Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:07

Elisa2 schreef:
Elisa2 schreef:
Juist, en de FEI houdt wel bij als er paarden overlijden op de wedstrijddag zelf. Zowel in de eventing als in de endurance.


Waar ik op doel is dat als er zoiets gebeurd er altijd een nieuwsbericht naar buiten komt.

Als je de wedstrijd hebt en de datum dan weet ik zeker dat er een artikel over te vinden is.


Dat heeft toch geen reet met de FEI te maken? Die heeft dode paarden nog steeds als levend staan ook al zijn ze dood gegaan tijdens hun eigen wedstrijd. Dus nee, de FEI mist een heleboel informatie en houdt het helemaal niet bij. Dat was jouw standpunt en klopt gewoon niet. Die nieuwsberichten komen niet bij de FEI vandaan.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:12


LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:36

Met dit soort berichten vraag ik mij wel af hoeveel paarden er gewond en geblesseerd zijn wanneer al zo bijzonder is dat er geen doden zijn gevallen.

Echt walgelijk dit, hoe durven ze dit een sport te noemen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:37

https://data.fei.org/Horse/Detail.aspx? ... F3CFCC5615
Dit paard is ingeslapen door catastrofale val in de cross..
Idem
https://data.fei.org/Horse/Detail.aspx? ... 628900E15C

Zo ook
https://data.fei.org/Horse/Detail.aspx? ... E09A142B79

Die artikelen over de overlijdens van de renpaarden zijn ook legio te vinden natuurlijk op meerdere kanalen trouwens.
Wat er dus bedoelt wordt is dat er gewoon totaal niet bijgehouden wordt door de FEI hoe en wat en er blijkbaar dus ook geen meldingsplicht is of net wat.
Kan er zo nog 20+ hier neer ploffen die al lang overleden zijn en meerdere daarvan ook tijdens de wedstrijd/show. En nee nogmaals het ene maakt het andere niet minder erg, dat is ook niet waar het om gaat.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:51

Als ik het goed begrijp moet de DA het melden bij de FEI. Dat gebeurt kennelijk niet altijd goed genoeg.Hoe werkt dat dan bij de rensport?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Geen paarden overleden bij de Grand National dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:58

In de rensport worden alle overlijdens op de baan sowieso direct gemeld.
Ook als ze bijvoorbeeld daarna op stallenterrein of in kliniek geëuthanaseerd worden.
Daarnaast hebben trainers ook meldplicht waarbij ieder overleden paard in training of in de fokkerij ook gemeld moet worden. Een 17 jarige die in de wei overlijd moet bijv ook gemeld worden. Zodra ze uit de sport en of fokkerij gaan en bij mensen buiten de rensport terecht komen gaat dit uiteraard vaak mis. Maar goed die overlijdens hebben dan sowieso niets meer met de sport zelf te maken.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:18

Oke duidelijk, dankje.

fransje23

Berichten: 15367
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:20

kyrkelover schreef:
Zodra ze uit de sport en of fokkerij gaan en bij mensen buiten de rensport terecht komen gaat dit uiteraard vaak mis. Maar goed die overlijdens hebben dan sowieso niets meer met de sport zelf te maken.


Maar dat is toch juist wat regelmatig voorkomt?
Paarden met blessures die in de handel of bij de slacht terecht komen?

fransje23

Berichten: 15367
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 08:25

Ik heb net ontdekt dat er bij eventing geen code in de uitslagen is voor een fataal ongeluk van paard en ruiter.
Bij endurance is die er wel, CI.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 09:50

fransje23 schreef:
Ik heb net ontdekt dat er bij eventing geen code in de uitslagen is voor een fataal ongeluk van paard en ruiter.
Bij endurance is die er wel, CI.

Die werden er eerst ook amper ingezet.
Echter door volop aandringen van oa Clean Endurance en de misstanden uit de groep 7 landen wordt dit meer geregistreerd.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 10:12

fransje23 schreef:
kyrkelover schreef:
Zodra ze uit de sport en of fokkerij gaan en bij mensen buiten de rensport terecht komen gaat dit uiteraard vaak mis. Maar goed die overlijdens hebben dan sowieso niets meer met de sport zelf te maken.


