Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:14

DuoPenotti schreef:
Alles voor de wolf, de rest heeft pech
[ [url=m/x3QkM7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Was niet anders te verwachten... een collage juist van een man in Duistland die meer als populistisch is ( en niet alleen tegen de wolf maar ook andere thema's)


En afgezien ervan dat de vogel het overleeft heeft... was hier de stroom (te hoog en veel) de boosdoener.



Alleen plaatjes delen zonder hierbij ook de relevante informatie te verstrekken ( die uiteraard dan niet gewenst is) is juist een voorbeeld om even NIET na de middenweg van 2 kampen zoeken te willen...

Dat is dan echt weer jammer

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:15

Citaat:
Vraag mij alleen dan waar jij ruimte geeft om - zoals van jouw geschreven " de middenweg " te zoeken.
Want ik lees en zie hier van jouw geen enkele opening

moet je toch echt beter leren lezen

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:32

sasja0705 schreef:
DuoPenotti schreef:
Alles voor de wolf, de rest heeft pech
[ [url=m/x3QkM7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Was niet anders te verwachten... een collage juist van een man in Duistland die meer als populistisch is ( en niet alleen tegen de wolf maar ook andere thema's)


En afgezien ervan dat de vogel het overleeft heeft... was hier de stroom (te hoog en veel) de boosdoener.



Alleen plaatjes delen zonder hierbij ook de relevante informatie te verstrekken ( die uiteraard dan niet gewenst is) is juist een voorbeeld om even NIET na de middenweg van 2 kampen zoeken te willen...

Dat is dan echt weer jammer

ah gossie net dit dier daar ging alles mis met het geweldige wolfwerende net. Weer hebben mensen het niet goed gedaan terwijl ze hun dieren willen beschermen.
Afbeelding



Maar die andere 2?

deze dan:


is een video
als je er op klikt en groot scherm zet zie je dat hij stroom krijgt

En deze:
Afbeelding

Allemaal vast enz eker verkeerde netten :j

Dit is dus wat sommige blijkbaar willen...
Alles voor de wolf en de rest van de dieren mag stikken

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:59

Misschien beter om het inhoudelijk te houden?

Sasja, het wordt heel lastig als voor de wolf er veel stroom op moet en de hekken hoog genoeg moeten zijn en dat dan voor een vogel weer niet goed is. Ik zou graag zien dat de overheid of de wolven experts dan hekken plaatsen op hun kosten die gewoon de wolf tegenhouden en voor alle dieren goed zijn. Op die manier kun je het dan als veehouder ook niet verkeerd doen.

Daarnaast ik vind die schiet emoties op de wolven ook afschuwelijk. Ik reageer er bewust niet op omdat het heel moeilijk lijkt te zijn als je ergens in het midden staat en niet helemaal pro of helemaal anti bent. Wil niet zeggen dat ik het afschieten goedkeur. Ik vind het gewoon voor de Wolf ook sneu dat deze een slachtoffer wordt van het wanbeleid.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:11

rien10 schreef:
Hoezo steekt DP haar kop in het zand en wacht passief af? Dat zie ik echt niet.

"Laske buren" is een waarde oordeel wat je niet kan vellen over al die mensen die geen hek plaatsen. Soms lukt het (nog) niet.

Edit, wolfwerende hekken bestaan. Kijk maar in de dierentuinen. 3 meter hoog, roestvrijstalen spijlen (want wolven kunnen ook klimmen) of glas. Schrikdraak om de zoveel cm. Ingegraven. Horizontale stukken er tussen. 3 meter hoog.
Dit is niet om te narren maar gewoon hoe het is.


Dat doe ik ook nergens.

Ik heb het over wolfwerende hekken. Jij bedoelt wolfproof hekken. Dat is iets anders.

(en waar blijft je reactie op de rest van mijn bericht?)

DP jouw inzicht rijkt niet verder dan de hele dag op bokt ageren.
Alleen al het feit dat je zegt "zo'n hek werkt niet" zegt al genoeg over je gebrek aan inzicht. Nergens zegt iemand dat een hek om jouw eilandje werkt. Laat staan wolfproof is.
En de manier waarop jij jezelf deskundiger acht dan de ecologen is gewoon lachwekkend. Maar jouw keuze hoor, waar je je energie in wil steken.

