Hoe krijgen ze paarden wild voor de rodeosport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe krijgen ze paarden wild voor de rodeosport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 01:24

Hoe krijgen ze paarden wild voor de rodeosport?
Hier in Nederland moeten we het doen met een rodeoromp die op de kermis of in het pretpark staat. We staan dan met z'n allen te lachen om de mensen die uit alle macht op dit apparaat proberen te blijven zitten. Rodeoraces worden in ons land niet gehouden en dat is maar goed ook, want de echte rodeosport in Amerika is minder lachwekkend. In de meeste gevallen kunnen deze wedstrijden vergeleken worden met de ergste vorm van dierenmishandeling.
De sport is ontstaan in het oude wilde westen waar de cowboys wilde paarden hielden om op de range te werken. De sport is blijven bestaan en wordt vooral in Amerika nog steeds druk bezocht en beoefend. Het vervelende is dat de rodeopaarden die we tegenwoordig kennen niet van nature wild zijn, maar wild worden gemaakt om een spannende show te laten zien.

Omdat getemde paarden vaak weigeren te bokken - of ze moeten het uit plezier doen - krijgen ze een riem om. Deze riem wordt niet aan de voorzijde maar aan de achterzijde van het dier bevestigd. De riem ligt in de liezen en wordt over de balzak aangetrokken. Door de wrijving van de riem op de paardenhuid ontstaan er open, brandende schaafwonden. Ook krijgt het paard stroomstoten waardoor hij wild wordt en gaat bokken. Het beest wordt steeds agressiever door de mishandelingen die hem in korte tijd worden aangedaan.

Voor de wedstrijd begint, staat hij nog rustig op stal en wanneer hij dan eenmaal klaar wordt gemaakt voor de wedstrijd krijgt hij elektrische schokken, er wordt aan zijn staart en aan zijn manen getrokken en op zijn neus geslagen. De paarden worden op die wijze wild. Vaak hebben ze zoveel pijn dat ze blind tegen hekken en omheiningen aan rennen waarbij ze zichzelf verwonden en ledematen breken. Wanneer de ruiters van de paarden afvallen, zijn ze wel van de berijder, maar nog lang niet van de pijn verlost. Vandaar dat de beesten gewoon door blijven gaan met springen

en bokken. Het vervelende is dat er meestal geen tijd is om alle verwondingen -te laten gene--zen voordat -het dier weer-aan een andere-rodeo moet deelnemen.

dinsdag 05 februari 2002-Dagblad De Limburger

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 13:05

Ik hoop hier op reacties van Pril en Joost, of doen ze niet aan rodeo in Texas? Jaweeeeel toch??!!! Ik heb namelijk ook altijd gedacht dat het er zo aan toeging, totdat een vriendin van mij naar een echt rodeofeest in de USA is geweest en vertelde dat die liesriem daar dus níet werd gebruikt, maar dat die paarden echt getraind waren op het door blijven bokken. Ze waren dus niet wild meer, maar hadden geleerd te bokken.

We maakten er nog grapjes over dat we mijn (vorige) paard maar daarheen moesten verkopen, die zat je ook nooit uit…
Haha!

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:19

http://rodeo.about.com/library/weekly/a ... once=true&

"In a 1994 survey conducted by on-site, independent veterinarians at 28 PRCA sanctioned rodeos involving 33,991 animal runs, only 16 injuries were documented. That equates to less than five-hundredths of one percent.
(in een onderzoek uit 1994 door onafhankelijke direnartsen, bij 28 rodeo's onder auspicien van de PRCA, waarbij 33,991 runs waren, werden er 16 verwondingen geconstateerd. Dat is gelijk aan minder dan vijfhonderste van 1 procent)

"The average bucking horse or bull works less than 5 minutes per year in the arena.
(Het gemiddelde rodeopaard of rodeostier werkt minder dan 5 minuten per jaar in de ring)

"Rodeo livestock live long and healthy lives. The average age of bucking horses in today's rodeos are 20 years of age and many bulls are still active buckers at 15 years of age. Why? Veterinarians attribute it to the good care they receive from the stock contractors which includes quality feed and adequate exercise.
(Rodeovee leeft lang en gezond. De gemiddelde leeftijd van rodeopaarden in hedendaagse rodeo's is 20 jaar, en veel stieren zijn nog steeds actieve bokkers op 15-jarige leeftijd. Waarom? Dierenartsen wijten dat aan de goede zorg die ze krijgen van de veehouders zoals kwaliteitsvoer en goede beweging.)

"The flank strap is fleece-lined. It is placed in the flank area which can be compared to the waist of a human. The strap is never tightened more than you would tighten the belt around your waist. It it was too tight, the animal would refuse to move, much less buck.
(De flankriem is gevoerd met fleece. Hij zit in het flankgebied wat vergeleken kan worden met de middel van een mens. De riem zit nooit strakker dan dan een riem bij jezelf. Als het te strak zou zitten, zou het dier weigeren te bewegen, laat staan bokken.)

"PRCA rules prohibit the use of sharpened spurs. Disqualification and/or finds are the result of not following the rules, the last thing any competing cowboy wants.
(De PRCA verbied het gebruik van scherpe sporen, diskwalificatie is het gevolg als je de regels niet opvolgt)

"Many stock contractors pay four and five figures for top bucking stock. One prominent PRCA stock contractor recently paid $30,000 for one bucking horse. No one would stand for abuse of these valuable and respected animals.
( Veel veehouders betalen 4 en 5 cijfers voor goed rodeovee. Een vooraanstaande PRCA veehouder betaalde onlangs 30.000,0 us dollars voor een rodeopaard. Niemand zal deze gerespecteerde en waardevolle dieren laten mishandelen)

"PRCA rules require veterinarians to be on-site for all rodeo performances and sections of slack. Rules also limit the amount of time animals are transported."
(De PRCA regels verplichten dierenartsen om bij alle rodeoevenementen aanwezig te zijn. De regels bepalen ook het aantal keren dat dieren vervoerd worden)


(Of neem zelf contact op:)
The PRCA Says: Take a look for Yourself

PRCA stock contractors welcome visitors behind the scenes at their rodeos, any the PRCA encourages anyone with questions to call:

Professional Rodeo Cowboys Association
101 Pro Rodeo Drive
Colorado Springs, CO 80919
(719) 593-8840



Je zit wel niet op mijn reactie te wachten, maar ik geef em toch Lachen

Even over die flank-belt. Hoe kan je die nou over een balzak laten lopen? Toevallig heb ik gisteren nog een hengst staan bestuderen, maar dan moet je een touw van zn buik naar zn staart trekken, anders kom je niet bij de zak in de buurt, dacht ik?

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:24

ook nog even dit...

Als je je nou echt ergens zorgen over moet maken, doe dat dan over
dansende beren, stierenvechten, steeplechase, harddraverijen op beton of http://www.gaia.be/nl/rapport/paarden.html

Er zullen zeker rodeo's zijn waar het er niet goed aan toe gaat, maar dat zullen geen officiele wedstrijden zijn.

Ik ben overigens geen rodeoruiter, ook al hebben mn paarden daar af en toe een andere mening over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:31

Dit artikel stond in de krant vandaar dat ik het plaats. Ik heb het niet zelf geschreven hoor!
Ik dacht zelf ook dat het toch wel er wat anders aan toe ging maar ik ben er nooit zelf bij geweest.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:42

Weer een misverstand de wereld uit!! Haha!

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 14:56

Ja hee, wat is dat nou voor discussie...
Kom op met die meningen Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:17

Oke...als je zó aandringt... Knipoog Vindt de steeplechase niet helemaal in het rijtje thuishoren...

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 16:32

Ja ik bedoel die race waarbij de paarden over die vaste heggen moeten springen. In oost-europa is 1 van de grootste meen ik, en bij die race is het maar de vraag welke dieren de finish halen, maar de helft breekt onderweg iets, en 1/3 van de jockeys wordt gelanceerd. Hoe heet zo'n race??

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 16:33

O ja ok, DIE steeplechase is fout! Haha!

Cer

Berichten: 30163
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-02 11:58


Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 15:50

[quote="Cer"]http://rodeo.about.com/library/weekly/aa042097.htm?once=true&

quote]

Héél goed Cer, zou je misschien ook eens op western kunnen zetten, zodat al die rare ideeen eens de wereld uitgeholpen worden.
Soms begrijp ik niet waar de mensen hun "kennis" over al dit soort zaken vandaan halen.

Het is altijd weer goed te zien dat er mensen zijn die de moeite nemen te rechercheren en dit aan anderen willen meedelen.
Maar soms is het prediken tegen betonnen platen! Helaas.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:08

Cer schreef:
Ja ik bedoel die race waarbij de paarden over die vaste heggen moeten springen. In oost-europa is 1 van de grootste meen ik, en bij die race is het maar de vraag welke dieren de finish halen, maar de helft breekt onderweg iets, en 1/3 van de jockeys wordt gelanceerd. Hoe heet zo'n race??


Das de Grand National waarschijnlijk, laatst was die weer en van de 40 paarden hebben er ik geloof iets van een 12 de finish gehaald en 1 heeft het niet overleefd.