Maar dat is toch juist wat regelmatig voorkomt?
Paarden met blessures die in de handel of bij de slacht terecht komen?

Handel ja, dat ga je ook niet tegen vrees ik zolang mensen dat blijven kopen.
Maar goed dat zie je over de gehele linie in de paardensport.
Bij de slacht in de UK echt amper. Je moet ze daar eens horen als je zegt dat je evt paard eet.
Nee dat is echt eerder iets vanuit andere landen, maar goed daar kan de UK niks mee.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:29

Overlijden na topprestatie. Ook in de jumping komt het dus soms voor, het was me nog niet echt opgevallen.

https://equnews.be/overig-nieuws/chroma ... ekerfinale

- het is toch weer in de VS waarvan in dit topic beweerd werd dat met het daar niet nauw nam met dopingregels.
+ er werd bloed afgenomen voor onderzoek naar doodsoorzaak.

Relativering: hartaderbreuken en dergelijke komen natuurlijk overal voor. Een goede vriend van mij overleed aan een hartaderbreuk terwijl hij aan het metselen was... dat maakt het metselen als activiteit nog niet ”ongezond.”

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:35

Dat klopt, maar hoe grotere inspanningen er geleverd worden, hoe groter het risico op zoiets. Zeker bij jonge paarden, want zoiets ontstaat bij jonge paarden echt niet zo maar.

Bij mensen is dat niet anders, topsporters die grote inspanningen leveren lopen ook meer risico.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:27

Vandaar je bezwaar tegen de grand national dat het teveel van het goede is. Wat daar gevraagd wordt van de paarden is overdreven: "Te lang, te hoog en te breed".

Door mijn persoonlijke ervaring kan ik er in komen. Ik had 5 jaar een volbloedmerrie en die zou zich bv op het strand letterlijk dood gekoerst hebben. Daar had je echt geen doping, zweep of sporen voor nodig. Daar moest je als ruiter het verstand hebben om na een tijdje te zeggen. STOP het is genoeg geweest, nu ga je stappen.

In de jumping probeert men dit in de hand te houden door te focussen op technische parcours i.p.v. nog hoger en breder te bouwen. Krachtproeven zijn ook uit de mode.

In de eventing doet men inspanningen om de hindernissen veiliger te maken. De dressuur en de jumping achteraf hebben ook aan belang gewonnen zodat het gewoon dom is om het laatste van je paard te vragen in de cross.

In de rensport en de endurance is het moeilijker om maatregelen te verzinnen die verhinderen dat men de laatste percentjes energie van de paarden vraagt. ( in de endurance doet men, vooral in de laagste reeksen lovenswaardige inspanningen)
Nog betere keuringen?
Nog betere dopingcontrole?
Beperken van het deelnemersveld door een strenger voortraject. Ik kan me namelijk niet inbeelden dat al die deelnemers kandidaat winnaars zijn.
Misschien een soort "rode kaart" voor trainers & jockeys van een paard dat overlijdt voor, tijdens of na een ren. Dat mogen ze een tijd niet deelnemen aan wedstrijden. Je hebt al zoiets als een paard betrapt wordt op doping. Geef dan maar de inrichter van de wedstrijd ook meteen een boete.
Of misschien is een soort hartslagmeter tijdens de wedstrijd ook mogelijk? Daarbij wordt een paard automatisch, nog tijdens de race, uitgesloten als een bepaalde hartslagdrempel wordt overschreden? Technisch is dit zeker mogelijk.
DA onder ons, is een overdreven hoge hartslag een indicatie dat een atleet over zijn limiet wordt gejaagd?

Je ziet, persoonlijk zou ik de sport niet afschaffen. Als iedereen mee wil is er volgens mij in elke paardensport nog marge om het paardenwelzijn te verbeteren. Maar we moeten durven creatief zijn.

Wintu

Berichten: 2995
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:31

Probleem is dat de dieren in de GN niet zozeer door hartfalen dood gaan, maar door gebroken botten oa.

Plaatste eerder al een linkje waar bij staat aan wat de dieren zijn bezweken.

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:11

koend schreef:
Vandaar je bezwaar tegen de grand national dat het teveel van het goede is. Wat daar gevraagd wordt van de paarden is overdreven: "Te lang, te hoog en te breed".


