Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:54

Laatst bijgewerkt door Sjoert op 07-06-06 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast voor VN

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:04

MissHIS schreef:
http://
http://www.horses.nl/rs/appl_php/newssh ... url] Bron: De Paardenkrant & Horses of the Dutch

Dekbeperking jonge hengsten niet mogelijk

Al vele jaren komt iedere keer de vraag terug of jonge hengsten gelimiteerd kunnen worden in het aantal dekkingen. Ook op de laatste ledenvergadering werden er in de rondvraag tot vervelends van voorzitter Bernard Bijvoet weer vragen over gesteld, nadat het onderwerp een keer op de agenda van de fokkerijraad had gestaan.

Het blijkt onuitvoerbaar en zelf juridisch niet haalbaar om in de huidige structuur van het KWPN dekbeperkingen door te voeren. Voor het KWPN-bestuur is het daarmee een onbespreekbaar onderwerp geworden. “Kijk naar de Friezen, daar is het ook mislukt”, deelde Bijvoet mede.


Wat denken jullie er van?


Ik denk dat wanneer 1 fokker in de Trento B sloot springt het de rest van fokkend nederland volledig vrij staat er achteraan te springen..
Betutteld wordt er al genoeg, als jij als fokker een hengst uitkiest omdat hij bij jouw merrie past moet het niet zo zijn dat het 'quotum bereikt ís en jij een minder alternatief moet nemen.(althans 2e keus)
m.a.w. de markt werkt.. ook al huppelt iedereen achter de verrichtingstopper aan.. mooi laten huppelen...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:25

In Holstein worden de hengsten op de volgende manier begrenst;

3 t/m 6 jarigen maximaal 170 merries per jaar.
7 jaar en ouder maximaal 250....
Hengsten waarvan de nakomelingen 8 jaar zijn en die in de sport succes hebben maximaal 350 merries per jaar.
En volbloeden en AA hebben 80 merries maximaal in de eerste 2 dekseizoenen.

En hengsten vanuit andere stamboeken worden 'Massgabe...' ingezet, ik denk dat dat betekent mondjesmaat.

Alleen dit is bij de Verbandshengsten en heb je dus niet te maken met 20 of meer eigenaren die allemaal geld willen ontvangen...

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:28

Maar vind je dat in het belang van de Holsteiner fokkerij? Maw heeft het resultaat?

Ik ben zelf geen voorstander van dekbeperkingen, want er hangen teveel nadelen aan. Waar trek je de grens? De hengstenhouder zal dan waarschijnlijk merries gaan selecteren. Of de merriehouder laat zijn producten bij een ander stamboek registreren (wanneer de hengst bv. ook in Oldenburg erkend is), nou dat moet je als stamboek ook niet willen stimuleren.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:31

Ik denk dat als je de dekbeperking daar weg zou laten... dat er dan heeeeel wat Cristo veulens worden geboren en het is een klein fokgebied. Dan krijg je het zelfde wanneer hier een Jazz wordt goedgekeurd daar een paar goede veulens van komen en iedereen erachter aan hobbelt. Of kijk naar Indoctro die heeft gelukkig afzet naar het buitenland, maar die dekt ontzettend veel.

Maar het is een interessant vraagstuk, ik zal daar ook eens naar vragen. Hoe dat precies werkt in Holstein.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:45

Onderschat je de Holsteiner (in dit geval) fokkers dan niet? Ik denk dat een serieuze fokker echt niet klakkeloos achter de commerciele hengsten aanloopt. Wat dat betreft vind ik het goed dat het KWPN dit vertrouwen ook heeft in haar fokkers, en dat is naar mijns inziens volledig terecht. Die mensen die elk jaar blind en massaal achter de commerciele verrichtingstopper aanlopen, komen er waarschijnlijk (van)zelf wel achter dat je op die manier niet de beste paarden fokt en geen fokkerij opbouwd waarmee je vooruit kan (lange termijnplanning).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:49

Euhh niet alleen mensen uit Holstein dekken met Holsteiners

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:50

Adriana schreef:
In Holstein worden de hengsten op de volgende manier begrenst;

3 t/m 6 jarigen maximaal 170 merries per jaar.
7 jaar en ouder maximaal 250....
Hengsten waarvan de nakomelingen 8 jaar zijn en die in de sport succes hebben maximaal 350 merries per jaar.
En volbloeden en AA hebben 80 merries maximaal in de eerste 2 dekseizoenen.
...


