[BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26557
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

[BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 16:07

*Bokt
Bokt Community

Afbeelding




Vorige topics:
[VN] Dutch Pony Championship: de (aantrekkings)kracht van sportpony’s
[VN] [Blog] Stal De Vliege: over ponyrassen en contacten leggen
[VN] [BLOG] Stal De Vliege: missie, visie en hengstenkeuze 2024

Kennen jullie de grap van de merrie die normaal met 320-325 veulent, en dat dit jaar niet deed? :')

Ik mocht op stal verblijven rondom de veulentijd van Carlijn, wat ik ontzettend fijn vond. Zo was ik altijd in de buurt.

Maar op dag 320 had mevrouw nog steeds geen uier:
1.
Afbeelding

Maar op de avond van 323 begon ze dan toch:

2.
Afbeelding

Het was aan de vroege kant, maar ik verhuisde toch naar stal. Immers kende ik de merrie nog niet met haar drachtigheid en volgde ze niet haar gebruikelijke patroon. :') Plus, voor mij was het de eerste keer dat ik dit zelf en alleen deed.

Dus zo bracht ik mijn avonden door, gezellig met mijn trouwe herder Pip, die hier de tijd van haar leven heeft:

3.
Afbeelding

Carlijn ontwikkelde snel uier, want zo stond ze op 21 april (329 dagen):

4.
Afbeelding

Ze werd langzaam chagrijniger en ook haar lijf veranderde. Haar banden waren al slapper, maar werden nu echt slap, en naast het uier dat zich vulde zag ik een dag of drie voor de uiteindelijke geboorte ook haar vulva langer worden, en op de laatste dag onderin een fractie openstaan.

Op 20 april deed ik de eerste PH test. Er zat nog niks aan haar uier, maar ik wilde toch eens kijken hoe het ervoor stond. Enkel voorzichtig in haar tepel drukken was genoeg:

5.
Afbeelding

Ondertussen stond Carlijn er zo bij:

6.
Afbeelding

Ik nam me voor 1x daags te testen, in de avond, zodat ik het een beetje in de gaten kon houden. Maar... de dag erna in de middag had ik een onderbuikgevoel en heb ik getest:

7.
Afbeelding

Dat werd waken!
De hele nacht (van 21 op 22) wakker geweest eigenlijk, merrie op de camera en het birth alarm erom. Ik sliep soms heel kort (op de wekker), niet langer dan 10 minuten, en ging om de twee uur kijken of ze misschien al aan het harsen was. Om 1 uur kwam ik een mini-harsje tegen, die er 12 uur later nog ongeveer op dezelfde manier zat. Met wegvegen kwam het ook nog niet direct terug, pas aan het einde van de middag weer.

We knuffelden op de 22e nog zo:

8.
Afbeelding

En begin van de avond wist ik wel genoeg, we hadden melk!
Testen heb ik niet meer gedaan na het harsen, het was immers wel duidelijk dat haar PH laag was en het veulen eraan zat te komen.

9.
Afbeelding

Slapen was er niet meer bij. Vanaf half 12 was ze al aan het draaien, en uiteindelijk om 1 uur werd ze echt onrustig. Haar stal ging overhoop, en om kwart voor 2 had ik het gevoel dat ze zou gaan. Rustig mijn jas aan gedaan, sokken aan, laarzen, om tien voor 2 mijn moeder gebeld en bij de stal gaan zitten. Nou, ik zat nog niet of ik kon overeind, want het vruchtwater brak. Direct volgde ook de pootjesblaas en ik ben gaan kijken of het ging zoals het hoorde.

10.
Afbeelding
Twee pootjes! Dus het begin was goed.

Al snel volgde ook een stukje van het hoofd:

11.
Afbeelding

Hier kreeg Carlijn het even moeilijk, ondanks dat alles goed leek te liggen. Persen, persen, op adem komen, persen, opstaan, liggen, persen, weer persen... maar het hoofdje kwam er niet verder uit. Even kreeg ik het een beetje benauwd... Ik had me voorgenomen om pas te helpen als het hoofdje er helemaal uit was, ook ivm het risico van het scheuren van het vlies waarbij het veulen weer verder terug in de merrie kan schieten als ze opstaat, maar het duurde me te lang zonder progressie.

Heel voorzichtig de voetjes gepakt en meegeholpen op de weeen. Ondanks dat de voetjes netjes iets achter elkaar liggen, moet daar toch iets klem hebben gezeten denk ik, want op een gegeven moment schoot het beentje iets naar voren en toen, voila, volgde het hoofdje al snel in zijn geheel!

Ik wist gelijk dat ik in de problemen zat, met 2 witte voorvoetjes en die aftekeningen op het bekkie wat ik door het vlies heen zag... :o Ik had gezegd dat een hengst voor de verkoop was, maar ik wist al wel dat dit wel eens anders kon lopen.

Carlijn stond nog een keertje op, ging liggen, en met een beetje hulp om het makkelijker te maken kwam haar veulentje ter wereld. Vlies open gemaakt, neusje schoon gemaakt, zuigreflex was direct aanwezig... <3 Wat was ik blij, alles leek goed!

12.
Afbeelding

Nog geen twee minuten later reed mijn moeder de oprit op, ze had het echt net gemist. :')

En nog geen vijf minuten oud en hij wilde al staan, terwijl zijn achterbenen nog in de merrie zaten. Gelukkig rustig kunnen houden, benen vrij gemaakt, en uiteindelijk heeft hij nog zo'n 10-15 minuten aan de placenta gelegen.

