/langer worden van de benen inderdaad niet als een beste ontwikkeling.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:21

MyWishMax schreef:
Dat zie je bij de dressuurpaarden ook. Mijn vorige merrie was veel grover als mijn huidige en toch is in die korte tijd mijn huidige merrie ouderwets geworden qua grofheid van bouw. Terwijl die vorige merrie absoluut geen uitzondering qua grofheid in bouw was toen. En de huidige werd geboren toen de vorige 14 oid was, dus ook weer geen enorme tijd ertussen.

Als je nu veel dressuurpaarden ziet hebben die ook veel smaller beenwerk. Ik noem het pony's met lange benen, hele smalle/kleine voeten, beenwerk en kleine koppies. Korte ruggen ook nog


We zouden met zijn allen op langbruikbaarheid moeten selecteren, maar net dat is nu maar vast te stellen als ze al een respectabele leeftijd hebben. Moeilijk! Het is ook een heel kleine minderheid oudere hengsten die nog de kans krijgen om in de ring te bewijzen dat ze het nog kunnen. De oude hengsten die nog meetellen zijn meestal behoorlijk prijzig.
Ik bedenk dit al jaren en heb de 2 keren dat ik fokte, mijn eigen overtuiging niet gevolgd. Dan kwam er weer een prachtige jonge hengst voorbij die zo goed leek te passen en .... ik was verkocht.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:24

Ja, ik heb ze ook altijd c_alsemgeest :j maar goed, ik denk dat het bij de renpaarden niet perse een selectiecriteria was, maar toevallig was dat de snellere paarden smaller beenwerk hadden. Daar komt veel minder smaak bij kijken als bij andere fokrichtingen zoals dressuur.

Koend, het is ook lastig :j Een fokker die meerdere merries heeft en bewezen lijnen kan makkelijker een jonge hengst gebruiken. Maar iemand die minder vaak fokt, tja die jonge hengsten staan veel meer in de kijker en worden ook geadviseerd... Terwijl je misschien juist die oudere bewezen hengst zou moeten gebruiken dan. Lastig hoor!

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:37

kyrkelover schreef:
Hier zitten natuurlijk grenzen aan met alle gevolgen van dien. Ik ken dus echt wel volbloeds die bleven kampen met stressfactuurtjes omdat hun lichaam letterlijk sneller kon dan het beenwerk aan kon.
Een mega gespierd dier en beentjes eronder van niks.
Goed het blijft een lastig iets, dat is 1 ding wat zeker is.


In feite zijn het gewoon "plofkippen", die zakken door hun poten omdat het lichaam sneller groeit dan het beenwerk aan kan.

Is overigens zeker iets wat in een dierenwelzijndiscussie past, gezonde dieren fokken zou het belangrijkste moeten zijn. Belangrijker dan prestaties en uiterlijk.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:58

Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:25

Elisa2 schreef:
Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.


Daar zijn juist heel veel onderzoeken naar gedaan in de rensport (want dat is 1 van de sporten die echt het meeste doet aan onderzoek). Zijn regelmatig gedeeld hier op bokt, juist die belasting op jonge leeftijd. Maar die belasting is veel minder als wat de warmbloed hengsten moeten doen voor een HK he?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:35

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:
Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.


Daar zijn juist heel veel onderzoeken naar gedaan in de rensport (want dat is 1 van de sporten die echt het meeste doet aan onderzoek). Zijn regelmatig gedeeld hier op bokt, juist die belasting op jonge leeftijd. Maar die belasting is veel minder als wat de warmbloed hengsten moeten doen voor een HK he?

En heel erg rechttoe, rechtaan. En sowieso geen hurdles op jonge leeftijd.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:36

Nee die hurdles paarden zijn juist weer ouder als ze beginnen met racen inderdaad. :j

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:52

Elisa2 schreef:
Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.


Stressfracturen kunnen komen door te zware training maar ook medicijnen tegen maagzweren ( iets wat veel voorkomt bij renpaarden) hebben invloed op de botten.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:20

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.


Stressfracturen kunnen komen door te zware training maar ook medicijnen tegen maagzweren ( iets wat veel voorkomt bij renpaarden) hebben invloed op de botten.


Dergelijke paarden worden er door de prestatieselectie bij de volbloeden weggeselecteerd. Uiteindelijk fokt men met de "voor het renbaarleven gezondste" ouderdieren.

