Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:44

ranna schreef:
@Levi: prima brief maar hoeft niet zo uitgebreidt
Voor 1 febr. 2005 moest je als gewetensbezwaarde je bezwaren beschrijven en 'geloofwaardig' maken. Maar sinds 1 febr. 2005 is het een permanent toegestaan voor DNA te kiezen zonder opgaaf van reden.
Moet eerlijk zeggen dat het geen kwaad kan hoor je reden op te geven. Het PVE mag best weten hoe er over gedacht wordt

Dank je wel !!

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:57

Nimmy schreef:
aan de ene kant is dit wel een goede zaak, diefstal word minder aantrekkelijk, want paaden zijn geregistreert.


Leuk promotiepraatje wat het KNHS toendertijd in de wereld heeft geholpen om de chip door onze strot te duwen.
Als er even verder wordt nagedacht; er is niet 1 database waarin alle chipnrs staan vermeldt. NL en Frankrijk zijn nu de landen die chippen maar de rest van de EU niet. Paard de grens over is weg paard want waarom zouden ze daar naar een chip zoeken, ze weten niet eens dat er zo'n ding in moet zitten. Chips uit verschillende landen zijn niet afleesbaar. Chips geven regelmatig geen signaal meer waardoor ze niet meer af te lezen zijn.
Om gestolen paarden te vinden moet er controle zijn. Ik ga hoe vaak met mijn paard de grens over, naar wedstrijden, naar les, buitenritten maken en wordt never nooit gecontroleerd. Dat hele 'handig in geval van diefstal verhaal' is gel*l.

Nimmy schreef:
maar denk ook aan de medicijnen enz, er zijn gewoon dingen die niet in de humane consumptie terecht mogen komen, dus is het handig als dat geregistreerd staat en wel op z'n wijze dat het ook duidelijk is bij welk dier.


Er is een EU onderzoek geweest onder 370.000 dieren!!!
Daaruit bleek dat 20% van de chips aan de slachtlijn geen signaal meer gaf en dus niet te traceren was. Die kunnen alleen worden opgespoord door het dier te röntgenen. Dat gebeurt niet dus wat gebeurt er met de chip? Ja, die wordt in het vlees vermalen en eindigt op je bord. We praten hier over glas en zware metalen. Dat die in het voedsel komen is schijnbaar geen probleem maar reseduën van meds kunnen niet volgens Den Haag. Errug vreemd en bijzonder vaag.

Van de 80% van de chips die aan de slachtlijn wel te vinden waren was 40% onvoldoende afleesbaar!!!!!
Daar ga je dus met je I&R verhaal. Je hebt geen idee welk dier je hebt neergeknald want het chipnummer is niet goed af te lezen. Hoe wil je dan de medische historie van zo'n dier achterhalen om te voorkomen dat er meds in de voedselketen belanden???

90% van onze paarden belanden in Italiaanse slachthuizen. Aangezien in verschillende landen de chip niet af te lezen is zouden ze daar Italiaanse chipreaders moeten gebruiken.
Tijd is geld! Denk je écht dat ze de chips daar opsporen en verwijderen?

Last but not least. Om vlees van paarden te kunnen controleren moeten de verschillende stukken vlees van 1 paard bij elkaar gehouden worden.
Dat gebeurt niet. Alweer, tijd is geld.

Kortom, de hele chipregeling is zo gammel als het maar kan en is er alleen om de paardeneigenaar geld uit zijn zak te kloppen.

www.antichip.nl

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:23

Toevallig vorige week de afspraak gemaakt om de chips te laten zetten. Kan je met kruisingen en ook niet startende paarden eigenlijk bij elk stamboek terecht voor een paspoort?

Hoe gaat dat eigenlijk verder? De dierenarts zet een chip, moet je daarna zelf contact opnemen met een stamboek voor een paspoort? Komt er dan iemand van dat stamboek controleren of zo?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:40

nou eerlijk gezegd vind ik het prima.
Nu zou ik zeker geen paardenvlees eten; je weet nooit wat er inzit.

Ach er verandert ook niet zoveel, je mocht met een ongechipt paard toch al niks. Niet over de weg, niet verkopen, niet op wedstrijd...

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:43

by the way, als je grasmaaiers hebt, is het zeker interessant om te gaan shoppen.
er zijn grote prijsverschillen tussen de stamboeken. Ik weet niet hoe het nu is, maar een paar jaar geleden kostte een paspoort van het Dartmoor-stamboek ongeveer de helft van een KNHS-paspoort.
En al kom je met een shire, je mag gewoon kiezen.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:48

Het gaat in mijn geval papierloze grasmaaiers. Het nrps was ook al best goedkoop. Ik zal eens bij het dartmoor stamboek kijken. Bedankt voor de tip.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:47

beantsje schreef:
Nu zou ik zeker geen paardenvlees eten; je weet nooit wat er inzit.


