Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:04

Nee ik ook niet. Maar oplossingen zijn er niet. Ja ophokken in een afgesloten stal.

Elisa2 schreef:
Nou IK zou mijn dieren niet achter een draadje van 30 cm laten staan na aanvallen. Er zijn ook prima andere betaalbare oplossingen te bedenken. Maar alles beter dan dat!

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:08

DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet. Maar oplossingen zijn er niet. Ja ophokken in een afgesloten stal.

In dit geval had de eigenaar het dier gewoon voor de nacht even binnen kunnen zetten op stal. De wei ligt aan zijn oprit. Maar hij wil dat niet, want de wolf hoort hier niet. Dus nu ligt ponietje met veulentje en darmpjes er uit langs de kant van de weg en dat had niet gehoeven.
Alle begrip dat men soms geen kant op kan, maar totaal geen begrip voor als dat prima kan, maar je je dieren principieel als wolven voer laat lopen.

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:10

Overdag vallen wolven ook aan. Dus permanent ophokken?

De wolf 15 gram zwaarder maken is het enige wat echt helpt.

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:11

Ophokken voor de nacht, had dit ponietje gered echter ;)

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:11

Wintu
Misschien moet je die beste man eens hulp aanbieden als je hem zo goed kent.
Hem helpen binnen een stal te maken, of geld voor hem ophalen dat te doen of...
Of misschien heeft hij het ggz wel nodig..maar die wijzende vinger zal hem niet helpen, dat is zeker, want dan had hij het wel al gedaan...

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:13

DuoPenotti schreef:
Wintu
Misschien moet je die beste man eens hulp aanbieden als je hem zo goed kent.
Hem helpen binnen een stal te maken, of geld voor hem ophalen dat te doen of...
Of misschien heeft hij het ggz wel nodig..maar die wijzende vinger zal hem niet helpen, dat is zeker, want dan had hij het wel al gedaan...

Wat wil je nu dan, dus ook als in dit soort omstandigheden mensen hun dieren buiten laten staan, dan vind jij dat ok? Terwijl de pony op nog geen 50 meter van een stal in de wei staat? Dan nog mag je er niets van vinden? Wow, dit moet allemaal maar goed gepraat worden?

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:20

Dat kun je ook omdraaien, dat vinger wijzen, dat vind jij oke? Daar mag niemand niks van zeggen? Dat bashen omdat iemand geen duizenden euro's neer telt voor iets wat niet werkt.
Niemand mag een wijzer er op aanspreken als ze dus wel roddelen over iemand, maar op geen enkele manier hulp hebben aangeboden...

Zo'n buurvrouw hadden wij eerst ook. Ze wist over iedereen wel iets.
Maar helpen, dat deed ze niet. En het echte verhaal kende ze nooit. Dat mensen vaak een stoer masker op zetten, dat doorzag ze niet.

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:26

DuoPenotti schreef:
Dat kun je ook omdraaien, dat vinger wijzen, dat vind jij oke? Daar mag niemand niks van zeggen? Dat bashen omdat iemand geen duizenden euro's neer telt voor iets wat niet werkt.
Niemand mag een wijzer er op aanspreken als ze dus wel roddelen over iemand, maar op geen enkele manier hulp hebben aangeboden...

Zo'n buurvrouw hadden wij eerst ook. Ze wist over iedereen wel iets.
Maar helpen, dat deed ze niet. En het echte verhaal kende ze nooit. Dat mensen vaak een stoer masker op zetten, dat doorzag ze niet.

Misschien even lezen waar dit topic over gaat? Ponietje staat in een weitje naast de oprit, de stallen zijn ook aan de oprit. Enige wat men even moest doen, is even ponietje binnen zetten en dan had het beestje nog geleefd. De man geeft zelf aan dat hij vind dat de wolf hier niet hoort en niets in zijn beleid gaat aanpassen.
Je haalt er allerlei zaken bij, die in dit topic helemaal niet van toepassing zijn. Dit soort gevallen mag je prima iets van vinden. Als men geen opties heeft, dan alle begrip, maar heb je de boel voor elkaar om je dieren in de nacht wel veilig weg te zetten, maar je laat het uit principe na, ja dan vind ik daar wat van.

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:48

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee ik ook niet. Maar oplossingen zijn er niet. Ja ophokken in een afgesloten stal.

