Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:59

Leuk arabesk dat proefschrift...
Kun je het mailen oid?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:03

nee het is onder embargo

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:50

En we zitten nog steeds te wachten op de bronnen die melding maken van stereotypie in natuurlijke omstandigheden.

Citaat:
Je zegt nu ook zelf dat de programma's voor bepaalde gedrag ook van nature in een paard aanwezig is, zijn we het daar inmiddels over eens.


Ja,ja, het bewijs is geleverd!

Snap je eigenlijk wel wat het verschil is tussen soorteigen of instictief, en stereotyp gedrag, vraag ik me af? Je geeft in ieder geval geen antwoord op mijn vraag.

Natuurlijk is bv. schrapen een gedrag dat in de natuur voorkomt. Het gaat er om, of jij aan kunt tonen dat ook waargenomen is dat een paard een herhaling van dat gedrag gaat vertonen zonder dat dit passend gedrag is in de gegeven situatie, waarbij dit gedrag zichzelf in stand houdt, omdat het paard zichzelf beloont dmv lichaamseigen stoffen die hem een prettig gevoel geven.
Dat lijkt me dan weer verdraaid lastig.


Maar goed, dit wordt zinloos. Geloof me Fronton, dat ik echt graag bewijs wil zien van stereotyp gedrag in de natuur, omdat ik me een aantal dingen over dit soort afwijkingen afvraag. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet op dit vlak iets vernieuwends van je te zullen horen.

De discussie is hiermee echt klaar voor mij. Ik hoop dat de verdere posters in deze draad nog tot een zinnige gedachtenwisseling zullen komen.
Ga Arabesk pmen.

EDIT: stond even verbaasd wat er met de domme typfout hoeren ipv horen gebeurde, snel hersteld

MJTulp
Berichten: 244
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:57

Machteld heeft (ik geloof drie maanden maar t kan ook langer zijn geweest) volledig tussen de wilde paarden (Koniks) geleefd in Mongolië, ze heeft langdurig onderzoek (24 uurs observaties) gedaan naar het gedrag van paarden in de kudde op ijsland (die semi-wild zijn, hier lopen net als in onze weilanden ook ruinen in de kudde) en uiteraard ook naar paarden hier.

Ze is tien jaar geleden met het onderzoek begonnen (heeft er met tussenpozen aan gewerkt, ze geeft immers ook les op verschillende instructeursopleidingen, verzorgt lezingen, is jury, rijdt paard, fokt, etc) en hoopt dat haar bevindingen ervoor zorgen dat het paardenwelzijn in nederland wat verbeterd wordt.

Ik was bij de promotie aanwezig en ben in het bezit van het proefschrift. Machteld kreeg veel lof voor haar onderzoek van de professoren, waaronder Professor Van Barneveldt van de universiteit van utrecht. Ze kreeg boeiende vragen van de professoren en kan hier opmerkelijke antwoorden op geven. Verwacht van Machteld altijd een antwoord dat je niet verwacht. Zoals Professor van Barneveldt zei: ,,Ik ben blij dat hier tijdens de verdediging van je proefschrift (duurt in totaal een uur, alle proefs stellen vragen die de promovenda kort moet beantwoorden) blijkt dat je ook korte antwoorden kunt geven, gewoonlijk zijn we over één onderwerpje uren en uren verder door alle onderzoeken die je hebt gelezen en alle wetenschappelijke informatie die je hebt verzameld.''
Machtelds' zolderkamer is indrukwekkend. Bomvol alle onderzoeken die ooit op een paard zijn uitgevoerd.

Echter, de dagbladpers is alleen geïnteresseerd in het onderwerp 'paarden moeten niet alleen staan'. Dat de berichtgeving over het proefschrift beperkt is, is logisch. Daar schrijven dagbladen immers voor. Een dagblad schrijft voor de gemiddelde lezer en dat is het niveau van een 12-jarige, die geen paardrijdt.
Natuurlijk staat er diepgaande informatie in het proefschrift en is er geen gedrag van wilde paarden lukraak op stalpaarden geprojecteerd, maar daarvoor moet je het openslaan en lezen (leuk, engels...) en niet afgaan op het gemiddelde artikel in een dagblad, dat voor paarden-nitwits van 12 jaar is geschreven.

