Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:55

Esther28 schreef:
Nu is me paard wel gechipt en geregistreerd bij knhs alleen paspoort is kwijt.
Ik zou eigenlijk een duplicaat moeten halen, maar goed dat kost bijna 200 euri.
Kan je daar ook een boete tijdens vervoer voor krijgen?



lijkt me toch wel he! Hoewel als ze de chip kunnen lezen kunnen ze ook zien dat ie van jou is!

knollebol

Berichten: 366
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:56

en als je paard nou geen stamboek paard is hoe kon je dan aan een paspoort=

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:57

qwinty schreef:
...
Het is een eenmalige aanschaf van iets wat voor zijn verdere toekomst is en zo dat als je je paard verkoopt of hij is gestolen en je hem terug vind ook kan bewijzen dat hij daad werkelijk van jou is.

Een paspoort is dus geen eigendomsbewijs.
Hoe je in Nederland kunt aantonen dat een paard jouw eigendom is, is me nog steeds een raadsel. Formeel gezien geldt het niet dat je de eigenaar bent als je de papieren of het paspoort van het paard hebt. Vraag me dan nog steeds af hoe ik kan bewijzen dat mijn paard ook echt mijn paard is.

Mijn schoonvader heeft 2 grasmaaiers, die zijn niet gechipt, zullen ze ook niet worden. De pony's komen nooit uit de wei dus waarom ze een paspoort zouden moeten hebben weet ik ook niet, vind dat grote onzin.

Let maar op, de regering gaat vast binnenkort belasting oid invoeren voor het houden van paarden/pony's. Ze hebben zo een goed overzicht wie een of meerdere paarden/pony's heeft...

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:01

ik snap het ook niet helemaal, dat paspoort hoorde er idd al te zijn.
die chip was tot nu toe voor elk paard die de weg op ging
ook al verplicht toch ? (of dna gebeuren)

nou ja die van mij heeft een chip en een paspoort en stamboekpapieren dus het maakt mij verder niet uit, maar het kost wel een hoop geld!
zeker voor maneges....

als je paardje een chip heeft alleen het paspoort is kwijt, waarom is het dan zo duur ineens als ik vragen mag ? normaal een paspoort aanvragen is niet zo heel erg duur hoor...die van mijn appie toendertijd was 43 euro.

en het is wel een manier om te bewijzen dat ie van mij is, mijn naam (en verdere gegevens) staat officieel genoteerd in zijn paspoort als zijnde eigenaar van, daar staat ook zijn chipnummer in en die chip heeft hij in zich zitten...lijkt mij duidelijk dat als ze dat chipnummer uitlezen ze dus bij mij terecht komen ?

Suzanne F.

Berichten: 49335
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:11

Ach ik heb mijn oude paard lekker in de wei staan met een shetlander en die laat ik niet chippen en geen paspoort hoor, wat een onzin.
Die dieren komen nooit op de weg of evenementen. Gaan ook niet naar de slacht, komen het erf geeneens af. Nee mijn andere paarden zijn wel allemaal gechipt en hebben een paspoort maar deze 2 blijven gewoon zonder.
De dierenarts zegt er weleens wat van omdat die oude wel ge-ent wordt maar ja. Het shetje wordt ook niet ge-ent.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:16

Papieren/ paspoort dienen ten alle tijden bij je paard te zijn, dus idd zul je daar een boete voor kunnen krijgen, maar denk dat t voornamelijk gaat over vervoer e.d. ook ivm besmettelijke dierziektes

Er zijn ook nog genoeg schapen, geiten, hangbuikzwijntjes die (nog steeds) niet voldoen aan de identificatie&registratie plicht, maar alleen per toeval komt daar ooit een boete/ waarschuwing voor (sta je toevallig met je dieren langs een boer waar ze komen voor de I&R of zo), maar meestal ziet men die nieteens staan ...

en idd esther vraag me ook nog steeds af hoe ik kan bewijzen dat mijn paard ook echt van mij is idd zoals je verteld en heb haar ook nog contant betaald dus ook geen betalingsbewijs of zo

Maar ze staat wel in ons samenlevingscontract als zijnde van mij

Ken ook menig paard wat nog niet op naam is overgeschreven --> heeft de fokkers straks ineens veel meer paarden dan in werkelijkheid

