Opnieuw klonen geboren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
memo
Berichten: 89
Geregistreerd: 09-09-05

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:20

Ik geloof dat men de telomeren idd verlengt en niet met stamcellen werkt. Telomeren zijn repititieve sequenties en dus vrij 'makkelijk' er aan te ligeren.
Wat ik mij afvraag is of het paard idd 100 procent identiek is genetisch gezien dan. Want wat met mutaties??? Dna ondergaat relatief veel mutaties (welliswaar vaak niet merkbaar) die niet altijd hersteld worden door de herstelmechanismen. Als bij elke replicatie fouten gemaakt worden dan is het dna niet 100 procent meer identiek aan het orgineel?
Dat was even een bedenking die ik mij maakte...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:48

ponyzotje schreef:
QQQQ, dus de telomeerlengte heeft de lengte van het ouder paard? wel ik vermoed dat dat probleem, dat ook bij dolly bestond, nu opgelost is, al weet ik niet hoe.
Ik geloof dat ze andere stamcellen nemen, hoewel ik niet weet of die telomeerlengte intact kan zijn... Langs de andere kant (maar kan dit niet wetenschappelijk zeggen), lijkt het me dat stamcellen steeds evenlanglevende cellen voortbrengen. Stel dat de telomeerlengte daar even kort was als in volwassen cellen, zou dat de gevormde cellen dan niet beinvloeden? Ik weet het niet hoor, was maar een idee.

Moet er eigenlijk via telomeren gewerkt worden?

De telomeren zitten aan de uiteinden van de chromosomen en met elke deling gaat er een stukje van verloren. Telomerase kan dit deels herstellen, maar doet dat niet helemaal. Hoe ouder de cel = hoe meer delingen, des te minder telomerase, des te korter is het leven beschoren (te korte telomeren levert geen levensvatbare cellen).

Stamcellen behoren eindeloos te kunnen delen en hebben hier wellicht geen last van. Misschien helpt het nemen van stamcel kernen wel voldoende, maar ik weet niet of men die momenteel gebruikt. Embryonale stamcellen zouden zich hier goed voor moeten lenen, maar die heeft een volwassen mens of dier niet meer, dus voor kloneren is dat niet erg nuttig (behalve voor een "proof of concept").
memo schreef:
Ik geloof dat men de telomeren idd verlengt en niet met stamcellen werkt. Telomeren zijn repititieve sequenties en dus vrij 'makkelijk' er aan te ligeren.
Wat ik mij afvraag is of het paard idd 100 procent identiek is genetisch gezien dan. Want wat met mutaties??? Dna ondergaat relatief veel mutaties (welliswaar vaak niet merkbaar) die niet altijd hersteld worden door de herstelmechanismen. Als bij elke replicatie fouten gemaakt worden dan is het dna niet 100 procent meer identiek aan het orgineel?
Dat was even een bedenking die ik mij maakte...
Dat zou dan een extra in vitro manipulatie stap zijn (telomerase behandeling) of wellicht door het inbrengen van een speciaal voor dit doel bestemt telomerase gen.
Oude cellen zullen inderdaad op punten van het origineel afwijkend chromosomaal DNA bezitten . Meestal zullen die minimaal zijn, maar als je inderdaad het leven flink oprekt, door op late leeftijd een kloon te produceren, zal je wel meer kans op schadelijke mutaties krijgen in die kloon, want die muteert ook weer door (dit geeft o.a. toenemende kans op kankerontwikkeling). Goed punt.

memo
Berichten: 89
Geregistreerd: 09-09-05

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:58

Ik betwijfel of ze het telomerase gen er effectief inbrengen, dit zou dan een transformatie zijn dmv een plasmide, het probleem zit hem dan toch in het terug uitzuiveren van het orgineel dna. Want als de plasmide erin blijft zullen alle cellen hun telomeren niet meer verkorten toch? Tenzij men natuurlijk kan beletten dat het plasmide mee repliceert bij celdeling.
Volgens mij brengen ze in vitro telomerase erbij, verlengen telomeren en injecteren die dan in de cel.
terug over 'mijn' mutaties: je kan nooit 100 identieke kopij van paard maken daardoor, het dna wijkt altijd iets af van het orgineel. Ook al is het een silent mutatie: genetisch is men dan toch niet 100 identiek, strikt gezien dan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:11

memo schreef:
Ik betwijfel of ze het telomerase gen er effectief inbrengen, dit zou dan een transformatie zijn dmv een plasmide, het probleem zit hem dan toch in het terug uitzuiveren van het orgineel dna. Want als de plasmide erin blijft zullen alle cellen hun telomeren niet meer verkorten toch? Tenzij men natuurlijk kan beletten dat het plasmide mee repliceert bij celdeling.
Volgens mij brengen ze in vitro telomerase erbij, verlengen telomeren en injecteren die dan in de cel.
terug over 'mijn' mutaties: je kan nooit 100 identieke kopij van paard maken daardoor, het dna wijkt altijd iets af van het orgineel. Ook al is het een silent mutatie: genetisch is men dan toch niet 100 identiek, strikt gezien dan.

Nee dat zal niet met een "los" plasmide zijn dan, dus lijkt mij ook onwaarschijnlijk, omdat je dan meteen een GMO hebt.
Zie het in vitro bijbrengen ook nog niet zo voor me. Zou toch ook niet graag een 1e cel hebben waar actieve eiwitten bij zitten die er niet horen te zijn. Zuiveringsstappen zullen het geheel ook niet levensvatbaarder maken .

memo
Berichten: 89
Geregistreerd: 09-09-05

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:40

Uitzuivering van target Dna uit de orginele cel lijkt mij toch verplicht. Aangezien je het Dna enkel dmv microinjectie dient in te brengen in de donoreicel (zonder dna maar wel met cytoplasma en organellen). Dus je zult op de een of andere manier toch uw orgineel dna moeten kunnen uit het oorspronkelijke milieu halen,waarbij er best geen andere componenten meekomen lijkt mij.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:41

memo schreef:
Uitzuivering van target Dna uit de orginele cel lijkt mij toch verplicht. Aangezien je het Dna enkel dmv microinjectie dient in te brengen in de donoreicel (zonder dna maar wel met cytoplasma en organellen). Dus je zult op de een of andere manier toch uw orgineel dna moeten kunnen uit het oorspronkelijke milieu halen,waarbij er best geen andere componenten meekomen lijkt mij.
Dat hoeft niet gezuiverd en kan zelfs als volledige kern ingebracht worden in een bevruchte eicel waar de kern uit is verwijderd.
Zo'n volledige kern kan je wel met telomerase behandelen, die telomerase krijg je wel naar binnen, maar hoe je die er weer UIT krijgt? Lijkt mij niet ideaal om die te laten zitten.
Optie zou nog kunnen zijn: kern openen, incuberen met telomerase-op-beads, die verwijderen en totale kernmateriaal inbrengen. Nogal veel handelingen met het kwetsbare genoom en grote kans op materiaal verlies. Bovendien moet je het materiaal dan inspuiten in een leeg gemaakte kern.
Allemaal erg veel handelingen die makkelijk kunnen leiden tot nog meer verlies van het "originele" karakter.

Kortom: het "echte" kloneren van dieren lijkt mij nog vrij ver weg.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Hoe het nu gebeurt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:32

Kijk eens op de site van Cryozootech, dan zie je dat er vrij veel gebeurt !

Ze maken gebruik van nuclear-transfer, wat inhoud, dat je een kern van een cel van de donor neemt, en deze inbrengt in een bevruchte eicel, waarvan je de kern hebt verwijderd.

Dit betekend een aantal dingen:
1. Men doet niet veel aan het telomerase probleem, wellicht neemt men wel de kernen uit (niet embryonale) stamcellen (zoveel detail geeft men niet).

2. Ook is er (uiteraard) geen oplossing voor het mutatieprobleem dat eerder naar voren is gebracht, waardoor kloon al niet 100% identiek meer kan zijn.

3. Doordat je de donorkern inbrengt in een eicel, waar enkel de kern uit is verwijderd, zitten er nog een aantal zaken in deze eicel, die niet identiek zijn aan de donor: Bijv. het mitochondrieel DNA komt van de moeder, en zit dit dus in de kloon, wat de identiciteit verder terugdringt.

4. Wil je de kloon enkel gebruiken om van een top-ruin weer genetisch materiaal te verkrijgen, waarmee gefokt kan worden, dan is dit een goede optie. De kloon zal zaad produceren, dat inderdaad de erfelijke informatie van de ruin draagt. Het andere mitochondriale DNA stoort nu niet, want dat komt niet mee met het sperma (komt immers van de merrie). Dus, om toch te kunnen fokken met een ruin is dit een acceptabele en begrijpelijke route.
Dat is deels inderdaad de bedoeling want:
Cryozootech schreef:
Question: How will you know that this horse has the same heart and drive to compete that Pieraz had ? (L.R.)
Answer: This horse is not made for performing but for transmitting the genes of PIERAZ to future generations of performers. For this purpose one can be affirmative: he will transmit exactly the same genes as PIERAZ would have, if he had not been castrated.

5. Wil je het gebruiken om op uitsterven staande rassen een helpende hand te bieden, dan luistert die identiciteit ook niet zo heel nauw. Wel zou je dan verschillende klonen willen maken van dieren met een zeer verschillende genetische achtergrond, anders kom je door inteelt ook niet ver met je fokprogramma.

6. Voor het klonen van een super fokmerrie is het heel wat zinloser, tenzij men gebruik zou kunnen maken van de bevruchte eicel van hetzelfde dier. Ik weet niet of dat andere, praktische problemen oplevert. Bij een hele oude merrie zal dit slecht werken. Andere optie is om de eicel te betrekken van een dochter van deze merrie, die zou immers hetzelfde mitochdriale DNA moeten bezitten.

Dit waren zomaar wat overdenkingjes

bontekeh
Berichten: 98
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:15

sinds waneer is het legaal om te klineen ??
als het goed gaat het de kloon word zoals het moet zijn zonder bijgevolgen dan wil ik het later ook wel doen met mijn pony hoor
t klinkt raar maar t is omdat ik hem nooit meer kwijt wil
EEUWIGE LIEFDE

Luiss
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-05-06

Re: Opnieuw klonen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:46

Idd vet vaag dat klonen..
Wy hebben het er op school nu ook over..
Of het natuurlijk is?
Nee vind ik niet..
Je maakt een ander paard excact naa..
dat vind ik niet natuurlijk hoor!
Je kunt toch ook gewoon met een goede hengst en een goede merrie fokken?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:06

Dit is inmiddels een oud topic.