Oh en Rien, kap eens met dat "pro wolf" etiket?
Er zijn mensen die de realiteit van een aanwezige wolf erkennen, en soms ook toejuichen. Dat maakt ze geen "pro wolf". En je suggereert ernee dat "no wolf" ook een optie is. Iets dat jullie graag willen, maar wat niet gaat gebeuren.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:27

Nikass schreef:
rien10 schreef:
Hoezo steekt DP haar kop in het zand en wacht passief af? Dat zie ik echt niet.

"Laske buren" is een waarde oordeel wat je niet kan vellen over al die mensen die geen hek plaatsen. Soms lukt het (nog) niet.

Edit, wolfwerende hekken bestaan. Kijk maar in de dierentuinen. 3 meter hoog, roestvrijstalen spijlen (want wolven kunnen ook klimmen) of glas. Schrikdraak om de zoveel cm. Ingegraven. Horizontale stukken er tussen. 3 meter hoog.
Dit is niet om te narren maar gewoon hoe het is.


Dat doe ik ook nergens.

Ik heb het over wolfwerende hekken. Jij bedoelt wolfproof hekken. Dat is iets anders.

(en waar blijft je reactie op de rest van mijn bericht?)

DP jouw inzicht rijkt niet verder dan de hele dag op bokt ageren.
Alleen al het feit dat je zegt "zo'n hek werkt niet" zegt al genoeg over je gebrek aan inzicht.


nu weer gebrek aan inzicht, straks was het de kop in het zand.
Daar had ik al wat vragen voor je maar die beantwoord je niet.

Nu weer een vraag, vertel eens, hoe kan het dan als die wolvenwerende hekken zo goed zijn dat ze bij de hoge veluwe de moeflons nog uit kunnen moorden

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 15:58

Maar die andere 2?

deze dan:


is een video
als je er op klikt en groot scherm zet zie j *D e dat hij stroom krijgt

En deze:
Afbeelding

Allemaal vast enz eker verkeerde netten :j

Dit is dus wat sommige blijkbaar willen...
Alles voor de wolf en de rest van de dieren mag stikken[/quote]


Allemaal foto's van diezelfde vent, zelfde net en dezelfde fout... en allemaal zijn ze al ouder die foto's.

Even omdat ik niet alles zo maar aan neem wat juist op FB gedeelt wordt, ga ik dus de bron van deze foto's zoeken.

Misschien als tip voor de toekomst om eerst bronnen te controleren alvorens klakkeloos te delen ...

En daarmee heb je dus mijn punt bewezen

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:10

Elisa2 schreef:
Misschien beter om het inhoudelijk te houden?

Sasja, het wordt heel lastig als voor de wolf er veel stroom op moet en de hekken hoog genoeg moeten zijn en dat dan voor een vogel weer niet goed is. Ik zou graag zien dat de overheid of de wolven experts dan hekken plaatsen op hun kosten die gewoon de wolf tegenhouden en voor alle dieren goed zijn. Op die manier kun je het dan als veehouder ook niet verkeerd doen.

Daarnaast ik vind die schiet emoties op de wolven ook afschuwelijk. Ik reageer er bewust niet op omdat het heel moeilijk lijkt te zijn als je ergens in het midden staat en niet helemaal pro of helemaal anti bent. Wil niet zeggen dat ik het afschieten goedkeur. Ik vind het gewoon voor de Wolf ook sneu dat deze een slachtoffer wordt van het wanbeleid.



Daarom dus dialog en juist met de "experts" ...
En samen op zoek gaan naar middelen die wolf weren maar andere dieren beschermen.

Door alleen alles anti te vinden , op de socials alleen maar bloedige plaatjes en verwijten te plaatsen ... is niemand geholpen.

Overheid laat absoluut steken vallen, dat zie je aan het subsidie beleid maar juist ook aan het compensatie beleid.

Em zoals Nikass ook al beschreef, die mensen die alles proberen om hun beesten te beschermen worden tegen gewerkt omdat er andere zijn die juist niets doen omdat ze toch gecompensiert worden.
Want dan blijft de wolf in het gebied ipv weg te trekken.

En voordat iemand komt dat de compensatie ja "alleen" de marktwaarde is... hiermee verdient de handelaar meer als dat hij de schaoen zelf naar de slacht brengt of op de markt verkoopt.
Prijs per stuk/kg mag dan wel dezelfde zijn maar hij heeft geen kosten ( vangen,controleren, vervoeren,laten keurenz,papierwerk enz) die normaliter van de omzet afgetrokken moeten worden.
Zodra de compensatie gekoppelt wordt aan maatregelen... zou men zien dat op eens wel beschermd kan worden .