Je ziet, persoonlijk zou ik de sport niet afschaffen. Als iedereen mee wil is er volgens mij in elke paardensport nog marge om het paardenwelzijn te verbeteren. Maar we moeten durven creatief zijn.


Even wat correcties, want de Engelse bond voor de rensport is al strenger als de FEI en hoop dingen die jij aandraagt zijn allang zo.

"In de jumping probeert men dit in de hand te houden door te focussen op technische parcours i.p.v. nog hoger en breder te bouwen. Krachtproeven zijn ook uit de mode."
Er wordt helemaal niet hoger en breder gebouwd, er is de laatste jaren juist steeds lager gebouwd. Plus de balken bij de heggen zijn een andere kleur gemaakt die beter zichtbaar is voor paarden.

"In de eventing doet men inspanningen om de hindernissen veiliger te maken."
Maar dat zijn vaste hindernissen, dat is wat anders dan een rij twijgjes die dus al lager zijn geworden en aangepast en waar ze doorheen springen. In dit artikel ging het juist ook over de aanpassingen dus ik snap niet hoe je kan denken dat er geen inspanningen zijn?

"In de rensport en de endurance is het moeilijker om maatregelen te verzinnen die verhinderen dat men de laatste percentjes energie van de paarden vraagt."
Is ook niet nodig, want elke trainer zal tegen elke jockey zeggen dat ze het paard niet de grond in moeten rijden. Bovendien grijpt de BHA ook in als een jockey te ver gaat, daar kunnen ze inderdaad een ban voor krijgen. Daarom staat er ook zo vaak PU in de uitslagen, wat inhoudt dat de jockey het paard gestopt heeft. Een vermoeid paard levert ook een gevaar op voor de jockey.

"Nog betere keuringen?
Nog betere dopingcontrole?"
Wat willen ze keuren? Hoeveel meer doping willen ze op controleren als ze in Engeland, dus de GN, al veel strenger zijn dan de FEI? De voorbeelden van buut enzovoorts zijn uit de VS waar het geen doping is en paarden dus onder zware medicatie en pijnstillers mogen lopen. Jouw voorbeeld van springpaard klopt dus ook niet, dat is een FEI wedstrijd waar ook de VS zich aan de regels van de FEI moet houden. Voor hun nationale wedstrijden niet perse en ook bij de western en hoop andere disciplines komen daar echr bizarre dingen voor. Zowel qua medicatie, maar ook omgang en ingrepen zoals staart of oren verlammen.

"Beperken van het deelnemersveld door een strenger voortraject. Ik kan me namelijk niet inbeelden dat al die deelnemers kandidaat winnaars zijn."
De deelnemersvelden zijn al steeds kleiner aan het worden, de National heeft het deelnemersveld al beperkt en juist het karakter van de National is dat ieder paard een kans maakt. Een trainer schrijft een paard niet in "voor de fun," daarvoor zijn ze veel te competitief, dan kiezen ze wel een andere race.

"Misschien een soort "rode kaart" voor trainers & jockeys van een paard dat overlijdt voor, tijdens of na een ren. Dat mogen ze een tijd niet deelnemen aan wedstrijden. Je hebt al zoiets als een paard betrapt wordt op doping. Geef dan maar de inrichter van de wedstrijd ook meteen een boete."
En dan? Hoe is het de schuld van de trainer of jockey als een paard z'n poot breekt of een gescheurde aorta oid heeft? Wat zou een schorsing daaraan veranderen? En waarom de "inrichter van de wedstrijd," die hindernissen staan altijd op dezelfde plek, op dezelfde hoogte.

"Of misschien is een soort hartslagmeter tijdens de wedstrijd ook mogelijk? Daarbij wordt een paard automatisch, nog tijdens de race, uitgesloten als een bepaalde hartslagdrempel wordt overschreden? Technisch is dit zeker mogelijk."
Dan kun je net zo goed de races in stap gaan doen.‍ Het hele idee erachter is dat je zsm van a naar b komt, daar hoort een hoge hartslag nou eenmaal bij. De hoge hartslag is ook niet meteen het probleem, want die heb je ook in andere sporten. Ook de vlakke baan rennen waar er veel minder fatally injured zijn hebben ze een hoge hartslag.

