Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 284 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiter Maartje achtervolgd door wolf

Profiel   

Hart van Nederland
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een wolf heeft zaterdag in een natuurgebied bij Leusden naar alle waarschijnlijkheid een hondje meegesleurd en gedood. Een wandelaarster had haar hondje, naar verluid een poedel, aangelijnd toen een wolf het hondje vastgreep en verdween. Het is niet het eerste incident. Zo was Maartje eerder deze week aan het paardrijden, toen haar paard plots op hol sloeg. Ze keek achterom en zag een wolf.

Woensdagochtend was ze met haar paard op pad gegaan in natuurgebied De Treek. Het dier is superbraaf en schrikt normaal gesproken niet zo gauw. Dat was nu wel anders. "Ik wilde net terug naar draf gaan toen ie er als een malle vandoor ging", zegt Maartje. "Ik was niet bang dat de wolf het paard zou pakken. Maar een paard op hol is onbestuurbaar, ik ging twee fietspaden over vol in galop. Als daar net iemand fietst heb je een frontale botsing."

Het lukte haar om haar paard weer rustig te krijgen, maar voorlopig gaat ze niet meer het gebied in. "Er zijn meer incidenten geweest. Half juni ook twee dames op precies dezelfde plek. En op de dag dat ik er reed, zijn er ook twee paarden op hol geslagen daar." Ze moet er niet aan denken dat er een kind wordt aangevallen of met een op hol geslagen paard tegen iemand aanbotst. "Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat er een kind wordt gepakt."

Op de website van Hart van Nederland is een filmpje te zien waarin Maartje en anderen hun verhaal doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 17:44 

Profiel   

Lekker dan. Dit is de volgende fase. De fase hierop is een aanval op een kind. Dat gaat een keer gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 17:51 

Profiel   

Op het filmpje van vandaag loopt hij ook gewoon langs een stel wandelaars. Tijd voor afschot voordat het mis gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:03 

Profiel   

De vraag is niet of, maar wanneer hij een mens pakt.

oke dat heeft hij al gedaan, maar nu dan niet binnen een wolfwerende omheining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:22 

Profiel   

In het filmpje zegt Maartje ook dat het gewoon wachten is tot die een kind pakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:23 

Profiel   

Ik vind wolven echt prachtig mooie dieren die zeker in het wild thuishoren maar niet in kleine dicht bebouwde landen zoals België en Nederland.

Ze worden blijkbaar ook veel te tam omdat ze constant met mensen in aanraking komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:29 

Profiel   

Als hij een kind pakt, ben ik bang dat het wel een kind uit de randstad moet zijn voor het probleem serieus wordt genomen. In andere gevallen hadden de ouders gewoon beter moeten opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:33 

Profiel   

Ik ben helemaal pro wolf, maar die horen in de natuur en nederland heeft geen echte natuur, maar wat parken die zich voordoen als natuur en interactie is onvermijdelijk. En daarom moet de wolf geweerd uit nederland. Niet omdat de wolf slecht is, maar Nederland is niet geschikt voor dieren in het wild. Jullie beleid is gewoon slecht, laten we eerlijk zijn. Natuurbeheer moet eens inzien dat Nederland geen echte natuur heeft en daarom geen plaats voor andere dieren dan die helaas in de geschiedenis zijn uitgezet om op te jagen, zoals de herten en wilde zwijnen. De paarden staan in een omheind gebied en moeten verzorgd als zodanig, zelfde geld voor de Schotse Hooglanders (hoewel ik daar nog niks negatiefs over gehoord heb) en de wolf moet actief geweerd. En dat is dus afschieten en zeker niet gewoon welpen laten krijgen die al in een dichtbevolkt land ter wereld komen en dus gewend raken van meet af aan mensen, machines en maaltjes die uit huisdieren bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:39 

Profiel   

Die wolven weten inmiddels dat mensen niks doen dus waarom zouden ze bang zijn voor mensen. Hier stond me er ook eentje aan te staren vanaf 10 meter afstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:41 

Profiel   

Dat kan toch ook niet anders? Mensen zijn altijd o een of andere manier wel aanwezig in hun dagelijks bestaan. Het is anders als ze ergens lopen waar ze nooit mensen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:43 

Profiel   

Selina schreef
Die wolven weten inmiddels dat mensen niks doen dus waarom zouden ze bang zijn voor mensen. Hier stond me er ook eentje aan te staren vanaf 10 meter afstand.

Dat is het, inderdaad. Zodra er geschoten gaat worden, worden ze weer schuw.

Wolven zijn heel slim en hebben al geleerd dat ze van mensen in NL niks te vrezen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:44 

Profiel   

Ze worden schuw als ze geschoten worden, maar ze zijn ook gewoon dood.... en leren hun jonge dat niet meer aan.
Dus de schuwe hou je dan over.

Dat doen andere landen ook hè.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 18:45 

Profiel   

Hoe zit het met die paintball geweren waar het laatst over ging in het nieuws? Als de wolf op die plek al zo tam is en vaak daar aanwezig is dan lijkt me dat een prima plek om te testen of het werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:09 

Profiel   

Volgens de beheerder van den Treek is er een nest met wolven jongen daar, waarschijnlijk 5 stuks

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:20 

Profiel   

8nnemiek schreef
Hoe zit het met die paintball geweren waar het laatst over ging in het nieuws? Als de wolf op die plek al zo tam is en vaak daar aanwezig is dan lijkt me dat een prima plek om te testen of het werkt.

