Paard aangevallen in Oosterbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:34

Dreamboy schreef:
Loretta schreef:
Waarom zou je als paardeneigenaar eigenlijk de problemen met de wolf willen ontkennen?


Er zijn nog steeds mensen waarbij ze 20 uur per dag op stal staan. Dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken.


Alleen zijn er ook mensen die hun paard wel 24/7 buiten hebben. En ook de problemen met de wolf ontkennen.

Ik wil gewoon graag weten wat je als paardenliefhebber beweegt om ondanks alle ellende toch pro wolf te zijn? En ook hoe je bijvoorbeeld aan kijkt tegen het feit dat het steeds duidelijker wordt dat wolfwerende hekken niet de oplossing zijn die ons in het begin is voorgehouden door wolvendeskundigen.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:41

Wilde net zeggen...moet je kijken wat er in probleem gebieden nog buiten staat zonder de nodige bescherming. Ik denk eerder velen denken "mij overkomt dat niet"

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:44

Elisa2 schreef:
Nep verhalen worden niet geplaatst, als ze een klein beetje twijfelen of het is te vaag of te laat gemeld dan wordt er geen melding gemaakt.

Wat betekent dat er in feite nog veel meer gebeurd dan wat er gemeld wordt.


Maar wel een podium geven aan berichtgeving waar een schapenhouder en zijn schaapen als schlachtoffer neergezet worden... en waar die waarheid toch ietsjes anders is...
Ten eerste geen wolfweerdende hekken
Ten tweede verdomt die handelaar zijn schapen er daar weg te halen want ( en dat geeft ie zelf toe) de compensatie brengt meer op.
En dat er dan na 2 dagen weer op hetzelfde perceel schapen gegrepen worden is natuurlijk dan allemaal de schuld van de wolf - maar niet van de asociale dierenmishandelaar, die gewoon een MCsheep op na houdt...

Maat dat woordt uiteraard niet vermeld...

Eveneens ook niet het artikel over B.K. die wel veelvoudig in de media is maar wiens leugen via de wet van openbaarheid toch uitkomen - o.a. zijn " wolfwerend" omheining... die precis 53 cm en 2 stroomdraadjes is en de compensatie..

Zo dingen worden uiteraard bij de "gasten" van geen wolf gemeld...

En daarmee onstip ik weer, want ik heb vastgesteld dat in geen een topic over de wolf of "wolvenaanvallen" ruimte is om juist de foute dierhouders die mede veroorzakers zijn van "overlast" te benoemen....

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:55

sasja0705 schreef:
Maar wel een podium geven aan berichtgeving waar een schapenhouder en zijn schaapen als schlachtoffer neergezet worden... en waar die waarheid toch ietsjes anders is...
Ten eerste geen wolfweerdende hekken
Ten tweede verdomt die handelaar zijn schapen er daar weg te halen want ( en dat geeft ie zelf toe) de compensatie brengt meer op.
En dat er dan na 2 dagen weer op hetzelfde perceel schapen gegrepen worden is natuurlijk dan allemaal de schuld van de wolf - maar niet van de asociale dierenmishandelaar, die gewoon een MCsheep op na houdt...

Maat dat woordt uiteraard niet vermeld...

Eveneens ook niet het artikel over B.K. die wel veelvoudig in de media is maar wiens leugen via de wet van openbaarheid toch uitkomen - o.a. zijn " wolfwerend" omheining... die precis 53 cm en 2 stroomdraadjes is en de compensatie..

Zo dingen worden uiteraard bij de "gasten" van geen wolf gemeld...

En daarmee onstip ik weer, want ik heb vastgesteld dat in geen een topic over de wolf of "wolvenaanvallen" ruimte is om juist de foute dierhouders die mede veroorzakers zijn van "overlast" te benoemen....


Het gaat hier over een groot paard. Iets waarvan eerder gezegd werd dat dat niet zou gebeuren.