Weet jij zo hoeveel veulens er elk jaar geboren worden en hoeveel hengsten er ter dekking staan?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:52

Nope, dat ga ik volgende week vragen. Ik ben alweer bezig met een lijst van vragen.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:55

Er komen nl niet zoveel kwpn hengsten boven de 170.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:57

Adriana schreef:
Euhh niet alleen mensen uit Holstein dekken met Holsteiners


Dat is geen antwoord. Ik vroeg of je de fokkers niet onderschat wanneer je denkt dat ze allemaal massaal naar die jonge hengst(en) lopen wanneer er geen dekbeperking is in Holstein.

Nogmaals, ik ben blij dat het KWPN wat meer vertrouwen heeft in haar eigen fokkers (en natuurlijk om alle andere bezwaren die er aan een beperking in de fokkerij zitten).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:59

Nee, de fokkers in Holstein lopen niet massaal naar 1 hengst.

Ik vond anders dat er best wel veel hengsten boven die 170 zaten?!

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:05

indorado 359 >7
indoctro 258 >7
johnson 244
sandreo 376
tenerife 196
United 284
Verdi 301
Cardento 181 >7
lord z 181 >7

Dus eigenlijk maar 5 hengsten waarvoor deze regel impact zou hebben (als dit zo overgenomen zou worden)

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:13

Zitten daar dan de buitenlandse dekkingen bij samsam want bvb Vdl stud heeft bijna een ven grote impact in het buitenland dan in Nl

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:14

Nee maar dat staat toch ook los van een dekbeperking, ik neem aan dat dat toch alleen voor merries binnen het KWPN zou gelden.....

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:19

Moeilijk vraagstuk. Mijn eerste reactie is eigenlijk wel beperkingen aanbrengen. Ik vind het van de zotte dat een jonge hengst, waarvan nog helemaal niet bekend is hoe hij fokt, zoveel dekt. Als een hengst dan uiteindelijk de verwachtingen niet kan waarmaken, of nog erger, wordt afgekeurd, dan zit je met een grote hoop slechte paarden, of in ieder geval op papier.
Maar ja, dat werd hier ook al gezegd, fokkers hebben natuurlijk wel een eigen verantwoordelijkheid op dat gebied. Voordat je ga fokken, zou je naar mijn idee toch eerst moeten verdiepen in de hengst die je op het oog hebt. Dat lijkt vaak genoeg toch niet te gebeuren. Of men neemt de gok.
Ik denk dat een dekbeperking zeker zijn voor- maar ook zijn nadelen heeft.

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:25

even in mijn lijstje om mee te kijken, dit vraagstuk speelt bij de rashondenfokkerij ook.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:31

Samsam schreef:
indorado 359 >7
indoctro 258 >7
johnson 244
sandreo 376
tenerife 196
United 284
Verdi 301
Cardento 181 >7
lord z 181 >7

Dus eigenlijk maar 5 hengsten waarvoor deze regel impact zou hebben (als dit zo overgenomen zou worden)
Dit jaar ja, maar vorig jaar of het jaar daarvoor zat ook Special, Sandreo, trento, gribaldi ect. ook ruim over de 170.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dekbeperking jonge hengsten onbespreekbaar onderwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:09

MissHIS schreef:
... Ik denk dat een serieuze fokker echt niet klakkeloos achter de commerciele hengsten aanloopt. ...Wat dat betreft vind ik het goed dat het KWPN dit vertrouwen ook heeft in haar fokkers, en dat is naar mijns inziens volledig terecht. Die mensen die elk jaar blind en massaal achter de commerciele verrichtingstopper aanlopen, komen er waarschijnlijk (van)zelf wel achter dat je op die manier niet de beste paarden fokt en geen fokkerij opbouwd waarmee je vooruit kan (lange termijnplanning).


Een serieuze fokker die wil verkopen, moet de commercie in het oog houden en voor populaire hengsten kiezen. Ook de serieuze fokker kan gewoon niet alles houden.

Omdat een jaar na de goedkeuring van een hengst, die dieren al Pavo lopen, gokken veel te veel fokkers (en daarbij ook zeker de fokkers die je als serieus mag kwalificeren) op de nieuwe lichting hengsten.

Er wordt nogal wat gefokt op de gok. En er wordt nogal wat gefokt op kleur, al is dat wel door meriehouders met wat minder diepgang kwa fokkerij.

Er wordt de laatste (dressuur)jaren echt niet meer 'breed' gefokt. De bloedlijnspreiding komt uit het buitenland en allang niet meer uit de serieuze inheemse fokkerij.

Een dekbeperking op jonge hengsten lijkt me zeer verstandig. Eerst maar eens 50 nakomelingen zien alvorens de beperking eraf gaat.
Waarbij fokkers met een bewezen goede merrie de voorkeur zullen krijgen van de hengsthouder, en dus de hengsten worden gezien onder goede omstandigheden - en niet meer worden afgerekend omdat ze toevallig baggermerries kregen. De hengst waar fokkers met een goede merrie niet willen komen, mag je als stamboek echt nog een keer serieus overwegen.
Fokkers met minder goede merries zullen via de beperking min of meer automatisch zijn aangewezen op de goed verervende henggsten - en dat is heel zo slecht nog niet voor het stamboek.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:47

Ik sluit me aan bij Dees. Ik vind het huidige beleid van het onbeperkt laten dekken van jonge hengsten, en het juist afkeuren van oudere hengsten na vele jaren dienst, zo krom als het maar kan. Geef de jonge hengsten een beperking, zodat je kan zien wat ze toevoegen, of wat niet. Dat voorkomt een heleboel fouten met hengsten die zo knap met de benen zwaaien, maar niks toevoegen aan de paardenstapel, of hem zelfs verslechteren. De oudere hengsten daarentegen verliezen hun commerciële waarde vanzelf als ze niet goed fokken, zodat ze geen merries meer krijgen, en vanzelf uit het bestand verdwijnen. Ik vind het van de zotte dat een jonge hengst die nog niks bewezen heeft en zelfs negatieve(re)veulenrapporten krijgt maar door mag dekken, terwijl een topper als bijvoorbeeld Haarlem afgekeurd wordt.

Mer1980

Berichten: 18887
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:32

Opzich is het opleggen van een dekbeperking voor het eerste seizoen of de eerste 2 seizoenen nog zo slecht niet.

Maar ik snap best dat het lastig is. Het KWPN is immers zo commercieel dat ze een hoop vaste klanten gaan verliezen naar bijvoorbeeld buitenlandse stamboeken en door de goedkeuring aldaar alsnog de hengsten laten dekken. Dit zal met name bij de springpaarden zijn aangezien de NL dressuurhengsten tegenwoordig niet eevn geliefd zijn bij buitenlandse stamboeken. Ook zal het KWPN een hoop sponsoren kwijtraken want zeg nouz elf een hengstenhouder dekt liever bij 500 mindere merries dan 250 goede. het levert toch meer op en als de hengst niet meer zoveel dekt verkopen ze hem gewoon naar het buitenland en keuren ze de volgende commerciele hengst goed

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:33

Merilyn schreef:
Opzich is het opleggen van een dekbeperking voor het eerste seizoen of de eerste 2 seizoenen nog zo slecht niet.

Maar ik snap best dat het lastig is. Het KWPN is immers zo commercieel dat ze een hoop vaste klanten gaan verliezen naar bijvoorbeeld buitenlandse stamboeken en door de goedkeuring aldaar alsnog de hengsten laten dekken. Dit zal met name bij de springpaarden zijn aangezien de NL dressuurhengsten tegenwoordig niet eevn geliefd zijn bij buitenlandse stamboeken. Ook zal het KWPN een hoop sponsoren kwijtraken want zeg nouz elf een hengstenhouder dekt liever bij 500 mindere merries dan 250 goede. het levert toch meer op en als de hengst niet meer zoveel dekt verkopen ze hem gewoon naar het buitenland en keuren ze de volgende commerciele hengst goed


En waardoor komt dat?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:28

Dat heeft niks met dit topic te maken

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:37

Als je er puur vanuit gaat dat je de KWPN-er wil verbeteren, is een dekbeperking voor jonge hengsten een goed idee.

De hengstenhouder kan dan zelf merries selecteren en heeft dus achteraf nooit een excuus als de nakomelingen tegenvallen.

Vallen de veulens tegen, kun je er voor kiezen een hengst af te keuren of op wacht te zetten.

Bij twijfel, weer een dekbeperking (hoewel dat wel lastig is, tegen de tijd dat de veulens getoond worden, zullen veel merries alweer gedekt zijn).

En bij goede resultaten vrij geven voor onbeperkt dekken.

Maar dat is dus als je puur van het verbeteren van het ras uitgaat.

Commercieel gezien zou het een ramp worden.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:56

Tja, dan is de hamvraag - waartoe dient een stamboek?

Het kwpn wil immers meer dan alleen registreren.