Dat deze misschien niet genoeg zijn, dat kan en is spijtig maar het helpt in ieder geval om lakse houders in beweging te krijgen.

En pas dan kan men echt op zoek gaan, hoe men kan beschermen en wolf te beheren.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:47

Die wolf gaat helemaal niet weg trekken, hoe kom je daar bij..

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:58

Nou Sasja dan wil ik van jou graag de bron bij alle foto's.
Want ik kom op andere bronnen uit.
En wat dan het verkeerd was aan de stroom.
Want ik zou echt niet weten wat een schrikdraadapparaat zo verkeerd kan doen... maar hoor het graag.
Want zo maar zeggen het was fout is te gemakkelijk.

Dat uiteindelijk 1 persoon dit geplaatst heeft ja dat kan zo zijn.

En of het foto's van vandaag zijn of van 2/ 4/6 jaar oud, dat maakt niets uit...of ja eigenlijk wel, dat 2/4/6 jaar terug dit dus al gebeurde en het leed gewoon verder gaat, door de komst van de wolf.
Dat we dus elke dag zien dat de wolf boven alle andere dieren word geplaatst.

Wat is hij meer dan al die andere dieren, wild als gehouden dieren?
Daar heb ik ook nog nooit een antwoord op gezien

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:27

[PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2
Alles wat hier nu gezegd wordt is ook al meerdere malen in bovenstaand topic besproken. Waarom moeten er nu twee topics gebruikt worden voor dezelfde discussie.

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 17:36

@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:21

@DuoPenotti... ik ben zeker je bent capabel om zelf de bron van deze foto's te vinden... en die persoon die ze gepost heeft en wat deze persoon nog zo Alles uitspookt.

Ik had in ieder geval niet meer als 2 min nodig.

En ook wat verkeerd was an juist deze afrastering qua stroom is zelfs benoemd.


Maarja, wij kunnen erover doorgaan , je wilt het toch niet horen.

@ Pillow : je hebt op zich gelijk maar helaas wordt er bij iedere aanval ook een nieuw topic aangemaakt , dus lijkt mij logisch dat dan ook bvb hier meningen uitgewisseld worden.

Anders zou men de aanvallen ook alleen in het algemene topic mogen plaatsen.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 20:25

Dan zijn mijn Google skills niet goed. Want heb het werkelijk niet kunnen vinden wat jij schrijft.
Maar goed dat geloof jij toch niet.
En kleine moeite dat dan hier te delen lijkt mij...

Overigens is het algemeen bekend dat dieren er in verstikt raken. Van deze vent of niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:51

rien10 schreef:
@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.


Je hoeft natuurlijk niet persé te reageren, maar jij had zo'n mooi verhaal over opa, en op mijn reactie daarop reageer je niet. Dat is dan wel een beetje teleurstellend.
En ja, je hebt het in je berichten over Pro Wolf. Wie bedoel je dan met die term, en wat houdt het volgens jou in?

DP: het antwoord is al zooo vaak gegeven, in meerdere topics.. en het staat ook heel duidelijk in het artikel van Sasja. De maatregelen zijn wolfwerend - dus waarom verwacht jij dat ze wolfproof zijn? - en ze werken wèl, mits de overgrote meerderheid ze inzet, in plaats van een handjevol temidden van de mensen die hun schapen en pony"s op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:54

pillow schreef:
[PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2
Alles wat hier nu gezegd wordt is ook al meerdere malen in bovenstaand topic besproken. Waarom moeten er nu twee topics gebruikt worden voor dezelfde discussie.


Dat vraag ik me al een tijdje af. Het zijn ook nog een stuk meer dan twee topics. Ik heb dat ook al een tijdje terug aan de mods voorgelegd.
Toch blijft het blijkbaar zinvol voor de nieuwsredactie om steeds weer een nieuw bericht van no wolf te gebruiken om een nieuw topic te openen.
Ach ja, het houdt ons van de straat _O-

Janneke2

Berichten: 22857
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:03

Citaat:
Maar oplossingen zijn er niet. Ja ophokken in een afgesloten stal.



... op het gevaar af dat ik weer in het 'pro wolf kamp' word gedumpt:
er zijn wel oplossingen.

