Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:09

http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... =2&id=3973
horses.nl

De paarden die meedoen aan de Olympische Spelen van 2008 moeten zeventien dagen in quarantaine en zullen daar een serie bloedtesten en vaccinaties moeten ondergaan voordat ze mogen deelnemen in Hong Kong.
De officials zijn ervan overtuigd dat de paardensport op de Olympische en Paralympische Spelen (van augustus tot oktober 2008) soepel zal verlopen. Dat is met name omdat er strenge veterinaire regels zijn om de gezondheid van de paarden te garanderen. Iets dat in Peking, waar de rest van de Olympische Spelen zich afspelen, niet mogelijk schijnt te zijn.

Elsemieke
Berichten: 6198
Geregistreerd: 26-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:11

17 dagen?
Das wel lang, maar niets gaat boven goede voorzorgsmaatregels.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:17

Dat is met name omdat er strenge veterinaire regels zijn om de gezondheid van de paarden te garanderen. Iets dat in Peking, waar de rest van de Olympische Spelen zich afspelen, niet mogelijk schijnt te zijn.
snap niks van deze zin kan iemand dat uitleggen?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:33

Als je verder leest (zie link) dan staat er meer info....

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:50

Het is wel wat aan de lange kant, maar ik begrijp het volkomen. Beter voorkomen dan genezen.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:56

okee

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:46

17 dagen.? Ik mag wel hopen dat de paarden niet in een box worden opgesloten al die tijd.. Zal wel niet maar toch

quarantaine; als ik dat zie staan moet ik denken aan hokkenmet alleen luchtoevoer en een vak waar ze eten inschuiven, dichtmaken weer en dat hij dan van binnen opengmaakt mag worden

daar denk ik dan ook echt weer aan hea

Nelleke_H

Berichten: 1177
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: Grou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:18

Woow 17 dagen is inderdaad wel erg lang maarja het heeft wel een goeie reden. En de gezondheid van de dieren gaat voor alles.

Anoniem

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:39

Euhm, ben ik nu de enige die zich afvraagt hoe een paard een olympische prestatie neer kan zetten, als het eerst 17 dagen stil staat? Of begrijp ik het begrip quarantaine niet goed en kunnen ze bijvoorbeeld wel doorgetraind worden?

romatjuh

Berichten: 1069
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:51

dat vroeg ik me ook al af hoe dat gaat met het trainen..?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:01

Citaat:
“De paarden moeten zeven dagen in quarantaine voordat zij geëxporteerd worden naar Hong Kong, en na hun aankomst nogmaals tien dagen in een geïsoleerde quarantaine.” Die geïsoleerde stallen zijn in Sha Tin en Beas River in Hong Kong.


De paarden gaan toch al wéken voordat de OS beginnen die kant op? Dan kunnen die 10 dagen op stal staan er ook nog wel af.
Lijkt me niet dat de paarden dan buiten hun stallen komen om getraind te worden. (maar dat weet ik dus niet zeker)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:19

Ik dacht dat ze gewoon getraind worden, ze mogen alleen het terrein niet af en iedereen die het terrein opkomt, moet aan strenge eisen voldoen.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:22

Stennisje: dat lijkt me eerlijk gezegd ook wel logischer.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:22

Sjoert schreef:
Citaat:
“De paarden moeten zeven dagen in quarantaine voordat zij geëxporteerd worden naar Hong Kong, en na hun aankomst nogmaals tien dagen in een geïsoleerde quarantaine.” Die geïsoleerde stallen zijn in Sha Tin en Beas River in Hong Kong.


De paarden gaan toch al wéken voordat de OS beginnen die kant op? Dan kunnen die 10 dagen op stal staan er ook nog wel af.
Lijkt me niet dat de paarden dan buiten hun stallen komen om getraind te worden. (maar dat weet ik dus niet zeker)


17 dagen op stal?? Voor een olympisch sportpaard. Lijkt me erg veel en niet bevorderlijk voor de prestaties.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:34

Ja, ze zullen ook heus wel gewoon doorgetraint mogen worden. Lijkt me stug dat dat niet mag. Arme paardjes als het niet mocht

fanclubE_Gal

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:24

kan me haast niet voorstellen dat ze niet doorgetraind zouden mogen worden. Dat kan toch echt voor een atleet

