Paard slaat met trouwkoets op hol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:26

Heb ik ook 1xtje gehad hoor, dat het hoofdstel afviel (doordat hij aan zn been schuurde)
Daarom is mij de volgende tip gegeven:
maak een klein vlechtje bij het kopstuk, zodat het tussen de manen vastzit en het nooit af kan vallen/schuren.

bjorna
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:35

heey woopylover

wij hebben normaal gesproken ook altijd zo'n vlechtje in. die dag hadden we het paard van e zelf bij ons. zij heeft er nooit een vlechtje inzitten. we hadden geen veter en elastiekje bij ons, op dat moment moesten we wel inspannen want de show must go on toch en dat vlechtje is tenslotte extra veiligheid het moet zonder kunnen ( we moesten ergens anders dan thuis inspannen) dus hadden we de manen nog flink om het hoofdstel geknoopt zodat het hoofdstel niet af kon gaan, toch is het wel losgekomen...
het andere paard had gelukkig wel een vlechtje in...

de dag er op moesten er weer 4 paarden in een optocht mee doen, daar viel bij iemand anders ook het hoofdstel af, de mensen die van ons uit meegingen hebben er toen ook op gewezen om vlechtjes in te doen en deze mensen hebben het dan ook direct gedaan.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:38

Aah Bjorna, was al bang dat jij ook op de koets zat. Las het in de krant, dacht nog zal toch niet..... Hoorde gister dus wie het was, maar niet dat ook jij er bij op zat. Wel proberen zo snel mogelijk weer te gaan mennen hoor. Hoe moeilijk het ook is. Je bent een goede koetsier dus daar hoef je niet aan te twijfelen. Met rijden ben je er ook vaak genoeg af gedonderd en stapte je zo weer op. Dus er weer op hoor!!!
Hoe gaat het met E, de koetsier? En W, vallen de wonden nog mee?

bjorna
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:40

met e gaat het redelijk, wel veel pijn natuurlijk. met w gaat het de goeie kant op, we hebben gelijk dierenarts alles laten controleren en alle bleek gelukkig oppervlakkig te zijn, de meeste wondjes zijn al weer dicht, 2 zien er nog wel heel lelijk uit en ze heeft nietjes in de knie gekregen, ze is wel behoorlijk stijf

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:41

Pfff heftig hoor. Denk de grootste nachtmerrie van elke koetsier. Gelukkig gebeurt zoiets niet al te vaak.

bjorna
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:44

we mogen ook echt van een wonder spreken dat het nog zo afgelopen is, e is toch met behoorlijke vaart en van hoogte op de weg gevallen, w lag onder de kar, we dachten dat ze dood was... en ze heeft 'maar' oppervlakkige wonden

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:59

jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn zeg! gelukkig is het nog 'goed'afgelopen!. Begrijp wel dat het bruidspaar voor ander vervoer heeft gekozen..

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:42

das schrikken zeg... gelukkig is het betrekkelijk goed afgelopen...

Lusitana

Berichten: 22445
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:16

Spetter schreef:
Pfff heftig hoor. Denk de grootste nachtmerrie van elke koetsier. Gelukkig gebeurt zoiets niet al te vaak.

Het gebeurt redelijk vaak dat de boel aan de kletter gaat. Niet in de mate dat er en paard ten val komt enzo, maar ik zou zelf nooit of te nimmer een trouwkoets bestellen. Het probleem is vaak dat veel paarden die dat werk doen, te weinig tussendoor met bewuste koets over straat gaan...Het is bepaald geen routine voor ze.

Een afgevallen hoofdstel zou bij een normaal kalm paard geen op hol slaan veroorzaken.
Er zijn hier vast een heleboel factoren samengekomen.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:28

Poeh, wat een verhaal. Ik ga over 2 maandjes trouwen, ook met paard en wagen.... Ik hoop dat dit ons niet overkomt !!! Dat is echt geen leuk begin....

Ik denk dat ik de rest van de dag nergens anders meer aan denk....

Gelukkig gaat het de goede kant op met het paard en de menner !!

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:31

Lusitana schreef:
Spetter schreef:
Pfff heftig hoor. Denk de grootste nachtmerrie van elke koetsier. Gelukkig gebeurt zoiets niet al te vaak.

Het gebeurt redelijk vaak dat de boel aan de kletter gaat. Niet in de mate dat er en paard ten val komt enzo, maar ik zou zelf nooit of te nimmer een trouwkoets bestellen. Het probleem is vaak dat veel paarden die dat werk doen, te weinig tussendoor met bewuste koets over straat gaan...Het is bepaald geen routine voor ze.

Een afgevallen hoofdstel zou bij een normaal kalm paard geen op hol slaan veroorzaken.
Er zijn hier vast een heleboel factoren samengekomen.


Ik moet je helaas groot gelijk geven: zelfs als het hoofdstel van mijn paard zou "afvallen" (wat BTW eigenlijk ook niet zo vaak zou mogen gebeuren, toch?), zou een goed opgeleid paard dat toch niet als reden mogen zien om op de loop te gaan?

Esperanza

Berichten: 3285
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:32

Ehmmm, ik ga trouwen in een trouwkoets op 6 juli....

Ik heb wel het volste vertrouwen in mijn koetsier. Hij doet dit vaker en zijn paarden doen dit werk ook vaker. Een ongeluk kan altijd en het lijkt me werkelijkwaar vreselijk om mee te maken, maar hoeveel ongelukken gebeuren er niet met auto´s?

Dan roept er ook niemand dat ze niet meer in een auto zullen stappen...

bjorna
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:38

deze paarden lopen dagelijks voor de wagen,het is hun leven, soms zelfs meerdere keren per dag, ze worden jaren lang opgeleid om dit werk te doen en zijn dus zeker niet onervaren. krijgen meerdere keren per jaar schriktraining, lopen zelfs in 7 span. het is dus 1 en al routine voor ze.....

ik zou dan ook echt niet weten welke factor er nog meer gespeeld kan hebben, we beleren de paarden zonder oogkleppen zodat ze schrikvast worden, er gebeurde nix om hun heen, en waren uiterst kalm voor die tijd..

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:58

wow wat erg
heel veel sterkte! en ik hoop dat je toch snel weer durft te mennen

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:41

Dat is wel schrikken zeg, gelukkig is er niemand ernstig gewond.
Hopen dat het voor het paard ook meevalt
Tweespan en een paard heeft maar wat of ging er nou wel een paard vandoor? Dat lijkt me knap in een tweespan
*voelt zich niet slim

bjorna
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:53

als 1 van het 2span aan de kletter gaat, moet de tweede wel mee, het paard dat het veroorzaakt heeft, heeft helemaal nix nog geen schrammetje en het paard dat er in is meegesleept is gewond, heb trouwens net de dierenarts weer gebeld omdat het paard nu toch wel kreupel is en hij komt zo weer kijken...

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:57

ow das wel balen.. doe je niets als paard ben jij het dupe ervan. is hopelijk tog niet erg gewond he?

niknokjhee

Berichten: 118
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:12

ja gelukkig is er niks ergs gebeurd, had wel heel anders af kunnen lopen. maarja je kunt ook niet altijd voorspellen wat een paard doet! het zijn ook maar beesten.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:32

Honderden jaren zijn paarden en paard en wagen een van de belangrijkste transportmiddelen geweest. Vraag me af hoe het er in die honderden jaren aan toe ging....

shellyshelly
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:45

Ik wens het paard en de koetsier veel beterschap

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:36

Ik heb het 2 weken terug ook meegemaakt en dat is echt schrikken!!! Ik botste tegen een hek op omdat ik regelrecht op een 80 km weg afging!

Ik wens koetsier en paard beterschap en sterkte!

Tieme
Berichten: 4967
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:03

bjorna schreef:
heey woopylover

wij hebben normaal gesproken ook altijd zo'n vlechtje in. die dag hadden we het paard van e zelf bij ons. zij heeft er nooit een vlechtje inzitten. we hadden geen veter en elastiekje bij ons, op dat moment moesten we wel inspannen want de show must go on toch en dat vlechtje is tenslotte extra veiligheid het moet zonder kunnen ( we moesten ergens anders dan thuis inspannen) dus hadden we de manen nog flink om het hoofdstel geknoopt zodat het hoofdstel niet af kon gaan, toch is het wel losgekomen...
het andere paard had gelukkig wel een vlechtje in...


wat ik altijd doe is een riempje aan de onderkant van het hoofd bevestigen tussen de keelriem en de neusriem. zo kan het hoofdstel nooit afvallen.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:07

Ohjee....31 Augustus gaan mijn vriend en ik trouwen en wel.......in een koets!
hopelijk gebeurt dit ons niet zeg!

oudehinken

Berichten: 3087
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: manderveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:11

je moet wel weer gaan mennen want anders blijf je angst houden.
het is een nachtmerrie voor jullie en het bruidspaar. probeer het rustig aan weer op te bouwen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Re: Paard slaat met trouwkoets op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:34

Jeetje bjorna wat naar zeg dat dit is gebeurd.
Maargoed dat t nog redelijk is afgelopen .Wel een hele schrik maar zoals spetter zegt klim zo gauw mogelijk weer op de bok.
Geef e maar een knuffel van me en ook een voor jezelf.