Gun je dieren een zo natuurlijk mogelijk kuddestructuur.
Paarden zijn als diersoort redelijk weerbaar tegen wolven - paarden komen uit Centraal Mongolië en reken maar dat daar roofdieren zijn, inclusief wolven.
Duizenden jaren ervaring.
De diersoort heeft het in kuddeverband overleefd.

... en als aanvulling: houd zieke en zwakkere dieren vaker binnen.
(Geldt niet per se voor veulens, maar ze moeten wel doen 'wat mama zegt', braaf in de binnenste ring van de groep blijven.)

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:18

Nikass schreef:
rien10 schreef:
@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.


Je hoeft natuurlijk niet persé te reageren, maar jij had zo'n mooi verhaal over opa, en op mijn reactie daarop reageer je niet. Dat is dan wel een beetje teleurstellend.
En ja, je hebt het in je berichten over Pro Wolf. Wie bedoel je dan met die term, en wat houdt het volgens jou in?

DP: het antwoord is al zooo vaak gegeven, in meerdere topics.. en het staat ook heel duidelijk in het artikel van Sasja. De maatregelen zijn wolfwerend - dus waarom verwacht jij dat ze wolfproof zijn? - en ze werken wèl, mits de overgrote meerderheid ze inzet, in plaats van een handjevol temidden van de mensen die hun schapen en pony"s op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Precies, ze werken niet. Bedankt voor de bevestiging.

Het is natuurlijk de zoveelste onzin die lelieveld uitkraamt dat ze beter werken als er meer zijn. Juist integendeel.
De wolf heeft honger. Dus hij gaat eten. Zoals hij al doet.
Die huppel van 120/140/.. Dat is niks.
Nee wolfwerend is niks, dus als er 100% wolfwerende omheiningen staan pakt hij 100% achter wolf werend.
Want het weert hem nada noppes niks. Want idd niet wolf proof. Bedankt nogmaals.
Maar wel de mensen op kosten jagen....

De logica is ver te zoeken.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:39

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar oplossingen zijn er niet. Ja ophokken in een afgesloten stal.



... op het gevaar af dat ik weer in het 'pro wolf kamp' word gedumpt:
er zijn wel oplossingen.

Gun je dieren een zo natuurlijk mogelijk kuddestructuur.
Paarden zijn als diersoort redelijk weerbaar tegen wolven - paarden komen uit Centraal Mongolië en reken maar dat daar roofdieren zijn, inclusief wolven.
Duizenden jaren ervaring.
De diersoort heeft het in kuddeverband overleefd.

... en als aanvulling: houd zieke en zwakkere dieren vaker binnen.
(Geldt niet per se voor veulens, maar ze moeten wel doen 'wat mama zegt', braaf in de binnenste ring van de groep blijven.)

Toch werkt dat hier nog niet bij paarden en ook niet bij runderen ;)

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:41

Nikass schreef:
rien10 schreef:
@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.


Je hoeft natuurlijk niet persé te reageren, maar jij had zo'n mooi verhaal over opa, en op mijn reactie daarop reageer je niet. Dat is dan wel een beetje teleurstellend.
En ja, je hebt het in je berichten over Pro Wolf. Wie bedoel je dan met die term, en wat houdt het volgens jou in?

DP: het antwoord is al zooo vaak gegeven, in meerdere topics.. en het staat ook heel duidelijk in het artikel van Sasja. De maatregelen zijn wolfwerend - dus waarom verwacht jij dat ze wolfproof zijn? - en ze werken wèl, mits de overgrote meerderheid ze inzet, in plaats van een handjevol temidden van de mensen die hun schapen en pony"s op een presenteerblaadje aan blijven bieden.


Waar werken ze wel dan en is dat gewoon mazzel of komt dat door het hekwerk. Misschien kun jij me dan uitleggen wanneer een wolfwerend raster 2.0 niet werkt, we wel duizenden euros moeten spenderen aan een slap aftreksel daar van.

Janneke2

Berichten: 22857
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:50

Citaat:
... op het gevaar af dat ik weer in het 'pro wolf kamp' word gedumpt:
er zijn wel oplossingen.

Gun je dieren een zo natuurlijk mogelijk kuddestructuur.
Paarden zijn als diersoort redelijk weerbaar tegen wolven - paarden komen uit Centraal Mongolië en reken maar dat daar roofdieren zijn, inclusief wolven.
Duizenden jaren ervaring.
De diersoort heeft het in kuddeverband overleefd.