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 00:59

Dit is een goed idee 17 dagen, maar het is ook best wel lang

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 01:07

17 dagen is wel erg lang. Maar het lijkt me sterk dat ze ook echt 17 dagen stil in de box moeten staan. Dat is voor je normale huis-tuin-en keuken paard al geen doen, laat staan voor een Olympiade paard. Ik denk wel de hoofd van onze equipe daar een stokje voor gaat steken als het daaropp mocht uitdraaien, hem kennede

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 01:14

Op grote internationale endurancekampioenschappen (bijvoorbeeld in de Arabische landen) is zoiets heel normaal. De paarden vliegen 2 tot 3 weken voor de wedstrijd naar de plaats van bestemming om te acclimatiseren én tegelijkertijd staan ze in quarantaine: de Europese paarden hebben hun eigen stallen en trainingstijden, de Amerikaanse paarden idem etc. Paarden van verschillende continenten komen zo niet direct met elkaar in contact, maar er kan gewoon doorgetraind worden.

De Nederlandse paarden die naar de WK's in Dubai en Bahrein zijn geweest, moesten overigens in NL ook een week voor de vlucht 'in quarantaine'. Zij mochten niet meer in contact komen met andere paarden (neuscontact bijvoorbeeld) en ook niet op andere stallen komen om risico's op ongewilde besmettingen te beperken. Maar ze mochten gewoon hun trainingsrondjes door het bos en in de bak blijven maken.

Ik neem stiekum aan dat dat ter voorbereiding op en in Hong Kong op soortgelijke wijze gaat, ik kan me toch echt niet voorstellen dat er ruim twee weken van tevoren 'boxrust' voorgeschreven wordt in het belang van de quarantaineregels. Zelfs tien dagen lijkt me al te gek. Misschien dat ze op een iets lager pitje getraind worden i.v.m. de bloedafname en de vaccinaties, maar helemaal stilzetten lijkt me idd niet bevorderlijk voor lichaam en geest.

Stennisje schreef:
Ik dacht dat ze gewoon getraind worden, ze mogen alleen het terrein niet af en iedereen die het terrein opkomt, moet aan strenge eisen voldoen.

Zoiets dus.

Ik ben idd wel benieuwd hoe de organisatie de uitvoering hiervan in gedachten heeft.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 01:29

Boxrust lijkt mij ook erg sterk ze moeten natuurlijk wel door trainen

campari
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-04-06

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:51

De quarantaine vind plaats in een soort dorp en daar kom je inderdaad niet zomaar binnen, en er vind ook begeleiding van veterinairen plaats
die 17 dagen ,daarna mogen de paarden vertrekken naar t olympische
gedeelte (de stallen).
Uiteraard worden de paarden daar gewoon getraind er zijn daar alle faciliteiten ,in t kort , de paarden mogen niet in contact komen met andere dieren en omgeving en moeten dus acclimatiseren , elke ziekte die zij mee kunnen brengen hebben een maximale incubatie periode van
17 dagen .
Dan zijn zij hopelijk vrij van alle besmettelijke ziekten.

Ik hoop dat dit goed uitgelegd is......

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Olympische paarden gaan 17 dagen in quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:56

campari schreef:
De quarantaine vind plaats in een soort dorp en daar kom je inderdaad niet zomaar binnen, en er vind ook begeleiding van veterinairen plaats
die 17 dagen ,daarna mogen de paarden vertrekken naar t olympische
gedeelte (de stallen).
Uiteraard worden de paarden daar gewoon getraind er zijn daar alle faciliteiten ,in t kort , de paarden mogen niet in contact komen met andere dieren en omgeving en moeten dus acclimatiseren , elke ziekte die zij mee kunnen brengen hebben een maximale incubatie periode van
17 dagen .
Dan zijn zij hopelijk vrij van alle besmettelijke ziekten.

Ik hoop dat dit goed uitgelegd is......

Dat is duidelijk .
Gelukkig dat de paarden gewoon doorgetraind worden, want een paard zit natuurlijk ook niet te wachten op 17 dagen lang op stal staan.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:13

Dat is heel erg goed uit gelegt Campari

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:34

Dank je voor de uitleg, Campari!

Het klinkt idd als de procedure die de endurancepaarden ondergaan ter voorbereiding op een internationaal kampioenschap.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:53

Thanks Karin en Campari voor de duidelijkere uitleg!