"DA onder ons, is een overdreven hoge hartslag een indicatie dat een atleet over zijn limiet wordt gejaagd?"
In dat geval voelt de jockey wel dat het dier niet genoeg in de tank meer heeft en stopt dan. Wanneer een jockey dat niet doet, levert dat sancties op, ongeacht of het paard overlijdt of niet.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:22

Allereerst Mywishmax, ik heb nergens geschreven dat er geen inspanningen worden gedaan, integendeel, in mijn eerste post schreef in dat ik de aanpassingen een positieve stap vond. Als iemand met je mee probeert te denken, ....

Anderzijds zijn we het toch wel eens dat alle paardensport, dus ook de GN waar het hier nu toevallig wel over gaat, moet streven naar optimaal respect voor de paarden? Het is een blijvende zoektocht maar er moeten heus nog wel dingen mogelijk zijn.

Mijn ideeën vind je maar niks, voor mij geen probleem, dus misschien kan jij er een paar aanbrengen?

Wintu

Berichten: 2995
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:57

Maar MyWishMax, als ondanks al die inspanningen, nog zoveel paarden de sjaak zijn, kan je dan niet gewoon concluderen dat de tak van sport gewoon moet ophouden?
Ik proef uit jouw post ook de nonchalance van dat dode paarden gewoon collateral damage zijn, niet zo over zeuren, shit happens. Niemand heeft schijnbaar schuld, de jockey niet, de inrichter niet, dus wie dan, het paard?

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:05

Dan kun je net zo goed zeggen dat andere vormen van paardensport verboden moeten worden omdat er zoveel paarden blessures oplopen die leiden tot dood via slacht of inslapen. Ik wil niet vergelijken en zeggen dat het ene erger is dan het andere. Ik wil alleen graag dat mensen snappen dat ze hun eigen blinde vlek hebben bij hun eigen vorm van paardensport. Hoe vaak zie je niet dat ruiters aan hun zoveelste paard toe zijn! Die zijn echt niet allemaal gezond 30 geworden! Telt dat dan niet als leed? Alle paardensport maakt slachtoffers en dan moeten we gewoon doen wat mogelijk is om dat nog meer te beperken.

Wintu

Berichten: 2995
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:09

josien_m_ schreef:
Dan kun je net zo goed zeggen dat andere vormen van paardensport verboden moeten worden omdat er zoveel paarden blessures oplopen die leiden tot dood via slacht of inslapen. Ik wil niet vergelijken en zeggen dat het ene erger is dan het andere. Ik wil alleen graag dat mensen snappen dat ze hun eigen blinde vlek hebben bij hun eigen vorm van paardensport. Hoe vaak zie je niet dat ruiters aan hun zoveelste paard toe zijn! Die zijn echt niet allemaal gezond 30 geworden! Telt dat dan niet als leed? Alle paardensport maakt slachtoffers en dan moeten we gewoon doen wat mogelijk is om dat nog meer te beperken.


Maar misschien ook gewoon toegeven dat in sommige takken van sport, ondanks inspanningen om te verbeteren, het een te risicovolle tak van sport voor het dier in kwestie blijft. Dode paarden zijn in dit geval direct te linken aan de wedstrijddag. Hoe men buiten deze wedstrijd met hun paarden omgaat in alle facetten, is helemaal niet mee genomen.
Als tijdens elke CHIO Rotterdam tijdens de springrondes, standaard een paar paarden hun been breken of hun rug of nek elk jaar...
Ik maak nergens vergelijkingen met andere takken van sport, heb daar ook geen blinde vlek voor, heeft enkel niets met deze tak van doen.

MyWishMax

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:28

Wintu schreef:
Maar MyWishMax, als ondanks al die inspanningen, nog zoveel paarden de sjaak zijn, kan je dan niet gewoon concluderen dat de tak van sport gewoon moet ophouden?
Ik proef uit jouw post ook de nonchalance van dat dode paarden gewoon collateral damage zijn, niet zo over zeuren, oliebol happens. Niemand heeft schijnbaar schuld, de jockey niet, de inrichter niet, dus wie dan, het paard?