... en als aanvulling: houd zieke en zwakkere dieren vaker binnen.
(Geldt niet per se voor veulens, maar ze moeten wel doen 'wat mama zegt', braaf in de binnenste ring van de groep blijven.)
Citaat:
Toch werkt dat hier nog niet bij paarden en ook niet bij runderen ;)


Gosh...

Punt één: hoe weet je dat...?
(Zo vreselijk veel paarden worden in onnatuurlijke 'groepjes' gehouden, niet in een stevig kuddeverband.)
(En de meeste runderen: heel veel dames die enkel mbt melkproductie zijn gefokt, van bijna dezelfde leeftijd, geen stieren.)

En als het in Nederland (ondanks stevig kuddeverband) toch niet werkt - heb je dan een idee over hoe het in elkaar steekt...?

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:53

Nikass schreef:
rien10 schreef:
@Niksss Ik ben me niet bewust van een “pro wolf” etiket wat ik zou plakken.
En, help me even, wat moet ik nog aan je beantwoorden? Want dat ben ik ff kwijt.


Je hoeft natuurlijk niet persé te reageren, maar jij had zo'n mooi verhaal over opa, en op mijn reactie daarop reageer je niet. Dat is dan wel een beetje teleurstellend.
En ja, je hebt het in je berichten over Pro Wolf. Wie bedoel je dan met die term, en wat houdt het volgens jou in?

DP: het antwoord is al zooo vaak gegeven, in meerdere topics.. en het staat ook heel duidelijk in het artikel van Sasja. De maatregelen zijn wolfwerend - dus waarom verwacht jij dat ze wolfproof zijn? - en ze werken wèl, mits de overgrote meerderheid ze inzet, in plaats van een handjevol temidden van de mensen die hun schapen en pony"s op een presenteerblaadje aan blijven bieden.

Dat is niet teleurstellend.
Dat is een bezoek aan de kaakchirurg. Mogen krijg je een inhoudelijke reactie.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:57

Maar Janneke: overal een stier (of meerdere?) tussen zetten is niet realistisch.
Zou het werken? Geen idee.
Maar het is niet haalbaar. Dus dat idee kan dus ook van tafel.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:57

Janneke2 schreef:
Citaat:
... op het gevaar af dat ik weer in het 'pro wolf kamp' word gedumpt:
er zijn wel oplossingen.

Gun je dieren een zo natuurlijk mogelijk kuddestructuur.
Paarden zijn als diersoort redelijk weerbaar tegen wolven - paarden komen uit Centraal Mongolië en reken maar dat daar roofdieren zijn, inclusief wolven.
Duizenden jaren ervaring.
De diersoort heeft het in kuddeverband overleefd.

... en als aanvulling: houd zieke en zwakkere dieren vaker binnen.
(Geldt niet per se voor veulens, maar ze moeten wel doen 'wat mama zegt', braaf in de binnenste ring van de groep blijven.)
Citaat:
Toch werkt dat hier nog niet bij paarden en ook niet bij runderen ;)


Gosh...

Punt één: hoe weet je dat...?
(Zo vreselijk veel paarden worden in onnatuurlijke 'groepjes' gehouden, niet in een stevig kuddeverband.)
(En de meeste runderen: heel veel dames die enkel mbt melkproductie zijn gefokt, van bijna dezelfde leeftijd, geen stieren.)

En als het in Nederland (ondanks stevig kuddeverband) toch niet werkt - heb je dan een idee over hoe het in elkaar steekt...?



Ik ken toevallig de mensen die de kuddes in natuurgebieden houden ;)

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 22:59

Nyaleti schreef:
Maar Janneke: overal een stier (of meerdere?) tussen zetten is niet realistisch.
Zou het werken? Geen idee.
Maar het is niet haalbaar. Dus dat idee kan dus ook van tafel.


Dat staan ze hier bij sommigen wel hoor, meerdere soms ook. En dan nog gaat dat niet altijd goed, stieren die elkaar verwonden. Maar ook de pasgeboren kalveren zijn nog steeds prooi van de wolf, vorig jaar leek het bij sommige kuddes te stabiliseren/ minderen, maar dit jaar is de kalversterfte weer hoger, ondanks het verbeterde kuddegedrag van de runderen.