Paarden zijn beter af met elkaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:22

Je schaart je toch achter de weergave van dit onderzoek?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:23

Fronton schreef:
Goh, een kuddedier dat naar zijn kudde wil als je hem alleen achterlaat, dat is wel heel erg bijzonder of niet?

Dus??? is een paard waarschijnlijk beter af in een kudde, je zegt het zelf, het is namelijk een een kudde dier..

Geef nu eens antwoord op Ralinda's vraag!!

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:44

Uhm ja, dat een paard een kuddedier is, is behoorlijk oud nieuws lijkt mij? Als dat voor jou als een verrassing kwam, wil ik je graag feliciteren met je ontdekking, maar ik wist het al een tijdje .

Ralinda? Welke vraag?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:49

IMJ schreef:
randalinpony schreef:

Overigens, Fronton, ken jij beschrijvingen van stereotyp gedrag in natuurlijke omstandigheden? Daar vroeg ik eigenlijk (ook) om.

Ben wel heel benieuwd naar jouw reaktie op deze vraag Fronton.

Waarom ben jij zo tegen op alles wat ook maar enigzins met het natuurlijk houden van een paard te maken heeft?

Was randalin, maar dat begreep je natuurlijk niet.

Je felicitatie kwam te laat, was er een jaar of 20 geleden al achter dat een paard een kuddedier is. Maar, beter laat dan nooit.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:51

Het ijsberen waar we het al eerder over hadden, schrapen en luchtzuigen. Misschien nog wel andere hoor, het is namelijk allemaal ook gewoon heel natuurlijk.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:14

Fronton schreef:
Het ijsberen waar we het al eerder over hadden, schrapen en luchtzuigen. Misschien nog wel andere hoor, het is namelijk allemaal ook gewoon heel natuurlijk.

IJsberen is blijkbaar héél natuurlijk. Het is tenslotte naar de ijsberen vernoemd.........

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:15

Wilde paarden geobserveerd fronton? Hoe weet jij nou of dit "natuurlijk-gedrag" is. Al onze buiten (kudde-)paarden hebben deze stalondeugden (met de nadruk op stal) niet.
Even off-topic: Ik heb het weven trouwens ook eens gezien in de dierentuin, dit betrof een olifant. Het gedrag werd bestempeld als... stress.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:26

Heb je zelf wilde paarden geobserveerd? En hoe zou jij dan weten of het niet natuurlijk is? Hoe ga je verklaren dat dergelijke gedragingen bij alle paarden van alle rassen en soorten over de hele wereld voor komt?

Dierentuin...

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:29

Fronton schreef:
Je schaart je toch achter de weergave van dit onderzoek?


Oke. Ik ben een geduldig mens. Maar iedere vraag pareren met een wedervraag, nergens inhoudelijk op willen reageren(waarom eigenlijk niet) , en mensen dingen in de mond leggen helpt niet om een zinvolle discussie te voeren.
Nu blijf je weer rond de pot piesen, Fronton.

Ik vroeg om een quote waaruit dit blijkt:

Citaat:
Als je denkt dat de observaties en conclusies correct zijn, kun je misschien ook uitleggen waarom.


Het ging hier nog steeds(kennelijk was je dat even uit het oog verloren ?) om de relatie tussen endorfinen/onderzoeksmethoden.
Net als jullie ben ik benieuwd naar de bevindingen hierover in het onderzoek.
Maar ik denk niet dat de quote komt, hm?

Fronton, waarop baseer jij eigenlijk je overtuiging over het voorkomen van bv. schrapen als stereotypie in natuurlijke omstandigheden?
Wat is je bron, aangezien ik niet denk dat je veldbioloog bent.
welk onderzoek, welke observatie? Het is een onderwerp dat mij interesseert, dus als je een goed onderzoek hierover kent, vertel het mij!
Dat schrapen in de natuur voorkomt lijkt me duidelijk, het is soorteigen gedrag van een paard. Er is echter wel wat nodig voor je het stereotyp mag noemen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:36

randalinpony schreef:
Oke. Ik ben een geduldig mens. Maar iedere vraag pareren met een wedervraag, nergens inhoudelijk op willen reageren(waarom eigenlijk niet) , en mensen dingen in de mond leggen helpt niet om een zinvolle discussie te voeren.
Nu blijf je weer rond de pot piesen, Fronton.


Heb ik in een ander topic ook al eens geprobeerd randalinpony, hielp niets.
Ik hou me geloof ik maar bij mijn onderschrift.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:44


Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:23

Nou, als het onderzoek goed weergegeven is in de samenvatting en het artikel in de volkskrant, dan is dat onderzoek in wezen geen knip voor de neus waard en bevat niet meer dan een aantal pagina's bekend terrein. Leuk voor mevrouw van D. dat ze erop gaat promoveren, leuk, maar meer niet. Dit onderzoek is dan voor het instituut wel grappig, maar voor de buitenwereld even waardevol als een onderzoek naar de sexuele beleving van een eendagsvlieg bij nacht. Dat het op bokt.nl allemaal onwijs belangrijk is, tja, dat is bokt.nl eigen. Naar gedrag op internetsites is ook genoeg onderzoek gedaan en ook dit bevestigt de bevindingen nog maar weer eens.
En oh ja, ik heb geen paarden in mijn omgeving met ernstige gedragsproblemen of dwangmatige of stereotiepe gedragingen; geen enkele.

Anoniem

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:35

Ik denk niet dat iemand op een pennyverhaal kan promoveren.

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:53

ik vind het wel een erg pretentieuz uitspraak van Fronton, wil nu wel eens weten wie Fronton nu eigenlijk is om zulke uitspraken te kunnen doen......

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:58

Fronton schreef:
Nou, als het onderzoek goed weergegeven is in de samenvatting en het artikel in de volkskrant, dan is dat onderzoek in wezen geen knip voor de neus waard en bevat niet meer dan een aantal pagina's bekend terrein. Leuk voor mevrouw van D. dat ze erop gaat promoveren, leuk, maar meer niet. Dit onderzoek is dan voor het instituut wel grappig, maar voor de buitenwereld even waardevol als een onderzoek naar de sexuele beleving van een eendagsvlieg bij nacht. Dat het op bokt.nl allemaal onwijs belangrijk is, tja, dat is bokt.nl eigen. Naar gedrag op internetsites is ook genoeg onderzoek gedaan en ook dit bevestigt de bevindingen nog maar weer eens.
En oh ja, ik heb geen paarden in mijn omgeving met ernstige gedragsproblemen of dwangmatige of stereotiepe gedragingen; geen enkele.

Zo, jij durft!

Ben blij dat jij geen paarden in je omgeving hebt met stalondeugden. Ik ken ze wel. Deze staan nu op verzoek van de arts buiten. (ernstig artrose in de voorbenen door weven op stal).

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Paarden zijn beter af met elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:38

russel schreef:
Ik denk niet dat iemand op een pennyverhaal kan promoveren.

Als de opzet van je onderzoek goed is, dan kan dat wel.

We hebben het hier niet over baanbrekend onderzoek of een onderzoek met verrassende resultaten, lijkt mij. Als jullie er iets opvallends nieuws in hebben gevonden, zeg dat dan even.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:20

Nee er stond idd niets opvallends in. Wat mij opviel waren de reakties van jou kant. Paarden die stereotypie in natuurlijke omstandigheden vertonen? Waar haal jij die kennis vandaan? Uit het feit dat paarden overal ter wereld dit gedrag (in gevangenschap) vertonen of heb jij een onderzoek gezien/gedaan bij wilde paarden die gezellig stonden te luchtzuigen met z'n allen?
Ik begrijp jouw conclussies en slecht onderbouwde beweringen gewoon niet.

Randalinpony stelde jou meerdere malen een duidelijke vraag waar jij antwoord op zou hebben. Aangezien dit onderwerp ons allen interesseerd...

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:24

IMJ, heb jij gestudeerd?

Heb je dat artikel uit de volkskrant gelezen?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:31

ja en ja

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:34

Geloof jij dat paarden endorfinen aanmaken als ze vriendschap sluiten? En geloof jij dat je dat bij een observatiestudie kunt constateren?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:39

er stond ook nog een artikel in het NRC dat ging nog iets verder...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:42

@ fronton: Het zou best kunnen dat paarden endorfinen aanmaken, dit schijnen ze immers ook te doen wanneer ze luchtzuigen, weven etc. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan en kan er dus geen uitspraak over doen. Het lijkt mij niet dat dit bij een observatiestudie aangetoond kan worden. Wat er letterlijk staat:
Het onderhouden van vriendschappen heeft volgens Mw. v. D. WAARSCHIJNLIJK een neurobiologische reden (het endorfine verhaal).................

en dan even verder het volgende:
.....Paarden in gevangenschap hebben uiteraard eveneens dat neurobiologische systeem en dus behoefte aan sociaal contact. Als je ze dit ontnemmt ontstaat er irritatie en stress.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:50

Je zegt nu ook zelf dat de programma's voor bepaalde gedrag ook van nature in een paard aanwezig is, zijn we het daar inmiddels over eens.

Dat laatste is meer jouw conclusie dan dat het uit het onderzoek zo komt, dáár staat het namelijk genoteerd met de nodige could-be en may be 's; zoals gebruikelijk is bij observatiestudies. Aangezien er geen experiment is opgezet komen er geen kant en klare stellingen uit dit onderzoek.
We zijn het er ook over eens dat dit onderzoek niks nieuws heeft opgeleverd, dus zijn we wel zo'n beetje klaar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:52

@Fronton, ik heb inmiddels de pdf van het proefschrift binnen van Machteld. Je kan me pben als je haar emailadres wil.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:54

Fronton schreef:
Je zegt nu ook zelf dat de programma's voor bepaalde gedrag ook van nature in een paard aanwezig is, zijn we het daar inmiddels over eens.

Dat laatste is meer jouw conclusie dan dat het uit het onderzoek zo komt, dáár staat het namelijk genoteerd met de nodige could-be en may be 's; zoals gebruikelijk is bij observatiestudies. Aangezien er geen experiment is opgezet komen er geen kant en klare stellingen uit dit onderzoek.
We zijn het er ook over eens dat dit onderzoek niks nieuws heeft opgeleverd, dus zijn we wel zo'n beetje klaar.

Niks mijn conclussie, beide stukjes komen letterlijk uit het stuk van de volkskrant. Heb jij het wel gelezen Fronton?
En leg mij svp geen meningen in de mond.