In dit geval had de eigenaar het dier gewoon voor de nacht even binnen kunnen zetten op stal. De wei ligt aan zijn oprit. Maar hij wil dat niet, want de wolf hoort hier niet. Dus nu ligt ponietje met veulentje en darmpjes er uit langs de kant van de weg en dat had niet gehoeven.
Alle begrip dat men soms geen kant op kan, maar totaal geen begrip voor als dat prima kan, maar je je dieren principieel als wolven voer laat lopen.


ben het met je eens. Ik heb geen paarden meer, maar nog wel 4 grote landgeiten. Geen wolf gesignaleerd in deze omgeving. Vroeger liet ik de staldeur 's nachts gewoon open, maar nu sluit ik de geiten 's nachts op (stal is heel ruim). Ja, jammer, maar je moet nu eenmaal je verantwoordelijkheid nemen.

Het enige waarvoor ik nu juist bang ben is dat een of andere idioot in de stal komt en de geiten iets aandoet; want ze kunnen nu niet weg. In deze regio werden dieren (paarden) nog weleens het slachtoffer van honden en MENSEN.
Ik vind de menselijke monsters vaak enger en bedreigender dan de dierlijke...

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:55

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat kun je ook omdraaien, dat vinger wijzen, dat vind jij oke? Daar mag niemand niks van zeggen? Dat bashen omdat iemand geen duizenden euro's neer telt voor iets wat niet werkt.
Niemand mag een wijzer er op aanspreken als ze dus wel roddelen over iemand, maar op geen enkele manier hulp hebben aangeboden...

Zo'n buurvrouw hadden wij eerst ook. Ze wist over iedereen wel iets.
Maar helpen, dat deed ze niet. En het echte verhaal kende ze nooit. Dat mensen vaak een stoer masker op zetten, dat doorzag ze niet.

Misschien even lezen waar dit topic over gaat? Ponietje staat in een weitje naast de oprit, de stallen zijn ook aan de oprit. Enige wat men even moest doen, is even ponietje binnen zetten en dan had het beestje nog geleefd. De man geeft zelf aan dat hij vind dat de wolf hier niet hoort en niets in zijn beleid gaat aanpassen.
Je haalt er allerlei zaken bij, die in dit topic helemaal niet van toepassing zijn. Dit soort gevallen mag je prima iets van vinden. Als men geen opties heeft, dan alle begrip, maar heb je de boel voor elkaar om je dieren in de nacht wel veilig weg te zetten, maar je laat het uit principe na, ja dan vind ik daar wat van.


:j

sasja0705Jarig
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:16

Kinke schreef:
de vergoeding voor die meneer waar Sasja zo'n hele aan heeft en die volgens haar dik verdient aan verloren schapen is net zoveel als voor ieder ander en er hangt een berekening aan welke wordt berekend over de marktwaarde. Lijkt me heeeeel sterk dat hij eraan kan verdienen.
En wie zegt trouwens dat hij maatregelen kan nemen tegen die wolven?
Als er hier een pipo komt die naar onze koeien en kalfjes kijkt en zegt dat wij maatregelen kunnen nemen dan jaag ik die persoonlijk het erf af. Hier geen geld om 10 hectare wolfproof te maken


Moderatoropmerking:
Speculatie is op VN niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 02-05-24 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

sasja0705Jarig
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:18

Elisa2 schreef:
Moet ik daar serieus op in gaan?

Beide eigenaren hier hebben gezegd niks te WILLEN doen uit protest tegen de wolf.

Ik ga echt niet zeggen dat men duizenden euro,s moet uitgeven aan een niet werkende omheining. Maar helemaal niks doen over een langere tijd bij meerdere aanvallen? Nee dat gaat er bij mij niet in.

Die schapen die stonden achter 1 schrikdraadje op 30 cm hoog..


Is wr eigenlijk al aangifte gedaan tegen die 2 eigenaren ?

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:22

nee, die 10 ha zijn in totaal 6 percelen. hoezo?

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:51

Anne_GTI schreef:
Overdag vallen wolven ook aan. Dus permanent ophokken?

De wolf 15 gram zwaarder maken is het enige wat echt helpt.


Als je 's nachts ophokt, is de pony in ieder geval 's nachts veilig, als iedereen slaapt... stel dat een pony in de wei om 12 uur 's nachts aangevreten wordt, maar nog leeft. Dan ligt dat dier zo'n 8 uur lang te creperen, voor de eigenaar het vindt, en de dierenarts belt... Ik vind dat een pony nachts op stal zetten, wetende dat je wolven in de buurt hebt, het minste is wat je kan doen... het wil er bij mij niet in dat iemand bewust een pony 's nachts buiten laat lopen, terwijl er al incidenten in de omgeving zijn geweest.