Bij de jumpingpaarden heb je dat veel minder.

En bij de dressuurpaarden nog veel minder. Daar ls de prestatie het meest afhankelijk van waar een hengst terecht komt. ( Waar zou Glamourdale staan als hij bij Nijhof was beland? )
De selectie van de moederdieren is in sommige gevallen zelfs onbestaande.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:45

MyWishMax schreef:
Elisa2 schreef:
Nu worden renpaarden natuurlijk al wel vanaf een hele jonge leeftijd belast, groeischijven zijn nog niet gesloten, skelet is nog lang niet uitgegroeid. Ik vraag me af in welke mate dit een rol speelt wbt overbelasting en breuken.


Daar zijn juist heel veel onderzoeken naar gedaan in de rensport (want dat is 1 van de sporten die echt het meeste doet aan onderzoek). Zijn regelmatig gedeeld hier op bokt, juist die belasting op jonge leeftijd. Maar die belasting is veel minder als wat de warmbloed hengsten moeten doen voor een HK he?


Ja alleen begint de 1 op 18 maanden en lopen die voornamelijk op de voorhand. En de ander begint op 2,5.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:51

Dit is ook wel interessant:

'Toch heeft de selectie op enkel en alleen speed ook zijn nadelen. Zo is het oorspronkelijk aanwezige lendenmechanisme geheel verdwenen en dat heeft tot gevolg dat het Engelse Volbloed aanmerkelijk meer meters nodig heeft om op snelheid te komen. De dragende galop veranderde in vlakke en een vanuit de achterhand opwaarts stuwende galop. Red Rum won in 1977 voor de derde keer de Grand National. Sindsdien is zijn tijd niet meer verbeterd. Het Engelse Volbloed heeft, na 300 jaar humane selectie, een deel van het erfgoed van zijn voorganger verloren. Het verloor de allereerste beslissende meters van leven of dood. De snelle sprint. De consequentie van een eenzijdige selectie breekt dit paard op.

In de eerste 150 jaar na de Restauratie werden de meeste rennen gelopen in manches over een afstand van twee tot vier mijl (3200 tot 6400m.), waarbij de paarden een betrekkelijk hoog gewicht moesten dragen, tot 76 kilo of meer. Het kon voorkomen, dat de paarden in die tijd acht tot zestien mijl per dag moesten afleggen en daarom werden ze zelden uitgebracht voor ze vier jaar oud waren. Tegen het eind van de achttiende eeuw werden korte rennen voor driejarigen populair. Sommige rennen, waaronder de oorspronkelijke Derby, gingen over één mijl. Het eerste voorbeeld van een tweejarige die deelnam aan een wedren dateert van 1769, maar negentig jaar later was meer dan een derde van alle paarden die in Engeland uitkwamen twee jaar en in 1890 was dat reeds meer dan de helft. De Jockey Club trachtte deze tendens tegen te gaan door het aantal rennen voor tweejarigen te beperken. Maar geld speelt een belangrijke rol en de investeerders willen zo snel mogelijk geld terug zien. Het rennen voor twee-en driejarige paarden werd steeds populairder, de prijzen steeds hoger en verlangde steeds meer vroegrijpe paarden waar hardheid, uithoudingsvermogen, mentale weerstand, een rustige karakter, een aangenaam temperament en lange levensduur absoluut niet meer telt.