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:23

grid schreef:
Papieren/ paspoort dienen ten alle tijden bij je paard te zijn, dus idd zul je daar een boete voor kunnen krijgen, maar denk dat t voornamelijk gaat over vervoer e.d. ook ivm besmettelijke dierziektes

Er zijn ook nog genoeg schapen, geiten, hangbuikzwijntjes die (nog steeds) niet voldoen aan de identificatie&registratie plicht, maar alleen per toeval komt daar ooit een boete/ waarschuwing voor (sta je toevallig met je dieren langs een boer waar ze komen voor de I&R of zo), maar meestal ziet men die nieteens staan ...

en idd esther vraag me ook nog steeds af hoe ik kan bewijzen dat mijn paard ook echt van mij is idd zoals je verteld en heb haar ook nog contant betaald dus ook geen betalingsbewijs of zo

Maar ze staat wel in ons samenlevingscontract als zijnde van mij

Ken ook menig paard wat nog niet op naam is overgeschreven --> heeft de fokkers straks ineens veel meer paarden dan in werkelijkheid


Slimme fokkers die zagen dit allang aankomen! Misschien moet ik er maar eens eentje trouwen!

Je kan je paard gewoon laten overschrijven op jou eigen naam voor zover ik weet!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:26

oosterhoff schreef:
grid schreef:
Papieren/ paspoort dienen ten alle tijden bij je paard te zijn, dus idd zul je daar een boete voor kunnen krijgen, maar denk dat t voornamelijk gaat over vervoer e.d. ook ivm besmettelijke dierziektes

Er zijn ook nog genoeg schapen, geiten, hangbuikzwijntjes die (nog steeds) niet voldoen aan de identificatie&registratie plicht, maar alleen per toeval komt daar ooit een boete/ waarschuwing voor (sta je toevallig met je dieren langs een boer waar ze komen voor de I&R of zo), maar meestal ziet men die nieteens staan ...

en idd esther vraag me ook nog steeds af hoe ik kan bewijzen dat mijn paard ook echt van mij is idd zoals je verteld en heb haar ook nog contant betaald dus ook geen betalingsbewijs of zo

Maar ze staat wel in ons samenlevingscontract als zijnde van mij

Ken ook menig paard wat nog niet op naam is overgeschreven --> heeft de fokkers straks ineens veel meer paarden dan in werkelijkheid


Slimme fokkers die zagen dit allang aankomen! Misschien moet ik er maar eens eentje trouwen!

Je kan je paard gewoon laten overschrijven op jou eigen naam voor zover ik weet!


Ja kan wel, maar denk dat die mensen gewoon te lui zijn en er de moeite niet voor willen doen of zo ?!.
Mijne is meteen op mijn naam gekomen (had eerst nog geen papieren enzo, maarja voor wedstrijd enzo nodig )

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:33

knollebol schreef:
en als je paard nou geen stamboek paard is hoe kon je dan aan een paspoort=


via knhs...
aan de ene kant is dit wel een goede zaak, diefstal word minder aantrekkelijk, want paaden zijn geregistreert.
maar denk ook aan de medicijnen enz, er zijn gewoon dingen die niet in de humane consumptie terecht mogen komen, dus is het handig als dat geregistreerd staat en wel op z'n wijze dat het ook duidelijk is bij welk dier.

wat kosten voor maneges, meestal krijg je bij grote afname korting, dus bij 40 paarden chippen zal de prijs echt wel een beetje zakken en dan kun je neem ik aan ook bij t knhs ook wel enige korting ritselen.

