Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:13

ik vind gewoon niet dat het probleem per se opgelost moet worden door de overheid, boeren hebben er toch last van, en wij paardenmensen blijkbaar ook, dan moeten we er zelf toch wat aan doen? Ik begrijp dat de overheid niet massaal die plantjes gaat uitroeien, nee. Voor het hooi is het inderdaad erg lastig, ik kijk waar m'n hooi vandaan komt, ook van welke weides, en check ook iedere keer dat ik het geef, dit zal wel niet voor iedereen mogenlijk zijn. Maar ik vind dat het niet de overheids problemen zijn eigenlijk...

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:17

Wij vinden als werkgroep dat de minister zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. Het gaat niet alleen om hooi waar Jakobskruiskruid in is verwerkt. De Minister is er namelijk gemakshalve maar even aan voorbij gegaan dat er al meerdere dieren zijn gestorven doordat ze het kruid ook vers hebben gegeten. Hoe ziet de minister in de toekomst de uitbreiding van bijvoorbeeld de paardenhouderij nu eigenlijk? Want het L.N.V. is bezig een visie te ontwikkelen op de rol van de paardhouderij in het landelijk gebied. We vragen ons dit serieus af, dit in verband met het steeds meer oprukkende Jakobskruiskruid. Juist in de paardenweides voelt Jakobskruiskruid zich zo thuis, het kruid waait uit naastgelegen bermen de weides is. Dit maakt dat het niet alleen de verantwoordelijkheid is van de eigenaar/gebruiker van die weides.

Minister Veerman zegt: "Op gebruikelijke intensieve veehouderijen komt de plant niet voor en zijn er middelen toegelaten door het CTB voor de bestrijding ervan." De vraag om meer onderzoek naar de ecologische beheersmethoden is volkomen genegeerd. De Biologische landbouw en veehouderij heeft niets aan de gifspuit!! Voor de biologische boeren wordt het zo erg moeilijk om van het Jakobskruiskruid af te komen en hun dieren moeten toch ook hooi te eten hebben. Het lijkt erop deze sector en de hobbyboer, volledig buitenspel worden gezet.

De minister stelt ook dat het een individuele verantwoordelijkheid is om ervoor te waken dat het veevoer van goede kwaliteit is. Maar wat als er binnenkort geen Jakobskruiskruid vrij diervoeder meer te verkrijgen is, door het gebrek aan regelgeving? Het geeft de diervoederindustrie ruimbaan om maar aan hooi massaproductie te doen, zonder enige controle of garantie. Waar zijn we mee bezig? Het is toch onlogisch dat de eindgebruiker verantwoordelijk wordt gesteld voor de kwaliteitsgarantie van een eindprodukt, gemaakt voor consumptie, hetzij voor dierlijke, hetzij menselijke consumptie.

Dioxine in kippenvoer mag niet, maar Jakobskruiskruid in hooi wel? Het is onlogisch en absurd dat de verantwoordelijkheden die de overheid aangaat - het opstellen van van wetgeving op diervoeders enerzijds- en de producent- die door het naleven van die wetgeving anderzijds - nu op de eindgebruiker wordt afgeschoven. Daarbij eist de Europese regelgeving dat de primaire sector de risico's voor de diergezondheid en de voedselveiligheid waarborgt. Uiteraard moet dit op een voor iedereen duidelijke en controleerbare manier gebeuren. De reactie van minister Veerman lijkt hier niet op aan te sluiten.

Jakobskruiskruid is inheems en hoort in Nederland thuis, maar niet in zo grote getale als dat het nu voorkomt. Door bestudering van de wijze waarop de plant zich verspreid is het niet voor de hand liggend dat de wind de grootste oorzaak is geweest van van deze enorme toename, het zijn eerder aanwijzigingen dat mensenwerk hier de grootste oorzaak van is geweest. Alleen al in dat kader, is een zaaiverbod het minste wat de minister zou moeten doen!

En ja, natuurlijk horen giftige planten bij de natuur, maar als die zelfde natuur benut wordt voor vee(voeding), moet men wel goed weten waar men mee bezig is!

Op het kruiskruidforum is de rapportage en de speech te vinden naar Den Haag
Speech die gehouden is bij de petitie http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=498
De begeleidende rapportage http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=493

De minister beschouwt de zaak met deze brief als afgedaan en nu zijn de Kamerleden aan zet. Zij kunnen bijvoorbeeld de minister hierover in de Tweede Kamer ondervragen, al dan niet aangespoord door de petitionaris en de ondertekenaars van de petitie.

Tot op heden zijn er nog geen officiƫle reacties van Kamerleden bekend.

IEDEREEN kan helpen.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Overheid wil Jacobskruiskruid niet bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:45

Hai!

Duidelijke taal, Falka!