Ook zijn er al genoeg schapen gegrepen die wel achter wolfwerende hekken stonden. Dat vind ik persoonlijk gewoon een brug te ver.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:13

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:
Nep verhalen worden niet geplaatst, als ze een klein beetje twijfelen of het is te vaag of te laat gemeld dan wordt er geen melding gemaakt.

Wat betekent dat er in feite nog veel meer gebeurd dan wat er gemeld wordt.


Maar wel een podium geven aan berichtgeving waar een schapenhouder en zijn schaapen als schlachtoffer neergezet worden... en waar die waarheid toch ietsjes anders is...
Ten eerste geen wolfweerdende hekken
Ten tweede verdomt die handelaar zijn schapen er daar weg te halen want ( en dat geeft ie zelf toe) de compensatie brengt meer op.
En dat er dan na 2 dagen weer op hetzelfde perceel schapen gegrepen worden is natuurlijk dan allemaal de schuld van de wolf - maar niet van de asociale dierenmishandelaar, die gewoon een MCsheep op na houdt...

Maat dat woordt uiteraard niet vermeld...

Eveneens ook niet het artikel over B.K. die wel veelvoudig in de media is maar wiens leugen via de wet van openbaarheid toch uitkomen - o.a. zijn " wolfwerend" omheining... die precis 53 cm en 2 stroomdraadjes is en de compensatie..

Zo dingen worden uiteraard bij de "gasten" van geen wolf gemeld...

En daarmee onstip ik weer, want ik heb vastgesteld dat in geen een topic over de wolf of "wolvenaanvallen" ruimte is om juist de foute dierhouders die mede veroorzakers zijn van "overlast" te benoemen....


Maar dat heeft natuurlijk niet zoveel met dit nieuws te maken.

Ik geef je wel gelijk over het meeste.

Ik denk gewoon als ze het op feiten houden er ook veel meer mensen de ernst van de situatie sneller inzien. Er zijn ook altijd mensen die het niet willen zien natuurlijk.

Ik kom uit de randstad en kan me heel goed voorstellen dat de wolf voor grote problemen zorgt. En kan me ook voorstellen dat mensen die in de omgeving Veluwe/Utrechtse Heuvelrug/Sallandse Heuvelrug Wonen en dieren houden op een erf echt angstig zijn voor de wolf.

Maar ik dacht al toen ze voor het eerst een hek voorstelde die moest toen minstens 1 meter zijn. Nou mijn Chihuahuas springen op de bank en dan kan ik me niet indenken dat een wolf zich laat stoppen door 1 meter. Toen tenminste 1.60 maar ik heb honden gezien die daar overheen komen dus ook dat zal geen probleem zijn voor de wolf. Tevens kunnen wolven graven en moet het hek dus ook ingegraven zijn wil je ze van onder weren. Ik denk dus dat het heel lastig is de wolf te weren met wat voor hek dan ook. En als er overal wel echt een hek zou zijn die ze tegenhoud dan gaan ze jagen overdag op ruiters te paard, mensen die met hun hond lopen bijvoorbeeld of pakken ze baby zwijntjes of wat ze anders maar kunnen pakken, het probleem wolf is daarmee niet opgelost.
Hoe mooi ik de wolf ook vind ik denk dat er maar èèn oplossing is voor de wolf en dat is de kogel. En helaas mag dat niet.

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:24

@Loretta , waarom een brug te ver?
Hier wordt dus juist ook de berichtgeving op fb , en in het bijzondere "Geen wolf" besproken.
En hier reageer ik dus op.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:34

sasja0705 schreef:
@Loretta , waarom een brug te ver?
Hier wordt dus juist ook de berichtgeving op fb , en in het bijzondere "Geen wolf" besproken.
En hier reageer ik dus op.


