Registratie zadels tegen diefstal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:16

http://www.at5.nl/index.asp?newsid=16524
at5.nl

De politie in Amsterdam heeft een registratiesysteem voor paardenzadels ontworpen om diefstal tegen te gaan. De laatste tijd slaan dieven steeds vaker hun slag bij maneges en kinderboerderijen in de stad.
De politie gaat zadels merken met een uniek nummer en speciale tekens, te vergelijken met het framenummer van een fiets.
Elk zadel krijgt daarnaast een certificaat, waardoor de politie gestolen exemplaren sneller hoopt op te sporen.
Bij maneges en kinderboerderijen worden criminelen via een sticker erop geattendeerd dat de zadels zijn gemerkt.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:23

-> VN

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:31


Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:20

Of het echt werkt? Ik weet het niet.. Mijn zadel is ook gestolen en was ook gemerkt maarja als het zadel vervolgens nooit wordt terug gevonden heeft zn merkje natuurlijk ook geen zin..

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:23

Een GPRS systeem in je zadel, net als bij nieuwe , dure auto's, misschien een idee.

Nee, ik geloof niet registreren, zeker niet als ze direct naar het buitenland verdwijnen.

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:27

Ik denk ook dat het bij zadels niet zoveel zin heeft..
Zo gemeen dat mensen zo je zadel wegstelen ofzo

wondertje
Berichten: 1093
Geregistreerd: 02-01-05

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:20

Er stond ook een heel stuk in de telegraaf over. Met een stukje over onze stal. Maar ik denk niet echt dat het gaat helpen. Al die zadels gaan toch meteen naar het buitenland en die vind je nooit meer terug.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:28

ik heb ooit ook een chip in mijn zadel laten zetten, via het Datatag systeem, dat systeem is 'doodgebloed' , ik geloof ook niet dat zoiets echt werkt

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:38

Die zadels zijn voor de ochtendspits al het land uit! Dit hele systeem gaat dus nooit werken want voordat het bij gestolen zadels in werking is gesteld zijn ze al verkocht in de scandinavische landen..

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:40

ik denk persoonlijk dat een chip meer zin heeft.
merkjes kan je als dief er zo afhalen lijkt mij.
nou heb ik geen super duur zadel maar voor mensen die duizenden euro's erin hebben gestopt is het wel een handig systeem!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:45

ze kijken niet per difinitie naar de prijs of waarde van het zadel dacht. Ik heb ook een duur zadel (op maat gemaakte Pfryso), maar deze is niet in trek bij het grote publiek. Een vriendin van me had een oud, goedkoop zadeltje maar die was wel weg!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:55

Leuk dat ze meedenken, maar het heeft imo echt geen nut. Als ze een paard die gechipt is al niet eens terug kunnen vinden en door kunnen verkopen, laat staan zadels en zadels zijn niet eens door heel eu gemerkt en paarden wel die de grens over moeten..althans wordt geacht gechipt te zijn.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:40

Eindelijk gaat er iets gebeuren, maar inderdaad als het helpt is de 2e vraag

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:41

Het lijkt me niet dat het nou echt gaat helpen. Mijn euroriding luxor is ook gestolen, daar stond ook zo'n speciaal nummer in. Nou daar heb ik hem niet mee teruggevonden hoor, die zadels gaan toch rechtstreeks naar het buitenland.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:03

Gaan ze me nou vertellen dat ze dienders hebben die zich op de gestolen zadels gaan richten?
Ze controleren al niet eens op gestolen paarden laat staan zadels.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:30

hoorde er gister avond ook over.

begreep van vriendin dat het zo is dat je wa verzekering zo ie zo uitbetaald onder de 1000 euro dus als ze bij ons die oude ponyzadels weghalen kan ik altijd van die 1000 euro nieuwe kopen.

tuurlijk is het balen, maar ergste vind ik dat er iemand in jou spullen zit te neuzen.

hopelijk pakken ze ze in x op heterdraad...

juno1
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 15:42

Van die kinderboerderijen kan ik me wel voorstellen dat de politie attent zal reageren als er vreemden bezig zijn.
Deze liggen in amsterdam in woonwijken met bewoners er om heen die al snel zullen bellen.
Ook omdat er soms mishandelingen plaatsvinden van de dieren.
Maar een manege buiten de stad verwacht ik geen constante patrouille van politie.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:57

Het is toch wel 'fijn' dat de politie meedenkt, maar of het zal helpen...