die van mij heb ik vlak na komst laten chippen en ik zie er het probleem niet van in, deze registratie plicht zijn ze al bijna 3 jaar mee bezig (sinds 2004) dus wat dat betreft niks nieuws

maessie

Berichten: 5765
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:43

Een dna-profiel is net zo goed geldig als een chip, alleen bij controle duurt het controleren veel langer (als ze je voor een wedstrijd controleren mag je dus officieel niet meedoen, omdat ze het niet gelijk kunnen zien) + dat je zelf voor de onderzoekskosten opdraait... chippen geeft in een sporadisch geval complicaties, maar is gelijk af te lezen. Mocht een bejaard paard sterven, maar heeft hij/zij geen paspoort, dan mag ie alleen nog naar de destructie. (Thuis begraven mag niet, al kun je het met een shetje nog een keer wagen) Moet de dierenarst er bij komen, dan zit je helemaal, want die mag officieel niet eens behandelen...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:45

maessie schreef:
Een dna-profiel is net zo goed geldig als een chip, alleen bij controle duurt het controleren veel langer (als ze je voor een wedstrijd controleren mag je dus officieel niet meedoen, omdat ze het niet gelijk kunnen zien) + dat je zelf voor de onderzoekskosten opdraait... chippen geeft in een sporadisch geval complicaties, maar is gelijk af te lezen. Mocht een bejaard paard sterven, maar heeft hij/zij geen paspoort, dan mag ie alleen nog naar de destructie. (Thuis begraven mag niet, al kun je het met een shetje nog een keer wagen) Moet de dierenarst er bij komen, dan zit je helemaal, want die mag officieel niet eens behandelen...



Als een oud paard steft moet ie toch al naar de destructie. Dan kunnen ze er toch niets mee bij de slager.
Als je je paard naar de slager wil brengen moet ie minimaal een half jaar voor de slacht een chip hebben

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:46

Ik heb me ook lang verzet hiertegen. ik bedoel ik heb 2 shetmerries van 25 en 23 en een shethengst van 15 die alleen maar op de wei lopen en af en toe 1,5 km vervoerd worden naar een ander weiland. Daarbij heb ik dan nog een fjord, die is 13 en dus niet gechipt.

Onze dierenartsen hebben ons verteld dat we onze dieren dan regelrecht naar het slachthuis kunnen brengen als we er mee angehouden worden. omdat we toen nog niet wijzer waren hebben we dus gelijk de afspraak gemaakt om te chippen. @ weken nadat de DA gechipt had lag de 25jarige dood in de wei. Dag 35 euro.

Wie is met deze regeling zo blij? De paardenhouders? Nee allereerst minister Veerman, die op deze manier weet waar hij zijn moet bij een evt. uitbraak van een besmettelijke ziekte. Daarnaast is minister Zalm hier ook bij gebaat. Belasting of een andere manier van uitbuiting om de staatskas te spekken zijn over een tijdje snel gevonden.


De mensen worden dom gehouden, niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze de werkelijkheid niet te horen krijgen. Die wordt zoveel mogelijk in de doofpot gehouden.

Suzanne F.

Berichten: 49335
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:08

Mijn oude paard gaat toch niet naar de slager, of naar de destructie of we graven met de kraan een groot gat achter in het weiland, weet dat het niet mag maar we hebben wel meer hier al begraven van lammetje, duif, gans etc. Niemand die het ziet.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:42

geef ze groot gelijk.. Al onze paarden hebben paspoort.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:48



Mijn paspoort is dus weg door de post omdat ik het van naam wou verwisselen.

En nu zeggen ze dat ze niks hebben ontvangen en ik kan niks beginnen en dit kost me 200 euro voor een nieuwe.


oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:50

Roseane schreef:
:\

Mijn paspoort is dus weg door de post omdat ik het van naam wou verwisselen.

En nu zeggen ze dat ze niks hebben ontvangen en ik kan niks beginnen en dit kost me 200 euro voor een nieuwe.





Zeggen ze dat bij de instantie waar je het naar toe hebt gestuurd? Grote kans dat ie dan wel is aangekomen en dat ze hem zelf hebben zoekgemaakt. De kans dat iets in de post kwijtraakt is heeeeel erg klein!!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:58

IEMAND EEN IDEE OF IK DIT ZO KAN VERSTUREN?