Een driehonderd jaar selectie op de renbaan, een hoog ontwikkelde stalcultuur en voedingskunst hebben het Engelse Volbloed van zijn andere Arabische woestijneigenschappen vervreemd en werd het lendenmechanisme compleet weg gefokt De oorspronkelijk dragende galop werd een rengalop. De razend snelle sprint is verdwenen en het zwaartepunt kwam steeds verder achter de massa te liggen. Het Engelse Volbloed stuwt zich voort door met de achterhand de massa opwaarts over het zwaartepunt te duwen. De hoeken van de knie- en spronggewrichten zijn aanmerkelijk groter geworden en de hoek van de elleboog naar de bovenarm is aanmerkelijk verkleind en veel hoger geplaatst. Visueel lijkt het alsof we te maken hebben met een lange bovenarm maar dit is optisch bedrog. De punt van de elleboog zelf is veel hoger komen te liggen. De punt van het boeggewricht is lager geplaatst en doet de schouder langer lijken. Het skelet is in de loop der jaren als het ware naar voren gekanteld. Daardoor is het hele skelet is met de schoft ongeveer 20 cm. naar voren opgeschoven en lijkt langer door de veranderde hoeken van het dijbeen, kniegewricht, schouder en elleboog en een sterk verminderde rompdiepte. De schouder is steil geworden en de schoft staat nu bijna verticaal boven de voorbenen. De halsaanzet is veel lager komen te liggen. De verminderde rompdiepte doet veel deskundigen geloven dat het Engels Volbloed een rechthoekspaard geworden is. Optisch bedrog speelt hier de hoofdrol en werkt uiterst misleidend. Alle Engelse Volbloeds zijn vierkantspaarden! Het zwaartepunt ligt aan de onderkant achter en aan de bovenzijde voor de massa. De effectieve dragende functie van het skelet in alle drie de bewegingen van stap, draf en galop is veranderd in een zodanige structuur dat enkel en alleen snelheid genereert. Het gewicht wordt toenemend op de voorhand gedragen.

Vandaar dat het Engels Volbloed met dit skelet nooit in staat is om tactmatige bewegingen te demonstreren en slechts in een grote parabool kan springen. Terwijl de slijtage aan de voorbenen reeds vroeg wordt ingezet.'


Bron: https://easpstamboek.nl/het-engels-volbloed/

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:33

Dat stuk is geschreven door Karel de Lange

Citaat:
Paardenhouder Karel de Lange uit Steenbergen dreigt vanaf oktober wekelijks een van zijn paarden te executeren. De voorzitter van het Europees Stamboek voor Shagyapaarden, Sportpaarden en Sportpony’s (EASP) hoopt met dit dreigement erkenning van zijn stamboek door het Productschap voor Vlees en Eieren (PVE) te realiseren. Voorlopig hangen zes paarden en twee veulens executie boven het hoofd.


https://www.horses.nl/algemeen/stamboek ... e-paarden/

Alles wat hij schrijft zou ik maar een vaatje zout bij nemen ;)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:44

Och god Karel is tegen alles van de Ev en verheerlijkt de Av.
En ondanks dat sommige dingen kloppen schrijft hij ook heeeeel veel want kant noch wal raakt. Zo schreef hij ooit dat ze niet genoeg ruimte in de buik zouden hebben. Dit zowel voor hart en longen als voor het dragen van een veulen. Tja volbloeden hebben juist giga grote hart en longen, 1 vd redenen dat ze zo snel kunnen. En de ev is het enige ras ter wereld die zelf MOETEN dragen en baren.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:02

Red Rum is trouwens meermalen gestart als 2 jarige, had ook niet al te beste botten, maar werd 30 :D

Wil je trouwens wel iets wetenschappelijks lezen over waarom sommige volbloeden of dravers beter presteren, dan is dit echt een leuk artikel:

https://www.dutchtrotters.nl/artikelen/Xfactor.htm

Gaat over reuzen harten :D . Een hart van 10 kilo, daar kan je aardig mee racen :D

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:42


Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:53

ruitje schreef:
Dat stuk is geschreven door Karel de Lange

Citaat:
Paardenhouder Karel de Lange uit Steenbergen dreigt vanaf oktober wekelijks een van zijn paarden te executeren. De voorzitter van het Europees Stamboek voor Shagyapaarden, Sportpaarden en Sportpony’s (EASP) hoopt met dit dreigement erkenning van zijn stamboek door het Productschap voor Vlees en Eieren (PVE) te realiseren. Voorlopig hangen zes paarden en twee veulens executie boven het hoofd.


https://www.horses.nl/algemeen/stamboek ... e-paarden/

Alles wat hij schrijft zou ik maar een vaatje zout bij nemen ;)


Ik ken Karel al aardig lang, voor zijn fokkerij kennis heb ik respect. Ookal ben ik het niet met alles eens.
Qua rijderij kan ie beter zijn mond houden. O:)

In ieder geval sluit het wel aan op het verhaal van Kyrke dat de fokkerij erg veranderd is wat ook voor het ea aan gezondheids problemen kan zorgen.
Aangezien er ook bekken breuken voorkomen in/ door de races.