Je eet nooit een frikandel, kroket of andere snack? Je hebt nooit vlees op brood? Paardenvlees zit in heel veel dingen verwerkt. Je mag er gevoeglijk van uitgaan dat als je vlees eet je ook paardenvlees eet.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:16

Predator schreef:
Nou, bij de post raakt
veel

kwijt de laatste jaren hoor.. enige manier om iets als een paspoort te versturen, is eigenlijk aangetekend versturen. Maar goed, dat ter zijde..

In principe ben ik niet tegen chippen, maar ik vind dat ze bij de berichtgeving hierover wel wat duidelijker mogen zijn over alternatieven, zoals de mogelijkheid met DNA en de mogelijkheid tot ontheffing..



Er zijn tegenwoordig veel mensen die dat als smoes gebruiken. Post die ooit in de oranje of rode brievenbus is gestopt of op het postkantoor is ingeleverd komt op 99,95 % van de gevallen op de juiste plek aan. Tenzij zakelijke post die niet in bij de TPG terecht komt maar bij send of lelectmail daar gaat het om 95 %

Dus ik weet niet wat je veel noemt maar 0.05 vind ik niet veel!

Een makkelijke smoes is het natuurlijk wel.

Predator

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:25

oosterhoff schreef:
Predator schreef:
Nou, bij de post raakt
veel

kwijt de laatste jaren hoor.. enige manier om iets als een paspoort te versturen, is eigenlijk aangetekend versturen. Maar goed, dat ter zijde..

In principe ben ik niet tegen chippen, maar ik vind dat ze bij de berichtgeving hierover wel wat duidelijker mogen zijn over alternatieven, zoals de mogelijkheid met DNA en de mogelijkheid tot ontheffing..



Er zijn tegenwoordig veel mensen die dat als smoes gebruiken. Post die ooit in de oranje of rode brievenbus is gestopt of op het postkantoor is ingeleverd komt op 99,95 % van de gevallen op de juiste plek aan. Tenzij zakelijke post die niet in bij de TPG terecht komt maar bij send of lelectmail daar gaat het om 95 %

Dus ik weet niet wat je veel noemt maar 0.05 vind ik niet veel!

Een makkelijke smoes is het natuurlijk wel.

Haha.. tja.. ik heb zelf afgelopen jaar heel veel post niet gekregen terwijl het netjes opgestuurd is, met het goede adres, met voldoende frankering.. mag jij me zeggen hoe je op 0,05 % komt, terwijl er van zo'n 4 maanden post van een hele wijk in een postbestellers huis lag omdat meneer/mevrouw te lui was om het te bestellen? (en wij maar twee keer in de week post kregen ipv 6 keer.. nee, dan wordt het netjes bezorgt hoor..) En dan nog dat bijv. rouwbrieven niet eens allemaal netjes op tijd bezorgt worden, en dat verzin ik echt niet, dat hoor ik zo vaak van postbodes zelf (een oom van mij en mn vriendje) dat ze post tegenkomen in sorteerbakken van 3 weken oud oid.
Maar goed, het is dus best een mogelijkheid (en zeker geen kleine) dat iets kwijtraakt in de post. Vandaar dat je belangrijke dingen (zoals paspoorten) altijd aangetekend moet verzenden dan heb je ook een bewijs dat het ontvangen is, maar goed, allemaal erg offtopic, dus ik stop nu.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:42

[quote="kekaro"]als je paardje een chip heeft alleen het paspoort is kwijt, waarom is het dan zo duur ineens als ik vragen mag ? normaal een paspoort aanvragen is niet zo heel erg duur hoor...die van mijn appie toendertijd was 43 euro.quote]

Ja belachelijk he. Administratiekosten noemen ze dit als je een duplicaat moet aanvragen. Volgens mij is het gewoon een kwestie van papiertje uitdraaien en klaar en dat kost dan bijna €200 bij het knhs.

En gezien ik toch nooit wedstrijden ofzo rij, heb ik dus nog steeds geen duplicaat aangevraagd.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:15

Het paspoort van stamboekdieren mag alleen maar door het stamboek worden uitgegegven. Voor een I&R-paspoort (stamboekloze paardachtigen) kun je bij elk stamboek terecht.

fenja

Berichten: 3439
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:26

En mensen die shetlanders hebben zijn veel meer geld kwijt dan de waarde van de pony`s. Ik vind het wel een goede regel maar laat dfe hoogte van de prijs van het soort (pony) paard afhangen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:36

fenja schreef:
En mensen die shetlanders hebben zijn veel meer geld kwijt dan de waarde van de pony`s. Ik vind het wel een goede regel maar laat dfe hoogte van de prijs van het soort (pony) paard afhangen.


Dat noemen ze discriminatie!!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:10

Pff, wat een onzin. Mijn twee shetlanders blijven gewoon ongechipt en weet ik veel wat in de wei lopen. Ben toch niks met ze van plan.

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:31

mijn wedstrijdpaard is keurig gechipt, maar denk maar niet dat ik mijn pony van 34!!! laat chippen, die komt het pad toch niet meer af!