Misschien niet doen waar jij anderen van beschuldigd, namelijk woorden in de mond leggen wat jij zelf ook irritant vindt.
Ik heb juist telkens geschreven dat ELK paard er 1 te veel is, maar voor mij maakt dat niet uit welke sport. En dat ik echt niks met de GN heb, maar de vooroordelen sowieso tegen de rensport soms echt niet correct zijn. Ik vraag me ook af hoe goed je de cijfers kunt vergelijken bij 1 tak van sport, waar meerdere soorten onder vallen, waar alles bij gehouden wordt en een andere tak waar het niet goed bijgehouden wordt.

Koend, maar ik reageer dus op al jouw voorstellen met wat er dus al gebeurd. Bij de GN wordt het niet eens technischer gemaakt, alleen maar makkelijker itt de eventing. Een hoop dingen zijn dus allang gebeurd. Ik heb niks met de sport, maar voor ideeën js hey slim om te weten wat er al is. Zoals het veel strengere beleid van de bond daar vergeleken met de fei. Daar krijgen trainers en jockeys veel sneller straffen opgelegd en kan de Fei juist nog veel van leren.
Ik vind dat er te veel paarden bij dood gaan ja, dus twijfel over het bestaansrecht. Maar dat doe ik bij wat meer sporten wel, helaas. En bij de fei is de bond er iig niet (genoeg) voor de paarden.
Ik wil juist niet wijzen naar andere sporten als de mijne, maar zou overal meer respect voor het paard willen. Ik ken de rensport via een vriendin en wij hebben daar veel gesprekken over.

En ja, voor mij is er 1 die 2 weken of maanden later dood gaat aan het ongeluk net zo erg als degene op de wedstrijddag zelf. Alleen dat 1e voorbeeld hoor je niks meer over en wordt niet bij een wedstrijd gerekend in andere sporten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-04-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 13:33

josien_m_ schreef:
Dan kun je net zo goed zeggen dat andere vormen van paardensport verboden moeten worden omdat er zoveel paarden blessures oplopen die leiden tot dood via slacht of inslapen. Ik wil niet vergelijken en zeggen dat het ene erger is dan het andere. Ik wil alleen graag dat mensen snappen dat ze hun eigen blinde vlek hebben bij hun eigen vorm van paardensport. Hoe vaak zie je niet dat ruiters aan hun zoveelste paard toe zijn! Die zijn echt niet allemaal gezond 30 geworden! Telt dat dan niet als leed? Alle paardensport maakt slachtoffers en dan moeten we gewoon doen wat mogelijk is om dat nog meer te beperken.


Ik vind dit een drogreden, want dit komt namelijk OOK nog voor in deze tak, plus alle dode paarden in de wedstrijden.

Ik heb vele dressuurwedstrijden gereden maar als er paarden dood zouden zijn gegaan op de wedstrijd dag door de sport dan was ik acuut gestopt. Ik kan dat namelijk niet rijmen met liefde voor het paard. Dan zal ik wel een softie zijn.

En ja, er zijn ruiters die paarden kapot rijden in iedere tak van de sport en helaas ook door mensen die nooit een wedstrijd zullen rijden of winnen. Daar vind ik ook wat van, maar goed..daar probeer ik zelf tenminste nog actief iets aan te doen.

Ik heb niks tegen de rensport an sich, wilde zelf altijd jockey worden vroeger. Maar ik heb wel iets tegen wedstrijden of races die vele paarden het leven kostten, welke tak van sport het dan ook is. Hoe dit te voorkomen is hoor ik graag van deze mensen die wel voor deze races zijn.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:45

