Oldtimerpony blijft soepel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Oldtimerpony blijft soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:50

OIdtimerpony blijft soepel
door GERALD MEIJER

10 JUNI 2006 - CREIL - Ze is een oldtimer, niet stuk te krijgen. De 32-jarige pony Miempje maakte heel wat mee in haar leven. Maar geniet nu van haar pensioen bij Creil. Met een geheugen als een olifant: ze heeft nog steeds een hekel aan mannen.

Zo blijft Miempje lekker soepel ondanks haar 32 lentes. Buurvrouw Carole Klomp neemt de pony regelmatig mee uit met een skelter. Baasje Suzan van Eerdt: ‘Ze doet het echt geweldig.’

http://img.photobucket.com/albums/v457/ ... ejarig.jpg
Foto HANS VEENHUIS
De merrie is al jaren in bezit van de Creilse Suzan van Eerdt (24). Ze kreeg de pony toen ze negen was, ‘na heel veel zeuren’. Het was buurman Klomp - paardenhouder - die de vader van Suzan wist over te halen. ‘En toen kwam Miempje in mijn leven.’ Toen was ze nog kind, inmiddels studeert ze aan de theateracademie in Zwolle, heeft ze veel minder tijd. ‘Maar ze wordt nu heel goed verzorgd bij de buren.’ Die houden het dier soepel door ’m regelmatig mee te nemen, meestal met de ‘menner’ in een skelter. De foto laat zien hoe Carole Klomp dat doet. Suzan van Eerdt: ‘Ze doet het echt geweldig.’


Komt zelden voor, een pony die zo oud wordt. Maar goed: Miempje is dan ook een geval apart. Zo ongeveer een pionier onder de polderpony’s. Van Eerdt weet dat: ze zocht ooit uit waar haar rijdier was geweest. ‘Het is een beestje met karakter. En ze heeft wat tegen mannen. Als ik er niet was en de jongens haar ’s avonds naar binnen moesten halen, liet ze zich niet vangen. Als ik of mijn moeder in de wei kwam, was het geen probleem.’ Zelfs op bejaarde leeftijd is ze zo. ‘Als je als man bij haar in de stal komt, draait ze zich om.’ Het schoppen lukt niet meer zo, maar de boodschap is duidelijk.

Vermoedelijk is ze afgebeuld door een handelaar die het dier kocht bij een manege, ontdekte Van Eerdt. ‘Heeft ze kennelijk nog een trauma van.’ Die handelaar was van buiten de polder.

Miempjes leven in de Noordoostpolder begon ongeveer 25 jaar terug. Was ze een rijdier bij het gezin Van Campen uit Kraggenburg. Daarna kwam de pony bij Ten Brake in Tollebeek.

Taai dier. Dat zelfs een kapotte pees overleefde. ‘Elk andere pony zou zijn gaan liggen. Zij liep door.’ Het dier vond bij een behandelaar in Friesland genezing. ‘Een man. Maar die mocht ze wel.’

Bron: De Stentor

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:53

Wat leuk zeg, dat ze maar heel oud mag worden . Overigens ken ik een pony die hier op de manege staat waar ik jaren geleden op heb leren rijden die nog steeds op de manege rondloopt. En de leeftijd loopt al zeker tegen de 40 aan Dus onmogelijk is het zeker niet.