Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amazingstar

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: nijkerk

Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 18:32

16/06/2006 Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

HOEVEN – Vorige week donderdag heeft dressuuramazone Karin Nijvelt haar Grand Prix-paard Heyu (v.Woldstreek) laten inslapen. De 17-jarige vosruin kampte al vijf weken met hoefbevangenheid en inmiddels was het hoefbeen dusdanig gekanteld en doorgezakt, dat laten inslapen de enige uitkomst bood.

“Je denkt in eerste instantie aan de voeding of medicijnen als oorzaak en we hebben hem gelijk uit de wei gehaald en op een rantsoen van wortelen en hooi gezet. Maar niets kon de cyclus doorbreken. We weten de preciese oorzaak van de hoefbevangenheid daarom ook niet”, verklaart de aangeslagen amazone. “Eigenlijk was hij nog topfit en mocht dit jaar nog zeker mee op concours. En dan gebeurt er dit. Op het laatst hoop je nog dat hij zo ver nog kan herstellen dat hij voldoende hersteld om de wei in te kunnen, aan de sport denk je dan niet eens meer. Hij heeft jarenlang hier de kar getrokken en dan gun je zo’n paard een prettige oude dag. Het heeft niet zo mogen zijn.”
Karin Nijvelt nam Heyu over van Johan en Penny Rockx. Heyu had onder Penny naamsbekendheid gekregen in de lichte tour en was afgericht tot Grand-Prix niveau. Met Nijvelt liep de ruin in mei 2001 zijn eerste Grand-Prix, in Eindhoven. In augustus van hetzelfde jaar kwam het internationale debuut in Hickstead (Engeland). Internationaal hoogtepunt van Heyu was de wedstrijd in Poolse Ksiaz, waar hij de kür op muziek voor de wereldbeker won en een tweede plaats behaalde in de Grand-Prix.
Het verlies heeft geen gevolgen voor de sportcarrière van Nijvelt. Met de twee twaalfjarige paarden Mabruch (v.Hemmingway) en Maestro (v.Contango) kan zij zich volledig richten op Grand Prix-niveau.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:35

ahhw wat erg, arme beest

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:12

Jeetje en dat bij Stal Belvedere.........
Wat een drama...

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:35

Jammer zeg...

Borntotry
Berichten: 31
Geregistreerd: 21-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:04

zonde.

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:06

dood zonde zeg... wat erg voor de amazone

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:15

Zonde... Meastro maakt veel goed (leuk paard!) maar zonde van dit mooie dier.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:25

Inderdaad zonde van het paard, maar een ding moet me toch van het hart.
Wortelen geven aan een hoefbevangen paard?
Met de suikers die daar in zitten?
En vaak is hooi al te rijk voor zo'n patient.
En waarschijnlijk hebben ze op zo'n stal alleen eerste klas hooi.
Ik twijfel er geen moment aan dat ze hun best hebben gedaan hoor en ik heb ook gelezen (volgens mij in de hoefslag dat de kroonrand los liet en dat de kans op ontschoening meer dan groot is.
Ja, dan heb je geen keuze meer.
Alleen verzakking van het hoefbeen, daar kan een goede smid soms nog wel eens wat aan doen,maar dat kost heel veel tijd, geld en aandacht.
Ontschoening kan soms ook behandeld worden maar daar zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. het duurt een jaar voordat de hoef weer helemaal is aangegroeid en al die tijd staat het arme dier in het gips en dan moet je nog maar afwachten wat het wordt. Geen optie dus.
Maar die voeding, dat had denk ik beter gekund.

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:59

idje schreef:
Inderdaad zonde van het paard, maar een ding moet me toch van het hart.
Wortelen geven aan een hoefbevangen paard?
Met de suikers die daar in zitten?
En vaak is hooi al te rijk voor zo'n patient.
En waarschijnlijk hebben ze op zo'n stal alleen eerste klas hooi.
Ik twijfel er geen moment aan dat ze hun best hebben gedaan hoor en ik heb ook gelezen (volgens mij in de hoefslag dat de kroonrand los liet en dat de kans op ontschoening meer dan groot is.
Ja, dan heb je geen keuze meer.
Alleen verzakking van het hoefbeen, daar kan een goede smid soms nog wel eens wat aan doen,maar dat kost heel veel tijd, geld en aandacht.
Ontschoening kan soms ook behandeld worden maar daar zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. het duurt een jaar voordat de hoef weer helemaal is aangegroeid en al die tijd staat het arme dier in het gips en dan moet je nog maar afwachten wat het wordt. Geen optie dus.
Maar die voeding, dat had denk ik beter gekund.


Als er die optie WEL was geweest had Belvedere die zeker genomen!
Zo hebben ze er vaker paarden gerevalideert.
En nog nooit een paard met enige kans op herstel (ook al is het voor weidegang) en zonder lijdensweg, af laten maken. Dus dit moet wel echt extreem zijn geweest.
Ik heb er jaren gewerkt. Dat voerbeleid zit wel goed, en niet alle voer is uitgesloten. Ik heb meerdere paarden gekend met verzakking, die het op zaagsel, met alleen maar waterworteltjes en af en toe sonde-voeding erg goed gingen doen.
En Twan kan voeren en kijkt iedere dag of een paard nog op het juiste voerrantsoen staat afgemeten aan het werk.
Een ongelukje zit in een klein hoekje.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Grand Prix-paard Heyu overleden aan gevolg hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:30

Daar twijfel ik ook geen moment aan hoor, dat als er een optie geweest was, die gebruikt was.
En bij ontschoning is die er gewoon niet als je het beste met je paard voor hebt.
Maar wat betreft die wortelen, dat blijft toch gevaarlijk, de eerste weken. Dat heb ik niet van mezelf, maar van meerdere DA's waaronder een paarden internist, die ook aan de universiteit van Gent doceert.
In de acute fase kan zelfs een kleine dosis aan suikers te veel zijn en het zelfde geldt voor goed hooi.
Maar nogmaals, geen enkele twijfel aan de inzet van die mensen om het dier weer te laten opknappen.
Gewoon een tragisch geval, wat ik niemand toewens.
Ik wens ze op stal Belvedere sterkte mer het verlies van zo'n kanjer.