@ Punkies: je wilt gewoon het nut vd bestrijding niet inzien, he?
Lees bovenstaande en denk niet alleen aan jouw paardje(s) , maar aan allen die onderworpen worden aan hooi/kuilverkoop.

Je KAN nl. niet zien of er JKK inzit en ook al is het zo, de sporen verspreiden zich, dus je paardje krijgt t dan toch binnen in meer/mindere mate.

Ik kan niet aanwezig zijn bij het 3x p/d voeren van mijn paard ivm werk ( de hobby moet toch ergens van betaald worden), maar wil wel graag dat ie krijgt wat ie verdient!
En daar hoort geen giftig JKK-hooi/kuil bij!

Dit is een indirecte gedachte uit eigen belang, maar weet zeker dat meer mensjes hetzelfde idee hebben.

Collane
Berichten: 50
Geregistreerd: 24-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:55

punkies schreef:
ik vind gewoon niet dat het probleem per se opgelost moet worden door de overheid, boeren hebben er toch last van, en wij paardenmensen blijkbaar ook, dan moeten we er zelf toch wat aan doen? Ik begrijp dat de overheid niet massaal die plantjes gaat uitroeien, nee. Voor het hooi is het inderdaad erg lastig, ik kijk waar m'n hooi vandaan komt, ook van welke weides, en check ook iedere keer dat ik het geef, dit zal wel niet voor iedereen mogenlijk zijn. Maar ik vind dat het niet de overheids problemen zijn eigenlijk...


Ik vind dat degene die verantwoordelijk is voor het uitzaaien op z'n minst mee moet helpen om de plant weer onder controle te krijgen. Wij vragen ook niet om massaal uit te roeien, we vragen om een beheersmethode. Heb je het rapport wel gelezen die naar de Tweede Kamer is gegaan???

Ik blijf het raar vinden dat mensen bijv. maar blijven roepen als tegenargument dat we met onze handen van de natuur af moeten blijven. Dat terwijl het mensen handen zijn geweest die ervoor gezorgd hebben dat de plant door heel Nederland staat. Ga maar eens op www.kruiskruidinfo.nl kijken naar de toename cijfers van bijv de provincie Drenthe. Deze zijn keurig door florakartering Drenthe in kaart gebracht. In 1970 kwam de plant daar sporadisch voor en moet je eens kijken naar de cijfers van 2004!

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:53

Ik ben lid van de werkgroep kruiskruid (net als Falka en Collane en anderen) en schrijf sinds 2003 op Bokt.
Wat ik hierboven lees is voor mij een grote teleurstelling en tegenvaller. Op uitzonderingen na natuurlijk.

Wij hebben al sinds de afgelopen zomer heel hard gewerkt een een goede website over kruiskruid. Hier hebben we de juiste info staan over de plant en heel wat fabels weerlegt, maar schijnbaar wordt daar niet gelezen. Spijtig dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van een site met zoveel goede info en foto's en mogelijkheid voor vragen en discussie.

Wat me ook tegenvalt is dat we iedereen hebben gevraagd om te tekenen en ons te steunen. Ik weet dat van de 8000 handtekeningen een groot gedeelte, misschien wel het merendeel niet afkomstig is van paardenmensen. Waar zaten al die paardenmensen toen we hun steun en handtekening nodig hadden????? Waar waren al die Bokters toen we hun steun en handtekeningen nodig hadden???? Waar was iedereen???? Ook niemand heeft ons geholpen met het verzamelen van handtekeningen met handmatige lijsten (tenzij Collane of ik het persoonlijk vroegen, die personen en bedrijven wil ik dan ook hartelijk bedanken).

Tijdens het verzamelen van handtekeningen bleef ik me verbazen over het feit dat mensen of nog nooit er van gehoord hadden (wat knap is na al die media aandacht in kranten, paardenbladen en tv, ook in de winter periode en op forums) of niet wilden tekenen of er meenden veel van af te weten, maar dan weer met de fabels om de hoek kwamen.

Wij als werkgroep hebben heel erg ons best gedaan om de juiste info naar buiten te dragen en we hebben hier heel veel tijd en energie in gestoken. Ik vind ook dat we wel degelijk veel succes hebben. We hebben met ons groepje toch al die info en foto's verzameld, veel media aandacht gekregen, heel veel mensen kunnen bereiken met de juiste info en we zijn toch maar in Den Haag gekomen met onze petitie en dat is niet zo vanzelfsprekend.

Nee, het valt me erg tegen. En dan bedoel ik de reactie van de paardenmensen en het wegblijven van de steun. Als iedereen het zo belangrijk vind dat er iets gedaan wordt, dan hadden ze ons beter kunnen steunen bij de actie en het verzamelen van handtekeningen. We hebben er vaak genoeg om gevraagd.
Nu ineens met wraakactie willen komen heeft totaal geen zin en slaat nergens op. Wij zijn met een serieuze actie bezig en we zijn ook nog niet klaar.

Hanneke