PVV
Sectorafdeling Vee en Vlees
T.a.v. mevrouw S. Hilgersom
Postbus 460
2700 AL ZOETERMEER

Geachte mevrouw Hilgersom,

Bij deze vraag ik ontheffing voor het implanteren van een chip voor mijn pony.
Naam:
Geboortedatum:

Hierbij wil ik u laten weten dat Ik niet van plan ben mijn pony aan het risico’s van chippen bloot te stellen. Dit omdat er vooral op langere termijn, voor de gezondheid en het welzijn van paardachtigen geen representatief, onafhankelijk onderzoek is gedaan. Dit betekent dat het niet vaststaat, dat mijn pony‘s geen schadelijke gevolgen zal ondervinden van het inbrengen van dit lichaamsvreemde voorwerp.

Ik zal mijn pony, als het in de (hopelijk verre) toekomst, mocht dat om humanitaire redenen nodig zijn, laten euthanaseren door een dierenarts. Ze zal zolang ze in mijn eigendom is, niet geslacht worden en dus niet in het circuit voor menselijke consumptie terecht komen.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten,

Naam aanvrager
Adres
Woonplaats

Bijlage: kopie paspoort en/of stamboekpapier betreffende pony(‘s)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:10

Gelukkig heeft mijn pony het al. Wat een geldklopperij zeg

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:21

Suzanne F. schreef:
Mijn oude paard gaat toch niet naar de slager, of naar de destructie of we graven met de kraan een groot gat achter in het weiland, weet dat het niet mag maar we hebben wel meer hier al begraven van lammetje, duif, gans etc. Niemand die het ziet.


Ik heb laatst ergens gelezen dat het gedoogd wordt zolang het niet de spuigaten uit loopt.

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:25

dacht het niet dat als ik een oud paardje had laten chippen en paspoort aan te vragen. laat ze het bekijken.

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:46

oosterhoff schreef:
Roseane schreef:


Mijn paspoort is dus weg door de post omdat ik het van naam wou verwisselen.

En nu zeggen ze dat ze niks hebben ontvangen en ik kan niks beginnen en dit kost me 200 euro voor een nieuwe.





Zeggen ze dat bij de instantie waar je het naar toe hebt gestuurd? Grote kans dat ie dan wel is aangekomen en dat ze hem zelf hebben zoekgemaakt. De kans dat iets in de post kwijtraakt is heeeeel erg klein!!

Nou, bij de post raakt veel kwijt de laatste jaren hoor.. enige manier om iets als een paspoort te versturen, is eigenlijk aangetekend versturen. Maar goed, dat ter zijde..

In principe ben ik niet tegen chippen, maar ik vind dat ze bij de berichtgeving hierover wel wat duidelijker mogen zijn over alternatieven, zoals de mogelijkheid met DNA en de mogelijkheid tot ontheffing..

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:01

maessie schreef:
Moet de dierenarst er bij komen, dan zit je helemaal, want die mag officieel niet eens behandelen...


Waar komt dit verhaal elke keer vandaan? DA heeft gewoon behandelingsplicht hoor, het onthouden van noodzakelijke medische behandeling is dierenmishandeling volgens de wet. Bovendien zal de DA moeilijker doen over het niet betalen van de rekening dan het niet aanwezig zijn van een paspoort.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:27

ik zou je oude paardje maar mooi laten chippen! als hij dood gaat mag je hem anders niet eens vervoeren/ afvoeren.. moet je eerst nog een afspraak met de DA maken om hem te laten chippen! of dat je paard opeens ziek wordt! je paard mag je dan niet vervoeren als hij/zij geen chip heeft..

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:29

Stacy S schreef:
ik zou je oude paardje maar mooi laten chippen! als hij dood gaat mag je hem anders niet eens vervoeren/ afvoeren.. moet je eerst nog een afspraak met de DA maken om hem te laten chippen! of dat je paard opeens ziek wordt! je paard mag je dan niet vervoeren als hij/zij geen chip heeft..

Dan is er ook nog zoiets als een DNA profiel
Dus eerst lezen en dan roepen

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:43

@Levi: prima brief maar hoeft niet zo uitgebreidt
Voor 1 febr. 2005 moest je als gewetensbezwaarde je bezwaren beschrijven en 'geloofwaardig' maken. Maar sinds 1 febr. 2005 is het een permanent toegestaan voor DNA te kiezen zonder opgaaf van reden.
Moet eerlijk zeggen dat het geen kwaad kan hoor je reden op te geven. Het PVE mag best weten hoe er over gedacht wordt