Ik denk dat veel stalhouders de ernst hiervan niet inzien ( het stelen van zadels) totdat het gebeurt, en dan worden er pas maatregelen genomen.
Dus imo ligt er ook een stukje verantwoording bij de staleigenaren/paardenbezitters. Je kan een zadelkamer prima inrichten met een alarm etc. Dat gebeurt nu ook zelden, terwijl, als je kijkt naar de huren die ze vragen om een dier te stallen mag er ook wel wat uitgegeven worden aan diefstalpreventie....
Maarja......voordat dát zover is.....

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:00

naiade schreef:
begreep van vriendin dat het zo is dat je wa verzekering zo ie zo uitbetaald onder de 1000 euro dus als ze bij ons die oude ponyzadels weghalen kan ik altijd van die 1000 euro nieuwe kopen.


Da's leuk, maar mijn beide zadels zijn na aankoop ook nog eens exact op maat gemaakt voor mijn paard...
En dat vergoed men dus niet...

Ik denk niet dat zo'n systeem werkt, leuk geprobeerd, maar niets voor in de praktijk

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:23

Van een andere site:

Citaat:
Run op paardenzadels in Amsterdam
05 april 2006, 21:04 (10 reacties)

AMSTERDAM (ANP) - De politie in Amsterdam heeft een registratiesysteem voor paardenzadels ontworpen om diefstal tegen te gaan. De laatste tijd slaan dieven steeds vaker hun slag bij maneges en kinderboerderijen in de stad, liet de politie woensdag weten.

Bij aangiftes kon de politie meestal niet veel doen. ,,We kregen dan te horen: ze zijn bruin van kleur'', aldus een woordvoerder. De Amsterdamse politie gaat paardenzadels nu merken met een uniek nummer en speciale tekens, te vergelijken met het framenummer van een fiets.

Inmiddels zijn er 150 zadels geregistreerd. Elk zadel krijgt daarnaast een certificaat, waardoor de politie gestolen exemplaren sneller hoopt op te sporen. Bij toegangspoorten van maneges en kinderboerderijen komt een sticker te hangen om criminelen te waarschuwen dat de zadels zijn gemerkt.

Groeiende vraag

Precieze cijfers over het aantal gestolen paardenzadels heeft de politie niet, maar het vermoeden bestaat dat er vanuit het buitenland een groeiende vraag naar is. In Oost-Europa zouden sommige criminelen ze ombouwen tot barkrukken.

De zadels zijn een duur gebruiksvoorwerp en waren in het verleden niet moeilijk te stelen. Maneges en kinderboerderijen zijn voor buitenstaanders makkelijk te betreden en de zadels liggen vaak bij elkaar.

Showtime_
Berichten: 4515
Geregistreerd: 08-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:59

Nou bij ons zijn ze dus ook geweest en ze weten precies wat ze moeten hebben!! Alleen de merkzadels waren weg! En vooral dressuurzadels oudere zadels goedkopere merken en VZ zadels lieten ze over het algemeen liggen ookal was de kast opengebroken.. En hopsa met een kruiwagentje over de sloot.. Ik heb net een nieuwe passier gekocht dus misschien laat ik hem ook wel registreren maar hij is ook al verzekerd dus dan heeft het toch weinig zin?!

bontekeh
Berichten: 98
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:17

volgens mij werkt dat totaal niet
er bestaat zo iets als vervalsen
ze kunnen echt alles vervales
mlaar t is een goed idee en dat telt

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:28

pff begin dit topic reageer ik nog..
vorige week was het bij ons raak, mijn zadel ook gestolen
ben nu helemaal voor zadelregistratie!!

Ericc

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: koeiekerk a/d Ijssel

Re: Registratie zadels tegen diefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:52

Dat is een goed idee.
Maar of er dan minder gejat word

marleenn

Berichten: 1301
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Tussen Arnhem en Apeldoorn.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:09

heel goed!