Maar Elise in de dressuur zul je zelden een paard direct dood zien gaan aan de impact van. Echter wat ik op de kliniek en trouwens op een wedstrijddag zelf ook allemaal voorbij zie komen... je hebt daarin gewoon veel meer sluimerend leed en ten gevolge daarvan de dood.
Dus als direct dood op de wedstrijd je graadmeter is voor het bestaansrecht van een paardensport wordt dat lastig. Ik denk overigens dat het met name aan de fokkerij ligt en daar is helaas nog niet zomaar een ommekeer in te maken. Immers een hypermobiel dressuurpaard loopt in de vroege jaren ook iedereen achteraan terwijl op lange termijn het altijd einidgt in ellende. Bij renpaarden zie ik vooral dat oa beenwerk en voeten steeds dunner geworden is. Bij de hindernispaarden lang nog niet zo erg, maar je ziet zelden tot nooit hengsten in de fokkerij die lang gepresteerd hebben. De volbloed fokkerij is natuurlijk een prestatiefokkerij en gebaseerd op het testen van. Eigenlijk hetzelfde als de Poolse en Russische arabieren bijv in den tijd. Ik heb veel met hindernis paarden gewerkt. Heerlijke paarden van karakter, geweldig hoe ze gehouden werden. Veel in groepen naar buiten, rust in de training, tich maanden per jaar echt downtime in de kudde etc. Aan de andere kant was het risico. De trainer waar ik werkte had 105 paarden op stal. In een jaar zijn er 4 overleden. 2 weideongeluk, 1 aorta scheur tijdens een buitenrit, 1 op de baan gebroken been. In de loop der jaren heb ik de sport en dus ook de GN en hindernisrennen mega zien evolueren. Van aanpassingen in aantallen tot pre vetchecks, uitloopmogelijkheden, verlaging, wegklapbare fences noem maar op. Een sport waarin ook gruwelijk veel onderzoek gedaan wordt waaraan de gehele paardensport in zijn geheel weer wat aan heeft. Ik hoop dan ook echt dat het mogelijk zou zijn om dit soort zaken naar 0 te reduceren, maar ik denk dat dat een utopie is.

Elisa2

Berichten: 37259
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:56

Werk jij op een kliniek? Inderdaad, het doel van de dressuur is er om een paard te verbeteren. Er zijn rotte appels helaas waardoor er inderdaad sluimerend leed kan ontstaan. Die zijn er helaas in iedere tak van de sport en ook daar kan ik niet achter staan. Ik vindt namelijk niet dat gebruik van het paard het paard mag schaden in principe. Dat er een keer een ongeluk gebeurd, dat vind ik wat anders..dat kan altijd gebeuren.

Hypermobiele dressuurpaarden is een kreet die te pas en te onpas voorbij komt maar zelden klopt is mijn ervaring. Er zijn juist meer hypermobiele PRE's dan dressuurgefokte warmbloeden. En ja, hypermobiliteit in de verkeerde handen kan inderdaad ellende geven.

Het laatste wat je zegt, dat is wel interessant..want hoe komt het dat het beenwerk en de voeten steeds dunner worden? Wat is daar de oorzaak van?
Vroeger werden volbloeden juist gebruikt om hardheid te fokken, al brachten ze toen ook wel wat erfelijke gebreken in de fokkerij.
Zelf denk dat het extreme van de sport een rol speelt, immers het doel is niet om het paard beter te maken in principe toch? Het doel is om van dat paard de snelste te maken.
Ook in de rensport zullen er verschillen zijn tussen trainers en management waarbij de ene sneller een paard afbreekt.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9335
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Geen paarden overleden bij de Randox 2024 Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:45

Ik heb jaren op een kliniek gewerkt. Gemiddeld 600 operaties per jaar met name aan beenwerk, casteraties en wonden. Helaas zie ik het eerder omgekeerd, er zijn maar een handjevol mensen die met dressuur het paard verbeteren/helpen. En dat gebeurd echt niet allemaal bewust.
Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

Oorzaak van dat dunner worden is 'simpel'. Overigens perfect uitgelegd in de National Geograpic serie inside nature giants waarbij ze een renpaard ontleden.
Natuurkundig gezien is het zo dat hoe minder gewicht verplaatst moet worden door de spieren, hoe sneller het paard. Heel makkelijk gezegd hoe lichter het botwerk en de voeten, hoe minder gewicht naar voren verplaatst moet worden dus hoe sneller het paard kan gaan. Hier zitten natuurlijk grenzen aan met alle gevolgen van dien. Ik ken dus echt wel volbloeds die bleven kampen met stressfactuurtjes omdat hun lichaam letterlijk sneller kon dan het beenwerk aan kon.
Een mega gespierd dier en beentjes eronder van niks.
Goed het blijft een lastig iets, dat is 1 ding wat zeker is.