Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:57

Misschien komt dat van die neurotransmitters en hormonen uit ander wetenschappelijk onderzoek. Mijn zusje heeft daar onderzoek naar gedaan bij ratten (en is nu nog bezig, werkt op universiteit), maar bij paarden zal het misschien ook wel getest zijn.

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:38

Maar toch al bekend dat er een stof wordt afgescheiden als paarden met hun hoofd naar beneden gaan, dus grazen? Als paarden geen weidegang hebben staan ze dus 22 uur met hun hoofd omhoog, geen stofje dat afgescheiden wordt, kan ook voor stress zorgen. Als je dan ook nog niet kan eten als je honger hebt.

En alleen is maar alleen, lijkt me trouwens heel logisch alleen sommige dieren in het dierenrijk zijn altijd alleen en gaan in de paringstijd zich aansluiten, maar hebben hun eigen territorium. Ga je deze dieren in een klein stuk bij elkaar zetten, komt er ook stress.

Zal het systeem van zoogdieren met adrenaline en noradrenaline niet net zo werken als bij mensen (ook zoogdieren?) Dan zijn er nog meer hormonen die afgescheiden worden die zorgen voor rust.

Maar het idee om daar proefdieren voor te nemen om het onderzoek te staven, vind ik wel een raar idee. Lekker gelukkig op de wei, pang en even bloedprikken en snijden maar.....

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:35

russel schreef:
Als paarden geen weidegang hebben staan ze dus 22 uur met hun hoofd omhoog..




Ben toch heel benieuwd naar jouw ervaringen met paarden op stal

*gaat nu weer weg. Heeft onderzoek opgevraagd en gaat dat eerst es lezen*

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:39

Ik weet niet hoe dat bij anderen gaat, maar mijn paard staat de hele dag stro te eten op stal. En dat ligt niet bepaald op ooghoogte...

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:54

yokie schreef:
russel schreef:
Als paarden geen weidegang hebben staan ze dus 22 uur met hun hoofd omhoog..




Ben toch heel benieuwd naar jouw ervaringen met paarden op stal

*gaat nu weer weg. Heeft onderzoek opgevraagd en gaat dat eerst es lezen*

Nou mijn paard staat op vlas, stro mag ivm de mestberg niet gebruikt worden, maar gelukkig staat hij overdag op de wei. Dus als hij zijn eten op heeft en daar doet hij niet zo lang over staat hij te staan. Dus als hij overdag niet op de wei zou lopen, dan na zijn eten, ongeveer een uurtje is hij bezig, is nl een schrokker, is het wederom staan te staan tot de volgende voerbeurt.

Paarden eten ook niet de hele dag door hun stro hoor, denk ook niet dat dat de bedoeling is ivm met koliek dmv verstoppingen.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:30

Maar paarden staan op de wei ook niet de hele dag door te eten, toch?

Maar goed, ze staan iig op stal niet 22 uur maar te staan. Of laat ik het beter formuleren, mijn paard staat niet alleen maar te staan, maar stro te peuzelen, naar buiten te turen, etc. Ik kan me voorstellen dat dit idd voor paarden die niet op stro staan, maar op zaagsel/vlas een heel ander verhaal is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:33

[quote="mylittlejoy"]Maar paarden staan op de wei ook niet de hele dag door te eten, toch?

/quote]



Mijn paard dus helaas wel. Het is zooo lekker dat ik hem dan helemaal strak van de wei haal, kan hij bijna niet meer lopen, waggelt mee. Dus als er te veel op staat, kan mij maar een uurtje of 3 erop...... helaas...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:49

russel schreef:

Mijn paard dus helaas wel. Het is zooo lekker dat ik hem dan helemaal strak van de wei haal, kan hij bijna niet meer lopen, waggelt mee. Dus als er te veel op staat, kan mij maar een uurtje of 3 erop...... helaas...