Ik vind dat een brug te ver omdat het betekend dat een wolfwerend hek ook niets helpt.
Maar begrijp ik dan goed dat jij er geen problemen mee hebt wanneer een wolf dieren aanvalt die achter wolfwerende hekken aan valt? Ik probeer er achter te komen waarom sommige paardenliefhebbers er geen probleem mee heeft dat een wolf paarden aan valt.

Misschien was dit specifieke geval dan niet een wolf. Maar doet dat dan af aan het grotere probleem? Inmiddels is wel bewezen dat de wolf wel degelijk paarden aan valt. En met name pony's.

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:03

DuoPenotti schreef:
Dit jaar, dit jaar, dus deze paar maanden tot aan 10 april al 455 dna bewezen dode dieren door de wolf zijn.
6 door een hond.

Nog eens 535 dieren zijn gedood maar daar moet de dna uitslag nog van binnen komen.
Maar gezien bovenstaande cijfers zal ook daar de wolf het meeste de dader zijn.
Dus tot nu toe, dit jaar een 1000!!!! dode dieren

Tot 10 april, verder gaat de lijst nog niet.
11 dode ponys. En nog eens 5 gewonde.
1 gewonde hond.
2 dode runderen ( zonder die van natuurclubs, die melden niet bij bij12)
2 dode alpaca's
7 dode geiten
1 dode Wallaby

Wow, meten is weten!
Ik hoop dat iedereen bij elk slachtoffer dna onderzoek laat doen, cijfers zeggen vaak meer dan meningen.
Als Nederland van 1 zwerfwolf in 8 jaar tijd naar ongeveer 60 wolven is gegaan, hoeveel wolven zijn er dan over 5 jaar wel niet, en over 10 jaar?!

Ik vind het raar om over boeren te zeggen, eigen schuld, had je maar een wolfwerend hek moeten plaatsen. Zo'n hek moet minimaal 2 meter hoog zijn, onder stroom staan, en 50 cm in de grond. Dat is niet te betalen en Nederland zou dan wel erg lelijk worden.
Alle beesten ophokken dan maar? Dag en nacht, dat is lekker diervriendelijk, not!

Wolven pakken ook echt niet alleen zwakke dieren. Op het moment dat dieren niet weg kunnen komen raakt de wolf in de war, denkt dat ze allemaal zwak zijn, en richt een slachtveld aan.

En ik ben echt niet pro boer, ik ben vegetariër en van mij mag de vleesindustrie afgeschaft worden, maar dat is weer een andere discussie.

Ik ben wel pro dier.
Wolven zijn echt prachtig, maar wel in afgelegen natuurgebieden.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:29

Van die 535 is inderdaad ook door Bij12 Dna gehaald, dus daar gaat de uitslag nog een keer van komen.

Wofwerend is ook maar bedacht door iemand.
Die hoogte, met die draden moet werken.
Is nergens echt op gebaseerd. Ook geen wet.
Ondertussen weten we dat de 120 met 6 draden onderste op 20 cm niet werkt.
Zoek maar eens op Stefan Worst, die heeft ondertussen alles geprobeerd in samenwerking met Bij12.
Het vertraagd hoogstens voor een doortrekkende wolf maar het werkt niet bij een gevestigde.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162439 ... erken-niet
Overigens die netten werken ook niet want die stonden hier veel.
Geeft wel enorm veel leed aan andere dieren. (zijn die minder dan een wolf?)

In Duitsland was het eerst op 1 meter bedacht, toen op 1.20 en nu op 140.
Canada zegt 6 of 7 feet (182 - 213 cm)werkt voor een doortrekkende wolf.
Voor een wolf die bij de omheining blijft jengelen die komt altijd een keer binnen.
Die is niet schuw genoeg, dus schieten.
Maar die weten het natuurlijk niet, Nederland met pas sinds 2015 wolven weet het beter :j