Dat probleemwolven doodgeschoten zouden moeten worden, daar ben ik het mee eens, het bijkomende voordeel is dat de andere wolven schuwer worden, zodra de mens ze weer gaat bejagen, en ze waarschijnlijk minder snel in de bewoonde omgeving komen. Worden pony's ook niet meer om 10 uur s'morgens aangevallen... ;)

Happinez

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:22

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat kun je ook omdraaien, dat vinger wijzen, dat vind jij oke? Daar mag niemand niks van zeggen? Dat bashen omdat iemand geen duizenden euro's neer telt voor iets wat niet werkt.
Niemand mag een wijzer er op aanspreken als ze dus wel roddelen over iemand, maar op geen enkele manier hulp hebben aangeboden...

Zo'n buurvrouw hadden wij eerst ook. Ze wist over iedereen wel iets.
Maar helpen, dat deed ze niet. En het echte verhaal kende ze nooit. Dat mensen vaak een stoer masker op zetten, dat doorzag ze niet.

Misschien even lezen waar dit topic over gaat? Ponietje staat in een weitje naast de oprit, de stallen zijn ook aan de oprit. Enige wat men even moest doen, is even ponietje binnen zetten en dan had het beestje nog geleefd. De man geeft zelf aan dat hij vind dat de wolf hier niet hoort en niets in zijn beleid gaat aanpassen.
Je haalt er allerlei zaken bij, die in dit topic helemaal niet van toepassing zijn. Dit soort gevallen mag je prima iets van vinden. Als men geen opties heeft, dan alle begrip, maar heb je de boel voor elkaar om je dieren in de nacht wel veilig weg te zetten, maar je laat het uit principe na, ja dan vind ik daar wat van.

Precies , je kan wel als een struisvogel door het leven willen gaan maar daar los een een probleem sowieso niet mee op en maakt alleen maar meer slachtoffers.

sasja0705Jarig
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:29

Kinke schreef:
nee, die 10 ha zijn in totaal 6 percelen. hoezo?

Correct me, if I'm wrong, maar ik neem aan melkvee ?

Dus 2x per dag komen ze zo of zo naar binnen om gemolken te worden (tenzij het een ander vorm is) , dus 1 perceel wolfwerend te omheinen en zij daar snachts vestigen - of even snachts naar binnen, zou imo te realiseren moeten zijn , tenslotte staan zm melkkoeien ja de gehele winter op stal - maandenlang. dus kan ik niet bedenken, waarom dan in de zomer snachts niet als het om bescherming gaat. En daarvoor moeten geen gehele 10 ha omheind worden.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:45

nope, vleesvee die met hun kalveren buiten lopen. Als je ze 's nachts op 1 stuk moet houden dan is het na een week wel kaalgevreten

salome
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:16

Citaat:
de vergoeding voor die meneer waar Sasja zo'n hele aan heeft en die volgens haar dik verdient aan verloren schapen is net zoveel als voor ieder ander en er hangt een berekening aan welke wordt berekend over de marktwaarde. Lijkt me heeeeel sterk dat hij eraan kan verdienen.
En wie zegt trouwens dat hij maatregelen kan nemen tegen die wolven?
Als er hier een pipo komt die naar onze koeien en kalfjes kijkt en zegt dat wij maatregelen kunnen nemen dan jaag ik die persoonlijk het erf af. Hier geen geld om 10 hectare wolfproof te maken


Het stuk waar die schapen lopen is heel groot, dus hij moet een heel lange wolfwerende omheining maken, sorry, maar ik snap dat hij dat niet doet. Het kost domweg teveel en het kost teveel tijd. Daarbij werken die "wolfwerende" omheiningen niet echt, dat is bijvoorbeeld op de Hoge Veluwe gebleken. Ik maak ze ook niet voor mijn paarden en zet ze s nachts op stal. Heel jammer, stonden altijd buiten met schuilstal en paddock maar helaas, dat kan dus niet meer, dankzij die wolf. Nog een nadeel van een wolfwerende omheining: paarden kunnen als ze op de vlucht zijn daarin verstrikt raken als de zaak niet afbreekt en hun benen breken. Nee, dank je, ik doe dat ook niet. Het is domweg niet mogelijk om alle percelen van boeren met vee wolfwerend te maken, dan heeft het wild ook geen enkele mogelijkheid meer om te ontkomen aan de wolf.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:36

Happinez schreef:
]
Precies , je kan wel als een struisvogel door het leven willen gaan maar daar los een een probleem sowieso niet mee op en maakt alleen maar meer slachtoffers.

Dat heeft niks met struisvogel te maken.
Het is duidelijk dat het roddel is. Ze hebben horen waaien dat de man dit niet doet omdat.
Maar door gevraagd is er niet.
Waarom is hij zo stellig?
Geen geld om het anders te doen, schaamt hij zich daarvoor en doet hij daarom zo stoer met een uitspraak?
Krijgt hij de pony niet gevangen maar durft geen hulp te vragen.
Oud en overziet dingen niet.


Zoals ik al vroeg. Is er al eens persoonlijk met de man gepraat? Hem op welke wijze dan ook hulp geboden. Maar daar word overheen gepraat. Dus nee.

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:54

Ik geloof ook niet zo in de wolfwerende heiningen, het wordt hier nu juist ook afgeraden. Maar verplaatsen of voor de nacht binnen zetten zijn wel maatregelen die genomen kunnen worden. Dieren opofferen lijkt me niet de juiste weg om te protesteren tegen de wolf.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:12

Wintu schreef:
knollentuin schreef:
Wat ik hier het vervelende aan het verhaal vind is dat deze eigenaar al meerdere ponys kwijt is door wolf aanvallen en niets veranderd aan het hek of ponys binnen zet snachts ,terwijl dat wel zou kunnen - lees ik in een ander topic. Ik vind dat nalatig , arme arme ponys


100% mee eens.
Hetzelfde geldt voor de handelaar uit Stroe, die zijn schapen gewoon laat staan en waar ondertussen iedere paar dagen schapen gedood worden... krijgt ja compensatie ( en geeft die ook zelf toe)

Maar daar hoor je niemand over jammer genoeg


Eigenaren die gewoon de mogelijkheid hebben er iets aan te doen, maar dat niet doen, zijn nalatig. Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Dat wordt ook in het andere topic vaak genoeg genoemd. De eigenaar van deze pony heeft die mogelijkheid, maar vindt gewoon dat de wolf hier niet hoort en gaat zich niet aanpassen, ook al heeft hij die mogelijkheid prima en dat is triest.
De dieren zijn de dupe, dit soort mensen mag om mij eens flink om de oren gekletst en laat ze maar een flinke boete krijgen.[/quote]
Staan jouw herten binnen een wolfwerende omheining? Op de foto niet, dus vandaar de vraag. Ik zie op de foto gaas zonder stroomdraad onderlangs. Ben jij dan nalatig? Al je dat niet hebt?

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:19

Wat heeft dat ermee te maken? Ik neem aan dat er bij Wintu nog geen eerdere wolfaanvallen zijn geweest?

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:27

Elisa2 schreef:
Wat heeft dat ermee te maken? Ik neem aan dat er bij Wintu nog geen eerdere wolfaanvallen zijn geweest?

Ben je alleen nalatig als er al een aanval bij jou geweest is?

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drachtige shetlandpony aangevallen in Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:29

Ligt geheel aan de situatie..

Wintu

Berichten: 3017
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:29

Rizette, daar zijn we inderdaad mee bezig. Het ligt binnen de bebouwing dus we hopen dat het zo een vaart niet zal lopen. Maar we kijken inderdaad wel naar opties, wat mogelijk is en wat de kosten zijn en of je subsidie krijgt. Herten kun je helaas niet opsluiten, anders hadden we dat wel gedaan.

Ik snap ook niet zo goed wat dat met de OP te maken heeft?
Ik geef al meerdere malen aan dat wanneer je geen andere optie hebt, ik begrip er voor heb dat er geen pasklare oplossing is en je soms met handen gebonden bent.

Maar als je je pony niet 50 meter van wei naar stal kunt verplaatsen uit principe, dan vind ik dat nalatig.
Gelukkig weet DP schijnbaar meer over de situatie aldaar. Die vind het allemaal roddel en schijnbaar normaal en is er altijd een verklaring die gunstig voor de houder uitpakt, helaas is dat niet in alle gevallen zo.