Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Binnenkort bij uw slager: het Konikpaardenbiefstukje

 

Binnenkort bij uw slager: het Konikpaardenbiefstukje

Heerlen - Stichting Ark slacht sinds kort wilde dieren uit Limburgse natuurgebieden en verkoopt het als 'wildernisvlees'. Gewonde Schotse Hooglanders belanden voortaan bij de slager. En wellicht op uw bord.
Wat eten we vanavond? Een pittige vleescurry van het gallowayrund? Of houden we het bij krokante reepjes konikpaardenbiefstuk met rozemarijn? De recepten voor deze exquise gerechten zijn sinds kort te vinden op de website van natuurbeheerder stichting Ark.

Medewerkers van de stichting slachten sinds kort Konikpaarden, Gallowayrunderen en Schotse Hooglanders uit de Limburgse natuurgebieden. Het vlees van de dieren wordt aangeboden onder de merknaam wildernisvlees. Aan de vraag kan nauwelijks worden voldaan - het natuurproduct is, om het zo maar eens te zeggen, 'gewild'. Binnenkort neemt een Maastrichtse slager het wildernisvlees op in het assortiment.

Het gaat om paarden en runderen die overtollig zijn of afgemaakt moeten worden omdat ze bijvoorbeeld een poot hebben gebroken. Het aantal dieren in de natuurgebieden, vooral langs de Maas, neemt de laatste jaren fors toe, maar de ruimte blijft gelijk. In een natuurlijke situatie zouden kudden bij te weinig voedsel wegtrekken naar nieuwe terreinen. In de omheinde natuurgebieden kan dat niet. Stichting Ark exporteert dan ook al runderen en paarden naar buitenlandse natuurgebieden, zoals Letland. Ook al omdat de bestaande natuurgebieden kaalgevreten zouden worden.

--------------------------------------------------------------------------------

© Copyright 2001 Limburgs Dagblad. Alle rechten voorbehouden. 13-02-2002 05:00
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-02 10:45 



 
Profiel   

Tja... zó slecht is dat toch niet? Deze dieren hebben iig een heel wat fijner leven gehad, dan degene die groot geworden zijn in hokken!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-02 14:10 



 

Ik geef er ook geen mening over. Dit is letterlijk gekopieerd uit de krant.
Deze paarden hebben iig een veel beter leven gehad dan menig ander paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-02 14:28 



 
Profiel   

Zo had ik het ook niet opgevat Knipoog . Het gaat hier ook niet alleen om de paarden, maar ook om de runderen. Ik zou zelfs willen zeggen, dat als iedereen alleen maar zulk vlees zou kopen, zou er een hoop minder dierenleed zijn Verdrietig !

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-02 14:35 



 

Sterre schreef
Ik zou zelfs willen zeggen, dat als iedereen alleen maar zulk vlees zou kopen, zou er een hoop minder dierenleed zijn Verdrietig !

Ja, alleen krijg je dan weer het gevaar dat ze toch op de commerciele toer gaan en veel meer paarden en runderen dan natuurlijk op zo'n stukkie grond gaan zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-02 14:37 



 
Profiel   

Nee helemaal voor, liever zo'n koniksknollie dan een vetgemest kettingvarken, kistkalf of bio-industriekoe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-02 14:44 



 
Profiel   

dit vind ik raar omdat ze een mooi leven hebben gehad mogen ze wel dood gemaakt worden .ik heb ook een mooi leven.moet maar oppassen straks eten ze mij ook op .whaaa eng

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-09 21:49 



 
Profiel   

dit is een topic uit 2002.
slotje dus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-09 01:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen