Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:45

Pellie schreef:
wat een immens hypocriet antwoord!!! volgens mij is de regering er verantwoordelijk voor dat dit spul weer ingezaaid is in bermen en natuurland..


Ik meen ook dat ik dat in de petitie van JKK had gelezen. Ben toch enigszins verbaasd hierover....

xxGermaXX
Berichten: 783
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:47

Jeetje zeg dat ze niks gaan doen dus er moeten nog meer dieren dood
En dat je zelf verantwoordelijk bent vind ik wel een beetje gemeen het groeit toch overal en nergens. Nou dan moeten we zelf maar heel goed gaan opletten.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:00

jaren lang is het bestreden geweest
tot dat een paar meloten het in de uk zagen en dachten he leuk in de bermen in holland (niet realiserend dat ze er daar alles aan doen om van het verrrotte spul af te komen) en nu is het onze eigen verantwoordelijkheid ??

regering word steeds zotter ...

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:43

Ik heb gehoord dat het plantje hier niet voorkwam maar dat ze al jarenlang last hadden van dat k*tplantje in Engeland, en dat ze het hier hebben geplant vanwege dat ene vlindertje? (JKvlinder? )

Klopt dat verhaal?

Als dat verhaal klopt vind ik het belachelijk dat wij veehouders het maar op moeten lossen, wij hebben namelijk helemaal niet om dat takkeplantje gevraagd, in Engeland proberen ze daar al een hele lange tijd vanaf te komen en dan strooien ze het hier maar rond vanwege dat leuke vlindertje?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:14

punkies schreef:
ik vind het helemaal niet raar, je gaat toch geen planten uitroeien Paarden weten donders goed dat ze geen jacobskruis moeten eten, je moet gewoon het hooi checken, en van welk land het komt, ik begrijp het goed van de overheid dat het niet laat weghalen.



En wat nou die mensen die het hooi kopen? Moeten die dan een garantie hebben dat er geen JK in zit?

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:40

Jeetje,ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat het bestreden zou worden..
Kan je paard al van een plantje dood gaan? En at is de incubatietijd?

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 07:49

Dus kortom ik moet heel mijn hooi gaan na-pluizen of er misschien JJK in zou zitten, En trouwens als je je wei in de buurt hebt van dat spul kun je ook wel vertekken het gaat gewoon veel te snel naar je wei, neei paarden eten het niet als het in bloei staat maar als die gele bloemetjes er nog niet staan kan een paard/ander dier nog wel een hapje verkeerd doen

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:20

Ik vind het echt onzinnig dat er niks tegen jacobskruid gedaan gaat worden, als er iets giftigs voor mensen in het eten zit staat meteen half nederland op z'n kop, maar dieren mogen wel onnodig sterven
wat een k*tland is nederland eigenlijk

Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:48

Echt belachelijk dat ze er niets aan doen!!!! Moeten er dan maar 100derden beesten dood gaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:57

Belachelijk voor woorden.
Boeren moeten hun eigen land idd vrij houden.
Maar de gemeentes hun stuk.
Ook de natuurstukken van bosbeheer enz, die staan namelijk ook helemaal vol.

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:06

punkies schreef:
ik vind het helemaal niet raar, je gaat toch geen planten uitroeien Paarden weten donders goed dat ze geen jacobskruis moeten eten, je moet gewoon het hooi checken, en van welk land het komt, ik begrijp het goed van de overheid dat het niet laat weghalen.


Als ze dat zo goed weten waarom gaan er dan zoveel aan dood?
En hoe zit het dan met koeien en die andere dieren waar het schadelijk voor is..?
Dat komt heus niet alleen door het hooi dat ze eten

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:05

ok wanneer gaan we in protest?

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:16

als het in het hooi zit proeven ze het niet meer dus ze eten het gewoon op, daarom is het zo gevaarlijk.

Vind het echt belachelijk dat ze er niks aan doen terwijl het niet veel moeite kost om het te doen. Al die arme dieren die er dood aan gaan en wat denk je van de boeren waarvan de koeien dood gaan lopen er ook verlies op!!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:22

Citaat:
anna42 op www.fokt.nl



De overheid zaait en Veerman naait.


Citaat:
De overheid hanteert een tweeslachtig beleid om de gezondheid van de veestapel af te wentelen op de eigenaren. Ik ben het Veerman eens dat de eigenaren een eigen verantwoordelijk hebben. Mits die verantwoordelijkheid volledig onder het beheer en controle van de eigenaren valt. Het St. Jacobskruid kan echter ook buiten het gezichtsveld van de eigenaren in de voedselketen van de paarden terecht komen. En op dit terrein dient de overheid haar verantwoordelijkheid te nemen.
Als er in de menselijke voedselketen, buiten het gezichtveld van de gebruikers, gevaarlijke stoffen voorkomen, dan neemt de overheid ook passende maatregelen. Van dezelfde overheid mag worden verwacht dat zij even zorgvudig omgaat met de gezondheid van andere levende wezens. In het bijzonder met dieren die in hoge mate een maatschappelijke rol vervullen.
Bovendien profiteert de overheid via de BTW heffingen op het onderhoud van deze dieren en zelfs op afvoeren en vernietigen van de paarden die door het St. Jacobskruid worden geveld.
Nu dit onderhoud nadelig wordt beinvloed door externe factoren, die bovendien vaak in stand worden gehouden door dezelfde overheid, mogen de eigenaren passende maatregelen verlangen om uitbreiding van onnodige sterfte, leed en financiƫle derving tegen te gaan.

Veerman was er ook als de kippen bij om zijn eigen hobbypluimvee tegen de vogelgriep te laten enten. Laat Veerman die voortvarenheid ook maar eens tonen als het om hobbydieren van de gewone burgers gaat.

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:45

Destiny22 schreef:
als het in het hooi zit proeven ze het niet meer dus ze eten het gewoon op, daarom is het zo gevaarlijk.

Vind het echt belachelijk dat ze er niks aan doen terwijl het niet veel moeite kost om het te doen. Al die arme dieren die er dood aan gaan en wat denk je van de boeren waarvan de koeien dood gaan lopen er ook verlies op!!


Bij paarden dan,,
Maar voor koeien is hooi zowiso al slecht dus die krijgen dat niet
Dan neem ik aan dat die het gewoon in het land op eten..
Dr moet dus echt wel iets aan gebeuren
Want als het niet meer in het gras zit kan het ook niet in het hooi terecht komen.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:13

arie53 schreef:
Citaat:
anna42 op www.fokt.nl



De overheid zaait en Veerman naait.


Citaat:
De overheid hanteert een tweeslachtig beleid om de gezondheid van de veestapel af te wentelen op de eigenaren. Ik ben het Veerman eens dat de eigenaren een eigen verantwoordelijk hebben. Mits die verantwoordelijkheid volledig onder het beheer en controle van de eigenaren valt. Het St. Jacobskruid kan echter ook buiten het gezichtsveld van de eigenaren in de voedselketen van de paarden terecht komen. En op dit terrein dient de overheid haar verantwoordelijkheid te nemen.
Als er in de menselijke voedselketen, buiten het gezichtveld van de gebruikers, gevaarlijke stoffen voorkomen, dan neemt de overheid ook passende maatregelen. Van dezelfde overheid mag worden verwacht dat zij even zorgvudig omgaat met de gezondheid van andere levende wezens. In het bijzonder met dieren die in hoge mate een maatschappelijke rol vervullen.
Bovendien profiteert de overheid via de BTW heffingen op het onderhoud van deze dieren en zelfs op afvoeren en vernietigen van de paarden die door het St. Jacobskruid worden geveld.
Nu dit onderhoud nadelig wordt beinvloed door externe factoren, die bovendien vaak in stand worden gehouden door dezelfde overheid, mogen de eigenaren passende maatregelen verlangen om uitbreiding van onnodige sterfte, leed en financiƫle derving tegen te gaan.

Veerman was er ook als de kippen bij om zijn eigen hobbypluimvee tegen de vogelgriep te laten enten. Laat Veerman die voortvarenheid ook maar eens tonen als het om hobbydieren van de gewone burgers gaat.



Helemaal mee eens, als het nou kippen waren geweest, dan was nederland in rep en roer, maar nu?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:15

Sundancer schreef:

Helemaal mee eens, als het nou kippen waren geweest, dan was nederland in rep en roer, maar nu?


Maar nu niks dus.
Vind bovenstaande post van Anna42 wel een erg sterke overigens..

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:46

goed punt van Anna42.

Was vanmorgen heel toevallig twee uurtjes bezig het JKK van ons land te halen. En nog wat te gaan.... Gelukkig groeit het op het hooiland het minste, wordt ook 2keer per jaar bemest en gemaaid. Maar voor de rest is het huilen, dit jaar wordt een regelrechte ramp.

Onze weide (2hect.) grenst aan een leuk akkerrandje. Welke akkerranddebiel heeft verzonnen dat het mooi is om JKK te zaaien op percelen die grenzen aan paardenweides?
In andere landen krijg je daar een boete voor, maar nee, in NL subsidie!

Trouwens, nog even over dat paarden het niet zouden eten: Er zijn verschillende omstandigheden waarin het wel wordt gegeten. O.a. als het verdroogd in de weide staat in het najaar. Of als er weinig gras meer in de weide staat.
Ook zijn er individuen die het wel lekker vinden.
Ga er maar niet vanuit dat geen enkel paard het lust.
Ik bedoel, hoeveel paarden houden er van zuring? Toch had ik er een die het als lekkernij beschouwde en de zuring er tussenuit pikte.
Dus met JKK ga ik het risico niet lopen.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:10

Sjoert schreef:
Sundancer schreef:

Helemaal mee eens, als het nou kippen waren geweest, dan was nederland in rep en roer, maar nu?


Maar nu niks dus.
Vind bovenstaande post van Anna42 wel een erg sterke overigens..


Hai!

Tja, wat moet ik hierop zeggen? Het is
Misschien heeft Veerman alleen wat verstand van hobbykipjes, omdat deze diertjes zijn herseninhoud symboliseren?

ff alles op een rijtje: de overheid besluit om het JKK te planten als verrijking voor de Nederlandse flora (leuk geel bloemetje) en fauna(vlindertje komt erop af).
Ze missen het feit dat dit plantje giftig is voor reeds bestaande flora en fauna. Het overwoekert andere plantensoorten en diverse diersoorten overleven het gif ook niet, van insect tot aan paard.
De gevolgen worden na enkele jaren pas zichtbaar en als er een nette petitie wordt aangeboden met het verzoek hier iets aan te doen, dan blijkt Veerman idd vogeltrekjes te hebben door het toepassen van struisvogelpolitiek!

Tja, wat kunnen wij eraan doen....
Bokkers op de Barricade tegen JKK!

Middelen nu en Bokt-waardig:
georganiseerde e-mail bombardement op ministerie v Landbouw
Bokt-petitie og meer handtekeningen moet lukken met zoveel bokkers!
Protestmars met paarden/pony's naar het Binnenhof

Afwachten kan, maar actie ook!
Zeker nu het DE tijd is dat deze plant de kop op steekt!
ergens Bokkers met biologische opleiding/ vak/ connecties tov gerenommeerde instanties?

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:13

Als een paard sterft buiten je schuld, zou het misschien intressant zijn, om de schadeclaime bij het LNV te verhalen?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:25

Sundancer schreef:
Als een paard sterft buiten je schuld, zou het misschien intressant zijn, om de schadeclaime bij het LNV te verhalen?



Nee.

Het is nu toch de eigen verantwoordelijkheid van de paardenhouder om ervoor te zorgen dat er niet meer van die rotzooi in je land staat?

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:27

MarvanTom schreef:

Hai!

Tja, wat moet ik hierop zeggen? Het is
Misschien heeft Veerman alleen wat verstand van hobbykipjes, omdat deze diertjes zijn herseninhoud symboliseren?


Mwoah, ik denk dat Veerman echt niet de domst is...

Citaat:
ff alles op een rijtje: de overheid besluit om het JKK te planten als verrijking voor de Nederlandse flora (leuk geel bloemetje) en fauna(vlindertje komt erop af).
Ze missen het feit dat dit plantje giftig is voor reeds bestaande flora en fauna. Het overwoekert andere plantensoorten en diverse diersoorten overleven het gif ook niet, van insect tot aan paard.

Overwoekert het onze flora? Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat deze plant alleen op plekken begon te groeien waar de grond zo schraal is etc. (paardenweilanden bv.)

Citaat:
De gevolgen worden na enkele jaren pas zichtbaar en als er een nette petitie wordt aangeboden met het verzoek hier iets aan te doen, dan blijkt Veerman idd vogeltrekjes te hebben door het toepassen van struisvogelpolitiek!


Kost de overheid geld he.

Tja, wat kunnen wij eraan doen....
Bokkers op de Barricade tegen JKK!

Citaat:
Middelen nu en Bokt-waardig:
georganiseerde e-mail bombardement op ministerie v Landbouw
Bokt-petitie og meer handtekeningen moet lukken met zoveel bokkers!
Protestmars met paarden/pony's naar het Binnenhof


Ik moet toch enigszins lachen om de eerste en de laatste optie.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:50

Sjoert, ik zeg buiten de schuld van de paardeneigenaar

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:54

Sundancer schreef:
Sjoert, ik zeg buiten de schuld van de paardeneigenaar


Ja, maar wanneer zou daar sprake van kunnen zijn dan?

* Als het in je eigen hooi zit, had je er beter op moeten letten
* Als het in je eigen land groeit, had je er wat aan moeten doen.

Wanneer kan het dan buiten je schuld liggen? (zou wel mooi zijn. )

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:57

Wie zaait zal oogsten, dus veerman komt het zelf bij ons uit de tuin halen?

Sjoert:

Ik denk dat je dan niet in de gaten hebt met hooihandel, dat word verkocht en weer door verkocht, dan kan je niet meer weten of het er in zit. Veerman kan het makkelijk tegenhouden, maar dat doet hij niet, erg fout. Maar dit verhaal krijgt nog wel een staartje.