Von Eckermann en de King winnen opnieuw de wereldbeker springen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26387
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Von Eckermann en de King winnen opnieuw de wereldbeker springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 21:41

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Een lach van oor tot oor voor de Zweed Henrik von Eckerman en King Edward nadat zij
hun tweede titel op rij hebben gepakt tijdens de Longines FEI Jumping World Cup™
Final 2024 in Riyadh, Saudi-Arabië. Foto: Martin Dokoupil/FEI/Flickr


Voor het tweede jaar op rij heersten de Zweed Henrik von Eckermann en de buitengewone King Edward afgelopen zaterdag tijdens de Longines FEI Jumping World Cup™ Final 2024 in Riyadh, Saudi-Arabië.

Tijdens de openingsronde op woensdag legden ze de lat al hoog door vroeg de leiding te nemen. In de tweede wedstrijd op donderdag lieten ze de rest wederom in hun kielzog na een briljant gereden barrage.

Op zaterdagavond werd het echter een heel andere wedstrijd. Tijdens het losrijden voor de eerste ronde van de finale viel Henrik von Eckermann van zijn paard. Dit zou het zelfvertrouwen van elke ruiter een knauw hebben gegeven, zelfs degene op het machtige paard dat hem naar succes bracht tijdens de Olympische Spelen en de Wereldkampioenschappen.

Maar de 42-jarige ruiter hield zijn zenuwen onder controle, stelde zijn dappere vosruin gerust en klom terug in het zadel om vervolgens met twee onvergetelijke ronden de wedstrijd te winnen.

Zijn landgenoot Peder Fredricson stond aan het begin van de dag nog op de tweede plaats, maar een kleine fout met Catch Me Not S zorgde ervoor dat de Fransman Julien Epaillard en Dubai du Cedre hen voorbij konden streven. Twee super parcoursen van parcoursbouwer Frank Rothenberger op de finaledag zorgden ervoor dat de drie treden van het erepodium werden bezet door de besten van de besten.

Eerste parcours
Slechts 7 van de 27 starters kwamen in het eerste parcours foutloos rond. Voor velen bleek het moeilijk om binnen de toegestane tijd te blijven en ook hindernis 4, de driesprong, bleek een behoorlijke scherprechter. De fout van Fredricson kwam op de daaropvolgende oxer, en de rest van het parcours reed hij met een gebroken martingaal. Daarmee zakte hij in het klassement en kwam op gelijke hoogte met de Amerikaan Kent Farrington en Greya. Hiermee liet hij de Duitser Hans-Dieter Dreher met Elysium, de Brit Ben Maher met Dallas Vegas Batilly en de Belg Gregory Wathelet met Ace of Hearts nog achter zich.

Door zijn foutloze ronde schoof Epaillard op naar de tweede plaats. Hoewel Fredricson sterk terugkwam in de tweede ronde met een prachtige rit op zijn 18-jarige schimmel Catch Me Not S, en Farrington een fout maakte, was het niet genoeg om de tweede plaats terug te veroveren. Epaillard bleef wederom foutloos en dus moest Fredricson aan het eind van de avond genoegen nemen met de derde plaats.

Toen Von Eckermann terugkeerde in de rijbaan voor de tweede ronde, stonden alle mogelijkheden nog open. Eén hindernisfout en hij zou een barrage moeten rijden tegen de Fransman, die geen gelijke kent als het aankomt op snelheid. Meer dan één hindernisfout betekende dat het spel gespeeld was. Maar hij wist de druk te weerstaan.

King Edward was wat gespannen bij hindernis 2, de oxer, maar Von Eckermann steunde hem elk moment van het parcours. Toen zij na drie zware dagen met vijf parcoursen foutloos over de finish kwamen, liet de Zweedse ruiter de teugels los en stak juichend zijn armen omhoog. Ze hadden het weer geflikt en het publiek werd gek.