Dat ik die ene man met zoveel dode dieren ook niet begrijp is een feit.
Anderzijds, als je ineens geen andere plek hebt, wat moet je dan? Ze in de lucht laten verdwijnen of zo?
Er nu duizenden euro's tegenaan gooien terwijl je weet dat het niet werkt? Of als je dat geld gewoon niet hebt? Ik hoor niemand zeggen, beste man, ik betaal dat wel voor je. Nee we schelden hem liever uit.
Wat heeft dat voor zin nu ophogen? Wat mensen blij maken die pro wolf zijn, daar doe je het voor, niet voor de dieren, want het werkt niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-04-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:34

Nouja als ik mijn dieren niet veilig kan houden dan zoek ik ander onderkomen voor ze. Hoe hard ook.
Niemand anders is verantwoordelijk voor de kosten van andermans dieren.

Een wolfwerend hek daar geloof ik ook niet in. Als ze blijven circuleren in een gebied en het voorzien hebben op bepaalde dieren dan vinden ze wel een manier om binnen te komen.

Ik denk dat ze echt uitgeroeid moeten worden.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:41

Die ene man met die schapen die driemaal in de week zijn aangevallen daar is melding van gemaakt.

De rest is BS, een wolfwerend hek werkt niet voldoende..dat is inmiddels al vaak zat bewezen. Kosten wel duizenden euro's en maakt nog veel meer slachtoffers.
Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om de dieren te beschermen waar dat kan. Mensen die dat niet doen, en zeker niet na een aanval daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Hier wordt inmiddels al een heleboel niet meer gemeld, dus er zijn veel meer slachtoffers dat er "officieel" bij BIJ12 staat.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:13

sasja0705 schreef:
Maar wel een podium geven aan berichtgeving waar een schapenhouder en zijn schaapen als schlachtoffer neergezet worden... en waar die waarheid toch ietsjes anders is...
Ten eerste geen wolfweerdende hekken
Ten tweede verdomt die handelaar zijn schapen er daar weg te halen want ( en dat geeft ie zelf toe) de compensatie brengt meer op.
En dat er dan na 2 dagen weer op hetzelfde perceel schapen gegrepen worden is natuurlijk dan allemaal de schuld van de wolf - maar niet van de asociale dierenmishandelaar, die gewoon een MCsheep op na houdt...

Maat dat woordt uiteraard niet vermeld...

Eveneens ook niet het artikel over B.K. die wel veelvoudig in de media is maar wiens leugen via de wet van openbaarheid toch uitkomen - o.a. zijn " wolfwerend" omheining... die precis 53 cm en 2 stroomdraadjes is en de compensatie..

Zo dingen worden uiteraard bij de "gasten" van geen wolf gemeld...

En daarmee onstip ik weer, want ik heb vastgesteld dat in geen een topic over de wolf of "wolvenaanvallen" ruimte is om juist de foute dierhouders die mede veroorzakers zijn van "overlast" te benoemen....



Die eerste man wordt ook gewoon veroordeeld door mensen die de wolf niet hoog hebben zitten.
Je tweede voorbeeld ken ik niet.

En je laatste alinea is weer lekker makkelijk, want we veroordelen JUIST wel als zoiets gebeurd maar als je alleen je ongezouten mening dumpt en meteen weer weggaat dan zal je dat inderdaad niet meekrijgen. Net als dit.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:19

Elisa2 schreef:
Die ene man met die schapen die driemaal in de week zijn aangevallen daar is melding van gemaakt.

De rest is BS, een wolfwerend hek werkt niet voldoende..dat is inmiddels al vaak zat bewezen. Kosten wel duizenden euro's en maakt nog veel meer slachtoffers.
Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om de dieren te beschermen waar dat kan. Mensen die dat niet doen, en zeker niet na een aanval daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Hier wordt inmiddels al een heleboel niet meer gemeld, dus er zijn veel meer slachtoffers dat er "officieel" bij BIJ12 staat.


Staan de schapen van die man er nog, daar vind ik idd ook wat van. Verplaats ze iig als je geen stalling hebt, maar doe in godsnaam wat. Want gewoon biks doen in zo een geval kan echt niet. Wat een stress zullen die schapen ook hebben.
Hoeveel schapen staan daar in de wei dan? De wolf zit al even op de Veluwe, men heeft toch tijd genoeg voor een back up plan gehad.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:26

de vergoeding voor schapen is hooguit de marktwaarde Sasja 0705, dus hoe die meneer waar jij zo de schurft aan hebt er dik aan verdient is mij een raadsel.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:26


Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:53

Wintu schreef:
Elisa2 schreef:
Die ene man met die schapen die driemaal in de week zijn aangevallen daar is melding van gemaakt.

De rest is BS, een wolfwerend hek werkt niet voldoende..dat is inmiddels al vaak zat bewezen. Kosten wel duizenden euro's en maakt nog veel meer slachtoffers.
Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om de dieren te beschermen waar dat kan. Mensen die dat niet doen, en zeker niet na een aanval daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Hier wordt inmiddels al een heleboel niet meer gemeld, dus er zijn veel meer slachtoffers dat er "officieel" bij BIJ12 staat.


Staan de schapen van die man er nog, daar vind ik idd ook wat van. Verplaats ze iig als je geen stalling hebt, maar doe in godsnaam wat. Want gewoon biks doen in zo een geval kan echt niet. Wat een stress zullen die schapen ook hebben.
Hoeveel schapen staan daar in de wei dan? De wolf zit al even op de Veluwe, men heeft toch tijd genoeg voor een back up plan gehad.


:j

In ieder geval zondag nog, staan er dik 100. Ik vind ook, doe iets! Ze staan achter 1 stroomdraadje op 30 cm...

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 17:21

Behalve het gedode paard van paar dagen geleden in Oldeholtpade Frl, zijn er ook een kangaroo en alpaca’s waarschijnlijk slachtoffer geworden van de wolf.

Die wolven houden wel van afwisselend menu.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 17:21

en runderen, je weet wel, ze pakken geen grote dieren....

21-04 dood paard.
20-04 gewonde pony
13-04 1 dode pony
10-04 4 dode pony's 1 gewond.
15-04 dood rund
14-04 dood rund
18-04 1 dode kangaroe en 1 gewonde.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:20

Elisa2 schreef:
Die ene man met die schapen die driemaal in de week zijn aangevallen daar is melding van gemaakt.

De rest is BS, een wolfwerend hek werkt niet voldoende..dat is inmiddels al vaak zat bewezen. Kosten wel duizenden euro's en maakt nog veel meer slachtoffers.
Neemt niet weg dat het wel belangrijk is om de dieren te beschermen waar dat kan. Mensen die dat niet doen, en zeker niet na een aanval daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Hier wordt inmiddels al een heleboel niet meer gemeld, dus er zijn veel meer slachtoffers dat er "officieel" bij BIJ12 staat.



Wij trainde vroeger bewakingshonden, die klimmen over Herashekken van 2 meter. Ik snap echt niet hoe ze denken dat je een wolf op 1,40m buiten houdt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:51

Pareltjes schreef:
Wij trainde vroeger bewakingshonden, die klimmen over Herashekken van 2 meter. Ik snap echt niet hoe ze denken dat je een wolf op 1,40m buiten houdt.


Ik geloof steeds minder dat ze dat denken. Wat ik eerder geneigd ben om te geloven is dat ze doelbewust liegen uit eigen belang. Als ze vanaf het begin eerlijk over de wolf zijn geweest hadden ze de politiek nooit zover gekregen om zo ver te gaan met het beschermen van de wolf. Achter rewilding zit een briljante lobby.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 08:53

Met welk doel?

Tot nog toe zie ik het vooral als onnozelheid, dus ben benieuwd naar andere standpunten.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:47

Heel veel geld binnen harken via Europese subsidies. Dat is het doel. It,s all about money.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard aangevallen in Oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:04

Oke duidelijk.