Mocht je er meer over willen weten: Machteld geeft regelmatig lezingen. Bij de KNHS bijvoorbeeld, maar ze is vaak ook op het Horse Event. Wil je meer over haar onderzoek weten, heb je twijfels over de uitkomst of de methode van onderzoek: ga naar zo'n lezing en vraag het haar zelf. Dat kost wat meer moeite dan het onderzoek ongelezen afkraken op een forum, maar neem van mij aan dat je van Machteld wel wat kunt leren over het gedrag van paarden. Ze is dan ook de enige paardenetoloog (biologe gepromoveerd in paardengedrag) die Nederland rijk is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:46

Dit stond vrijdag in de NRC

Paarden vervelen zich vaak stierlijk
Onderzoekster promoveert op sociaal gedrag


Paarden leven van nature in hechte groepen met een strikte hiërarchie
De hele tijd in een box staan leidt tot chronische stress


Door Marion de Boo
ROTTERDAM – Veel paarden staan zich stierlijk te vervelen in hun box. Zo’n 30% lijdt aan chronische stress. Dat leidt tot abnormaal gedrag, zoals rondjes lopen, luchtzuigen en kribbebijten. In de vakliteratuur zijn 50 tot 60 van zulk ‘stereotiep’ gedrag beschreven. Nederland telt zo’n 400.000 paarden en pony’s en hun aantal groeit snel. Paarden zijn big business. “Borstels, dekjes en voedingssupplementen, ongelooflijk wat er aan luxe spullen te koop is”, zegt gedragsonderzoekster Machteld van Dierendonck van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. “Maar intussen hebben de mensen vaak niet door dat hun gekoesterde paard op stal staat te verpieteren. Sommige dieren raken zo gefrustreerd dat ze zichzelf voortdurend verwonden.

Woensdag promoveerde van Dierendonck op haar onderzoek naar sociaal gedrag bij paarden. Inzicht daarin is van belang om nieuwe, diervriendelijkere systemen van groepshuisvesting te ontwerpen. Paarden zijn van nature zeer sociale dieren. Paardachtigen leven al 60 miljoen jaar op aarde. Paarden zijn pas sinds 6000 gedomesticeerd. Terug in het wild pakken tamme paarden opmerkelijk snel hun natuurlijke gedrag weer op. Ze leven in hechte groepen met een strikte hiërarchie. Ze houden hun soortgenoten voortdurend in de gaten en sluiten vriendschappen voor het leven. Van Dierendonck: “Bevriende paarden staan graag naast elkaar, ze spelen samen en verzorgen elkaars vacht door elkaars manen, schoft of rug te ‘knabbelen’.”

Wilde paarden leggen dagelijks zo’n 5 tot 10 kilometer af. Ze zijn drie kwartier van hun tijd bezig met grazen. Na zo’n drie uur grazen rusten ze een uur of wat en spelen met elkaar. “Een paard in een box kan niet eten en bewegen wanneer het hem uitkomt en hij kan zich nauwelijks met soortgenoten bemoeien”, zegt van Dierendonck. “Twee of drie keer per dag schrokt hij een portie voer naar binnen en verder niks. Sommige paardenhouders schakelen daarom over naar groepshuisvesting, maar dat brengt weer nieuwe problemen met zich mee: er kan voedselconcurrentie ontstaan.”Van Dierendonck is groot voorstander van de voederautomaat. “De computer herkent elk paard aan een chip op zijn halsband en geeft hem op gezette tijden het juiste rantsoen. Zo weet de eigenaar precies wat zijn paard in de groep binnenkrijgt.”

Agressieproblemen bij groepshuisvesting ontstaan vooral bij paarden die zich niet sociaal weten te gedragen. Ze zijn als veulen bij hun moeder weggehaald en alleen in een box gezet en hebben de ‘paardentaal’ nooit spelenderwijs in de kudde geleerd. Als tussenoplossing kan zo’n paard van achter een halfhoog muurtje wennen aan de groep.
Tot nu toe gebeurde het meeste gedragsonderzoek aan wilde kuddes, waarvan ook volwassen hengsten deel uitmaken en waarom seksuele rivaliteit een grote rol speelt. In de paardenhouderij echter gaat het vooral om groepen merries met veulens en ruinen (gecastreerde hengsten). Van Dierendonck onderzocht hoe zulke kuddes zich gedragen (zie inzet). Terwijl de onderzoekster vertelt, komen haar eigen pony’s, zeven IJslanders, traag in beweging. Een bonte ruin, zo’n twee jaar oud, stapt op ons af. Van Dierendonck: “Kijk, hij krijgt een puntje aan zijn lip. Dit ‘knabbelen’ werkt zo kalmerend doordat het de productie van opiumachtige stoffen in de hersenen opwekt en dat zorgt voor een tevreden gevoel. We komen steeds meer te weten over die neurobiologische basis van gedrag.” Als een paard lekker door zijn eigenaar geborsteld wordt, wil het graag iets terugdoen en daarom begint het vriendelijk aan diens jas of haren te knabbelen. Als de eigenaar dan boos wordt, snapt het paard er niks meer van. “Veel paarden raken flink gefrustreerd omdat hun eigenaar zich – in hun ogen – zo inconsequent gedraagt. Meer begrip van paardengedrag kan veel frustratie en stress voorkomen.”

Onderzoek in IJsland
• Bioloog Machteld van Dierendonck deed haar onderzoek in IJsland – waar pony’s het hele jaar buiten lopen – in grote familiegroepen van dieren die elkaar door en door kennen.
• De observaties zijn telkens een paar weken achter elkaar gedaan, 24 uur per dag . hierbij werd nauwkeurig geregistreerd wie met wie, wat en wanneer ondernam.
• “In de kudde heerst een duidelijke rangorde”, zegt Vn Dierendonck. Oudere merries staan altijd bovenaan. De ruinen blijven tot op hoge leeftijd met de veulens spelen om hen het groepsgedrag te leren.
Opkomende conflicten worden gesust, bloed vloeit zelden.
• Gedragsonderzoek vraagt geduld. Van Dierendonk: “Soms gebeurt er een hele tijd niks”. Er werd de klok rond gewerkt, in drie of vier ploegen, samen met studenten.
• Waarnemingen werden direct ingevoerd in een handcomputer. Die viel wel eens uit vanwege de kou.

BRON: NRC NEXT vrijdag 21 april 2006

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:21

Maar dan kom ik weer terug op mijn vraag.
Niet om irritant te doen, ik snap het gewoon niet.
Er werd ergens in dit topic iets gezegd over hormonen/neurotransmitters in de hersenen van paarden die aangemaakt werden door sociale interactie meen ik.
Hoe meet je dat door observationele studie?
Dat is onmogelijk.
Daarom vroeg ik mij af waar die conclusie vandaan komt.

Op wetenschappelijke opleidingen leer je nou eenmaal om kritisch te kijken en vragen te stellen, en niet klakkeloos alles voor waarheid aan te nemen.
Vandaar mijn vraag(vragen)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:05

MissJ.
1 pagina terug staat dat dat MOGELIJK gebeurd.
Misschien moet je, als het je echt interesseert, het proefschrift even opvragen, kun je het checken en navertellen... Wij zijn namelijk net zo benieuwd als jij!!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:01

IMJ schreef:
MissJ.
1 pagina terug staat dat dat MOGELIJK gebeurd.
Misschien moet je, als het je echt interesseert, het proefschrift even opvragen, kun je het checken en navertellen... Wij zijn namelijk net zo benieuwd als jij!!


Oh sorry, dat heb ik gemist.
Wie weet ga ik dat wel doen, maar dan wil ik eerst mijn eigen onderzoek klaar hebben.
In juli heb ik zeeën van tijd om dat proefschrift door te lezen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:04

218 pagina's leesvoer

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:05

Arabesk schreef:
218 pagina's leesvoer


Dat zeg ik, tijd zat.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:10

in het Engels..... maar dat zal ongetwijfeld geen enkel probleem voor je zijn......

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:11

218??
Tjemig...
Hoe ver ben je Ara??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:14

eh ik moet het nog even tactisch uitprinten hier

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:16

*print er nu 20*

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:17

4 per pagina of wordt het dan te klein?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:17

2 per pagina en dubbelzijdig

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:19

Krijgen we elke dag een kleine up-date van de wèl-nieuwtjes?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:20

ja zeg zoveel tijd heb ik niet hoor
ik heb nu nog een print gedaan t/m pagina 50
geen idee wanneer ik tijd heb om de eerste bulk door te lezen

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:22

Dames; hoe het geprinit wordt, hoeven we hier op zich niet te weten.
Graag ontopic.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:24

Morrie schreef:
in het Engels..... maar dat zal ongetwijfeld geen enkel probleem voor je zijn......


Nee, dat is geen probleem, want mijn studie wordt ook grotendeels in het engels gegeven, en anders zijn er altijd nog woordenboeken.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:24

sorry Sjoerd...
Maar die up-date mag ara wel geven toch?!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:27

het is wel onder embargo trouwens dus kan hier niet zomaar dingen op internet neerzetten....

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:27

IMJ schreef:
sorry Sjoerd...
Maar die up-date mag ara wel geven toch?!


Sjoerd?
Het is SjoerT!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:29

MissJ schreef:
IMJ schreef:

Sjoerd?
Het is SjoerT!

nou, dat gaat lekker... dubbel sorry dan!!!!
(die d's en t's ook altijd )

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:57

Blijft lastig.