In het vlies dacht ik nog even dat het een bruine was, maar uit het vlies zag ik al een lichte gloed erover en wist ik genoeg: dit was een valk!

Als je wil lachen, moet je dit even bekijken en het geluid (waarschijnlijk hard) aanzetten. Dit is waar ik het over zijn aftekeningen heb en ook het geslacht check. Ik had dus net ontdekt dat ik een valk had met 4 witte voeten en dat mooie bekkie... <3

(Let op wat gevloek :') op een positieve manier haha)


Voor de mensen die het niet kunnen horen of liever lezen:

Ik (kijkend naar dat prachtige bekkie), al mompelend: k*t
Mam: K*t, wat nou k*t, dat vind je toch juist mooi?
Ik: Dat vind ik prachtig, dan gaat 'ie niet weg! :')

Dat had ik mezelf ook al eens hardop gezegd toen ik het hoofdje uit de merrie zag komen, haha.

De naam voor dit hengstje werd al snel duidelijk, want zodra hij stond, vond hij het wel een goed plan de stal uit te wandelen. Daar staken wij natuurlijk wel een stokje voor!

Zijn naam is:

De Vliege's Daredevil

Zijn vader is de palominohengst Davinci du Bois (v. Diamond Touch NRW).
Carlijn is zelf sport (FEI) preferent en heeft al een goedgekeurde zoon gegeven bij de vorige eigenaar.

Kort daarna kwam ook Carlijn in de benen. Met een uur kwam de nageboorte er netjes af, die ik heel tijd had opgeknoopt met strotouw. Ondertussen huppelde Devil al vrolijk door de box en was hij van alles aan het onderzoeken.

Ik wil even een shout-out doen naar AnsoDM, die met 'valkhengst, 23 april' alles goed had gegokt! De 'prijs' was eeuwige roem, dus bij deze. :P

Twee uur na de geboorte snapte Devil het drinken ook, en met 2,5 uur kwam de eerste pek eraf. Toen ben ik naar bed gegaan.

De volgende ochtend heb ik de DA even laten komen, om alles even te checken. Veulen goed, temperatuur merrie nog goed, placenta check! Heel fijn.

Gisteren (toen Devil dus ouder was dan 24 uur) heb ik de DA nog weer even laten komen om bloed af te nemen voor een antistoffentest. Er zijn veel meningen over, maar ik denk: meten is weten. Ik vergeef het mezelf nooit als een veulen om een of andere reden toch te weinig antistoffen heeft en je het niet hebt gecheckt. :o De uitslag daarvan was ook goed, dus een fijne start voor Devvie!

Ook Carlijn temperatuur ik nog meerdere malen per dag zodat ik eventuele koorts (voor bv. een baarmoederontsteking) goed kan monitoren. Tot nu toe alles netjes, vanavond en morgenochtend nog een keer en als dat oke is zijn we erdoor. :)

Later die dag mochten ze al even naar buiten:

13.

Afbeelding

Gisteren kregen ze de hele ruimte in de paddock en scheurde hij al lekker rond:

14.
Afbeelding

En vandaag heb ik ze op de wei gezet, want Carlijn eet haar ruwvoer op het moment niet in de paddock. Te druk met haar kind! Gek genoeg eet ze het op de wei goed, dus dat is ook weer opgelost.

15.
Afbeelding

Zijn eerste paar minuten in de wei:



Devil heeft inmiddels ook al zijn eigen fototopic, waar ik jullie graag naar toe verwijs voor meer plaatjes van deze knappe man:
[KS-ITP] Mijn eerste fokproduct: De Vliege's Daredevil - een valkhengstje!

Ik ben super trots op de merrie, met hoe goed ze alles weer heeft gedaan, en het knappe kind dat ze heeft gemaakt en me heeft geschonken. Wat een prachtige start van mijn fokkerij! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41666
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:09

Wat een knap ventje heb je daar <3. Ze had m niet mooier kunnen bakken.

MARenAMY

Berichten: 83
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:15

Wat een prachtige heb je! <3
Ik snap heel goed dat je dan begint te twijfelen of je ‘m later nog wel zou willen verkopen ;)
Prachtige foto’s ook <3

Annash
Blogger

Berichten: 26557
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 12:27

MARenAMY schreef:
Ik snap heel goed dat je dan begint te twijfelen of je ‘m later nog wel zou willen verkopen ;)


Ja even afwachten hoe het gaat, zeg nooit nooit, maar als hij blijft ga ik dat niet erg vinden!

Nog een leuke foto van de dinsdag, moesten zijn geboorte natuurlijk wel even in stijl vieren:


Afbeelding

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: [BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:48

Prachtig!!! Geniet ervan meid!

LDRD

Berichten: 9872
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:46

Hij is echt prachtig <3 ! Gefeliciteerd!

Annash
Blogger

Berichten: 26557
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 21:00

Bedankt voor jullie leuke reacties! :)

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:02

Leuk om de geboorte in een blog te lezen, geboortes blijven altijd spannend. Fijn dat alles goed gegaan is met een beetje hulp. Het is een knap veulen maar mama mag er ook zijn.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [BLOG] Stal De Vliege: de geboorte van valkhengstje Daredevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 19:31

Ahh de kleine duivel heeft al zijn eigen blog! Leuk stukje weer om te lezen. <3