Tweevoudig winnaar
“Dat ik hier twee keer zou winnen, daar had ik toen ik jonger was nooit van durven dromen!”, zei de Zweed na afloop. Hij verklaarde ook hoe hij het klaarspeelde om na de domper van zijn val alsnog de titel te veroveren. “Het helpt niet als je nerveus wordt of gestrest raakt, want het paard voelt alles en King Edward is sowieso een heel erg gevoelig paard. Dus voor hem zei ik, nadat het gebeurde, geen zorgen, kalm blijven en hem niet laten voelen dat alles een beetje anders is dan het zou moeten zijn”, legt hij uit.

“Het ging allemaal goed, we zijn intussen zolang samen en kennen elkaar zo goed, dat ik het volste vertrouwen in hem had. Dat heeft geholpen, we hadden het gevoel van ‘wat gebeurd is, is gebeurd’, zelfs na die val. Het bleef een nul op het scorebord en dat is wat telt. Dus daar lag mijn focus ook”, voegt hij eraan toe.

Hij vermoedde dat zijn eindsprint naar de laatste hindernis in de rubriek van donderdag de verklaring is voor de stop van King Edward tijdens het losrijden op zaterdag, waardoor hij uit het zadel vloog.

“In het sprintje naar de laatste hindernis van donderdag heb ik misschien een beetje overdreven, maar ik was zo klaar met de tweede plaatsen bij andere wedstrijden. Ik heb drie 5*-wedstrijden gereden en bij alle drie haalde ik een tweede plaats. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een beetje té voorzichtig aanreed op de laatste hindernis tijdens die wedstrijden en dan was ik weer tweede. Ik wilde niet nog een keer tweede worden, maar uiteindelijk was het misschien een beetje teveel en daarvoor heb ik vandaag de prijs betaald”, zegt hij.

Toch liet zijn moedige en dappere supersterpaard hem niet in de steek toen het er echt op aankwam.

Geweldige finale
Epaillard, de nummer twee, was erg tevreden met de prestaties van zijn 11-jarige merrie, maar hij had wel het gevoel dat het beter had gekund. “Het was geheel mijn fout, ik startte niet goed en op donderdag hadden we een klein foutje in de barrage. Maar vandaag liep ze een geweldige finale!”, zegt hij. “We kwamen hier met de gedachte om nog een kampioenschap met haar te rijden voor de Olympische Spelen, om te zien waar we nog aan moeten werken. En ik denk dat ik nu een mooi trainingsprogramma heb voor de Olympische Spelen.”

Hij legt uit dat het onder controle houden van het enthousiasme van Dubai du Cedre de grootste uitdaging is. “Ze heeft veel energie. Ik probeer haar zover te krijgen dat ze deze energie gebruikt samen met mij, en dat ze zich niet laat afleiden. Ik denk dat ze nu al wat rustiger is en dat ze beter begrijpt wanneer ze die energie moet gebruiken. Het was hard werken, maar met paarden zoals dit is uiteindelijk best makkelijk om een oplossing te vinden”, voegt hij eraan toe, wetende dat hij heeft bewezen wat hun samenwerking waard is.

Fredricson was ook erg blij met Catch Me Not S. Zijn tweede ronde vandaag was een van de beste vertoningen van springen en horsemanship van de hele week.

Hij koestert de ruin die hij zo goed kent. “Een paard zoals dat te hebben, dat jou alles geeft. Hij is erg speciaal”, zegt hij.

Peder Fredrikson was erg blij dat zijn landgenoot Von Eckermann de dubbel pakte. “Ik ben erg trots op Henrik, hij is echt een vechter en sprong het hele weekend erg goed. Waar je ook heen gaat, als je Henrik en King Edward bij je hebt, dan is het net of je extra kracht hebt. Ik ben erg blij dat hij gewonnen heeft, hij verdient het echt!”, zegt hij.

De nieuwe tweevoudig kampioen gaf intussen toe dat hij uitgeput was na wat er zaterdag allemaal gebeurd was, maar de vreugde op zijn gezicht toen hij de trofee voor de tweede keer op rij in de lucht moet houden, was onmiskenbaar. Hij kwam, zag en overwon wederom tijdens de Longines FEI Jumping World Cup™ Final 2024. Met een beetje hulp van zijn wonderpaard King Edward.

De einduitslagen van de Wereldbeker springen zijn hier te lezen.

De winnende ronde van Henrik von Eckermann is hier terug te kijken: