Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 15:03


avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:07

Je kunt ook je paard DNA-registreren! Maar staat natuurlijk niet in het artikel!

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:14

Wow dit is wel handig om te weten? ik weet niet of mijn paard een paspoort heeft ik lease haar namelijk ik zal eens informeren.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:18

De mijne heeft het ook niet, en ik ben ook niet van plan om met die poppenkast mee te gaan doen...

nijntje01

Berichten: 525
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:22

heb net even zitten speuren maar er zitten wel degelijk consequenties aan als je het niet doet.

Wie controleert of mijn paard een paspoort heeft en gechipt is?

De stamboeken op keuringen

De sportorganisaties op wedstrijden

De Algemene Inspectiedienst van het Ministerie van LNV op markten, verzamelplaatsen en tijdens vervoer

De RVV bij aanvoer van uw paard op het slachthuis en bij export


Wat gebeurt er als bij een controle blijkt dat mijn paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is?

Afhankelijk van door wie en waar de controle plaatsvindt

mag uw paard niet deelnemen aan de keuring
mag uw paard niet deelnemen aan de wedstrijd
mag uw paard niet geslacht worden, maar moet naar de destructor
mag uw paard niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen
u bent in overtreding dus u kunt een boete krijgen.

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:34

Het is toch niet meer dan normaal dat je je paard ook kan legetimeren vind ik.
Wij moeten toch ook allemaal een paspoort hebben om te laten zien we we echt zijn.

Vind het een beetje stom om te zeggen dat je niet aan zo iets wil mee doen.
Het is een eenmalige aanschaf van iets wat voor zijn verdere toekomst is en zo dat als je je paard verkoopt of hij is gestolen en je hem terug vind ook kan bewijzen dat hij daad werkelijk van jou is.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:37

Ik heb een papierloze pony van 31 jaar en vind het belachelijk dat ik haar moet laten chippen en er een paspoort bij moet aanvragen.
Alleen maar geldklopperij.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:40

In dat artikel staat natuurlijk weer een dikke fout:
Volgend jaar moeten alle paarden dus ook gechipt zijn.

Pardon..?? Dat is dus niet zo! Het is verplicht dat je paard geregistreerd met paspoort en geindentificeerd is met óf een chip, óf met DNA. Maar dat staat er natuurlijk niet in, ze willen juist mensen laten geloven dat die chip verplicht is, terwijl dat niet zo is. Slaat nergens op.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:41

Sjarett schreef:
Ik heb een papierloze pony van 31 jaar en vind het belachelijk dat ik haar moet laten chippen en er een paspoort bij moet aanvragen.
Alleen maar geldklopperij.

Mijn pony is 24 en ik had meteen zoiets van daar komt echt geen chip in
Ze heeft nu een sticker met DNA profiel in haar paspoort.
www.antichip.nl

LoVeYouH
Berichten: 295
Geregistreerd: 26-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:42

die van mij is vorige week helemaal gechipt en nieuw paspoort erbij..

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:42

levi schreef:
Sjarett schreef:
Ik heb een papierloze pony van 31 jaar en vind het belachelijk dat ik haar moet laten chippen en er een paspoort bij moet aanvragen.
Alleen maar geldklopperij.

Mijn pony is 24 en ik had meteen zoiets van daar komt echt geen chip in
Ze heeft nu een sticker met DNA profiel in haar paspoort.
www.antichip.nl



Mijn paard van 25 ook!

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:45

Nog zoiets:
De chipnummers staan in een databank bij het productschap. Via de website www.nl-paardenpaspoort.nl kan door het intypen van het chipnummer van een paard achterhaald worden welk levensnummer het dier heeft en bij welke paspoortuitgevende instantie(s) het geregistreerd staat.

Tik ik het chipnr van mijn paard in, krijg ik dit: Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd. Nee, dat schiet op....

Afanaisa
Berichten: 574
Geregistreerd: 29-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:52

idd schaapjuh, dat dacht ik dus ook even te doen om te kijken of het dus klopt maar het schiet idd niet op nee...

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:57

Heb een oude pony van 27 jaar en daar zit ook geen paspoort of chip bij.
Hoe zit dat met dat dna profiel? kan iemand mij hier meer over vertellen?

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:06

classeygurl schreef:
Heb een oude pony van 27 jaar en daar zit ook geen paspoort of chip bij.
Hoe zit dat met dat dna profiel? kan iemand mij hier meer over vertellen?

Op www.antichip.nl kun je het een en ander lezen hierover.

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:12

Dankje

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:13

ik vind het niet gek dat er een paspoort moet komen,en ja over dat chippen,daar heb ik geen moeite mee hoor.............

moet ieder voor zich weten

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:17

schaapjuh schreef:
Nog zoiets:
De chipnummers staan in een databank bij het productschap. Via de website www.nl-paardenpaspoort.nl kan door het intypen van het chipnummer van een paard achterhaald worden welk levensnummer het dier heeft en bij welke paspoortuitgevende instantie(s) het geregistreerd staat.

Tik ik het chipnr van mijn paard in, krijg ik dit: Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd. Nee, dat schiet op....


Nou ik heb het zelf ook eens geprobeerd en het betreffende stamboek kwam direct te voorschijn, misschien is het tijdelijk buiten gebruik

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:18

Voor de mensen die nog steeds denken dat het in ons eigen belang is ivm diefstal oid. Er zijn maar weinig mensen die daar behoefte aan hebben en dat is toch onze eigen keus. Onze shet krijgt er niet een denk ik zo.
Geldklopperij is het en weer jammer dat ze het verhaal van de DNA er niet bij zetten.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:27

Opzich ben ik wel voor registratie enzo maar wat mij een beetje tegen de borst stuit is.
Stel je hebt een manege bedrijf met 70 paarden. En stel 30 zijn echt gechiped voor een startkaart of weet ik veel noem maar op. Deze 30 komen in ieder geval vaak van het terrein en ik vind het dus ook een goede zaak dat ze zijn gechiped

Maar nu die andere 40. Die nooit van dus eigen terrein komen. Dat is toch een strop als je die moet laten chippen terwijl je eigenlijk al weet dat ze toch niet van het erf afkomen?

Ik heb meer zoiets van laat ze chippen als ze het terrein afkomen. Dat als je je paard vervoerd dat je dan weet dat je de goede papieren etc bij je hebt omdat je kan worden aangehouden. Maar als die paarden nooit vervoerd worden is er toch geen probleem? Laat ze dan lekker zonder chip. Deze regelgeving kost alleen maar een hoop geld terwijl het voor heel veel paarden geen eens nodig is, tenminste naar mijn mening dan.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:30

chickey schreef:
Opzich ben ik wel voor registratie enzo maar wat mij een beetje tegen de borst stuit is.
Stel je hebt een manege bedrijf met 70 paarden. En stel 30 zijn echt gechiped voor een startkaart of weet ik veel noem maar op. Deze 30 komen in ieder geval vaak van het terrein en ik vind het dus ook een goede zaak dat ze zijn gechiped

Maar nu die andere 40. Die nooit van dus eigen terrein komen. Dat is toch een strop als je die moet laten chippen terwijl je eigenlijk al weet dat ze toch niet van het erf afkomen?

Ik heb meer zoiets van laat ze chippen als ze het terrein afkomen. Dat als je je paard vervoerd dat je dan weet dat je de goede papieren etc bij je hebt omdat je kan worden aangehouden. Maar als die paarden nooit vervoerd worden is er toch geen probleem? Laat ze dan lekker zonder chip. Deze regelgeving kost alleen maar een hoop geld terwijl het voor heel veel paarden geen eens nodig is, tenminste naar mijn mening dan.



voor dat ene paard in de wei ben ik het met je eens gewoon laten staan. Echter als je 40 paarden op stal hebt staan is het zaak voor iedereen dat die paarden goed worden geent. Deze entingen kunnen geregistreerd worden in een paspport. dit paspoort kan allen aan het paard worden gecoppeld als hierbij een registratie methode als dna of chippen is toegepast. dus wat dat betreft vind ik het zo gek nog niet voor een groot bedrijf me 40 paarden op stal

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:40

Zo je zal maar manege eigenaar zijn :S Dit word een dure grap zeg!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:44

Ben ik nu compleet in de bonen of hoe zit dat
Een paspoort is vanuit de EU-wetgeving al in 2001 verplicht gesteld.

Die chip heeft de NL regering erbij verzonnen dankzij ons aller KNHS die in geldnood zat.

Het enige dat er dus veranderd is dat per 2007 ieder paard geïdentificeerd moet zijn. Een paspoort moeten ze al jaren hebben. Het is de identificatie die dan wettelijk verplicht wordt gesteld door NL.
En dát kan weer middels chip óf DNA maar dat 'vergeten' de bronnen weer es te vermelden *zucht* wordt er moe van.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:45

schaapjuh schreef:
Nog zoiets:

De chipnummers staan in een databank bij het productschap. Via de website www.nl-paardenpaspoort.nl kan door het intypen van het chipnummer van een paard achterhaald worden welk levensnummer het dier heeft en bij welke paspoortuitgevende instantie(s) het geregistreerd staat.


Tik ik het chipnr van mijn paard in, krijg ik dit: Uw zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd. Nee, dat schiet op....


Hé mijn paardje staat er zowaar in (met levensnummer en uitgevende instantie)

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:49

Nu is me paard wel gechipt en geregistreerd bij knhs alleen paspoort is kwijt.
Ik zou eigenlijk een duplicaat moeten halen, maar goed dat kost bijna 200 euri.
Kan je daar ook een boete tijdens vervoer voor krijgen?