Videoman Adrian maakt zich op voor livestreamseizoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14160
Geregistreerd: 20-04-16

Videoman Adrian maakt zich op voor livestreamseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 18:35

Phryso
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Het keuringsseizoen 2024 staat voor de deur en dat betekent dat Adrian Meindersma en zijn collega’s Twan en Shelley in de startblokken staan om alles weer keurig via de livestream door te sturen naar de kijkers thuis. "Dit is het tiende seizoen dat ik voor het KFPS werk", vertelt Adrian over het tienjarig jubileum van AM-films. "Ik kwam tien jaar geleden van school en wilde voor mezelf beginnen. Via Wâldnet zocht ik naar leuke evenementen die ik misschien wel zou kunnen filmen, en zo kwam ik bij het KFPS terecht."

Van compilatie naar livestream
Daar werd meteen dankbaar gebruik gemaakt van Adrian zijn kwaliteiten. In eerste instantie maakte hij korte compilaties, onder andere van de Centrale Keuring 2014 als een van zijn eerste klussen.
Later kwamen daar ook de fokdagen bij en het Centraal Onderzoek. Maar eigenlijk stond het medium video binnen de communicatie nog wat in de kinderschoenen. "Verstand van paarden had ik niet", vertelt Adrian die inmiddels een beoordelingscursus heeft gevolgd. "Maar inmiddels weet ik wel hoe we ze het best in beeld kunnen brengen." Via een strategische plek langs de keuringsbaan kan hij de paarden van alle kanten in beeld brengen. "Er live bijzijn, levert natuurlijk de beste informatie over een paard", geeft hij aan. Bij elke livestream zijn al gauw een paar honderd kijkers aanwezig die een gedeelte of soms de hele keuring volgen. Inclusief terugkijken, komt het aantal bezoekers op een fokdag bijvoorbeeld al gauw op 2000 tot 3000 kijkers uit.

Boost voor livestream
Het belang van video’s maken veranderde tijdens de corona pandemie toen de beperkingen het bezoeken van keuringen niet toestond. Er werd een livestream opgezet, zodat iedereen live en ook achteraf kan meekijken. Er werd dankbaar gebruik van gemaakt en leverde urenlang kijkplezier. Dat gold ook voor de buitenlandse leden die dankzij de livestream meer betrokken raakten en informatie en inspiratie halen uit de video’s. Het maken van video’s werd in deze tijd van bijzaak verheven tot belangrijkste communicatiemiddel. Ook na de corona zijn de livestreams – met dank aan de sponsoren (Werff Talent, Alrako, MediaPrimair, Bouwbedrijf Swart en Tweespan Ruitersport) gebleven.

Alles weer via livestream te volgen
Net als voorgaande jaren zullen bijna alle keuringen weer uitgezonden worden via de livestream, te beginnen op zaterdag 4 mei met de stamboekkeuring in Harich. Ook de locatiekeuringen, de fokdagen, de voorrijdagen en de examendagen van het Centraal Onderzoek zijn weer live via de site van Phryso.com en KFPS.nl en op de YouTube-site van het KFPS te volgen. "In totaal zijn we zo’n 40 dagen per jaar op pad", schat Adrian aan. ‘Je mag eigenlijk wel zeggen dat ik in het keuringsseizoen de meeste Friese paarden zie.’