Er zijn organisaties die dan weer tegenprocederen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:30 

Profiel   

Lusitana schreef
Ik ben helemaal pro wolf, maar die horen in de natuur en nederland heeft geen echte natuur, maar wat parken die zich voordoen als natuur en interactie is onvermijdelijk. En daarom moet de wolf geweerd uit nederland. Niet omdat de wolf slecht is, maar Nederland is niet geschikt voor dieren in het wild. Jullie beleid is gewoon slecht, laten we eerlijk zijn. Natuurbeheer moet eens inzien dat Nederland geen echte natuur heeft en daarom geen plaats voor andere dieren dan die helaas in de geschiedenis zijn uitgezet om op te jagen, zoals de herten en wilde zwijnen. De paarden staan in een omheind gebied en moeten verzorgd als zodanig, zelfde geld voor de Schotse Hooglanders (hoewel ik daar nog niks negatiefs over gehoord heb) en de wolf moet actief geweerd. En dat is dus afschieten en zeker niet gewoon welpen laten krijgen die al in een dichtbevolkt land ter wereld komen en dus gewend raken van meet af aan mensen, machines en maaltjes die uit huisdieren bestaan.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

En er kunnen echt flinke ongelukken gebeuren met paarden in paniek die achtervolgd worden door een Wolf. Dat is iets waar vaak aan voorbij gegaan wordt helaas. :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:33 

Profiel   

Lusitana schreef

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

En er kunnen echt flinke ongelukken gebeuren met paarden in paniek die achtervolgd worden door een Wolf. Dat is iets waar vaak aan voorbij gegaan wordt helaas. :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:33 

Profiel   

Helemaal met je eens Lusitania.
Zo jammer dat de wolven geleerden niet met dit nuchtere verstand naar de Nederlandse situatie kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:38 

Profiel   

Ja, dat is gewoon raar. Als je gewoon logish nadenkt moet je toch tot dezelfde conclusie komen?

Betreffende paarden die in paniek aan de kletter gaan, dat is niet ineens over als er geen wolven zijn, want dat gebeurt ook zonder wolven in de buurt en het oplossen is een kwestie van ruiterschap en niet wegnemen van oorzaken van buitenaf. Het hadden ook honden kunnen zijn of opfladderende eenden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 19:49 

Profiel   

...ben ik nu de enige die er vooral van schrikt dat een aangelijnd hondje is gegrepen en meegesleurd? %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 20:17 

Profiel   

Zeer zeker niet Juut! Maar dat wordt/is besproken in een ander topic: [PP] Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 20:19 

Profiel   

Lusitana, met als verschil wel dat een wolf echt levensgevaarlijk is als die op jacht is…

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 20:28 

Profiel   

Oh nee absoluut niet Juut! Het is afschuwelijk! Je zal het maar meemaken!

Soms denk ik “moeten we nu wachten tot een baby of kind gegrepen wordt?”

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 20:56 

Profiel   

Dat hondje was me al bekend, erg triest.

Lusitana, er zit wel verschil tussen ff schrikken en paniek of blinde paniek.
Ik reed vroeger weleens een paard in het bos die in blinde paniek kon raken als ze zwijnen rook. Dat was echt niet grappig, geen land mee te bezeilen meer totdat die geur weg was.

Als een wolf er achter aan blijft rennen, blijft het paard op hol. Is natuurlijk bij honden ook zo maar die zijn meestal aangelijnd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 21:03 

Profiel   

Ineke2 schreef
Lusitana, met als verschil wel dat een wolf echt levensgevaarlijk is als die op jacht is…

Ze zijn niet gevaarlijker dan honden.
Voordat de wolf kwam waren er al veel veel gevallen van op hol geslagen paarden door honden, verwondde paarden door honden en gedode veulens, schapen en andere dieren door honden. En vergeet niet de mensen die aangevallen werden door honden. Dit is nog steeds gaande, maar als er ergens een wolf wordt genoemd is het net alsof de rest nooit gebeurt.
En nogmaals, de wolf hoort niet in Nederland, laten we dat voorop stellen, maar het is niet zo dat als de wolf weg is, er ineens geen gevallen meer zijn van dieren en mensen die last hebben van, of dood gaan door, aanvallen van honden.

Elisa2 schreef
Lusitana, er zit wel verschil tussen ff schrikken en paniek of blinde paniek.
Ik reed vroeger weleens een paard in het bos die in blinde paniek kon raken als ze zwijnen rook. Dat was echt niet grappig, geen land mee te bezeilen meer totdat die geur weg was.

Als een wolf er achter aan blijft rennen, blijft het paard op hol. Is natuurlijk bij honden ook zo maar die zijn meestal aangelijnd..

Zwijnen zijn ook eng, en levensgevaarlijk. En die blijven gewoon als de wolf weg is. Wat ik zeggen wil is dat je op dit moment de wolf de schuld kunt even, maar als die weg is, zal het echt niet zo zijn dat paarden nooit meer op hol slaan.

En nogmaals, begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet okee als ruiters gebieden moeten vermijden omdat er wolven of "in het wild gehouden" paarden lopen ofzo. Ik vind dat compleet verkeerd beleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-24 21:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 284 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen