Tilburgers twisten over pad naar paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Tilburgers twisten over pad naar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 11:40

De Twentsche Courant Tubantia

Zaterdag 9 februari 2002 - BREDA - Onredelijk en volstrekt willekeurig. Dat vindt Tilburger N.-Zoontjens van het besluit van zijn stadgenoot P.-Bastiaansen om hem de toegang tot zijn weilanden langs de spoorlijn Tilburg-Breda te ontzeggen.

Zoontjens bezit enkele percelen land die worden ingesloten door enerzijds de Zwartvenseweg en anderzijds het spoor. Zijn weilanden, waarop twee paarden grazen, zijn volgens hem alleen bereikbaar via een pad dat over de belendende percelen van Bastiaansen loopt. Een pad waar Zoontjens al sinds jaar en dag gebruik van maakt, maar vorige maand heeft Bastiaansen de toegang hermetisch afgesloten met een hek en een kettingslot. Zoontjens wordt daarmee ernstig gedupeerd, zegt hij. Om bij zijn paarden te kunnen komen, heeft hij zich een weg moeten banen via de weg langs de spoorlijn door een vlonder over de sloot te leggen en een gat in het gaas te maken. Hooi voor de paarden kan via die weg onmogelijk aangevoerd worden, zodat de verzorging van zijn dieren praktisch onmogelijk wordt gemaakt.

Hobby
"Mijn cliënt is bijna 65, hij wil nog een paar jaar kunnen genieten van zijn hobby," -zei raadsvrouw mr. Van den Berg gisterochtend bij de Bredase rechtbank, waar ze in kort geding eiste dat Zoontjens weer toegang krijgt tot het pad. Ze beriep zich daarbij op -het recht van erfdienstbaarheid: omdat Zoontjens al -tien jaar van het pad -gebruik maakt, zou dat recht hem nu niet zo maar ontnomen kunnen worden. De tegenpartij denkt er anders over. "Mijn cliënt kan zijn percelen gebruiken zoals het hem goeddunkt," reageerde mr. A.-van Schaick namens Bastiaansen op de eis van Zoontjens. Van een -erfdienstbaarheid door verjaring is volgens de advocaat nog lang geen sprake; dat recht zou pas in 2012 gaan gelden. Volgens Bastiaansen heeft Zoontjens het aan zichzelf te wijten dat hem de toegang tot het pad is ontzegd. Door jan en alleman de sleutel van het hek te geven en met loslopende honden over de weilanden van Bastiaansen te lopen, zou hij zichzelf tot een ongewenste gast hebben gemaakt. Verder wijst Bastiaansen zijn buurman op de mogelijkheid een andere toegangsweg te creëren. Uitspraak 20 februari.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:58

Zie je nou wel? Nederland wordt de vol, mensen worden intolerant en gaan op elkaar pikken. Ze gunnen elkaar het licht niet in de ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:15

Het enige dat ik niet helemaal begrijp is warom regionaal Tilburgs nieuws nou in hemelsnaam in de Tubantia komt Verward