De mijne mag er van mij iets langer op (halve dag) maar ik herken je verhaal russel. Het is heel vervelend, krijgt er ook keiharde spieren van en zit waarschijnlijk tegen het spierbevangen zijn aan (dus niet door hard werken maar puur door het niet kwijt kunnen van afvalstoffen. De spieren schijnen daarvan te kunnen verzuren).
Het is een heel vervelend verschijnsel dat de meeste mensen onzin vinden en dit gewoon een grasbuik noemen..... was dit het maar.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:52

russel schreef:
Nou mijn paard staat op vlas, stro mag ivm de mestberg niet gebruikt worden, maar gelukkig staat hij overdag op de wei. Dus als hij zijn eten op heeft en daar doet hij niet zo lang over staat hij te staan. Dus als hij overdag niet op de wei zou lopen, dan na zijn eten, ongeveer een uurtje is hij bezig, is nl een schrokker, is het wederom staan te staan tot de volgende voerbeurt.

Paarden eten ook niet de hele dag door hun stro hoor, denk ook niet dat dat de bedoeling is ivm met koliek dmv verstoppingen.


Als staan ze niet op stro wat gegeten kan worden, dan nog staan stalpaarden niet de hele dag met hun hoofd omhoog.
Die van ons staan op zaagsel, en die doen dat ook niet.

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:25

MissJ schreef:
russel schreef:
Nou mijn paard staat op vlas, stro mag ivm de mestberg niet gebruikt worden, maar gelukkig staat hij overdag op de wei. Dus als hij zijn eten op heeft en daar doet hij niet zo lang over staat hij te staan. Dus als hij overdag niet op de wei zou lopen, dan na zijn eten, ongeveer een uurtje is hij bezig, is nl een schrokker, is het wederom staan te staan tot de volgende voerbeurt.

Paarden eten ook niet de hele dag door hun stro hoor, denk ook niet dat dat de bedoeling is ivm met koliek dmv verstoppingen.


Als staan ze niet op stro wat gegeten kan worden, dan nog staan stalpaarden niet de hele dag met hun hoofd omhoog.
Die van ons staan op zaagsel, en die doen dat ook niet.



Nee die staan met hun neus in het zaagsel

gucci_a
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:25

ik vind het niks nieuws..

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:55

Bij ons op stal staan de paarden swinters op stal en kunnen ze op zondag met zijn alle in de bak staan en doordeweeks staan ze of in het longeerbakje of in de paddock met een ander paard of alleen dus daar ben ik wel blij mee en in ze zomer staan ze in de wei alleen dan moet je ze binnen halen of als je gereden hebt alleen dat vind ik oneerlijk tegen over je paard dan heeft die biv.. heel goed gelopen straf je hem als het waare af door hem in het land te zetten mijn pony vind het heerlijk in het land dus als ik naar huis ga rond een uur of kwart voor 6 zet ik hem in stal !!! dat mag ook dus ik merk wel als mijn pony heel de dag niet buiten is geweest dan is ze op stal altijd chagerijnig

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:58

Laurine schreef:
Bij ons op stal staan de paarden swinters op stal en kunnen ze op zondag met zijn alle in de bak staan en doordeweeks staan ze of in het longeerbakje of in de paddock met een ander paard of alleen dus daar ben ik wel blij mee en in ze zomer staan ze in de wei alleen dan moet je ze binnen halen of als je gereden hebt alleen dat vind ik oneerlijk tegen over je paard dan heeft die biv.. heel goed gelopen straf je hem als het waare af door hem in het land te zetten mijn pony vind het heerlijk in het land dus als ik naar huis ga rond een uur of kwart voor 6 zet ik hem in stal !!! dat mag ook dus ik merk wel als mijn pony heel de dag niet buiten is geweest dan is ze op stal altijd chagerijnig

Huh?

Paard afstraffen door na rijden in de wei te zetten? Die van mij denkt daar heel anders over, die is blij als hij in de wei staat.

En als mijn paard het heerlijk vindt in de wei ga ik hem echt niet binnen zetten als ik naar huis ga!

Kortom je post komt op mij nogal verwarrend over.

totaly
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-03-06

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:22

ja, is juist een beloning . Heerlijk relaxen in de wei.