Kunnen we geen leeftijdsgrens zetten bij ik noem maar wat 25 ofzo...

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:33

rayo schreef:
mijn wedstrijdpaard is keurig gechipt, maar denk maar niet dat ik mijn pony van 34!!! laat chippen, die komt het pad toch niet meer af!

Kunnen we geen leeftijdsgrens zetten bij ik noem maar wat 25 ofzo...


Zou makkelijk zijn he. Helaas kan je vanaf een jaar of 12 niet meer exact schatten hoe oud een pony is dus dat wordt wat lastig.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:12

Me pony is wel gechipt en heetf een paspoort niet dat ik er mee weg ga maar is altijd wel handig

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:18

Ik heb ook een pony van 25 die het erf niet meer af komt, maar hoeft ze dan niet gechipt te worden? En als ze evt. inslaapt/overlijdt en ze moet opgehaald worden moet ze dan gechipt zijn?

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:05

Esther schreef:
qwinty schreef:
...
Het is een eenmalige aanschaf van iets wat voor zijn verdere toekomst is en zo dat als je je paard verkoopt of hij is gestolen en je hem terug vind ook kan bewijzen dat hij daad werkelijk van jou is.

Een paspoort is dus geen eigendomsbewijs.
Hoe je in Nederland kunt aantonen dat een paard jouw eigendom is, is me nog steeds een raadsel. Formeel gezien geldt het niet dat je de eigenaar bent als je de papieren of het paspoort van het paard hebt. Vraag me dan nog steeds af hoe ik kan bewijzen dat mijn paard ook echt mijn paard is.

Mijn schoonvader heeft 2 grasmaaiers, die zijn niet gechipt, zullen ze ook niet worden. De pony's komen nooit uit de wei dus waarom ze een paspoort zouden moeten hebben weet ik ook niet, vind dat grote onzin.

Let maar op, de regering gaat vast binnenkort belasting oid invoeren voor het houden van paarden/pony's. Ze hebben zo een goed overzicht wie een of meerdere paarden/pony's heeft...


Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik heb een pony als grasmaaier en die heeft ook geen enkel papier. Hoe moet dat nu verder?

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:12

fjordnina schreef:
Ik heb me ook lang verzet hiertegen. ik bedoel ik heb 2 shetmerries van 25 en 23 en een shethengst van 15 die alleen maar op de wei lopen en af en toe 1,5 km vervoerd worden naar een ander weiland. Daarbij heb ik dan nog een fjord, die is 13 en dus niet gechipt.

Onze dierenartsen hebben ons verteld dat we onze dieren dan regelrecht naar het slachthuis kunnen brengen als we er mee angehouden worden. omdat we toen nog niet wijzer waren hebben we dus gelijk de afspraak gemaakt om te chippen. @ weken nadat de DA gechipt had lag de 25jarige dood in de wei. Dag 35 euro.

Wie is met deze regeling zo blij? De paardenhouders? Nee allereerst minister Veerman, die op deze manier weet waar hij zijn moet bij een evt. uitbraak van een besmettelijke ziekte. Daarnaast is minister Zalm hier ook bij gebaat. Belasting of een andere manier van uitbuiting om de staatskas te spekken zijn over een tijdje snel gevonden.


De mensen worden dom gehouden, niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze de werkelijkheid niet te horen krijgen. Die wordt zoveel mogelijk in de doofpot gehouden.



He-le-maal gelijk!!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenpaspoort vanaf 1 januari 2007 voor alle paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:13

Myfairytale schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik heb een pony als grasmaaier en die heeft ook geen enkel papier. Hoe moet dat nu verder?


Heel simpel die schrijf je in onder je eigen naam
[/quote]

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:19

daar ben ik dus ook bang voor, zodra ik mijn 34 jarige chip en dat ze bij wijze van spreke de week erna dood ligt, ja daar moet je toch rekening mee houden op die leeftijd. van mij mogen ze het houden als het nu is, gewoon wedstrijdpaarden en paarden die vaak mee gaan chippen en verder ieders eigen keuze!!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:22

op zich vind ik het idee ook goed, zo kunnen mensen niet stiekem bijvoorbeeld pony's (een dure en een goedkope) omwisselen ( kan wel,maar bij goede controle dus niet ivm de chip)
hier is thuis alleen de C pony nog niet gechipt en dat gaat deze zomer gebeuren ivm dat ze volgend jaar wordt geexporteerd naar het buitenland.
blijf het aan de ene kant wel geldklopperij vinden omdat een gestolen paard niet per definitie terugkomt ( kijk naar Swieber en Tess), maar aan de andere kant kan ik het wel snappen met de hoeveelheden aan paarden wat ondertussen in Nederland rondloopt.

Myfairytale
Berichten: 5415
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:26

Oosterhoff bedankt.
Ranna, ik ben het volledig met je eens!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:27

Helemaal perfect dat ze het erdoor hebben