Paard in het veen gezakt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:35

http://www.tctubantia.nl/regio/wintersw ... 276706.ece
tctubantia.nl

WINTERSWIJK -’t Was laat in de ochtend toen André Vreeman bij zijn werk bij de woning aan de Kuipersweg in ’t Woold werd gestoord. ‘Er rende een meisje het erf op. Ze riep in het Duits ‘hilfe, hilfe’. Er zat een paard in de sloot’, zegt Vreeman.
Hij haalde Martin Roerdinkholder, de eigenaar van de woning, en samen renden ze achter het meisje aan. ‘Maar in de sloot zagen we niets en het meisje rende tot onze verbazing door. Het veen in. Na enkele honderden meters zagen we daar een paard dat tot de nek in het veen zat.’
Hij haalde Martin Roerdinkholder, de eigenaar van de woning, en samen renden ze achter het meisje aan. ‘Maar in de sloot zagen we niets en het meisje rende tot onze verbazing door. Het veen in. Na enkele honderden meters zagen we daar een paard dat tot de nek in het veen zat.’
De Duitse amazone Martine stond er naast. Volgens André helemaal in paniek. Dat ze niet veel konden uitrichten, werd in een oogopslag duidelijk. Daarom rende Martin terug naar huis. Hij belde de brandweer, pakte daarna een ladder en spanband en besloot met zijn tractor het veen weer in te gaan. ‘Ik ben hier opgegroeid, ken het veen door en door. We zouden een kans maken met de tractor het paard eruit te halen.’ Ondertussen kalmeerde André de compleet over haar toeren zijnde Martine.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:52

ow gatver wat erg!! Hoe is het afgelopen, weet je dat?

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:53

ow lees net dat het paard gelukkig in orde is.. schok al, vreselijk lijkt mij dat om dat met een paard mee te maken (en natuurlijk ook met andere dieren hoor)

lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:55

ow wat erg!! hopelik gebeurt dat nooit meer!!!!

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:56

cardy schreef:
ow gatver wat erg!! Hoe is het afgelopen, weet je dat?


is goed afgelopen zo te lezen!
gelukkig maar!!
je schrikt je een ongeluk zeg als je dat meemaakt!!

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:57

-> VN
Bedankt voor het plaatsen van het bericht!

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:58

Ja inderdaad, ik schrok me ook even dood toen ik het artikel las, arm beest .

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:10

gadverdamme!
gelukkig ongedeerd verder!!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:12

wat een achtmerrie moet het zijn om je paard daarin weg te zien zakken..
gelukkig is het goed afgelopen, ik krijg er echt helemaal kippenvel van

leOnie__
Berichten: 166
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: peerdenstal:P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:16

het is by mij in de buurt gebeurt.
egt vreeselijk!
paard had alleen het hoofd nog boven water, meer niet. egt zo zielig. maar het is nu wel goed afgelopen gelukkig.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:18

wow.. ik schrok toen ik niet zag staan hoe het is afgelopen maar zo te horen goed.
Jeetje, je zou je paard maar zien wegzakken.. helemaal

miekske

Berichten: 4377
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Reek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:20

ahh ba als je dat zou over komen gaat de schrik echt nooit meer weg..
heel veel sterkte aan het paard en de eigenaar..

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:25

VERVOLG:De volwassen vrouw was met haar paard en twee jongere meisjes op pony’s die ochtend gaan rijden. Dat deden ze wel vaker. Een rondje vanuit Burlo, dan een stukje door Nederland en weer terug richting Burlo. Deze keer besloten ze dwars door een bosgebied te gaan. Wat uiteindelijk naar het veen leidde. Omdat het pad smaller werd en hier en daar plassen te zien waren, was Martine afgestapt en voerde ze haar paard aan de hand, zo vertelde ze later. Plotseling zakte het paard weg en verdween tot aan zijn nek in het veenwater.

Het lukte Martin en André om spanband aan de singel van het paard vast te maken. ‘We moesten diep in het water om bij de buik van het paard te komen.’ Enkele ogenblikken later bracht Martins vrouw Bianca een halster en wat extra touw. Ze zegt: ‘Ik wist niet wat ik zag. Zo’n beeld zie je wel eens op tv maar in werkelijkheid? Het was verschrikkelijk. Het paard kwam omhoog en zakte dan weer weg. Had het verschrikkelijk zwaar. Ik dacht: dat gaat niet goed. Omdat ze haar ogen plotseling dicht deed. Daarna maakte het van die rare ronk-ronk-geluiden. Zo’n geluid dat het paard in die film ‘De Paardenfluisteraar’ maakt nadat hij is aangereden.’

Ze maanden Martine tot rust. ‘Want als zij rustig zou worden, zou het paard ook rustig worden.’ Ondertussen arriveerde de man van Martine die ze in paniek vanuit het veengebied met haar mobieltje had gebeld. Hollend kwam hij aanzetten, zo vertelt André. ‘Zijn auto had hij ergens hier achter bij een grensovergang laten staan. Want daar konden alleen fietsers door. Hij kende de weg niet goed en besloot daarom te voet verder te gaan.’

Het lukte uiteindelijk het paard uit het water te krijgen. André: ‘Ze was weer wat rustiger, zakte niet dieper weg en kon na een tijdje één heup oprichten. Martin trok tegelijkertijd met de tractor en zo kreeg ze weer vaste grond onder de voeten.’

Het paard trilde op het droge nog lange tijd na en toen de brandweer arriveerde, was trillend en al bijna de Kuipersweg al bereikt. Van daaruit was het nog honderd meter naar de woning van Martin en Bianca waar iedereen van de schrik bij kon komen met koffie en koek. Martine nog volledig onder de indruk van de beelden van haar paard in doodsangst, was niet in staat veel uit te brengen. ‘We dachten dat het een gewoon bosgebied was’, zei ze, terwijl ze steeds opnieuw naar de stal ging om te kijken bij haar paard. Martine en haar man, die zich zeer dankbaar toonden, besloten eerst naar huis te gaan om later die middag het paard op te halen.

Napratend over het ongeval, vragen Bianca, André en Martin zich af hoe het toch mogelijk is dat mensen met paarden het veen in gaan: ‘Ontzettend dom natuurlijk.’ Ook buurtbewoner Jan Stronks die toevallig met zijn hond over de Kuipersweg wandelde toen het ontredderde gezelschap uit het veen kwam, begrijpt er niets van. ‘Het is er levensgevaarlijk als je er de weg niet kent. Een paar jaar geleden waren ze een hond kwijt. Een jaar later vonden ze hem, toen het water wat lager stond, dood terug. Nog helemaal intact omdat hij al die tijd in het veen had gelegen.’ Ruiters hadden de buurbewoners tot gisteren nog nooit uit het Wooldse Veen zien komen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:35

Jeetje zeg, het moet je maar gebeuren!
Gelukkig dat die mensen zo snel reageerden....

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re: Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:37

wow.
inderdaad net een film verhaal.. gelukkig maar dat het goed afgelopen is. dit had een heel ander einde kunnen hebben!
Goh wat zal dat paard een angst hebben gehad en de ruiter ook..
Dat je dan ook zo goed kan helpen op zo'n moment

echt ik vind het onwijs knap van die mensen die dit paad gered hebben topper!

maffe_moses
Berichten: 137
Geregistreerd: 24-04-06
Woonplaats: Apeldoorn.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:43

Wat verschrikkelijk eng!! dat arme dier!! gelukkig kwam het allemaal goed!

BlueLady

Berichten: 615
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:44

wat erg zeg dat dit gebeurt is
gelukkig is t paard er goed van af gekomen..
knap ook van de redders dat t gelukt is
miss btje stomme vraag maar wat is veen??
is dat net zoiets als moeras modder enzo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:53

Veen is van dat drassige land waar je dus heel makkelijk in weg zakt. Ben er wel eens in geweest met een gids. Als je er over loopt veert het ook helemaal zo onder je voeten.
Hier in de buurt is best veel van dat veen, dat kunstmatig in stand wordt gehouden.

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:56

gelukkig maar dat het zo is afgelopen!

staan daar geen bordjes?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:06

bha wat vrezelijk, t zou je maar gebeuren.

wat ik wel n beetje vreemt vind is dat het niet aangegeven staat dan, of die mensen hebben niet op de bortjes gelezen

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:37

Pff wat een mazzel zeg dat het goed afgelopen is..

damour

Berichten: 432
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:41

Dat was mijn gedachten ook,zoiets moet toch aangegeven staan met waarschuwingen of afgezet worden ofzo.

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:41

Jeetje mina... wat vreselijk als je dat overkomt. Je zou spontaan toch nergens meer durven te rijden lijkt me...
Echt afschuwelijk, gelukkig heeft het beestje het overleeft. Nu maar hopen dat er niet nog een keer iemand is die die fout maakt. Ze moeten daar gewoon zo´n bord plaatsen van levensgevaar ofzo!

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:59

idd.. wat een nachtmerrie als dat je overkomt..
gelukkig is het toch goed afgelopen!

Anoniem

Re: Paard in het veen gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:03

Wij komen in drente wel eens in veengebied en daar staan idd geen bordjes over dat het gevaarlijk is.Ik heb me dat ook nooit gerealiseerd.heb er als tiener altijd vrolijk tussen gespeeld samen met de hond